pacman42 pacman42 skrev:
Två skoldagar med Teams (tidvis med video) innebar 16GB ur potten för min dotter. Det strulade med vår nya fiberleverantör. Det kostar att studera hemifrån...
Vad har ni för operatör på mobilerna?

A Andy78 skrev:
Vad har ni för operatör på mobilerna?
Barnen har Telia, jag har Telenor på jobbmobilen. Hur så?

Edit: barnen har Fello (Telia).

Comviq har en tjänst som heter boost där man får fri surf i ett dygn för 55kr, vilket innebär 100GB har för mig Halebop har något motsvarande.
Perfekt när man ska köra mycket under ett dygn eller två från luren.
Telenor och Fello borde ha något liknande.

M mikael_sten skrev:
Jag känner att 4G/5G ändå täcker mitt behov av snabb överföring. Och vill ha snabb överföring i mobilen även när jag inte är hemma.
Japp, visst vill man ha bra anslutning i mobilen :crysmile:

• Gilla
mikael_sten
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Comviq har en tjänst som heter boost där man får fri surf i ett dygn för 55kr, vilket innebär 100GB har för mig Halebop har något motsvarande.
Fello har pott på 25GB och 20GB per månad (spillover går till potten) för 145kr/mån till barnen. Det är ett väldigt bra pris tycker jag i alla fall.

R
A Andy78 skrev:
Beroende på vad man gör så behöver man ett abonnemang med hög datapott om man använder mobilen som enda uppkoppling.
Idag körde jag tex teams möte med video under hela mötet det drog ungefär 100mb per 3 minuter, vilket jag inte brukar göra annars om det inte ska presenteras något.
Ojdå, har inte du varit på " mobilt internet räcker till alla" lägret hittills?

R
A Andy78 skrev:
Så upp till 1600:- plus abonnemanget i månaden om det vill sig illa.

R RoAd skrev:
Jag är inte riktigt med på hur fiberinstallation påverkar hastigheten på ditt mobilabonnemang. Utveckla.
Nej, nu tror jag att du missförstod. Jag menar att jag är så nöjd med den hastighet och mängd data jag har med mobilt bredband, att jag inte ville betala för att få fiber indraget. Om jag skulle dra in fiber skulle det naturligtvis inte påverka den nuvarande mobila anslutningen.
Innan man köper eller installerar något borde man se till sitt behov.

A Andy78 skrev:
Beroende på vad man gör så behöver man ett abonnemang med hög datapott om man använder mobilen som enda uppkoppling.
Idag körde jag tex teams möte med video under hela mötet det drog ungefär 100mb per 3 minuter, vilket jag inte brukar göra annars om det inte ska presenteras något.
Hemma har jag mobilt bredband via Teracom Mobil (Net1). Trådlöst, fri datamängd via NMT nätet. Upp till 15Mbit/sek räcker gott för mina behov. Bor långt från bebyggelse och gillade inte villkoren för fibern.

M mikael_sten skrev:
Hemma har jag mobilt bredband via Teracom Mobil (Net1). Trådlöst, fri datamängd via NMT nätet. Upp till 15Mbit/sek räcker gott för mina behov. Bor långt från bebyggelse och gillade inte villkoren för fibern.
Nej. NMT-nätet är nedlagt sedan länge... :) Net1 använder dock samma frekvensband som det (450MHz). Det är ett trevligt band, eftersom det har relativt lång räckvidd och bra propagering, men ändå tillräckligt hög frekvens för att tillåta viss datatakt.

Men yttäckningen är också en nackdel. Det blir stora celler vilket gör att det blir potentiellt många att dela på bandbredden.

Så eftersom du är nästan ensam, och inte får så bra prestanda med dagens mått mätt, så fungerar det för dig.

Det skulle fungera sämre om alla skulle förlita sig, eller behöva förlita sig på samma teknik (även om det bara gällde ditt område).

Nästa ägare av huset kommer att beklaga det faktum att fiber inte är indraget. Var så säker. Och du är ganska beroende av att dina grannar väljer fiber istället för Net1.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Men vad nästa ägare av huset tycker tar jag och många med mig inte någon större hänsyn till. Den dag jag kastar in handduken och mina barn säljer mitt hus så spelar det i alla fall inte mig någon roll vad köparen tycker. Och skulle dom få 50 000:- mindre så spelar även det knappast någon roll.
Så naturligtvis är det avgörande vilket behov man själv har som avgör hur man väljer och inte vad ev efterkommande vill ha.

R RoAd skrev:
Ojdå, har inte du varit på " mobilt internet räcker till alla" lägret hittills?
Vad tänkt på angående inläget, att jag skrev att man behöver högre datapott om han ska använda mobilen som enda uppkoppling eller att teams drog lite data?

Nej, håller mig till "alla får välja det som känns bäst för en själv lägret" avseende ekonomi, behov kostnader eller vad nu spelar in.

R RoAd skrev:
Så upp till 1600:- plus abonnemanget i månaden om det vill sig illa.
1600kr + why?
Ja det ska nog mycket till.

Det är klart alla ska välja det man vill. Har lite svårt att förstå varför det ska vara så polariserat, precis som att man ska välja det ena eller det andra. Jag vill ha båda och kan för mitt liv inte se hur det ska ändra sig de närmaste 20-30 åren.

pacman42 pacman42 skrev:
Fello har pott på 25GB och 20GB per månad (spillover går till potten) för 145kr/mån till barnen. Det är ett väldigt bra pris tycker jag i alla fall.
Det där var ju en ganska bra deal, så tottalt kan man ha 45gb i potten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.