seafarer seafarer skrev:
Fiber är verkligen bra, men något som finns på horisonten är ny teknik och möjligheter som en av numera världens största entreprenör genomför, Starlink-satelliter som kommer ta nästa steg och förse världen med internet.

internetuppkoppling är stora pengar. Jag är därför inte orolig om du inte skaffar fiber. Internet kan lösas trådlöst (kommer krävas parabol).

[länk]
Förutom att internet via satellit är trådlöst (och dras med de vanliga problemen vad gäller trådlös kommunikation) så får du ytterligare en väldigt stor nackdel som inte går att trolla bort (ljushastigheten är fix). Och det är de stora avstånden och därmed relativt höga pingtider. Pratar vi geostationära satelliter så är det många 100-tals millisekunder, vilket är ett stort problem inom väldigt många typer av kommunikation (onlinespel, videosamtal mm). Satellit kan bli ett bra komplement för områden där det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga ut ett fibernät eller mobil kommunikation men det kommer aldrig ersätta fiber, eller ens marknära trådlös kommunikation.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag har inte sagt att ingen behöver fiber, däremot tror jag att det inom överskådlig tid kommer att tas fram trådlösa alternativ som mer än väl uppfyller normalanvändarens behov

...
...och ingen normalanvändare kommer att behöva mer än 640kb minne i sin PC inom överskådlig tid.
För er som inte minns det, så var orden Bill Gates och kostade Microsoft enorma mängder tid och pengar.

Hittills i digitaliseringens historia, så har vi uppfunnit användningsområden när tekniken för att stödja den dyker upp. Så, när överföringskapaciteten utvecklas, så kommer vi att hitta något att utnyttja den till.
Naturlagarna säger att fiber alltid kommer att vara bättre än trådlöst, därför kommer vi troligtvis alltid att behöva fiber. Så småningom kommer vi kanske att få en ersättare till fiber, men det ligger sannolikt mer än trettio år bort.

Notera "troligtvis" och "sannolikt" ovan - ingen vet hur framtiden kommer att se ut nästa år och ingen har ens en (bra) gissning om hur det kommer att se ut om trettio, eller femtio, år.

Dock vet vi (ibland) vad som INTE kommer att hända, trådlöst kommer INTE att bli lika bra som fast förbindelse, någonsin, och trådlöst kommer INTE att bli lika bra som fiber, någonsin.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
Det är inte enbart hastighet som man får via fiber. Går jag till någon kompis betonglägenhet och kör 4G på telefonen får man ju vänta 10 sekunder innan en hemsida laddas, medans det hemma laddar på ett ögonblick.

Visst, har ni 4G antenn utanför huset och bra signal så kan 4G fungera, men det är inte alls lika responsivt som fiber.

Behöver du jobba hemifrån så är fiber (eller kabel/koppar) nödvändigt. Prova videochatt på en mobil i 4G och jämför med de som har fiber. Din signal kommer att droppa stup i kvarten och när du börjar prata så kommer din röst fram 5 sekunder senare, samtidigt som någon annan börjat prata (om ni inte modererar sessionen).

Priserna på fiber beror dock på vilken operatör som drar in fibern. Så Bahnhof 100 Mbit/s kostar olika mycket beroende på om det är stadsnät, Telia Öppen Fiber, eller Villafiber. Tidigare boende här drog in Telia Öppen Fiber så jag betalar några hundra mer än om de valde någon annan (som kom senare).
 
Starlink
V vectrex skrev:
Förutom att internet via satellit är trådlöst (och dras med de vanliga problemen vad gäller trådlös kommunikation) så får du ytterligare en väldigt stor nackdel som inte går att trolla bort (ljushastigheten är fix). Och det är de stora avstånden och därmed relativt höga pingtider. Pratar vi geostationära satelliter så är det många 100-tals millisekunder, vilket är ett stort problem inom väldigt många typer av kommunikation (onlinespel, videosamtal mm). Satellit kan bli ett bra komplement för områden där det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga ut ett fibernät eller mobil kommunikation men det kommer aldrig ersätta fiber, eller ens marknära trådlös kommunikation.
Starlink (Elon Musk) lägger satelliterna på bara 55 mils höjd så han kommer under 5ms (plus kodning, han hoppas nå 20ms). Han har dock en stor fördel, det blir liknande latens för alla tjänster oavsett vart de eller du befinner sig (med en rimlig distribution av datacenter).

Nackdelen är dock att han behöver fri sikt...
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Starlink

Starlink (Elon Musk) lägger satelliterna på bara 55 mils höjd så han kommer under 5ms (plus kodning, han hoppas nå 20ms). Han har dock en stor fördel, det blir liknande latens för alla tjänster oavsett vart de eller du befinner sig (med en rimlig distribution av datacenter).

Nackdelen är dock att han behöver fri sikt...
På 55 mils höjd så kommer det gå åt väldigt många satelliter och man kan inte bara täcka ett område eftersom de måste ligga i en omloppsbana som inte är i fas med jordens rotation. Men såklart är det möjligt, låter som ett galet dyrt projekt dock.
 
V vectrex skrev:
På 55 mils höjd så kommer det gå åt väldigt många satelliter och man kan inte bara täcka ett område eftersom de måste ligga i en omloppsbana som inte är i fas med jordens rotation. Men såklart är det möjligt, låter som ett galet dyrt projekt dock.
Japp, han pratar om ca 5000 satelliter. Det är så pass många att de kommer att bli ett riskmoment vid raketuppskjutningar (framförallt landningar). Kan kanske gynna Esrange i Kiruna.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
R
V vectrex skrev:
Förutom att internet via satellit är trådlöst (och dras med de vanliga problemen vad gäller trådlös kommunikation) så får du ytterligare en väldigt stor nackdel som inte går att trolla bort (ljushastigheten är fix). Och det är de stora avstånden och därmed relativt höga pingtider. Pratar vi geostationära satelliter så är det många 100-tals millisekunder, vilket är ett stort problem inom väldigt många typer av kommunikation (onlinespel, videosamtal mm). Satellit kan bli ett bra komplement för områden där det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga ut ett fibernät eller mobil kommunikation men det kommer aldrig ersätta fiber, eller ens marknära trådlös kommunikation.
Här har du faktiskt fel (till viss del i.a.f.).

En av fördelarna med trådlös kommunikation är att den faktiskt sker med ljusets hastighet (i stort sätt) medans hastigheten i standard-fiber är ca 30% lägre. Så vill man få ner fördröjningarna vid kommunikation över långa avstånd så är exempelvis Starlink en god idé.

Den sammanlagda minskade fördröjningen måste dock vara större än den tid det tar att skicka upp/ner datat till low earth orbit om det ska ge en nettovinst. Så för kommunikation med exempelvis USA kommer det ge en fördel medans det blir sämre inom Sverige.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Här har du faktiskt fel (till viss del i.a.f.).

En av fördelarna med trådlös kommunikation är att den faktiskt sker med ljusets hastighet (i stort sätt) medans hastigheten i standard-fiber är ca 30% lägre. Så vill man få ner fördröjningarna vid kommunikation över långa avstånd så är exempelvis Starlink en god idé.

Den sammanlagda minskade fördröjningen måste dock vara större än den tid det tar att skicka upp/ner datat till low earth orbit om det ska ge en nettovinst. Så för kommunikation med exempelvis USA kommer det ge en fördel medans det blir sämre inom Sverige.
Visst, men med tanke på att alla stora service providers numera har datacenters åtminstone på varje kontinent (och oftast mycket mer än så) så sker den majoriteten av datakommunikation över internet på rätt korta avstånd, globalt sett.
 
F Freddan#1 skrev:
Tack.
Men frågan är fortfarande om trådlöst kommer att ta över fiber?
4G är ju redan hack i häl, väldigt nära.

Ja, el var ju framtiden förr. Och på 70-talet fick man bidrag om man byggde hus med direkt-el. Det blev en dyr läxa 10 år senare.

Nu går det snabbare än någonsin.
Med 4G (eller 5 G) så delar du på bandbredden med alla andra.
Ett förenklat exempel - om ni är 100 personer och masten skickar ut 100 MB då delar ni på på detta, alltså 1 MB var. Men inte nog med det. Moderna bilar, skogsmaskiner, lastbilar etc använder också den här bandbredden, så i praktiken blir det ännu mindre om alla är ute samtidigt på nätet. Telefontrafiken använder inte samma.
Har du fiber då får du det du vill ha - om alla 100 vill ha 100MB, 500 MB eller 1GB var, så får ni det.
Hos oss kostade det 27000:- Värt varenda öre, har redan tjänat in det eftersom vi bara har Edge, så det var modem tidigare, svindyrt.
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
...och hur ska alla dessa nya 5G-basstationer kopplas ihop? Jo, med fiber...
 
  • Gilla
Limpan4all och 3 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Skippa fibern om du är nöjd med den mobila uppkopplingen du har. Det är det som är avgörande, inte vad vi tyckare har för åsikter här på forumet.

Glöm snacket om att det blir dyrare i framtiden att ansluta fiber om du villa ha det då, den som dragit fibern välkomnar alla som vill ansluta sig senare :) Men givetvis "hotar" dom med höga avgifter i framtiden så att dom får pengarna nu direkt.
Jag kan ta ett exempel där det INTE blivit billigare att ansluta sig. Min granne. Vi är ett antal hus i en "fyrkant" 8 stycken och ett gäng hus på andra sidan en större trafikled som är inkopplade på samma brunn.
Han har övertagit huset av sin far som tackade nej då fibern grävdes in för c:a 10 år sedan i samband med förläggning av fjärrvärme... På grund av avstäning av trafikleden mm mm för endast en villa fick han en offert om 180 000 kr för att få in fibern till sig. Vi testade att få stadsnätbolaget att gå med på att han och jag skrev ett servitut mellan varandra och lät fibern gå igenom min fastigghet eller att göra en vidarekopplingsbrunn på min tomt på röret, men det vägrade dem...

Nu har han ju en rätt schysst granne så vi har löst det på annat vis...

Men, nej det blir inte billigare alltid i framtiden och bandbredden på fibern är svår att slå. Det skall ju fram kapacitet till ev. trådlösa grejer med, de får ju inte bara "Magiskt" en internettjänst på sig.
Trådlöst är bra om du inte kan få fiber. Kan du få fiber - Skaffa. Se det som en investering. Jag skulle personligen aldig köpa ett hus utan fiber idag eller framöver...
 
  • Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
Jag har kört 4G i många år och 3G där innan, har nyligen bytt till fiber.

Betalar för närvarande 249kr/månad, det finns ett billigare abonnemang för 199kr/månad, men de var för långsamt för mig. Notera att om man har en riktig hårddragen fiber installerad kan man i princip alltid välja operatör, vilket betyder att priset blir lägre.

Ofta är hastigheten i sig inget problem.

Finns ett par saker att ta hänsyn till. Med ett 149kr tre abonemang får man 15GB i månaden. Då är de ingen streaming, video eller ljud av någon typ som gäller. Bara mail, bankärende och lite lätt surfning. För 249 får man 50GB, lite mer användbart, men man behöver ta de försiktigt med streaming och youtube, i princip enbart lägsta kvalité som gäller. För fri bandbredd kostar det 399kr/månad, och då finns det fortfarande begränsningar i de finstilta.

Jag bor långt ut i skogen, hastigheten var aldrig något problem. Responstiden var dock inte optimal med mobilt nätverk. Då inte bara spel utan även video konferens mm som blir lidande.

5G och 6G kommer aldrig att kunna ta över helt. Om huset aldrig kommer användas till annat än sommarstuga... Tja, då spelar de kanske inte så stor roll.

Vad jag skulle säga är en avgörande faktor är värdet. Fiber börjar bli så vanligt nu att de inte handlar om att ett hus med fiber är mer värt, utan att ett hus utan fiber är mindre värt.

Vad som händer är att när alla drar in fiber kanske de kostar 15-25k. Men om man ska göra de själv ett par år senare kostar de 50-80k i stället. Ingen som köper ett hus vill krångla med det, resultatet är att värdet sjunker med 100-150k.

Även om man inte säljer huset, om man ska belåna det. Samma sak. Banken frågar om man har fiber, har man det inte, så kan man inte skriva upp värdet lika mycket. Detta påverkar så klart räntan osv osv.
 
  • Gilla
Limpan4all och 3 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Blir förmodligen billigare för eftersläntarna, eftersom den initiala kostnaden redan är tagen, eftersläntarnas anslutning blir då ren vinst för kabeldragaren :)
De som hat väntat som jag vet om har fått betala mer då det är dyrare att jobb att åka ut för en dragning istället för till 10+ anslutningar.

Att killgissa utan någon vetskap har jag inte mycket för...
 
  • Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Tack.
Men frågan är fortfarande om trådlöst kommer att ta över fiber?
4G är ju redan hack i häl, väldigt nära.

Ja, el var ju framtiden förr. Och på 70-talet fick man bidrag om man byggde hus med direkt-el. Det blev en dyr läxa 10 år senare.

Nu går det snabbare än någonsin.
Det är inte alltid man bara kan kolla på hastigheterna. Jag kommer upp i en 80 Mbit/s på min mobil, men har en svarstid på 70-80 ms. Medans jag på fiber har 250 Mbit/s och 4 ms i svarstid. Sen är ju inte fiber väderberoende heller eller hur många som kopplar upp sig mot samma mast. Många kan se längre hastigheter och högre svarstider på kvällar och helger när man använder 4G, beror på att systemet är underdimensionerade och tro att 5G snart kommer byggas ut så snabbt när 4G knappt håller är lite naivt.

jag hade inte köpt ett hus idag utan fiber för 4G är inget alternativ för mig.
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja det tog ett tag för utveklingen att få lite fart på 1870 talet kom dom första vatten toaletterna till Sverige och nu för tiden kan dom tom tvätta röven och torka den medans toaletten spelar din favorit musik. Så utvecklingen går framåt allt snabbare.

Så jag skulle inte vilja skryta med att jag har någon speciellt bra koll på vad Nasa mfl håller på att utveckla för system just nu, men jag tror inte att deras kommunikationssystem ut till rymden är speciellt långsamma och jag är övertygad om att dom satsar någon krona på att utöka både hastighet och mängden data dom kan skicka

Uttrycket att ha full koll va nog snarare en kommentar till RalleB att det har nog funnits en och annan som sagt att dom har full koll.
Om du inte vill visa hur lite koll du faktiskt har bör du nog inte skriva saker som att du inte tror att "deras kommunikationssystem ut till rymden är speciellt långsamma".

"The data rate direct-to-Earth varies from about 500 bits per second to 32,000 bits per second (roughly half as fast as a standard home modem)."https://mars.nasa.gov/msl/mission/communications/#data

Fiber vet man inte övre praktiska gränsen för hastigheten i men man har kommit upp i över 44 terabit per sekund. https://www.theverge.com/2020/5/22/...record-australia-researchers-micro-comb-fiber

Det är alltså 44,000,000,000,000 jämfört mot 32,000
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.