wildeside
useless useless skrev:
Så har man sagt sen telekommunikationens barndom men varje gång det kommer ny teknik med nya möjligheter så utökas normalanvändarens behov.
Är det inte lite så att dom som utvecklar tekniken försöker att få normal användaren att tro/inse att deras behov har ökat?
Jag tror att majoriteten av alla användare av modern teknik inte utnyttjar tekniken fullt ut.
Jag vet iaf att jag långt ifrån utnyttjar allt teknik i det jag äger om det så gäller tv, dator, kamera, mobiltelefon eller vad det nu må vara.
Orkar inte läsa manualer på flera 100 sidor för att upptäcka nån liten finnes som jag kan ha nytta av nån gång i bland.
Jag vet även att jag är för gammal för att ha intresse av att utnyttja all vad tekniken kan erbjuda.

Jag tror iaf att när det trådlösa slår igen med full kraft så har dom anpassat den efter den dagens behov.

R
Vad är normalanvändarens behov?

Roger 76 år som surfar på blocket nån gång då och då som har antenn som signalkälla till sin tv.

barnfamiljen som streamar all sin tv till olika rum samt datorer/konsoller som det spelas på och laddas ner stora spel till.

lantbrukaren som har sina övervakningskameror, uppkopplade mjölkmaskiner, förarlösa skördetröskor

egenföretagare med extern backup och stora cad filer

tekniknörden med ett smart hem där allt är uppkopplat och allt streamas

I 4/5 av de fallen ovan så är det tillräckligt tungt för att en trådlös uppkoppling inte ska orka med.

Ett intressant test hade varit att tagit ett par hundra personer i ett samhälle, stängt av ev. fast uppkoppling och där alla hade streamat t.ex. melodifestivalen eller en 1080p/4k film samtidigt.
Och använt allt övrigt som vanligt en fredag/lördagskväll.
Frågan är hur stabilt det trådlösa hade funkat då.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
wildeside
pacman42 pacman42 skrev:
Det tråkiga med kopparksblsrna är att de I praktiken fungerar ännu sämre än trådlöst pga överhörning mellan trådarna, kapacitanser och impedanser. Tekniken för att hantera detta liknar väldigt mycket det man gör i trådlösa anslutningar idag.

En enda fiber kan skicka över tusentals gånger mer bitar idag än vad en radiolänk klarar av. Och då använder man ändå bara en bråkdel av de färger som finns tillgängliga.
Jag är medveten om skillnaden mellan koppar och fiber.

wildeside wildeside skrev:
Är det inte lite så att dom som utvecklar tekniken försöker att få normal användaren att tro/inse att deras behov har ökat?
Ja, så är det. Normalanvändaren klarade sig med uppringt moden för 25 år sedan, så det funkar lika bra idag.

• Gilla
  • Älska
pellz0r och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Hur som helst har jag i runda slängar sparat 100 000 kr på dom åren jag klarat mej utan fiber.
Känner inte behovet av fiber nu heller så besparingen ökar för varje månad som går, så jag tror att jag har råd att koppla upp mej på fiber eller vad det nu än är som är aktuellt just då den dan behovet uppstår
Alla andra får göra som dom vill.
Nu är jag färdig med den här tråden!
Om inte abstinensen blir för stor.:crysmile:

Hur som helst har jag i runda slängar sparat 100 000 kr på dom åren jag klarat mej utan fiber.
Känner inte behovet av fiber nu heller så besparingen ökar för varje månad som går, så jag tror att jag har råd att koppla upp mej på fiber eller vad det nu än är som är aktuellt just då den dan behovet uppstår
Alla andra får göra som dom vill.
Nu är jag färdig med den här tråden!
Om inte abstinensen blir för stor.:crysmile:
Medan jag har sparat flera tusen kronor per år under de 15 år jag haft fiber och där har jag räknat in installationen av fibern också.

Olika personer har olika behov, men när det gäller installationer i fastigheter så skall man också tänka på framtida boendes behov (ett hus utan fiber är mindre värt).

Jag har gjort beräkningar för grannar som efteranslutit sig till bredbandet (jag har hjälpt dem med detta) och det har blivit mycket dyrt för dem. Trots detta har de sparat pengar på att byta bort trådlöst (utifrån deras behov).

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
P
Det här ämnet är precis som det med dessa ockerpriser runt el och vvs material.
Så fort det kommer upp så blir det tjafs från båda sidor.

Angående fiber så är min åsikt, utan att klaga på andra beslut, skaffa om du absolut inte har en ekonomisk möjlighet.
Fundera på om du inte kan vänta med något istället. Kanske vänta att byta bil i 4 månader men visst fiber är ju inte lika statushöjande som en ny bil......

Allt som sägs om 5G är samma sak som man sa om 4G och även innan det.. "Det skulle bli så snabbt och fungera så bra"
En "kabel" har alltid fungerat bättre.
Detta med satellit... Jaja visst kanske det men när då? Under min livstid? Vad kommer det kosta? Hur stabilt blir det då? Lev nu och fundera inte så mycket hela tiden.

Som andra har sagt ovan. Bor man på landsbygd så anslut direkt.. Kan inte tänka mig att det skulle bli samma eller billigare i framtiden att ansluta sig. Tätort? Tja kanske det är ok.
Jag känner en som flyttade till ett hus halvt på landet och har slangen på tomten men saknar sista 5 meterna.
När det grävdes så kom slangen dit men ägarna ville inte ansluta så det gjordes inget mer. Man säger att man kommer när man är i "närheten". Nu har det gått 1.5 år och det tickar på......

Så.. Your choice...

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R
Jag tror att majoriteten av alla användare av modern teknik inte utnyttjar tekniken fullt ut.
Jag vet iaf att jag långt ifrån utnyttjar allt teknik i det jag äger om det så gäller tv, dator, kamera, mobiltelefon eller vad det nu må vara.
Orkar inte läsa manualer på flera 100 sidor för att upptäcka nån liten finnes som jag kan ha nytta av nån gång i bland.
Jag vet även att jag är för gammal för att ha intresse av att utnyttja all vad tekniken kan erbjuda..
Du har missuppfattat trådens syfte. Det handlar inte om DU behöver fiber eller inte, så dina brandtal om att du inte skaffat det är omotiverade :)

Jag tror iaf att när det trådlösa slår igen med full kraft så har dom anpassat den efter den dagens behov.
Du tar gubbgissandet till nya höjder i denna tråden. Ditt tyckande verkar hittills vara baserade på absolut ingenting.

Har man kunskap i ämnet så förstår man att det inte kommer finnas några trådlösa tekniker som kan ersätta fiber inom överskådlig framtid. Hur mycket du än "tror" det.

Detta baserar jag på att jag faktiskt jobbat med datakommunikation i över 20år. Till stor del trådlös sådan i olika former. Du körde grävmaskin va?

• Gilla
  • Haha
Donn och 12 till
  • Laddar…
Vad många förespråkare för trådlös kommunikation verkar missa när de orerar om att det minsann räcker för deras behov är att förutsättningarna förändras varje dag. För inte alls länge sedan räckte det med ett 56k-modem för de flesta tänkbara behoven. Kort därefter var man smått lyrisk när man fick tillgång till en 10mb-lina och där kändes det som om man aldrig skulle behöva något snabbare.

Men det är ju så att alla leverantörer av media av olika former anpassar sitt utbud efter den högsta tillgängliga kapaciteten. Alla tidningar online har inte längre bara textblock som ska laddas, utan de består till stor del av såväl bilder som videoklipp och jag tvivlar starkt på att det skulle gå särskilt bra att ladda ens startsidan med ett gammalt telefonmodem. Likaså gäller alla streamingtjänster. Allt som tidigare sändes i låg upplösning som kräver mindre bandbredd har idag uppgraderats till HD och 4k och allt vad det heter. Detta hade heller inte fungerat för de flesta för några år sedan.

Vad jag vill ha sagt är att de trådlösa lösningarna kommer alltid ligga steget efter och även om de tar ett steg framåt och blir lite bättre så kommer behoven av högre bandbredd och stabilare uppkoppling öka i samma takt.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Har räknat ut att det med fiber istället för trådlöst kostar mig på 20 år 50.000 kr mer i abonnemangskostnad på 20 år + 20.000 kr för intrallationen. 70.000 kr alltså. Ingen summa man vill typ kasta bort precis.
Bygger du en kalkyl genom att ta nuvarande månadskostnad för ditt abonnemang x 12 x 20...?
I så fall kommer du nog få göra nya kalkyler lite då och då, åtminstone med ett eller två års mellanrum. ;)

Jag drog inte in fiber dels pga kostnaden
23000 i anslutningsavgift och 595 i månadskostnad
Jag tror att fiber kommer att vara en förlegad teknik inom en överskådlig tid, i framtiden är jag övertygad om att det mesta kommer att vara trådlöst.
Jag betalar idag 250 kr i månaden för mobilt internet 100gb vilket räcker för oss.
Sitter iof inte och laddar ner film/filer m.m. i någon större utsträckning.
Men alla är vi olika så man får väl se till vad man behöver och är bered att betala för det.
Jag har iaf roligare saker och intressen att lägga ner pengarna på.
Det finns väl ingen som behöver betala 595 kr i månaden för fiber? (om man nu inte ska ha hastigheter på ≥ 1 Gbit men då haltar ju jämförelsen med mobilt internet en aning...)

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Det finns väl ingen som behöver betala 595 kr i månaden för fiber? (om man nu inte ska ha hastigheter på ≥ 1 Gbit men då haltar ju jämförelsen med mobilt internet en aning...)
Jo, det finns vissa konstiga avtal på marknaden, det var orsaken till att jag inte ifrågasatte den kommentaren. Jag vet villaföreningar som band sig till mycket dyra avtal hos Telia får några år sedan exempelvis. De såg bra ut vid första anblicken, men när man började analysera så insåg man att man var bunden i fem år till en prisbild och hastighet som man valde när man anslöt sig. Jag rekommenderade några bekanta att deras villaförening skulle tacka nej, men de lyckades inte övertyga grannarna. Det blev rätt dyrt i slutänden för dem. Men efter fem år så gick avtalet ut och då kunde de välja vilken tjänsteleverantör de ville.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det finns vissa konstiga avtal på marknaden, det var orsaken till att jag inte ifrågasatte den kommentaren. Jag vet villaföreningar som band sig till mycket dyra avtal hos Telia får några år sedan exempelvis. De såg bra ut vid första anblicken, men när man började analysera så insåg man att man var bunden i fem år till en prisbild och hastighet som man valde när man anslöt sig. Jag rekommenderade några bekanta att deras villaförening skulle tacka nej, men de lyckades inte övertyga grannarna. Det blev rätt dyrt i slutänden för dem. Men efter fem år så gick avtalet ut och då kunde de välja vilken tjänsteleverantör de ville.
Jo, är medveten om att det ibland förekommer dyra abonnemang med bindningstid men jag trodde det i regel då var fråga om 12 eller 24 månader. Fem år är ju horribelt och det är väl egentligen då fråga om att en viss del av installationen finansieras genom femårig avbetalning...

jbr jbr skrev:
Jo, är medveten om att det ibland förekommer dyra abonnemang med bindningstid men jag trodde det i regel då var fråga om 12 eller 24 månader. Fem år är ju horribelt och det är väl egentligen då fråga om att en viss del av installationen finansieras genom femårig avbetalning...
Precis, men det blev då mycket dyrare än så. Jag har för mig att de fick betala 10000kr kontant (istället för 20000kr som ett annat bolag erbjöd) och sedan betalade de nog av 15000kr till på fem år i form av bindning till dyra abonnemang där TV/Internet/Telefon ingick utan valmöjlighet att välja bort något (så många betalade ännu högre överpriser).

pacman42 pacman42 skrev:
Precis, men det blev då mycket dyrare än så. Jag har för mig att de fick betala 10000kr kontant (istället för 20000kr som ett annat bolag erbjöd) och sedan betalade de nog av 15000kr till på fem år i form av bindning till dyra abonnemang där TV/Internet/Telefon ingick utan valmöjlighet att välja bort något (så många betalade ännu högre överpriser).
...och då är det ju bara en fråga om att man i det här fallet gjorde ett aktivt val att satsa på det dyrare alternativet för att kunna få en avbetalning på del av installationen.

Dyra upphandlingar bottnar väl ofta i okunskap och dåligt förarbete.

Jag vidhåller dock...idag behöver man inte betala 595 kr/månad för ett fiberabonnemang. Dyra krediter är det dock inga problem att få tag i. ;)

• Gilla
  • Älska
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.