Jo det ger nog ett ökat intresse, från en del spekulanter.Alfredo skrev:
Men om det påverkar priset beror också på läget, tag större delen av stockholm där har det ingen direkt påverkan på priset.
Ja rimligen är det väl så att om kostnaden för "efterhandsinstallation" är låg i förhållande till objektets pris minskar vikten av att fiber redan finns installerat. Jag skulle dock tro att det även i Stockholm finns objekt där det inte är realistiskt möjligt att få fiber och att detta i så fall "skrämmer bort" en (hel) del spekulanter, vilket ändå borde vara negativt för slutpriset.A Andy78 skrev:
Sen är ju inte Sverige bara Stockholm. Om vi tänker oss två likvärdiga objekt på en mindre "ort" med gott utbud av bostäder där det ena objektet har fiber men inte det andra. Då tror jag fiberinstallationen kan vara rätt avgörande.
Håller med. Har hört att det jobbas febrilt med trådlöst. Det är kanske det fiberleverantörerna vet om..M mikael_sten skrev:Jag valde att inte koppla in fiber alls!
Med tanke på hur 4G, 5G och kommande generationer av trådlöst bredband utvecklas, känner jag att det är förlegat att göra fasta installationer.
Jag vill ha snabbt internet där jag är för stunden, inte inne i huset, där jag inte spenderar många vakna timmar per dygn.
Du får det att låta som att det är någon hemlighet att mobilt bredband kontinuerligt utvecklas.O Olof B skrev:
För alla i branschen, fast och mobilt, är det en självklarhet att tjänsterna utvecklas. Alla vet vad alla gör. OCH alla vet också att fasta anslutningar har en tydlig kundkrets, att mobila anslutningar också har det SAMT att det finns en gråzon mellan dessa.
Det är ju också i stor utsträckning samma kocernbolag som erbjuder fasta och trådlösa anslutningar.
Oja, det jobbar något helt galet mycket med "trådlöst" och man gör stora framsteg. Ändå vet den som är insatt i ämnet att det inte går att ersätta en fiberanslutning med trådlöst. Inte nu och inte inom överskådlig framtid.O Olof B skrev:
Trådlösa tekniker är bra, men då som komplement till fiber, inte en ersättning.
Att detta fortfarande är en diskussion är för att vissa tror det räcker att som grävmaskinist (eller liknande irrelevant yrke) göra en snabb googling på "är 5G bra" för att bli en auktoritet i frågan. De inser sällan de tekniska/fysiska begränsningarna som finns.
Inte ens de som jobbar med 5G tror att det är en teknik som är likvärdig med fiber. "Inte ens" borde jag ju inte skriva. De är ju förstås kompetenta personer som förstår begränsningarna i tekniken de jobbar med.
Sedan kan man ju undra hur stor del av befolkningen som verkligen har ett "behov" av fiber? Eller är det lite som med bilar att man gärna vill ha en som går 250km/h fast högsta tillåtna hastigheten är 110 km/h?
Det handlar ju till stor del om att framtidssäkra sin anslutning. Vi vet att själva fibern har en enorm kapacitet så när behoven ökar i framtiden så går det att öka hastigheten. Det samma går inte att säga om trådlös kommunikation.E elmont skrev:
Dessutom är det redan idag många som inte skulle klara sig med en mobilanslutning. Jag bl.a.
Givetvis varierar behoven. Det är därför vissa klarar sig med mobilt bredband och är nöjda med det. Och vissa tycker tillochmed en gammal ADSL-lina är ok....E elmont skrev:
För egen del är det så snabbt och stabilt som möjligt som gäller, till en vettig peng, speciellt nu när man jobbar hemifrån 100% av tiden. Dock behövs inte 1000/1000 för det då det finns andra flaskhalsar i VPN etc (cirka 250Mbps skulle räcka i mitt fall).
Så med forumterminologi kan man säga att jag villhöver ha 1000/1000 och behöver ha 250/250
Redigerat:
Man kan ju undra lite, i min lilla by var det diskussionstoner för och emot fiber då den erbjöds. En del anslöt och en del avstod. När man frågade vilket behov dom hade så var det en par som hade spelande barn men dom allra flesta saknade behov men tyckte "det är klart att man ska ha" dock utan att se nått behov. Visst någon gång i framtiden får dom kanske 2,5 miljoner när dom säljer och flyttar in på "hemmet" i stället för 2,45 miljoner. Men det torde knappast spela någon roll.