Nu var du lite väl faktabaserad här @RalleB. Sådant faller inte väl ut.

Så här utvecklas mobiltrafiken globalt (info från Ericsson Mobility Report, där man sammanställt data från olika operatörer).

Diagram som visar ökning av global mobil datatrafik och rösttrafik per månad med en plattformstrend vid slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är väl rätt tydligt att vi närmar oss en platå i utvecklingen. Jag tycker iallafall att det är en platå på slutet. Tycker det är rätt solklart.

Intressant är kanske att covid i huvudsak har flyttat runt mobil datatrafik, från stadskärnor till bostadsområden utanför city. I områden där man har fasta uppkopplingar har trafikvolymerna inte ändrats alls på mobilsidan.
 
R RoAd skrev:
Jag tror inte att någon upprörs över att någon väljer bort fiber. Det som är frustrerande är de tokiga argument som används för sitt val. Tar man beslutet grundat på fakta, och inser riskerna med valet, så ser jag inga problem med att man tackar nej.

På tal om fakta så kan man se vilka områden som blir av med kopparnätet i år eller 2021 på denna sida:

[länk]

Om Telia har grävt ner fiber i ditt område är det inte osannolikt att de också kommer att avveckla kopparn inom kort. Har du inte bra LTE-täckning där du bor kommer det antagligen innebära en försämring jämfört med ditt ADSL.
Klarar mig tydligen i år och nästa år. Sen fanns det inga mer uppgifter om och när kopparnätet avvecklas, vare sig i min kommun eller kommundel, vad jag kunde hitta. Tack för länken, intressant att läsa.

Tids nog får jag ta ett beslut. Tills dess får jag försöka hålla ett getöga på utvecklingen och på liknande trådar i ämnet. Det finns dock viktigare saker i huset att lägga pengar på just nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Har använt mig av bredbandskartan.se (PTS sida) för att hitta operatörer i området runt fastigheten man vill ha fiber till. Hitta nätägare i menyn. Rätt praktisk när man är på jakt efter fiber..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, anledningen till fiber i stolphängd kanalisation är att det är *MYCKET* billigare än att gräva ner fibern.

"Samma väg som telefonledningen" är en instruktion till konsument - ingen ska förvänta sig att fibern tar sig in på något helt annat ställe än nuvarande teleledning, eftersom man inte har ekonomi i projekten för att hantera sådana diskussioner med alla fastighetsägare.
Hos oss ville de gräva hellre än att använda befintlig kanalisation. Jag tvärvägrade. (Den väg de tänkt gräva hade krävt att de antingen drog kabeln utanpå huset, eller flyttade undan trappan ett tag... det blev bra, men de kunde inte skilja teleröret från vare sig dräneringsrör eller dagvattenavloppsrör. Riktiga stolpskott.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Hos oss ville de gräva hellre än att använda befintlig kanalisation. Jag tvärvägrade. (Den väg de tänkt gräva hade krävt att de antingen drog kabeln utanpå huset, eller flyttade undan trappan ett tag... det blev bra, men de kunde inte skilja teleröret från vare sig dräneringsrör eller dagvattenavloppsrör. Riktiga stolpskott.
Vi har alltså rör i backen
 
hmm jag sitter på 100/100 just nu och funderar på om det inte är dags att öka bandbredden, Det funkar ju hyffsat nu när skolorna är igång men när ungarna kommer vara hemma mera så kommer det ju knappast räcka när både jag och min fru sitter och jobbar hemifrån. Mobildata är ju inte ens att tänka på finns ju inte bandbredd så det räcker plus att kostnaden för den data trafik jag behöver kostar alldeles för mycket
 
Är detta bevis nog varför jag har fiber?
Mätt trådlöst på en Samsung Galaxy S7.
Har 100/10.
Bor i Hemmestorp i Skåne.

Skärmdump av hastighetstest med låga resultat på 0,98 Mbit/s nedladdning och 0,07 Mbit/s uppladdning från Tele2 i Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar internetuppkopplingens hastighet med 80,78 Mbit/s nedladdning och 10,84 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Jag har 100/100 från Bredband2 (via IP-Only) och nu när frun jobbar hemifrån och dottern snart får hemundervisning och alla som använder mobilerna (WiFi) och Netflix mm på TV:n börjar det kännas lite hackigt ibland.
Egentligen beror det framförallt på gammal WiFi som behöver uppgraderas, men å andra sidan är det ett bra sätt att se till att våra trådade förbrukare behåller en stor del av kapaciteten.

Nu kollade jag i alla fall priserna för bredbandsabonnemang och insåg att vi fortfarande betalade 355 kr/månad, men att nya kunder betalar 318 för 100/100 och 328 för 250/100, så från och med imorgon har vi 250/100 och sparar vi en liten slant på månadskostnaden.

Det känns bra att det fortfarande finns tillräckligt med möjligheter att uppgradera till ännu högre hastighet om det skulle behövas.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Röksignaler är det enda... ;)

Nej, som sagt, det är inte säkert att COTS-telefoni har fungerat såvärst förut heller efter några timmar. Det beror på hur stor stationen varit osv. (Det är bara de största stationerna som haft diesel-generator) Vid ett större strömavbrott så slutar i stort sett all kommunikation att fungera efter varierande tid. Efter 48h så kan i stort sett ingen kommunicera med 112 på något sätt.

MEN, det finns en kanal som kan fungera även vid lite större strömavbrott, iaf om man bor hyfsat nära kusten. Och det är VHF. En VHF-apparat som når Stockholm radios master (som skall vara backade) möjliggör nödkommunikation även efter några timmar. Så ta ett (VHF) short range certificate skaffa en radio och glöm SOS med biltutan. (Med ett abonnemang så kan du tom ringa till andra telefonnnummer via VHF. Används sällan idag.)
Det skämtas om att indianerna slutade med röksignalerna pga problem med avstavningen.
 
Vem är det som äger fibern som ligger över min tomt?
Vi eller nätägaren (i detta fallet Open Infra).

Har lite funderingar på om man nån gång skulle gräva upp och flytta på den, funderar på vilka som "får" göra det ingreppet.

Och kan man hoppas på att det någonstans finns ritningar på hur den är förlagd? :p
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vem är det som äger fibern som ligger över min tomt?
Vi eller nätägaren (i detta fallet Open Infra).

Har lite funderingar på om man nån gång skulle gräva upp och flytta på den, funderar på vilka som "får" göra det ingreppet.

Och kan man hoppas på att det någonstans finns ritningar på hur den är förlagd? :p
Låter riskabelt. Vilket djup ligger den på och hur är den markerad/skyddad?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vem är det som äger fibern som ligger över min tomt?
Vi eller nätägaren (i detta fallet Open Infra).

Har lite funderingar på om man nån gång skulle gräva upp och flytta på den, funderar på vilka som "får" göra det ingreppet.

Och kan man hoppas på att det någonstans finns ritningar på hur den är förlagd? :p
Det behöver du kolla med nätägaren, jag skulle säga att det finns lite olika modeller för det.
 
H Harrison skrev:
Låter riskabelt. Vilket djup ligger den på och hur är den markerad/skyddad?
Jaadu, den som visste :p

Den slingrar sig över gräsmattan för att komma in på baksidan. Där den sitter mitt i vardagsrummet.
Dålig plats både utvändigt och invändigt.

Hade hellre haft den in i pannrummet i källaren, som ligger så nära gatan man kan komma.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Nätägaren äger fibern och duct i normalfallet, du kan mycket väl flytta på den. Går det bra inga problem, går något sönder blir det i normalfallet fastighetsägaren får betala. Generellt svar.;)
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nätägaren äger fibern och duct i normalfallet, du kan mycket väl flytta på den. Går det bra inga problem, går något sönder blir det i normalfallet fastighetsägaren får betala. Generellt svar.;)
Det var så jag mindes mitt avtal med Telia ÖppenFiber, men så snabbgooglade jag lite och första träffen var:

Vem äger anslutningen?
En slutförd fiberanslutning blir fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet tillfaller fastighetsägaren. Detta innebär att villaägaren (fastighetsägare) äger kanalisationen som ligger på tomten, medan fibern fram till avlämningspunkt ägs av Hudiksvalls respektive Nordanstigs Stadsnät.

Och då blev det tydligt att det nog finns många varianter på upplägg i detta avseende.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.