E elmont skrev:
Eller är det lite som med bilar att man gärna vill ha en som går 250km/h fast högsta tillåtna hastigheten är 110 km/h?
Finns faktiskt vägar i Sverige som har högsta tillåtna hastighet 120 km/h ;).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MathiasS, och det gäller ju åt flera håll ;)
 
E elmont skrev:
MathiasS, och det gäller ju åt flera håll ;)
Ja det är det jag försöker säga.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle inte räkna med att någon annan bygger om man bor i en avkrok. Dock skulle jag vara rätt försiktig med att låsa mig till xxxInfra eller Iponly. Ofta är man ju låst i avtalet i ett par år i väntan på byggstart.
Känner så också. Men det är ju ett dilemma då, om man nu "måste" ha fiber...
 
K Kirre2 skrev:
Men om Openinfra erbjuder fibern, ska jag tacka ja då?
Jag skulle inte tacka ja först jag ser att dom gräver i områdets gator, inte bara på tomterna!
 
J Joxalatorn skrev:
Flyttade till hus för ca 3 år sedan och eftersom det inte fanns internet indraget men Fibra hade installerat i området så bad jag om att efteransluta mig. Fick slanta upp med 25k men då skulle grävarbete och återställning ingå. Jag vet att det är dyrare att efteransluta men blev ju lite snopen när det tog ca en halv dag att borra ett hål i garageväggen och sätta en accesspunkt på insidan, fibern var visst redan dragen.

Hursom, det var inte det saken handlade om, bara lite bakgrund.

För kanske 6-8 veckor sedan knackade det på dörren och utanför stod en kille från Viasat som sa att de skulle ta över fiberansvaret i området så nu ville han sälja på mig en fiberlösning med både TV och internet. Ställde mig skeptisk och sa att jag tycker utbudet från Viasat suger och de påstod även att jag skulle sänka min årskostnad med tusenlappar, utan att veta vad jag betalar nu. Tackade nej och googlade lite efteråt och verkade vara många som blivit lurade med samma snack.

För runt 4 veckor sedan så knackade det på dörren igen. Den här gången var det Fibra som var tillbaka, de ville ansluta de grannar som inte redan var anslutna och letade efter husnummer 6 på min gata, jag bor på 8. Till saken hör att gatan jag bor på har en massa förgreningar, en skola och en kyrka vilket gör numreringen rätt konstig. Jag har aldrig orkat sätta mig in i numreringen eller grannskapet så jag sa att jag inte hade en aning om var det huset låg. Satte mig återigen och googlade och det visade sig vara min tomt bakom huset som hade nummer 6, visste att jag hade två tomter men tänkte inte på att den kunde ha egen adress. Ligger en jordkällare på den tomten med ingång från gatan så vore lite kul att slå upp en postlåda utanför. Kanske skriva Fritzl på den.

Ikväll var det dags igen. Den här gången var det Open Infra (Tyckte han sa Open Fiber/Fibra, men efter att ha googlat så måste det vara Open Infra) som knackade på. De ville ha mig som kund. Upplägget var att de skulle fräsa ned en egen fiber i gatan och ansluta mig helt gratis. Jag skulle få ännu fler leverantörsalternativ än vad Fibra kan erbjuda och jag skulle få 1Gbit-anslutning för 300:-/mån i 24 månader. De skulle alltså inte påverka Fibrainstallationen alls utan installera sin uppkoppling parallellt. Jag tycker det här låter jävligt skumt och konstigt. Är det verkligen så här bra?

Tackade nej eftersom jag aldrig köper av dörrknackare och klarar mig bra med den anslutning jag har men blev nyfiken då jag inte hittade så mycket när jag googlade. Eller är det bara samma ljug som Viasat körde med?
Och varför har det helt plötsligt blivit sånt drag på alla fiberleverantörer?

Två bonusbilder på jordkällaren som jag för övrigt inte kände till när jag flyttade in. Det var en som växt upp i huset som råkade gå förbi en dag när jag höll på ute och frågade om jag kände till den. Trodde bara det var något skräp som låg slängt där.
[bild] [bild]
Du har värdens chans där tycker jag, koppla fiber till jordkällaren hyr ut den till en som behöver gömma sig Donald och en som vill vara hemlig Stefan
 
Nissens
A Andy78 skrev:
Hur kan fiber jämföras med att tacka nej till el?
Att fiber höjer värdet på huset är mest säljsnack, dock kan det öka intresset.
Alltså... ett minskat intresse för tex ett hus minskar värdet på det... vad tror du då ett ökat intresse gör?
Detta är inte raketforskning direkt...
 
  • Gilla
Sammy_j och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det hör knappast till vanligheterna att det etableras mer än ett fibernät i ett område.
Fast här på gatan har det hänt. Vi hade redan fiber genom fjärrvärmeverket, som sedan togs över av ett bolag. Men sedan så handlade kommunen upp fibertjänster till hela kommunen och då fräste de fiberdukt även på vår gata. (Och var i vägen något helvetiskt: "Men nu får ni ju fiber! Du, det har vi haft i tio år redan..."

Så här så finns det iaf slang för dubbla nät hela vägen fram till (nästan) samtliga hus i ganska stora områden. (Och detta i ett område där det som sagt knappt gick att efteransluta sig, även om man bönade och bad. Det tog nästan tio år det med)

P.S. Och att man skulle "kunna klara sig utan fiber" i dessa jobba-hemma-corona-tider. Glöm det. Vi har nu fyra kontor i huset där samtliga videokonferererar samtidigt många gånger. Skulle inte fungerat något vidare med annan bärare.

Som exempel så kan ni titta på Birger Schlaug från SVTs morgonprogram från idag. Den intervjun gick åt skogen, eftersom Schlaug bara har mobilt bredband. Han ondgjorde sig tom över de styrande makterna som inte sett till att det gått att få fiber på landsbygden.

Nej, trådlöst är som vädret. Det är trevligt när det är bra, men man skall aldrig lita på det. Ha en plan B. Dvs fiber.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Här brukar det ringa på larmförsäljare som säger att de ska ha ett möte eftersom det är många grannar som är intresserad av larm.

köp aldrig av dörrknackare så kanske det yrket dör ut.
Japp, gäller även i fjällstugan där man har 1 KM till närmaste granne :)
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast här på gatan har det hänt. Vi hade redan fiber genom fjärrvärmeverket, som sedan togs över av ett bolag. Men sedan så handlade kommunen upp fibertjänster till hela kommunen och då fräste de fiberdukt även på vår gata. (Och var i vägen något helvetiskt: "Men nu får ni ju fiber! Du, det har vi haft i tio år redan..."

Så här så finns det iaf slang för dubbla nät hela vägen fram till (nästan) samtliga hus i ganska stora områden. (Och detta i ett område där det som sagt knappt gick att efteransluta sig, även om man bönade och bad. Det tog nästan tio år det med)

P.S. Och att man skulle "kunna klara sig utan fiber" i dessa jobba-hemma-corona-tider. Glöm det. Vi har nu fyra kontor i huset där samtliga videokonferererar samtidigt många gånger. Skulle inte fungerat något vidare med annan bärare.

Som exempel så kan ni titta på Birger Schlaug från SVTs morgonprogram från idag. Den intervjun gick åt skogen, eftersom Schlaug bara har mobilt bredband. Han ondgjorde sig tom över de styrande makterna som inte sett till att det gått att få fiber på landsbygden.

Nej, trådlöst är som vädret. Det är trevligt när det är bra, men man skall aldrig lita på det. Ha en plan B. Dvs fiber.
Uppgraderade nyss från 100Mbps till 500Mbps och j-ar vilken skillnad det blev när man är flera hemma.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
De brukar ringa i ”sporttider” och fråga vilken sport jag gillar att kolla på. Då brukar jag svara ”-ingen”! Då blir det tyst en stund när de funderar på vad de ska säga sen:rofl:
Jag har canal digital. Och de ringde jävlar i det om just sport för någon vecka sen. Det skulle vara riktigt billigt sa han, men jag blir ju nästan sur när de sänder sport på vanliga kanalerna.
Han skulle absolut sälja till mig så jag hotade med att jag väljer viasat istället då.. Då tackade han för sig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
eftersom Schlaug bara har mobilt bredband
hehe, det säger absolut ingenting om mobilt bredband, den enda slutsatsen av det är att han har dålig svag täckning. Absolut inga problem att delta i videokonferens med mobilt bredband om man har en juste uppkoppling mot masten.
Mobilt bredband bra nog för dom flesta, men fiber för dom få som har mera krävande behov (som du verkar ha).
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, trådlöst är som vädret. Det är trevligt när det är bra, men man skall aldrig lita på det
Har kört trådlöst på sommarstället i 4 år, har aldrig falerat. Faktum är att fibern hemma i villan varit nere typ 6 timmar under samma period, så den har sämre uptime :giggle:
 
J Joxalatorn skrev:
Flyttade till hus för ca 3 år sedan och eftersom det inte fanns internet indraget men Fibra hade installerat i området så bad jag om att efteransluta mig. Fick slanta upp med 25k men då skulle grävarbete och återställning ingå. Jag vet att det är dyrare att efteransluta men blev ju lite snopen när det tog ca en halv dag att borra ett hål i garageväggen och sätta en accesspunkt på insidan, fibern var visst redan dragen.

Hursom, det var inte det saken handlade om, bara lite bakgrund.

För kanske 6-8 veckor sedan knackade det på dörren och utanför stod en kille från Viasat som sa att de skulle ta över fiberansvaret i området så nu ville han sälja på mig en fiberlösning med både TV och internet. Ställde mig skeptisk och sa att jag tycker utbudet från Viasat suger och de påstod även att jag skulle sänka min årskostnad med tusenlappar, utan att veta vad jag betalar nu. Tackade nej och googlade lite efteråt och verkade vara många som blivit lurade med samma snack.

För runt 4 veckor sedan så knackade det på dörren igen. Den här gången var det Fibra som var tillbaka, de ville ansluta de grannar som inte redan var anslutna och letade efter husnummer 6 på min gata, jag bor på 8. Till saken hör att gatan jag bor på har en massa förgreningar, en skola och en kyrka vilket gör numreringen rätt konstig. Jag har aldrig orkat sätta mig in i numreringen eller grannskapet så jag sa att jag inte hade en aning om var det huset låg. Satte mig återigen och googlade och det visade sig vara min tomt bakom huset som hade nummer 6, visste att jag hade två tomter men tänkte inte på att den kunde ha egen adress. Ligger en jordkällare på den tomten med ingång från gatan så vore lite kul att slå upp en postlåda utanför. Kanske skriva Fritzl på den.

Ikväll var det dags igen. Den här gången var det Open Infra (Tyckte han sa Open Fiber/Fibra, men efter att ha googlat så måste det vara Open Infra) som knackade på. De ville ha mig som kund. Upplägget var att de skulle fräsa ned en egen fiber i gatan och ansluta mig helt gratis. Jag skulle få ännu fler leverantörsalternativ än vad Fibra kan erbjuda och jag skulle få 1Gbit-anslutning för 300:-/mån i 24 månader. De skulle alltså inte påverka Fibrainstallationen alls utan installera sin uppkoppling parallellt. Jag tycker det här låter jävligt skumt och konstigt. Är det verkligen så här bra?

Tackade nej eftersom jag aldrig köper av dörrknackare och klarar mig bra med den anslutning jag har men blev nyfiken då jag inte hittade så mycket när jag googlade. Eller är det bara samma ljug som Viasat körde med?
Och varför har det helt plötsligt blivit sånt drag på alla fiberleverantörer?

Två bonusbilder på jordkällaren som jag för övrigt inte kände till när jag flyttade in. Det var en som växt upp i huset som råkade gå förbi en dag när jag höll på ute och frågade om jag kände till den. Trodde bara det var något skräp som låg slängt där.
[bild] [bild]
Tror Fiberfirmorna har bråda dagar idag! Snart är 5G här och det är slut på grävandet.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
P PatrikLundgren skrev:
Tror Fiberfirmorna har bråda dagar idag! Snart är 5G här och det är slut på grävandet.
Haha
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
P PatrikLundgren skrev:
Tror Fiberfirmorna har bråda dagar idag! Snart är 5G här och det är slut på grävandet.
Medan du sitter och väntar på något som aldrig blir aktuellt mer än möjligen i större städer vad det lider så sitter vi andra idag med blixtsnabba fiberanslutningar och kör så det ryker sedan många år tillbaka. Trådat eller via skitsnabbt modernt wifi.

Valet är fritt.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.