Funderade, har inte så stor betydelse egentligen gällande ägandet. Mera en ekonomisk fråga om något händer och vem som får ta kostnaden om man gör förändringar och misslyckas;)
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men om Openinfra erbjuder fibern, ska jag tacka ja då?
Min erfarenhet är att absolut inget som OpenInfra lovar håller dom. De borde vara absolut sämst på marknaden när det gäller fiber och allt som hör därtill. Kanske därför de byter namn så ofta.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Kan man vara sämre än IPOnly?
 
useless useless skrev:
Kan man vara sämre än IPOnly?
Jag har faktiskt sett ett pågående IP-only-projekt helt nyligen. Verkar göra framsteg varje vecka.......hur konstigt det än låter.
 
Vi har väntat tre år på att IPOnly ska få fingrarna ur. OpenInfra började ta in intresseanmälningar i våras och har redan börjat gräva och ska koppla in första byarna innan årskiftet.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Verkar göra framsteg varje vecka.......
Hur då, har de möjligen kompletterat med flera och finare skyltar? Det var då det enda jag konkret märkte av deras "fiberprojekt".

Rosa skylt med texten "Fibernät för framtiden" och "Det här huset får supersnabbt internet." från IP-Only.

Fast nu ljuger jag lite. Fick faktiskt ett brev från dom några år senare. Dock tycker jag texten på kuvertet rimmar lite illa jämfört med innehållet i brevet.

Brev med text "Framtidssäkra din fastighet." bredvid ett brev från IP-Only med rubriken "Annullering av beställning för fiberanslutning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
haha, det är faktiskt lite förvånande. Det var svärföräldrarna som fick ett erbjudande till sitt radhusområde och jag ser faktiskt grävmaskiner, dukt på stora rullar, jord som flyttas från mark till containers....
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Jag känner att 4G/5G ändå täcker mitt behov av snabb överföring. Och vill ha snabb överföring i mobilen även när jag inte är hemma.
 
M mikael_sten skrev:
Jag känner att 4G/5G ändå täcker mitt behov av snabb överföring. Och vill ha snabb överföring i mobilen även när jag inte är hemma.
Tycker du det så får du tycka det. Jag tycker annorlunda. Dessutom har jag halvdålig mobiltäckning hemma och skulle därför behöva en fast antenn flr att få bra hastighet hemma....
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
R
M mikael_sten skrev:
Jag känner att 4G/5G ändå täcker mitt behov av snabb överföring. Och vill ha snabb överföring i mobilen även när jag inte är hemma.
Jag är inte riktigt med på hur fiberinstallation påverkar hastigheten på ditt mobilabonnemang. Utveckla.

Dessutom undrar jag vilken hastighet du får ut på 5G. Så här i början när nästan ingen har det så är det intressant att få förstahandsrapporter.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mikael_sten skrev:
Jag känner att 4G/5G ändå täcker mitt behov av snabb överföring. Och vill ha snabb överföring i mobilen även när jag inte är hemma.
Beroende på vad man gör så behöver man ett abonnemang med hög datapott om man använder mobilen som enda uppkoppling.
Idag körde jag tex teams möte med video under hela mötet det drog ungefär 100mb per 3 minuter, vilket jag inte brukar göra annars om det inte ska presenteras något.
 
A Andy78 skrev:
Beroende på vad man gör så behöver man ett abonnemang med hög datapott om man använder mobilen som enda uppkoppling.
Idag körde jag tex teams möte med video under hela mötet det drog ungefär 100mb per 3 minuter, vilket jag inte brukar göra annars om det inte ska presenteras något.
Två skoldagar med Teams (tidvis med video) innebar 16GB ur potten för min dotter. Det strulade med vår nya fiberleverantör. Det kostar att studera hemifrån...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Två skoldagar med Teams (tidvis med video) innebar 16GB ur potten för min dotter. Det strulade med vår nya fiberleverantör. Det kostar att studera hemifrån...
Jag räknade just ut att det blir 3Mbps I snitt om det är 6h långa skoldagar. Jag gissar att hon tittat på Youtube på kvällen också... :rofl:

Hon är förresten den enda i familjen som har OK täckning vid sitt skrivbord. Jag skulle aldrig komma upp i de hastigheterna i genomsnitt på mitt kontor som ligger i andra änden av huset.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kollade vår dataförbrukning hur den typiskt ser ut en vanlig arbetsvecka. Måndag - fredag drar vi kring 15 GB per dygn, två distansarbetare i hushållet med mycket videokonfererande och dataöverföringar. Under helgerna blir det betydligt mindre, handlar mest om streaming av Netflix etc, Vi kör numera med 500/500 fiber, det ska gå på ett ögonblick med tunga ner/uppladdningar annars tappar man fokus.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kollade vår dataförbrukning hur den typiskt ser ut en vanlig arbetsvecka. Måndag - fredag drar vi kring 15 GB per dygn, två distansarbetare i hushållet med mycket videokonfererande och dataöverföringar. Under helgerna blir det betydligt mindre, handlar mest om streaming av Netflix etc, Vi kör numera med 500/500 fiber, det ska gå på ett ögonblick med tunga ner/uppladdningar annars tappar man fokus.
Det verkar mycket rimligt baserat på de siffror jag grävt fram också. Sonen som inte kört distansstudier drog 5GB bara på Youtube på de två dagar vi var utan fiber. Hans spelande gick dock på mitt abonnemang (men det var mycket gnäll om dålig kvalitet). Jag kollade aldrig min förbrukning då den ligger på samma abonnemang som min mobil (har ett datakort för resor som jag använde då). Gissningsvis så låg jag på liknande siffror som dottern för mina möten och det ligger ju i samma härad som dina siffror alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.