R RoAd skrev:
Jag tror inte att någon upprörs över att någon väljer bort fiber. Det som är frustrerande är de tokiga argument som används för sitt val. Tar man beslutet grundat på fakta, och inser riskerna med valet, så ser jag inga problem med att man tackar nej.

På tal om fakta så kan man se vilka områden som blir av med kopparnätet i år eller 2021 på denna sida:

[länk]

Om Telia har grävt ner fiber i ditt område är det inte osannolikt att de också kommer att avveckla kopparn inom kort. Har du inte bra LTE-täckning där du bor kommer det antagligen innebära en försämring jämfört med ditt ADSL.
Det var där jag såg att området bredvid mitt förlorar kopparnätet om ett halvår.
Men det som jag inte gillar är att basstationerna för mobiltelefonerna fungerar bara i fyra timmar under ett strömavbrott. Förut var det två timmar. Vad gör vi för att kontakta 112 sedan, om t ex huset börjar brinna? Skickar upp nödraketer? Tar bilen till närmaste brandstation och larmar där? Kör gubben som har fått stroke till sjukhuset själv? Försöker använda telepati? Ska jag försöka signalera S O S med med tutan? SOS med kraftig ficklampa mot himlen?
 
R RoAd skrev:
I ärlighetens namn så måste jag ju påpeka att det i många fall fungerar helt ok med trådlös uppkoppling om man inte har jättehöga krav på hastighet. Så att vara så kategorisk som du är nu är också fel.

Men du beskriver ju på ett bra sätt hur man som utlämnad till trådlösa förbindelser riskerar att få det, även om det fungerar bra idag. Fler personer kan helt plötsligt börja nyttja samma cell (kanske i samband med att kopparn försvann ;) ) och eftersom alla delar på kapaciteten så faller hastigheten. Förutsättningarna är helt enkelt inte lika stabila som med en fiberförbindelse.
Precis det som vi försöker komma fram till, att det ofta fungerar bra, men inte lika stabilt som fiber! ;)

Ja, kopparnätet har försvunnit här, så fler utnyttjar 3-4G. Och ska jag vara helt ärlig så har det faktiskt blivit bättre på sista tiden, i och med att många har kopplat in fiber, så kan det nu gå att streama även helg-kvällar. Pga fibern kan man väl säga... :cool:
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Många verkar inte medvetna hur snart kopparnätet försvinner. För mig var det en överraskning.
ok. Det har pågått i flera år och det tar ytterligare några år innan det är klart. Men det är oundvikligen något som händer.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Många verkar inte medvetna hur snart kopparnätet försvinner. För mig var det en överraskning.
Planeringen och har pågått, började för 10 år sedan då med inriktning luftledningar, men marknät blir enklare då får mycket ligga kvar i marken. Men bra att uppmärksamma det
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Det var där jag såg att området bredvid mitt förlorar kopparnätet om ett halvår.
Men det som jag inte gillar är att basstationerna för mobiltelefonerna fungerar bara i fyra timmar under ett strömavbrott. Förut var det två timmar. Vad gör vi för att kontakta 112 sedan, om t ex huset börjar brinna? Skickar upp nödraketer? Tar bilen till närmaste brandstation och larmar där? Kör gubben som har fått stroke till sjukhuset själv? Försöker använda telepati? Ska jag försöka signalera S O S med med tutan? SOS med kraftig ficklampa mot himlen?
Har funnits tidigare om småststationer fått elbortfall utan dieselaggregat, knappt någon skillnad. Bra att det tas upp så det kan förklaras.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
T
J Jocke Best skrev:
Det är några av oss här i tråden som är kunniga i ämnet och vet vad vi pratar om. Det är nog inte bara MathiasS som är en rolig typ om det är de som har en motsatt syn på fiber än vad du har som räknas som det.
Hej, du behöver läsa alla hans inlägg till mig för att förstå att han har ett avvikande beteende som inte har ngt som helst koppling till frågan. Och det kan man tycka är lite roligt.

Jag har inga som helst problem att andra inte har samma rätta åsikt som mig. Det är frivilligt att ha fel.
 
H Harrison skrev:
Det var där jag såg att området bredvid mitt förlorar kopparnätet om ett halvår.
Men det som jag inte gillar är att basstationerna för mobiltelefonerna fungerar bara i fyra timmar under ett strömavbrott. Förut var det två timmar. Vad gör vi för att kontakta 112 sedan, om t ex huset börjar brinna? Skickar upp nödraketer? Tar bilen till närmaste brandstation och larmar där? Kör gubben som har fått stroke till sjukhuset själv? Försöker använda telepati? Ska jag försöka signalera S O S med med tutan? SOS med kraftig ficklampa mot himlen?
Röksignaler är det enda... ;)

Nej, som sagt, det är inte säkert att COTS-telefoni har fungerat såvärst förut heller efter några timmar. Det beror på hur stor stationen varit osv. (Det är bara de största stationerna som haft diesel-generator) Vid ett större strömavbrott så slutar i stort sett all kommunikation att fungera efter varierande tid. Efter 48h så kan i stort sett ingen kommunicera med 112 på något sätt.

MEN, det finns en kanal som kan fungera även vid lite större strömavbrott, iaf om man bor hyfsat nära kusten. Och det är VHF. En VHF-apparat som når Stockholm radios master (som skall vara backade) möjliggör nödkommunikation även efter några timmar. Så ta ett (VHF) short range certificate skaffa en radio och glöm SOS med biltutan. (Med ett abonnemang så kan du tom ringa till andra telefonnnummer via VHF. Används sällan idag.)
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
KristinaRT
Sitter och småskrattar åt kommentarerna, som tydligt illustrerar hur olika folk ser på teknik och behov.....

I eftermiddags satt båda vuxna i huset i var sitt zoom-möte och de 2 barnen spelar onlinespel med kompisar samtidigt som de tittar på Youtube för att hitta genvägar i spelet.
Ingen aning om hur mycket som krävdes, men jag är 110% övertygad om att det inte varit möjligt med varesig 4G eller 5G.....
Kanske inte normal användning för vissa, men för en stor del av Sveriges barnfamiljer är detta fullkomligt normalt.

Föredrar att dra nytta av tekniken snarare än att se den som en fiende eller nödvändigt ont. Men vi är ju alla olika......
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Professor, det är iaf sant i mitt fall... ;)

Och ja, det finns många bättre genomgångar av "radioteori" själv brukar jag rekommendera "Detection, Estimation, and Modulation Theory, Part I/II/III. New York: John Wiley and Sons" av Harry L. Van Trees. Särskilt första volymen. Men det är kanske mest för att det är boken jag lärde mig från. (Den rekommenderas iaf.)

Och även om jag aldrig jobbat hos någon av de större dataskyfflarna. Så har jag jobbat på en av de större tillverkarna av utrustningen som används av "dataskyfflarna". Trots att vi byggde mobilt internet, så trodde vi aldrig att det skulle kunna ersätta fiber. Annat än i mycket speciella och begränsade tillämpningar. :)

Håller med. Tror inte heller trådlöst ersätter fiber annat än last mile till hushåll.
 
Redigerat:
J
T thadanne skrev:
Hej, du behöver läsa alla hans inlägg till mig för att förstå att han har ett avvikande beteende som inte har ngt som helst koppling till frågan. Och det kan man tycka är lite roligt.

Jag har inga som helst problem att andra inte har samma rätta åsikt som mig. Det är frivilligt att ha fel.
Även ofrivilligt
 
J
T thadanne skrev:
Håller med. Tror inte heller trådlöst ersätter fiber annat än last mile till hushåll.
Var det allt du tog till dig i hans resonemang? Apropå frivilligheten?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R
J Jocke Best skrev:
Var det allt du tog till dig i hans resonemang? Apropå frivilligheten?
Innan du ger dig in i en diskussion med den här jeppen så ska du veta att den kommer att sluta med att hen kallar dig för ensam fyllbult nån gång senare ikväll. Vägen dit kommer inte direkt vara fylld med ödmjukhet eller vishet :)

Jag får nog erkänna att jag blev trollad igår.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför ställde du frågan i morse då?
Därför att jag inte tänkt på fiber förrän jag råkade läsa tråden.
 
T
J Jocke Best skrev:
Var det allt du tog till dig i hans resonemang? Apropå frivilligheten?
Ja, det var ju det enda relevanta i inlägget.
 
R
T thadanne skrev:
Håller med. Tror inte heller trådlöst ersätter fiber annat än last mile till hushåll.
Sluta trolla nu, det är inte ens roligt längre.

Youtube lanserades 2005
Spotify lanserades 2008
iPhone 3GS lanserades 2009 i Sverige
Netflix lanserades 2012

Utvecklingen har gått rasande snabbt de senaste 10-15 åren, vem vet vilka tjänster vi har om ytterligare 10-15 år.

världens internettrafik fördubblas ungefär varje år..
Detta då fler blir uppkopplade samt mer och mer bandbredd krävs för diverse tjänster.

Ta sen lite Corona på det så lär inte en fördubbling räcka iår.

Förklara gärna hur du ser på den ekvationen och hur ditt kära mobilnät ska orka med det om ett par år?

Man gör naturligtvis som man vill, det kan finnas många anledningar till att man väljer bort fiber.
Men att välja bort det för en mobil lösning och tro att man inte kommer behöva kompromissa i framtiden är att skjuta sig i foten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.