Mats-S
ARJU ARJU skrev:
Om du vill gambla på att inget förändras så kan du naturligtvis göra så, men gör det med vetskapen att prioriteringar förändras och eftersläntrare förr eller senare tvingas vidare till avsett system, att dra fiber till huset om ett eller flera år kanske inte blir lika billigt
Blir förmodligen billigare för eftersläntarna, eftersom den initiala kostnaden redan är tagen, eftersläntarnas anslutning blir då ren vinst för kabeldragaren :)

• Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Dra in fiber och strunta i abonnemang. Då är du garderad, viktigt t ex om huset skall säljas

• Gilla
rusta och 9 till
  • Laddar…
R
Jag har full koll på att fiber INTE kommer vara en förlegad teknik inom en överskådlig tid.

• Gilla
rusta och 26 till
  • Laddar…
R
Mats-S John Smith skrev:
Så du har full koll då?
Det hela handlar ju om ens personliga krav på uppkopplingen, inte massa tyckande från personer som vet ingenting om mina krav och behov ....
Nej, frågan var om allt kommer att vara trådlöst i framtiden och om fiber därmed kommer att vara förlegat. På de frågorna är svaren rent objektivt nej och nej oavsett vad man har för personliga krav (just nu).

• Gilla
Boan och 10 till
  • Laddar…
R
Mats-S John Smith skrev:
Blir förmodligen billigare för eftersläntarna, eftersom den initiala kostnaden redan är tagen, eftersläntarnas anslutning blir då ren vinst för kabeldragaren :)
Suck.... Vi har redan diskuterat detta otaliga gånger... Nej det blir det inte.

kostnaden för att gräva, blåsa, svetsa m.m kommer inte bli billigare snarare dyrare. Punkt.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 15 till
  • Laddar…
R
Mats-S John Smith skrev:
Ja, för att i efterhand skicka ut tekniker och grävmaskiner för att göra ett jobb är ju oftast billigare än att massansluta ett helt område på samma gång :rolleyes:

Jag vet dessutom om exempel där det helt enkelt inte gått att efteransluta för att det inte finns kapacitet till det och operatören inte vill bygga ut för en enda ny kund.

• Gilla
Nissens och 18 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Redan med 5G behöver det trådlösa nätverket byggas ut med mycket tätare sändare, hur en sjätte generation kommer se ut tvivlar jag på att någon vet.

Om du råkar ligga kvar ett område med sämre 5G täckning, är du villig att skippa TV tills de bygger ut i ditt område, det kan ta flera år att täppa till alla skuggor, vissa lönar sig inte att täppa till och förblir skuggor, och 4G lär släckas förr eller senare.

Vad händer om bulkiga tv sändningar prioriteras ner i det trådlösa nätet till förmån för IOT datatrafik? Det är ju vad som förväntas stå för högre grad av bandbredden mot idag.

Att titta på TV via trådlöst är en nödlösning för mig, det kan fungera väl idag, men imorgon är kundunderlaget för litet och leverantörerna kan stänga den möjligheten om det blir trångt på nätet om de ser större nytta på annat håll.

Tung trafik som TV hör hemma på det fasta nätet.

Om du vill gambla på att inget förändras så kan du naturligtvis göra så, men gör det med vetskapen att prioriteringar förändras och eftersläntrare förr eller senare tvingas vidare till avsett system, att dra fiber till huset om ett eller flera år kanske inte blir lika billigt.
Dom kommer aldrig släcka ned 4g om det inte finns något annat.
Vad menas med att tv är tung trafik?
Det kräver ju ingen större bandbredd.

• Gilla
LMC400
  • Laddar…
De flesta trådlösa abonnemangen verkar ha tak på datamängden. Det har inte fiberabonnemangen.
Vårt nya hus ligger ute på landsbygden och det pratas om att det kommer att kosta uppåt 60.000 kr per hushåll då man får bekosta grävningen själv. Då blir nog break-even långt in i framtiden om man jämför med trådlöst, så det är nog inte så svårt att välja. Kopparnätet är väl redan nedtaget. Har inte kollat. För 20.000 hade det varit intressant.

• Gilla
Grenfeldt
  • Laddar…
R
imported_Benno imported_Benno skrev:
De flesta trådlösa abonnemangen verkar ha tak på datamängden. Det har inte fiberabonnemangen.
Vårt nya hus ligger ute på landsbygden och det pratas om att det kommer att kosta uppåt 60.000 kr per hushåll då man får bekosta grävningen själv. Då blir nog break-even långt in i framtiden om man jämför med trådlöst, så det är nog inte så svårt att välja. Kopparnätet är väl redan nedtaget. Har inte kollat. För 20.000 hade det varit intressant.
Problemet om man bor utanför tätbebyggda områden är att den trådlösa kapaciteten i de flesta fall helt enkelt inte räcker till för det som numera klassas som basfunktioner. Att det finns täckning betyder ju inte att det är full bandbredd. Mina föräldrar bor en bit ut på "landet" och även om man har datatrafik där så räcker den inte till för att exempelvis se på strömmad video annat än i riktigt dålig kvalitet.

Jag hade nog tagit erbjudandet för 60k och ansett det som en av de merkostnader som kommer av att bo utanför tätbebyggelsen.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Fiber är verkligen bra, men något som finns på horisonten är ny teknik och möjligheter som en av numera världens största entreprenör genomför, Starlink-satelliter som kommer ta nästa steg och förse världen med internet.

internetuppkoppling är stora pengar. Jag är därför inte orolig om du inte skaffar fiber. Internet kan lösas trådlöst (kommer krävas parabol).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Starlink

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
C
Jag skulle inte tveka att dra in fiber, och gjorde inte heller så när tillfälle gavs.
Men, bor man i ett villaområde med fiber "i gatan" och man i princip kan lyfta på luren och ansluta sig ser jag ingen anledning att hänga på låset om man är nöjd med mobilt. Är det glesbygd däremot, där efteranslutning inte finns på kartan, så gäller det att vara med när tåget går.

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
R
seafarer seafarer skrev:
Fiber är verkligen bra, men något som finns på horisonten är ny teknik och möjligheter som en av numera världens största entreprenör genomför, Starlink-satelliter som kommer ta nästa steg och förse världen med internet.

internetuppkoppling är stora pengar. Jag är därför inte orolig om du inte skaffar fiber. Internet kan lösas trådlöst (kommer krävas parabol).

[länk]
Fortfarande ett delat medium med allt vad det innebär. Och så vitt jag vet så är inte ens tanken att det hastighetsmässigt ska vara ett alternativ till fiber. Det är faktiskt ett ännu sämre alternativ än 4/5G så länge man inte bor väldigt ödsligt.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
nikasp
Vi drog in i torpet också och tänkte att vad onödigt. Vips Corona och nu är jag väldigt glad att man lika gärna kan jobba därifrån som hemma. Hade riktigt dålig 4G-uppkoppling tidigare som inte dög för jobb.
Har fiber både hemma och i torpet. Att koppla in sig senare hade kostat multum, nu 18500.

• Gilla
nilscon och 10 till
  • Laddar…
Jag installerade nyligen fiber i mitt hus beläget i ett villaområde hyggligt "centralt" i Stockholm som jag förvärvade förra året..
Min fastighet får nog ses som en "eftersläntare".
Det "erbjudandet" jag fick är det dyraste jag någonsin hört (även om någon säkert kan övertäffa det).
Jag är övertygad om att det hade varit billigare att ansluta sig när området anslöts.
Nu har jag en faktura på 37.900kr på bordet....

Hur som helst så tvekade jag inte en sekund på installera när jag väl fick "chansen".
Lär med all säkerhet inte bli billigare om jag skulle vänta till nästa "chans".

Min tilltro till framtida utbyggnad av något slags trådlöst nät, utan att fastna i tekniska diskussioner, som ska vara bättre än trådbundet, är obefintlig. Så nej, det är inte onödigt. Sitt inte och håll tummarna mot en framtida trådlös lösning.

• Gilla
te95mne och 7 till
  • Laddar…
wildeside
R RalleB skrev:
Vilken kompetens/kunskap sitter du med på området som gör att du är övertygad om att fiber kommer vara en förlegad teknik?

För det där är rent skitsnack från någon som verkligen har noll koll..

Förövrigt så har vi redan gått igenom allt som behöver sägas på ämnet i denna tråden: [länk]
Ja kopparn va helt fantastisk när den kom till Sverige, hur många år tog det innan Sverige insåg att kopparn inte va fantastisk utan den va förlegad teknik och att det är fiber som är fantastisk.
Kan Nasa mfl kommunicera i rymden trådlöst så tror jag inte lösningen ligger så långt bort att vi kan kommunicera trådlöst runt jorden.
Det kommuniceras redan en hel del runt jorden trådlöst! Tänkte bara upplysa dej om du inte uppfattat det än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.