A
Kan man inte ansluta sig när man ev får behov av det i framtiden,eller är det nu eller aldrig som gäller?
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kan man inte ansluta sig när man ev får behov av det i framtiden,eller är det nu eller aldrig som gäller?
Det går nog inte att svara generellt på. Inte heller vad kostnaden nu kontra kostnaden "i framtiden" blir.
 
När det gäller 4G och framåt 5G. Kan jag bara dra parallellen med hur vi hade det innan vi fick (köpte) fideranslutning. Körde tidigare på ADSL men då vårt anstånd till stationen/kopplingspunkten var lite för lång för att få de "bättre" hastigheterna. Fick frugan fixa en 4G rauter från "3" tror jag det var för att kunna jobba hemifrån. Nu var detta ett antal år tillbaka då 4G var relativt nytt och inte många jobbade hemifrån. När grejerna väl kom hem blev det en "jäkla" fart på uppkopplingen jämfört med ADSL. Uppkopplingshastigheten höll sig och var bra i kanske ett halv år. Sedan började det gå långsammare och långsammare för att på eftermiddag/kväll när folket runt i kring kom hem från sida jobb bli långsammare än ADSL. När sedan erbjudandet om fiberanslutning kom tvekade vi inte en sekund på att beställa. Och om man nu tittar i backspegeln så hade det inte fungerat i dag med en ADLS anslutning om 1/2 personer skall jobbar hemifrån, en tonåring har skollektioner samt den andra dotter som jobbar i affär och har oregelbundna tider samtidigt skall titta på sina saker via nätet, som det var i våras och kanske snart blir igen.....
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
R
Handyman 1 skrev:
Kan man inte ansluta sig när man ev får behov av det i framtiden,eller är det nu eller aldrig som gäller?
Finns det plats i nätet (både fysiskt och kapacitetsmässigt) så kommer det antagligen gå. Men det finns exempel på att man fått nej. Så det är en chansning.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag kollade med Telia. Kan få öppen fiber indragen i mitt hus för 18.900:- (ord pris 34.900) Såg ingen uppgift om hur länge det lägre priset gäller.

Plus bredband och tv-paket lagom för 619:-/mån i 24 månader. Fibern skulle bli inkopplat 1 mars nästa år.

Dyrare än nuvarande lösning med adsl bredband och tv-paket stor.

Lite väl mycket pengar, kan jag tycka.
Och så mycket ser jag inte på tv eller surfar att det känns som att det är värt kostnaden.
Var priset för anslutningen villkorat av att du köpte tjänst i 2 år? Eller kan du köpa anslutningen och tjänst på annat håll?

För mig som bara ska ha en internettjänst har det varit billigast att göra ett operatörsbyte ut ur ÖppenFiber och sedan köpa tjänst hos den nya operatören.
 
J
T thadanne skrev:
Du är verkligen en rolig typ du. Läs det jag skrivit det är min åsikt. Jag behöver inte bygga upp det mer än så.

Lycka till!
Det är några av oss här i tråden som är kunniga i ämnet och vet vad vi pratar om. Det är nog inte bara MathiasS som är en rolig typ om det är de som har en motsatt syn på fiber än vad du har som räknas som det.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Var priset för anslutningen villkorat av att du köpte tjänst i 2 år? Eller kan du köpa anslutningen och tjänst på annat håll?

För mig som bara ska ha en internettjänst har det varit billigast att göra ett operatörsbyte ut ur ÖppenFiber och sedan köpa tjänst hos den nya operatören.
Ärligt talat så kollade jag inte villkoren. Det är ändå inte aktuellt för mig att ansluta till fiber just nu, även om del här verkar uppröras över det.
När väl kopparledningen försvinner så kan jag ta ställning till det då.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, anledningen till fiber i stolphängd kanalisation är att det är *MYCKET* billigare än att gräva ner fibern.

"Samma väg som telefonledningen" är en instruktion till konsument - ingen ska förvänta sig att fibern tar sig in på något helt annat ställe än nuvarande teleledning, eftersom man inte har ekonomi i projekten för att hantera sådana diskussioner med alla fastighetsägare.
Den vanliga teleledningen tas ur bruk snart. På området bredvid mig sker det under nästa sommar. Sedan kommer de att demontera koppartrådarna.
 
Keiller Keiller skrev:
Ärligt talat så kollade jag inte villkoren. Det är ändå inte aktuellt för mig att ansluta till fiber just nu, även om del här verkar uppröras över det.
När väl kopparledningen försvinner så kan jag ta ställning till det då.
Kopparnätet i Stockholms skärgård monteras ner just nu. Området bredvid mitt blir av med sin kopparledning i sommar. Längre ut i skärgården har kopparledningen redan tagits bort. Det ska komma ett meddelande, när det är ett år kvar tills vi förlorar vår koppartråd. Åskan sabbade våra vanliga telefoner, så vi funderade på om vi skulle skaffa nya, men då fick vi reda på att koppartråden snart ska bort.
 
H Harrison skrev:
Den vanliga teleledningen tas ur bruk snart. På området bredvid mig sker det under nästa sommar. Sedan kommer de att demontera koppartrådarna.
Ja?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja?
Många verkar inte medvetna hur snart kopparnätet försvinner. För mig var det en överraskning.
 
T thadanne skrev:
Radioteori finns det bättre beskrivningar av på nätet.

Han hade sin åsikt och valde radioteori som argument för sin åsikt.

Trådlöst fungerar redan idag så jag köper inte åsikten.

Jag har alldrig ifrågasatt dig, du har en enl mig felaktig åsikt och jag har fel enligt dig.

Hur det blir i framtiden och om fiber är förlegat vet ingen idag. Det får framtiden utvisa. Och vi har lagt våra bett.
Tyvärr så fungerar ju inte trådlöst. Inte tillräckligt bra åtminstone. 4G brukar jag kunna använda, fast det är ibland snabbare med 3G. Dagtid. På kvällarna är det sämre, då går allt långsamt. Förutom på fredag och lördagskvällar, då är det rätt ofta som det inte går alls pga brist på kapacitet. Glöm att titta på en streamad film via trådlöst.

Nu har jag som tur är fått fiber inkopplad under året, så nu funkar allt som det ska!

Nä, jag bor inte i Norrbottens inland heller, jag bor i tätbefolkat område i Skåne, men det funkar inte (tillräckligt) bra ändå. Fibern behövs! Så, move on to next topic... Eller ska vi poppa popcorn? Trådlöst i mikrougnen går bra... (y)
 
Keiller Keiller skrev:
Ärligt talat så kollade jag inte villkoren. Det är ändå inte aktuellt för mig att ansluta till fiber just nu, även om del här verkar uppröras över det.
När väl kopparledningen försvinner så kan jag ta ställning till det då.
Varför ställde du frågan i morse då?

Keiller Keiller skrev:
Jag har adsl. Vet inte vem jag ska kontakta för att få fiber. Är relativt nyinflyttad och vet inte ens om det finns fiber nergrävt i den gatstump jag bor vid eller om omgivande villaområde har tillgång till fiber.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Keiller Keiller skrev:
Ärligt talat så kollade jag inte villkoren. Det är ändå inte aktuellt för mig att ansluta till fiber just nu, även om del här verkar uppröras över det.
När väl kopparledningen försvinner så kan jag ta ställning till det då.
Jag tror inte att någon upprörs över att någon väljer bort fiber. Det som är frustrerande är de tokiga argument som används för sitt val. Tar man beslutet grundat på fakta, och inser riskerna med valet, så ser jag inga problem med att man tackar nej.

På tal om fakta så kan man se vilka områden som blir av med kopparnätet i år eller 2021 på denna sida:

https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat.html

Om Telia har grävt ner fiber i ditt område är det inte osannolikt att de också kommer att avveckla kopparn inom kort. Har du inte bra LTE-täckning där du bor kommer det antagligen innebära en försämring jämfört med ditt ADSL.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
R
M Mr B skrev:
Tyvärr så fungerar ju inte trådlöst. Inte tillräckligt bra åtminstone. 4G brukar jag kunna använda, fast det är ibland snabbare med 3G. Dagtid. På kvällarna är det sämre, då går allt långsamt. Förutom på fredag och lördagskvällar, då är det rätt ofta som det inte går alls pga brist på kapacitet. Glöm att titta på en streamad film via trådlöst.

Nu har jag som tur är fått fiber inkopplad under året, så nu funkar allt som det ska!

Nä, jag bor inte i Norrbottens inland heller, jag bor i tätbefolkat område i Skåne, men det funkar inte (tillräckligt) bra ändå. Fibern behövs! Så, move on to next topic... Eller ska vi poppa popcorn? Trådlöst i mikrougnen går bra... (y)
I ärlighetens namn så måste jag ju påpeka att det i många fall fungerar helt ok med trådlös uppkoppling om man inte har jättehöga krav på hastighet. Så att vara så kategorisk som du är nu är också fel.

Men du beskriver ju på ett bra sätt hur man som utlämnad till trådlösa förbindelser riskerar att få det, även om det fungerar bra idag. Fler personer kan helt plötsligt börja nyttja samma cell (kanske i samband med att kopparn försvann ;) ) och eftersom alla delar på kapaciteten så faller hastigheten. Förutsättningarna är helt enkelt inte lika stabila som med en fiberförbindelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.