Y Yderfält skrev:
Jag kan ta ett exempel där det INTE blivit billigare att ansluta sig. Min granne. Vi är ett antal hus i en "fyrkant" 8 stycken och ett gäng hus på andra sidan en större trafikled som är inkopplade på samma brunn.
Han har övertagit huset av sin far som tackade nej då fibern grävdes in för c:a 10 år sedan i samband med förläggning av fjärrvärme... På grund av avstäning av trafikleden mm mm för endast en villa fick han en offert om 180 000 kr för att få in fibern till sig. Vi testade att få stadsnätbolaget att gå med på att han och jag skrev ett servitut mellan varandra och lät fibern gå igenom min fastigghet eller att göra en vidarekopplingsbrunn på min tomt på röret, men det vägrade dem...

Nu har han ju en rätt schysst granne så vi har löst det på annat vis...

Men, nej det blir inte billigare alltid i framtiden och bandbredden på fibern är svår att slå. Det skall ju fram kapacitet till ev. trådlösa grejer med, de får ju inte bara "Magiskt" en internettjänst på sig.
Trådlöst är bra om du inte kan få fiber. Kan du få fiber - Skaffa. Se det som en investering. Jag skulle personligen aldig köpa ett hus utan fiber idag eller framöver...
Jo, det blir dyrare. Under tiden vi hade grävare här, så var det några som kom på när ett område var färdigt att de ville nog ha ändå. De fick då betala 45000:-. Då var alltså grävare och fibergubbar fortfarande i området.
Några har nu kommit (har varit klart i 1,5 år) och vill ha. De har blivit erbjudna att få in för 280.000:-
Så kolla upp - beror på hur du bor.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Trådlösa signaler kräver frekvensutrymme i luften. Detta utrymme är en naturresurs som inte är oändlig även om vi lär oss att utnyttja frekvenserna effektivare genom t ex komprimering och digitalisering.
Men huvudbudskapet är fortast möjligt ner i tråden. Gärna trådlöst lokalt t ex i huset, men en fast anslutning ut.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
...och ingen normalanvändare kommer att behöva mer än 640kb minne i sin PC inom överskådlig tid.
För er som inte minns det, så var orden Bill Gates och kostade Microsoft enorma mängder tid och pengar.

Hittills i digitaliseringens historia, så har vi uppfunnit användningsområden när tekniken för att stödja den dyker upp. Så, när överföringskapaciteten utvecklas, så kommer vi att hitta något att utnyttja den till.
Naturlagarna säger att fiber alltid kommer att vara bättre än trådlöst, därför kommer vi troligtvis alltid att behöva fiber. Så småningom kommer vi kanske att få en ersättare till fiber, men det ligger sannolikt mer än trettio år bort.

Notera "troligtvis" och "sannolikt" ovan - ingen vet hur framtiden kommer att se ut nästa år och ingen har ens en (bra) gissning om hur det kommer att se ut om trettio, eller femtio, år.

Dock vet vi (ibland) vad som INTE kommer att hända, trådlöst kommer INTE att bli lika bra som fast förbindelse, någonsin, och trådlöst kommer INTE att bli lika bra som fiber, någonsin.

/ Hälsningar, Fredrik
Och du sprider vidare ett förmodligen felaktigt citat :p
https://www.computerworld.com/artic...-go-away----but-did-gates-really-say-it-.html
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Om ni någon gång kommer att sälja så är avsaknad av fiber en sak som kommer få en del att dra öronen åt sig. Vårt hus hade ingen fiber när vi köpte för tre år sedan. Resten av gatan hade installerat något år tidigare. Vi kände en familj på samma gata, och visste därför att det skulle gå att lösa. Därför lade vi bud, och vann eftersom inte så många andra var intresserade.
Nackdelen med att som köpare installera fiber själv i efterhand är att man kan få vänta i månader (tog fem månader för oss från beställning, trots att vi betalade extra för att gå före i kön).
Vi undvek att titta på eller lägga bud på hus där det verkande omöjligt att få fiber (ingen fiber i gatan, tidigare misslyckade försök att få kvarteret att komma överens etc), så det kan definitivt påverka slutpriset vid en försäljning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Folin Folin skrev:
Om ni någon gång kommer att sälja så är avsaknad av fiber en sak som kommer få en del att dra öronen åt sig. Vårt hus hade ingen fiber när vi köpte för tre år sedan. Resten av gatan hade installerat något år tidigare
Roligare när vi köpte. Jag hittade fiberdosa, men mäklare och säljare sa att fiber inte fanns. Tidigare ägaren som installerat och de nya som inte ens brytt sig kolla om de hade fiber...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Yderfält och 7 till
  • Laddar…
Nissens
wildeside wildeside skrev:
Jag drog inte in fiber dels pga kostnaden
23000 i anslutningsavgift och 595 i månadskostnad
Jag tror att fiber kommer att vara en förlegad teknik inom en överskådlig tid, i framtiden är jag övertygad om att det mesta kommer att vara trådlöst.
Jag betalar idag 250 kr i månaden för mobilt internet 100gb vilket räcker för oss.
Sitter iof inte och laddar ner film/filer m.m. i någon större utsträckning.
Men alla är vi olika så man får väl se till vad man behöver och är bered att betala för det.
Jag har iaf roligare saker och intressen att lägga ner pengarna på.
Lägga pengarna på? Hmm, man investerar visserligen en summa, men man tjänar pengar på fiber när man säljer bostaden...
Och fiber i sig stöder ljusets hastighet så den blir aldrig förlegad. Eftersom mängden data man behöver föra över kommer att öka hela tiden så är det inget att fundera på. Jag lade in det så fort jag fick chansen. Så jag kunde plocka bort mitt ADSL modem, plocka ner antennerna på taket samt parabolen. Ett riktigt lyft! :)
Detta samtidigt som huset ökade mer i värde än de 20ksek jag betalade. Abbonemangen på TV o bredband blev billigare över fiber än de var tidigare på koppar/parabol.
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
F
jbr jbr skrev:
Bygger du en kalkyl genom att ta nuvarande månadskostnad för ditt abonnemang x 12 x 20...?
I så fall kommer du nog få göra nya kalkyler lite då och då, åtminstone med ett eller två års mellanrum. ;)
Ja, de priserna är vad jag har att gå på idag. Kan för dåligt om IT annars.

Ok förstår var du vill komma. Men vad baserar du det på? Alltså att jag nog behöver göra om kalkylen varannat år.
Vad baserar du detta "nog" på?
 
wildeside wildeside skrev:
Jag drog inte in fiber dels pga kostnaden
23000 i anslutningsavgift och 595 i månadskostnad
Jag tror att fiber kommer att vara en förlegad teknik inom en överskådlig tid, i framtiden är jag övertygad om att det mesta kommer att vara trådlöst.
Jag betalar idag 250 kr i månaden för mobilt internet 100gb vilket räcker för oss.
Sitter iof inte och laddar ner film/filer m.m. i någon större utsträckning.
Men alla är vi olika så man får väl se till vad man behöver och är bered att betala för det.
Jag har iaf roligare saker och intressen att lägga ner pengarna på.
Jag antar att du inte har barn i tonåren eller att du streama speciellt mycket tv eller youtube, vi hade 4g 500gb i månaden i vår sommarstuga det räckte cirka 2-3 veckor med 3 tonåringar hemma.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Bandbredden på fiber gör det ju överlägset trådlösa alternativ alla dagar i veckan. Jag kan t ex både streama TV, tanka ner 4-5 saker i 50MB/sek, ladda upp 3-4 saker i 50MB/sek och spela online samtidigt utan att fibret ens reagerar, i mitt fall är det datorns hårddiskar som börjar gnälla vid det laget. Lycka till och göra det på en enstaka 4G uppkoppling.

(mitt fiberabonemang är f.ö. 500/500Mbit)
 
  • Gilla
Folin
  • Laddar…
F
Såg idag att det finns något som heter Puckar som löser saken. Skall kolla med två grannar om de vill dela fiberuppkopplingen.
Puckarna är trådlösa löser kopplingen emellan husen.
Tror för framtiden att det skulle bli säkert för alla vill nog ha så låg månadskostnad som möjligt.
Det skulle bli bara 133 kr/månad och 7000 kr för installationen.
 
Det är givetvis delvis en prisfråga, delvis beroende på fastighetens värde och vad det är för behov man har. Men för säg 20.000 skulle jag inte tveka att nappa på fibererbjudande i ett fritidshus där alternativen är få, dålig 4G-täckning med kanske 1-2 Mbit/s och begränsade datavolymer och svajig kvalitet. 40.000? Kanske. Om man alls kan få några fibererbjudanden vill säga; det finns gott om ställen i vårt avlånga land som inte anses värda att bygga ut på pga för glest och för långt från knutpunkter.

Behoven av hastighet och datavolymer har exploderat senaste åren, bara en sådan sak som att streama i 4K drar åtminstone 30 Mbit/s stabilt, är man sedan några i hushållet som jobbar hemifrån via videokonferens halva dagarna drar det snabbt iväg och kraven på stabilitet och kvalitet ökar ytterligare.

Skillnaderna mellan de som har fiber och de som är hänvisade till dålig 4G-täckning ökar hela tiden, och funkar inte 4G något vidare så kan man se i stjärnorna efter 5G (typ vänta på Starlink...).

Hade jag fått ett erbjudande om fiberanslutning till fritidshuset i stora skogen så hade jag troligen hoppat på utan att blinka. Möjligt att jag kunde nöja mig med någon form av trådlöst om det erbjuds 100 Mbit/s stabilt med hög kvalitet dvs lågt jitter och latens, till vettigt pris och obegränsade datavolymer.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Såg idag att det finns något som heter Puckar som löser saken. Skall kolla med två grannar om de vill dela fiberuppkopplingen.
Puckarna är trådlösa löser kopplingen emellan husen.
Tror för framtiden att det skulle bli säkert för alla vill nog ha så låg månadskostnad som möjligt.
Det skulle bli bara 133 kr/månad och 7000 kr för installationen.
Jag antar att ni tänker på detta:
- https://www.elgiganten.se/cms/google-wifi/google-wifi-ett-natverk-som-fungerar-for-dig/

Det finns fler butiker och tillverkare.

Det är helt OK, men det är trådlös kommunikation på öppna kanaler (med störningar och potentiell kapacitetsbrist). Dessutom så får man inte dela Internet mellan fastigheter (står i villkoren på abonnemanget).
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är givetvis delvis en prisfråga, delvis beroende på fastighetens värde och vad det är för behov man har. Men för säg 20.000 skulle jag inte tveka att nappa på fibererbjudande i ett fritidshus där alternativen är få, dålig 4G-täckning med kanske 1-2 Mbit/s och begränsade datavolymer och svajig kvalitet. 40.000? Kanske. Om man alls kan få några fibererbjudanden vill säga; det finns gott om ställen i vårt avlånga land som inte anses värda att bygga ut på pga för glest och för långt från knutpunkter.

Behoven av hastighet och datavolymer har exploderat senaste åren, bara en sådan sak som att streama i 4K drar åtminstone 30 Mbit/s stabilt, är man sedan några i hushållet som jobbar hemifrån via videokonferens halva dagarna drar det snabbt iväg och kraven på stabilitet och kvalitet ökar ytterligare.

Skillnaderna mellan de som har fiber och de som är hänvisade till dålig 4G-täckning ökar hela tiden, och funkar inte 4G något vidare så kan man se i stjärnorna efter 5G (typ vänta på Starlink...).

Hade jag fått ett erbjudande om fiberanslutning till fritidshuset i stora skogen så hade jag troligen hoppat på utan att blinka. Möjligt att jag kunde nöja mig med någon form av trådlöst om det erbjuds 100 Mbit/s stabilt med hög kvalitet dvs lågt jitter och latens, till vettigt pris och obegränsade datavolymer.
Mina föräldrar får fiber till fritidshuset i skogen för 7000kr. Bredbandsbidragen för landsbygden fungerar verkligen inte...
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Såg idag att det finns något som heter Puckar som löser saken. Skall kolla med två grannar om de vill dela fiberuppkopplingen.
Puckarna är trådlösa löser kopplingen emellan husen.
Tror för framtiden att det skulle bli säkert för alla vill nog ha så låg månadskostnad som möjligt.
Det skulle bli bara 133 kr/månad och 7000 kr för installationen.
Jag bor i kedjehus. Skulle utan problem gå att dra kabel till grannarna. Men vad gör du när polisen knackar på för att du kollat på ****?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina föräldrar får fiber till fritidshuset i skogen för 7000kr. Bredbandsbidragen för landsbygden fungerar verkligen inte...
Nej det är helt slumpmässigt som det verkar, vem som får ta del av detta och inte. Kan säga att vi verkligen genomlyst alla möjligheter, jag och en granne ute i den glesa byn i skogen. Vi har mötts av ett kompakt ointresse från alla aktörer inkl kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.