K kungcoopa skrev:
Comhem hyr in sig i stationen där andra änden av kundernas fiberkablar termineras, därefter patchar/korskopplar man in kunden i comhems utrustning istället för i Telia öppen fibers..Comhem hyr alltså fibertråden mellan station och kund, inte kapaciteten i Telias aktiva utrustning som man annars gör.

Detta funkar bara där inplacering och "svartfiber till villa" tjänster erbjuds av nätägaren.

Egentligen öppen fiber på riktigt.
Aha. Det låter dyrt och krångligt jämfört med att göra samma sak i en konfiguration av ett systen och hyra en "punkt till punkt" förbindelse istället som i ett stadsnät. För min fiber lär inte gå särskilt långt?
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Hur kan fiber jämföras med att tacka nej till el?
Att fiber höjer värdet på huset är mest säljsnack, dock kan det öka intresset.
Det där har vi avhandlat i många o långa trådar redan...
Du har ingen aning om vad du snackar om.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
R
martin43 martin43 skrev:
Jösses!
En fullmakt för att gräva av din befintliga fiber från annan leverantör och skarva in deras egen?? Som kommer varifrån då? Ett nytt parallellt nät som de drar hem bara till dig??
Förutom om man köper upp hela fibernätet från befintlig leverantör ser jag inte annars hur de skulle kunna flytta över bara en kund?
Om vi pratar "låst" fiber alltså. Öppet nät där man kan välja leverantör av internet är ju en annan sak förstås.
De flyttar min fiber i stationen från Telias utrustning till sin egna utrustning. Det är samma sak som man gjorde på xDSL-tiden fast då med kopparn.

Tips: raljera inte om du inte är säker på din sak.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Förstår inte att kommunerna tillåter att alla möjliga aktörer förstör gatorna.. Hos oss har det dragits fiber i 3 omgångar, helt hål i huvudet.
Min kompis berättade att något de var imponerade av i Berlin ,när de var där efter murens fall. Det var att oavsett hur trist oxh slitet det såg ut på östra sidan så hade de åtminstone tänkt till med logistik kring vatten/ el etc, de grävde diken för det som behövdes och la för med täckplåtar istället för att asfaltera. Så vid reparationer/ felsökning, nyinstallation, kunde de bara lyfta på plåtarna. Skillnad mot västra sidan som ständigt grävdes upp/ asfalterades när något arbete behövdes. Säger inte att kommunism var/ är bra men vissa saker tänkte de igenom noga...
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
M mikael_sten skrev:
Jag valde att inte koppla in fiber alls!
Med tanke på hur 4G, 5G och kommande generationer av trådlöst bredband utvecklas, känner jag att det är förlegat att göra fasta installationer.
Jag vill ha snabbt internet där jag är för stunden, inte inne i huset, där jag inte spenderar många vakna timmar per dygn.

ja jag ångrar att jag drog fiber till stugan, har varit inkopplat i drygt 1.5 halv årkostade ca 25 tusen men använder ändå bara fri surf via telefonen, har 30upp och 30 ner via 4g

tror det är ett jävla drag på att sälja fiberavtal nu när 5g är på gång
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
R RoAd skrev:
De flyttar min fiber i stationen från Telias utrustning till sin egna utrustning. Det är samma sak som man gjorde på xDSL-tiden fast då med kopparn.

Tips: raljera inte om du inte är säker på din sak.
Ah. Antog det inte var så enkelt för då var ju inte fullmakten något speciellt att reagera på? Bara standardiserat byte av operatör och fullmakt att säga upp gamla? Inte gräva och härja...

Här ser det inte ut så, kanske för att det aldrig funnits telestation eller adsl? Det finns ett stadsnät och på vissa ställen Telia-fibernät men de har inga gemensamma kopplingspunkter eller kanalisationer lokalt här.
 
S
M mikael_sten skrev:
Jag valde att inte koppla in fiber alls!
Med tanke på hur 4G, 5G och kommande generationer av trådlöst bredband utvecklas, känner jag att det är förlegat att göra fasta installationer.
Jag vill ha snabbt internet där jag är för stunden, inte inne i huset, där jag inte spenderar många vakna timmar per dygn.
Ajajaj :( Trist att du valde bort fiber, får hoppas att du får efteransluta dig till en vettig peng när du inser att 4G/5G inte ens kan klassas som bredband utan är nödlösningar man använder i brist på just fiber :)
 
  • Gilla
Broken arrow och 9 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det där har vi avhandlat i många o långa trådar redan...
Du har ingen aning om vad du snackar om.
Jasså,?
Det är ofta ett utryck som används när någon annan har en annan åsikt.
Men det är ok
 
R RoAd skrev:
De flyttar min fiber i stationen från Telias utrustning till sin egna utrustning. Det är samma sak som man gjorde på xDSL-tiden fast då med kopparn.
Gäller även för Telenor, även Bahnhof men de finns på färre platser.
Så precis som du skriver kan det stå flera stativ med ODF/switchar i Telia-lokaler för olika fiberoperatörer som sedan hyr lokalyta/fiber/etc av Telia.
Förekommer där det från början endast fanns Telia ÖppenFiber och då endast kunde välja mellan olika tjänsteleverantörer, men för 3-4 år sedan öppnade man upp även för flera fiberoperatörer.
Håller med att det gissas ganska vilt i fibertrådarna.;)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Svensk Infrastruktur, OpenInfra och allt vad de nu har hetat tidigare är samma oseriösa bolag, byter namn så fort högen med missnöjda kunder blir stor hos ARN. OpenInfra lovar mycket med det ena och andra fritt, men levererar inget. Näst intill helt omöjliga att få tag på per telefon.

Ett varningens ord för OpenInfra.
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
tror det är ett jävla drag på att sälja fiberavtal nu när 5g är på gång
Att Comhem nu är så aktiva beror på att de blev uppköpta av Tele2 och kan paketera tjänster annorlunda med fiber, mobilt, etc.
Boxer Bredband köptes 2016 av Comhem, som 2018 köptes av Tele2.
Så skulle förvåna mig om de inte i en framtid enbart använder Tele2 som namn, motsvarande gjorde Telenor vid köp av Bredbandsbolaget.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Danske elektrikern Danske elektrikern skrev:
Har bytt från Telias fiber och tv till Comhems fiber och tv.

Efter tre månader av konstanta störningsr både på tv och bredband och massor av supportsamtal så skickade jag en film till Comhem som visade problemen och krävde att dom avslutade mitt tvåårsabonnemang (jag sa att filmen inte låg på Youtube än!). Det gjorde dom och jag bytte fysiskt tillbaka till Telia.

Det går inte att jämföra stabiliteten på nät och Tv mellan dom. Jag kommer ALDRIG mer ha med Comhem att göra. Riktigt skitföretag!
Instämmer aldrig Comhem
 
schnyggve schnyggve skrev:
En skylt vid dörren
”Startavgift för utbjudning av varor och tjänster 100kr. Därefter debiteras 25kr/min. Genom att trycka på dörrklockan accepterar ni detta avtal. Avgiften avläggs i förskott”
Skulle vara kul med liknande till telefonförsäljare... :rofl:
 
Nissens
M mikael_sten skrev:
Jag valde att inte koppla in fiber alls!
Med tanke på hur 4G, 5G och kommande generationer av trådlöst bredband utvecklas, känner jag att det är förlegat att göra fasta installationer.
Jag vill ha snabbt internet där jag är för stunden, inte inne i huset, där jag inte spenderar många vakna timmar per dygn.
Då är det mycket du inte behöver, el, TV, wifi, uppvärmning(annat än frostvakt). Är du aldrig i huset så behöver du kanske inte det heller?
En liten övernatnningslägenhet nånstans räcker väl?
Skämt åsido, mobilt bredband kommer aldrig att ersätta fiber. Mobila abonnemang har begränsningar i datamängd och kapaciteten i fiber är oslagbar. När det kommer ny teknik så byter man bara elektroniken i varje ända av fibern. Själva fibern begränsning är bokstavligt talat ljusets hastighet. Oändligt i stort sett. :)
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Att fiber höjer värdet på huset är mest säljsnack, dock kan det öka intresset.
Tror du inte ett ökat intresse "i genomsnitt" även påverkar slutpriset uppåt? Personligen skulle jag inte överväga att bosätta mig där jag inte hade internetförbindelse med de egenskaper fiber ger. En "radiobaserad" lösning ger i alla fall idag inte dessa egenskaper som jag ser det
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.