MathiasS MathiasS skrev:
Det är klart alla ska välja det man vill. Har lite svårt att förstå varför det ska vara så polariserat, precis som att man ska välja det ena eller det andra. Jag vill ha båda och kan för mitt liv inte se hur det ska ändra sig de närmaste 20-30 åren.
Precis, finns det någon som inte kör mobildata i sin mobil fast man har fiber hemma, bortsett att den går över på wifi? :)
 
  • Haha
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det där var ju en ganska bra deal, så tottalt kan man ha 45gb i potten?
Ja, om man har sparat. Gäller barn studenter och 55+. Snart får jag ha det också...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, om man har sparat. Gäller barn studenter och 55+. Snart får jag ha det också...
Tack för tipset det där ska jag kolla upp.
 
A Andy78 skrev:
Det där var ju en ganska bra deal, så tottalt kan man ha 45gb i potten?
Rör man sig i ett område där 3 har bra täckningn är deras upplägg rätt fördelaktigt. Jag köpte en lur+abonnemang på kampanj, ett obegränsat abonnemang, därefter har vi lagt till två "vänner" för 99kr styck. Tror det blir 450-500spänn i månaden för tre st abonnemang utan begränsning i datamängd. Där vi rör oss har vi alltid täckning.
 
Jag tänker som du. I min förra villa fanns det "kabel-tv" indraget. Det visade sig vara något som inte gick att ansluta till, eftersom bolaget gått i konken.
 
M mikael_sten skrev:
Hemma har jag mobilt bredband via Teracom Mobil (Net1). Trådlöst, fri datamängd via NMT nätet. Upp till 15Mbit/sek räcker gott för mina behov. Bor långt från bebyggelse och gillade inte villkoren för fibern.

Om du har bra hastighet på 4G/5G som du skrev ovan och vill ha bra hastighet i mobilen, varför har du då valt Net1 som är en operatör man väljer i glesbyggd om ingen annan har täckning?
Varför inte välja en 4g operatör med bra täckning och köra på den med 4g router och wifi till telefonen det blir ungefär samma månadskostnad.

Jag får inte ihop det.
Det lät först som du använde din mobil som enda permanent uppkoppling hemma.

Men angående vilkoren för fiber, vad var problem, priset, bindningstid?
Det är ju en skillnad på om tex kostnaden var 50 tusen istället för 15 tusen
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Rör man sig i ett område där 3 har bra täckningn är deras upplägg rätt fördelaktigt. Jag köpte en lur+abonnemang på kampanj, ett obegränsat abonnemang, därefter har vi lagt till två "vänner" för 99kr styck. Tror det blir 450-500spänn i månaden för tre st abonnemang utan begränsning i datamängd. Där vi rör oss har vi alltid täckning.
Men fello är ju Telias nät?
 
A Andy78 skrev:
Men fello är ju Telias nät?
ok?

Jag gav bara förslag på ett prisvärt alt om man vill ha obegränsad surf till flera mobiler.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ok?

Jag gav bara förslag på ett prisvärt alt om man vill ha obegränsad surf till flera mobiler.
Trodde du refererade till pacmans abonnemang hos Fello för 145 kr när du skrev.
"Rör man sig i ett område där 3 har bra täckningn är deras upplägg rätt fördelaktigt. "

Därav frågan om telias nät.
3 har mycket specialdealar som inte alltid finns på deras sida.
 
E elmont skrev:
Men vad nästa ägare av huset tycker tar jag och många med mig inte någon större hänsyn till.
Och vi är också några andra som vill lämna saker i samma eller bättre skick än vi fick dem.

Att gå i gräns är ju alltid illustrativt. Så skulle du använda asbest, eller andra gifter el. dylikt i ditt hus med motivationen att "Ja, jag är ju så gammal att mig skadar det inte, och de som kommer efter de tar jag ingen större hänsyn till?" Eller fuska med elen med samma motivation för att ta det som exempel?

Antagligen inte. Så argumentet "vad som händer efter mig berör mig inte" det håller iaf inte fullt ut i alla lägen.

Frågan är då, som alltid, var man drar gränsen. Du drar den innan fiber. Andra gör det efter.

(Vad som händer efter oss är faktiskt en av de stora drivkrafterna bakom våra civilisationer. Betänk hur du/alla skulle agera och reagera om du fick veta att en komet skulle släcka ut allt liv på jorden om två år. Många av de saker vi gör idag skulle då te sig helt meningslösa. Räkna med social kollaps. Iaf i vissa delar. Och ändå så har inget materiellt förändrats från den stund du inte visste om kometen, tills då du gjorde det.)
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Om du har bra hastighet på 4G/5G som du skrev ovan och vill ha bra hastighet i mobilen, varför har du då valt Net1 som är en operatör man väljer i glesbyggd om ingen annan har täckning?
Varför inte välja en 4 operatör med bra täckning och göra på den med 4g router och wifi till telefonen det blir ungefär samma månadskostnad.

Jag får inte ihop det.
Det lät först som du använde din mobil som enda permanent uppkoppling hemma.

Men angående vilkoren för fiber, vad var problem, priset, bindningstid?
Det är ju en skillnad på om tex kostnaden var 50 tusen istället för 15 tusen
För att göra en väldigt lång och komplicerad historia kort, så bor jag på landet. På en bondgård. Förutsättningarna att skaffa fiber var begränsade till en leverantör med ett erbjudande. Man skulle dessutom skapa en ekonomisk förening, ett Byalag, där alla i föreningen skulle dela solidariskt lika på alla kostnader.
Kostnad att få fiber fram till "tomtgräns" var 25000:-. Vad som räknas som tomtgräns på en jordbruksfastighet är dock oklart. Från gränsen till huset är det många meter, men från stamkabel till min tomtgräns bara 2 meter. Jag skulle då betala 25000 kr för att dra 2 meter fiber. Resten av sträckan betalade jag själv.
Jag använder trådlöst bredband (det jag slarvigt kallat mobilt) via Net1 och har en router och Wifi inne i huset.
 
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Betänk hur du/alla skulle agera och reagera om du fick veta att en komet skulle släcka ut allt liv på jorden om två år. Många av de saker vi gör idag skulle då te sig helt meningslösa. Räkna med social kollaps. Iaf i vissa delar. Och ändå så har inget materiellt förändrats från den stund du inte visste om kometen, tills då du gjorde det.)
Och det är ju precis vad som kommer att drabba våra ättlingar. Inte om två år, men om ca 1000 år. Då kommer nästa istid med kilometervis tjock is. Man tror att den kommer att vara ca 3 kilometer tjock i Stockholmsområdet. Så en vacker dag är allt omkring oss förintat.
 
M mikael_sten skrev:
För att göra en väldigt lång och komplicerad historia kort, så bor jag på landet. På en bondgård. Förutsättningarna att skaffa fiber var begränsade till en leverantör med ett erbjudande. Man skulle dessutom skapa en ekonomisk förening, ett Byalag, där alla i föreningen skulle dela solidariskt lika på alla kostnader.
Kostnad att få fiber fram till "tomtgräns" var 25000:-. Vad som räknas som tomtgräns på en jordbruksfastighet är dock oklart. Från gränsen till huset är det många meter, men från stamkabel till min tomtgräns bara 2 meter. Jag skulle då betala 25000 kr för att dra 2 meter fiber. Resten av sträckan betalade jag själv.
Jag använder trådlöst bredband (det jag slarvigt kallat mobilt) via Net1 och har en router och Wifi inne i huset.
Vad hade abonnemanget kostat, förutom de 25000kr?
Hur kommer det sig att du inte kör 4G dålig täckning på alla operatörer?
 
M mikael_sten skrev:
Nej, nu tror jag att du missförstod. Jag menar att jag är så nöjd med den hastighet och mängd data jag har med mobilt bredband, att jag inte ville betala för att få fiber indraget. Om jag skulle dra in fiber skulle det naturligtvis inte påverka den nuvarande mobila anslutningen.
Innan man köper eller installerar något borde man se till sitt behov.
Som tusen ggr innan påpekat, du kan inte dra så långtgående slutsatser om framtiden från dagens situation. TV enbart via nätet är snart en realitet när ekonomin inte medger fortsätt drift av satelliter och marknät.
Nöjer du dig då med högupplöst SD?
 
M mikael_sten skrev:
För att göra en väldigt lång och komplicerad historia kort, så bor jag på landet. På en bondgård. Förutsättningarna att skaffa fiber var begränsade till en leverantör med ett erbjudande. Man skulle dessutom skapa en ekonomisk förening, ett Byalag, där alla i föreningen skulle dela solidariskt lika på alla kostnader.
Kostnad att få fiber fram till "tomtgräns" var 25000:-. Vad som räknas som tomtgräns på en jordbruksfastighet är dock oklart. Från gränsen till huset är det många meter, men från stamkabel till min tomtgräns bara 2 meter. Jag skulle då betala 25000 kr för att dra 2 meter fiber. Resten av sträckan betalade jag själv.
Jag använder trådlöst bredband (det jag slarvigt kallat mobilt) via Net1 och har en router och Wifi inne i huset.
Nja, du skulle betala 25000 för din del i nätet. Med tomtgräns avses normalt trädgård i dessa fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.