R
T thadanne skrev:
Älskar att du är helt säker på att utvecklingen nu helt stannat. Som sagt, framtiden får utvisa om du får rätt eller inte.
Jag har INTE sagt att utvecklingen har stannat, eller ens något i närheten. Sluta ljug.

Stefan (ja jag återvänder återigen till hans inlägg) förklarade på ett föredömligt sätt varför du inte kan förvänta dig någon revolution inom trådlös teknik. Om du inte förstod det inlägget, trots det väldigt pedagogiska upplägget, är jag ödmjuk nog att inse att jag inte heller kan förklara det för dig. Troligtvis kan ingen det, för du verkar sakna både vilja och förmåga att förstå.
 
T thadanne skrev:
Tycker det är roligt med folk som tror att deras åsikt är mer rätt än andras. Dom människorna brukar vara...
Professor, det är iaf sant i mitt fall... ;)

Och ja, det finns många bättre genomgångar av "radioteori" själv brukar jag rekommendera "Detection, Estimation, and Modulation Theory, Part I/II/III. New York: John Wiley and Sons" av Harry L. Van Trees. Särskilt första volymen. Men det är kanske mest för att det är boken jag lärde mig från. (Den rekommenderas iaf.)

Och även om jag aldrig jobbat hos någon av de större dataskyfflarna. Så har jag jobbat på en av de större tillverkarna av utrustningen som används av "dataskyfflarna". Trots att vi byggde mobilt internet, så trodde vi aldrig att det skulle kunna ersätta fiber. Annat än i mycket speciella och begränsade tillämpningar. :)
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 7 till
  • Laddar…
T thadanne skrev:
Jo fast samma argument användes innan 3G, 4G och nu 5G.
Utveckling är ju just att man lär sig att få ut mer ur dom begränsningar som finns.
Inte många trodde att vi skulle vara där vi är idag för några år sedan...
Jag tror också att du trollar och bara argumenterar för nöjet.;)
Vi håller oss till fakta och kanske även retorik, i exemplet jämför du 3G, 4G och kommande 5G (försumbart utrullat idag utan nya frekvenser)
Om vi då tar det i "marken" så har det här i gammal kopparteknik gått från kbits/ till 60Mbit/s inom xDSL (3G), sedan har fiber till hushållen kommit där det mesta nu rullar med 1Gbit/s (4G) och nästa steg är väl 10Gbit/s som standard (5G).
Så även här har utvecklingen "få ut mer ur dom begränsningar som finns" och "Inte många trodde att vi skulle" gått vidare.

Och fakta, de stora utvecklingsföretagen ser 5G, "6G" och vidareutveckling av wifi via fastnät fiber som parallella spår där integrationen och samkörbarhet är dagens fokus, samt nya användningsområden. Det troliga är att du har en trådlös uppkoppling i bostaden av något slag på din fiberanslutning som är 100" "semless" när du sedan går ut i de publika näten.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det vi stöter på här är det nya efter 90-talisternas "det måste vara någon annans fel" (ni som känner er kränkta och proxykränkta över detta släpp det denna gång). Detta är dock mycket värre och ingen åldersgrupp verkar vara immun mot sjukdomen. Vi har nyligen sett exempel på det i USA. "Jag tycker att jag vann valet". En fast tro på att åsikter och fakta kan blandas hursomhelst. Eller rättare sagt, man förväxlar den grundläggande principen att alla har rätt till en åsikt med att allt kan *göras* till en åsikt - tex Jag tycker att bollen är fyrkantig. Det blir inte mer rätt bara för att du får säga det. Fakta finns nästan aldrig bakom dessa "åsikter", vilket inte är så konstigt heller....
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 4 till
  • Laddar…
Jag har adsl. Vet inte vem jag ska kontakta för att få fiber. Är relativt nyinflyttad och vet inte ens om det finns fiber nergrävt i den gatstump jag bor vid eller om omgivande villaområde har tillgång till fiber.



Vad gäller dörrknackare funderar jag på om inte en kombination av Jehovas och Satanister vore kul, så kan de gå från dörr till dörr och be folk att dra åt helvete
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag har adsl. Vet inte vem jag ska kontakta för att få fiber. Är relativt nyinflyttad och vet inte ens om det finns fiber nergrävt i den gatstump jag bor vid eller om omgivande villaområde har tillgång till fiber.
Prata med grannarna om fiber. Om det finns, vem som är leverantör eller om det är på gång.
 
Keiller Keiller skrev:
Jag har adsl. Vet inte vem jag ska kontakta för att få fiber. Är relativt nyinflyttad och vet inte ens om det finns fiber nergrävt i den gatstump jag bor vid eller om omgivande villaområde har tillgång till fiber.



Vad gäller dörrknackare funderar jag på om inte en kombination av Jehovas och Satanister vore kul, så kan de gå från dörr till dörr och be folk att dra åt helvete
Är det lägenhet eller hus?
 
R
Keiller Keiller skrev:
Jag har adsl. Vet inte vem jag ska kontakta för att få fiber. Är relativt nyinflyttad och vet inte ens om det finns fiber nergrävt i den gatstump jag bor vid eller om omgivande villaområde har tillgång till fiber.



Vad gäller dörrknackare funderar jag på om inte en kombination av Jehovas och Satanister vore kul, så kan de gå från dörr till dörr och be folk att dra åt helvete
Som sagt kolla med grannarna, men ett första snabbtest är ju att gå in på exempelvis https://www.bredbandswebben.se/start/ och se om du kan beställa. Det finns säkert motsvarande sidor för andra operatörer men det var bara denna jag hade i huvudet.
 
R RoAd skrev:
Som sagt kolla med grannarna, men ett första snabbtest är ju att gå in på exempelvis [länk] och se om du kan beställa. Det finns säkert motsvarande sidor för andra operatörer men det var bara denna jag hade i huvudet.
Jag har haft fiber (öppen sedan i våras) i villa sedan 3,5 år och fortfarande dyker inte min adress upp på bredbandswebben eller bredbandsval.se..... Så de går inte att lita på.
 
R
K Kane skrev:
Jag har haft fiber (öppen sedan i våras) i villa sedan 3,5 år och fortfarande dyker inte min adress upp på bredbandswebben eller bredbandsval.se..... Så de går inte att lita på.
Ok, märkligt. Men jag tror fortfarande att det är en bra början. Kanske får Keiller träff direkt. Om inte hade det ju trots allt inte varit en garanti för att det inte finns en anslutning (trippelnegation!) så de får hen ju gå vidare till grannarna.
 
Ändå är nog Bredbandsval det man bör börja med, sen kontrollera med vald internetoperatör om det stämmer.
https://www.bredbandsval.se

Snabbkollade två adresser. En utan fiber visades korrekt , en med fiberutbyggnad på gång (om än långsamt) dök upp (om det ska anses rätt eller fel vet jag dock inte).
 
Jag kollade med Telia. Kan få öppen fiber indragen i mitt hus för 18.900:- (ord pris 34.900) Såg ingen uppgift om hur länge det lägre priset gäller.

Plus bredband och tv-paket lagom för 619:-/mån i 24 månader. Fibern skulle bli inkopplat 1 mars nästa år.

Dyrare än nuvarande lösning med adsl bredband och tv-paket stor.

Lite väl mycket pengar, kan jag tycka.
Och så mycket ser jag inte på tv eller surfar att det känns som att det är värt kostnaden.
 
Keiller Keiller skrev:
Jag kollade med Telia. Kan få öppen fiber indragen i mitt hus för 18.900:- (ord pris 34.900) Såg ingen uppgift om hur länge det lägre priset gäller.

Plus bredband och tv-paket lagom för 619:-/mån i 24 månader. Fibern skulle bli inkopplat 1 mars nästa år.

Dyrare än nuvarande lösning med adsl bredband och tv-paket stor.

Lite väl mycket pengar, kan jag tycka.
Och så mycket ser jag inte på tv eller surfar att det känns som att det är värt kostnaden.
Frågan är hur länge dina kopparledningar kommer finnas kvar.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Förklara nu vad det är som inte håller.
Du får dom svar du förtjänar. Don efter person helt enkelt. :)
 
R
Keiller Keiller skrev:
Jag kollade med Telia. Kan få öppen fiber indragen i mitt hus för 18.900:- (ord pris 34.900) Såg ingen uppgift om hur länge det lägre priset gäller.

Plus bredband och tv-paket lagom för 619:-/mån i 24 månader. Fibern skulle bli inkopplat 1 mars nästa år.

Dyrare än nuvarande lösning med adsl bredband och tv-paket stor.

Lite väl mycket pengar, kan jag tycka.
Och så mycket ser jag inte på tv eller surfar att det känns som att det är värt kostnaden.
Nae, skippa det då, för det är ju helt orimligt att något kommer ändra sig i framtiden :)

Du är medveten om att kopparnätet håller på att läggas ner va? Så du kan inte räkna med att köra ADSL så länge till. Då är det ju bara att hoppas att du bor nära en 4G-mast med lågt nyttjande (och att den fortsätter vara lågt nyttjad även när kopparn försvinner för dina grannar också).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.