R RoAd skrev:
Jag kallar dig okunnig för att det är precis vad du gång på gång visat dig vara. Jag har faktiskt inte sett ett enda argument från dig som inte bara varit tyckande i frågan. Slutar du bete dig okunnigt ska jag skuta kalla dig det, deal?



Fast du hävdar ju att 5G (eller annan trådlös teknik) kommer att göra fiber förlegad. Stefan förklarade varför det inte är sant.

Har du ändrat uppfattning nu och håller med om att fiberanslutningar inte kan ersättas av 5G? Annars är du så god och talar om vad han har fel i.



Ledsen, men detta argument visar bara hur inskränkt du är och att du helt saknar framtidsinsikt.

Redan idag finns det gott om hushåll som inte alls klarar sig med 4G, ens om det är bra täckning mot en obelastad cell. Utöver det tillkommer hög belastning vissa tider där man är tvungen att dela bandbredden med övriga användare. Eller platser med sämre teckning där det inte ens går att koppla upp sig med LTE.

Och om du på allvar tror att det kommer att vara status quo vad gäller bandbreddsbehov i framtiden så får jag nästan uppgradera dig från okunnig till något värre :)
Jag nappade också, men i hans sista poster blir det bara tydligare och tydligare att han trollar :lying:
 
R
T thadanne skrev:
Jag har inte sett ngt annat än tyckande från ngn annan heller..
Ok, så du tycker att Stefans inlägg bestod av tyckande? Då är det nog inte mycket vi kan göra för dig. Problemet ligger nog i din förmåga att ta in information. Eller ta in information som inte pekar åt det håll du redan tittade kanske.

T thadanne skrev:
om du undrar vad jag baserar det på? Min mångåriga anställning hos en av världens största skyfflare av datatrafik.
Det säger mig ingenting om din kompetens. Det kan ju lika gärna betyda att du är kabeltattare i någon serverhall. Kräver inte mycket kompetens av något slag.

Och om vi ska köra med auktoritetsargumentet så jobbar jag faktiskt till viss del med utveckling av trådlös kommunikation även om det inte är 5G (å andra sidan håller de som utvecklar 5G inte heller med dig).
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
R
F faf skrev:
Jag nappade också, men i hans sista poster blir det bara tydligare och tydligare att han trollar :lying:
Vi kan ju hoppas. Eller ett klockrent exempel på någon som befinner sig på toppen av mount stupid i Dunning Kruger effekten :)
 
T
R RoAd skrev:
Ok, så du tycker att Stefans inlägg bestod av tyckande? Då är det nog inte mycket vi kan göra för dig. Problemet ligger nog i din förmåga att ta in information. Eller ta in information som inte pekar åt det håll du redan tittade kanske.



Det säger mig ingenting om din kompetens. Det kan ju lika gärna betyda att du är kabeltattare i någon serverhall. Kräver inte mycket kompetens av något slag.

Och om vi ska köra med auktoritetsargumentet så jobbar jag faktiskt till viss del med utveckling av trådlös kommunikation även om det inte är 5G (å andra sidan håller de som utvecklar 5G inte heller med dig).
Radioteori finns det bättre beskrivningar av på nätet.

Han hade sin åsikt och valde radioteori som argument för sin åsikt.

Trådlöst fungerar redan idag så jag köper inte åsikten.

Jag har alldrig ifrågasatt dig, du har en enl mig felaktig åsikt och jag har fel enligt dig.

Hur det blir i framtiden och om fiber är förlegat vet ingen idag. Det får framtiden utvisa. Och vi har lagt våra bett.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, som en av Shannons följare så är inte det riktigt vad vi sade. Varken då eller nu. Och de snabbare hastigheter som vi fått fram, har skett på de enda sätt som går, givet att Shannon sätter gränsen.

I början av mobiltelekomutvecklingen så fanns det mer att göra vad gäller kanalutnyttjande. Men sedan 3G ungefär så har vi redan plockat de lågt hängande frukterna. Det går inte att få fler bitar över en given mängd spektrum (bandbredd). Vi har nått taket.

Dessutom så har störnivåerna gått upp, vilket Shannon korrekt säger minskar tillgänglig datatakt per given bandbredd. Det lär bara bli värre vad det lider.

då som nu så finns det i så fall bara två fundamentala sätt; antingen så frigör man mer frekvensutrymme för mobildatakommunikation, eller så återanvänder man frekvensutrymmet mera aggressivt över landet. Dvs använder en cellstruktur på sina nät, med små uteffekter, så att cellerna blir mindre, och frekvenserna alltså kan återanvändas flera gånger över samma yta som förut.

Detta är inte problemfritt, eftersom alla frekvenser inte är lika bla ur vilken synpunkt de propagerar (de lägre frekvenserna är de mest åtråvärda jmf. 450MHz-bandet, och de är upptagna av mobiltelekom och annat), och att små celler betyder många basstationer som måste försörjas med el och bandbredd på något sätt.

5G har siktat på dessa två. Dels talar vi om band i höga frekvensområden som iofs kan ha extremt höga datatakter (ju högre frekvensområde, desto bredare kanaler kan man kosta på sig), men som inte går igenom en glasruta (knappt). Och dels så talar vi om mycket små celler, pico-basar som sitter inomhus, eller utomhus med något hundratal meters räckvidd.


Och det stämmer bra med det sätt vi redan löst problemet själva, utan telekomoperatörerna. Vi har fiber hem och sedan en eller flera basstationer i form av WiFi-accesspunkter som ger oss bra signalstyrka i våra mycket små celler, med mycket hög bandbredd.

Om du skall uppnå samma sak med 5G så kommer lösningen att se ungefär likadan ut; det går en fiber till lyktstolpen utanför ditt hus, och där sitter en basstation.

Men eftersom fibern redan går till lyktstolpen, så tycker jag, och många med mig, att den lika gärna kan gå in i huset så kan jag dra full nytta av den. WiFi-accesspunkten är mycket, mycket billigare än en basstation så att Telia betalar för den ger inte mycket (tvärtom), och dessutom så kan jag använda fibern fullt ut i trådade tillämpningar (som har många fördelar). Enda nackdelen är att jag inte nödvändigtvis har bra täckning framför grannens WiFi; men för anslutning till hemmet, som vi pratar om här, så spelar det ju ingen roll.

Summa summarum. Shannon gäller fortfarande, och branschen har använt de enda kryphål som är möjliga. Dessa kommer dock med nackdelar som ett brev på posten; det är som sagt bara 16% av abonnenterna som kan får 4G täckning idag. Det lär inte bli fler med 5G. Tvärtom. Fysikens och ekonomins lagar sätter stopp för det.
T thadanne skrev:
Att det finns utmaningar med det är självklart det finns det alltid... Men att gräva till varje hushåll det är gammalt på riktigt.

Jag har inte ändrat mig...

om du undrar vad jag baserar det på? Min mångåriga anställning hos en av världens största skyfflare av datatrafik.
Du citerar ett i mitt tycke extremt välinformerat inlägg. Att du åberopar en mångårig anställning hos ”en av världens största skyfflare av datatrafik” har ingen som helst betydelse, ledsen men så är det.

När du säger ”att gräva till varje hushåll det är gammalt på riktigt” så avslöjar du dig i min bok på uttrycket ”på riktigt”. Detta används vad jag har märkt i tid och otid bara av folk (inklusive en hel bunt politiker från vissa partier) som inte vet de pratar om - dvs pratar i nattmössan efter programmerade skript.
 
  • Älska
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
T
H Harald Blåtumme skrev:
Du citerar ett i mitt tycke extremt välinformerat inlägg. Att du åberopar en mångårig anställning hos ”en av världens största skyfflare av datatrafik” har ingen som helst betydelse, ledsen men så är det.

När du säger ”att gräva till varje hushåll det är gammalt på riktigt” så avslöjar du dig i min bok på uttrycket ”på riktigt”. Detta används vad jag har märkt bara av folk (inklusive en hel bunt politiker från vissa partier) i tid och otid av de som inte vet de pratar om - dvs pratar i nattmössan efter programmerade skript.
Tack för din kommentar den var mycket givande.

Tycker det är roligt med folk som tror att deras åsikt är mer rätt än andras. Dom människorna brukar vara...
 
R
T thadanne skrev:
Radioteori finns det bättre beskrivningar av på nätet.

Han hade sin åsikt och valde radioteori som argument för sin åsikt.

Trådlöst fungerar redan idag så jag köper inte åsikten.

Jag har alldrig ifrågasatt dig, du har en enl mig felaktig åsikt och jag har fel enligt dig.

Hur det blir i framtiden och om fiber är förlegat vet ingen idag. Det får framtiden utvisa. Och vi har lagt våra bett.
Dina inlägg blir bara dummare och dummare. "valde radioteori som argument"? Till skillnad från ditt fantastiska "vi skyfflar data"-argument eller? Det är klart det handlar om radioteori, eller fattar du inte ens grunderna i trådlös kommunikation?

Stefan vet till skillnad från dig vad han pratar om, och det han skrev är inte hans åsikt utan fakta om hur läget ser ut. Det är bara att konstatera att du inte förstår ett smack av vad han skrev fast du försöker ge sken av det.

Att du väljer att inte tro på honom för att "trådlöst fungerar redan idag" gör att jag inte kan annat än skratta åt dig. Det är väl INGEN som hävdat att trådlöst inte fungerar. Snarare gick väl Stefans inlägg ut på hur bra vi fått det att fungera idag och att all utveckling inom överskådlig framtid kommer att vara kompromisser mellan olika egenskaper i teknikerna. Dessa kompromisser gör att du inte kommer att se någon trådlös fiberdödare på mååånga år, om ens någonsin.

Du skämmer ut dig!
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Dina inlägg blir bara dummare och dummare. "valde radioteori som argument"? Till skillnad från ditt fantastiska "vi skyfflar data"-argument eller? Det är klart det handlar om radioteori, eller fattar du inte ens grunderna i trådlös kommunikation?

Stefan vet till skillnad från dig vad han pratar om, och det han skrev är inte hans åsikt utan fakta om hur läget ser ut. Det är bara att konstatera att du inte förstår ett smack av vad han skrev fast du försöker ge sken av det.

Att du väljer att inte tro på honom för att "trådlöst fungerar redan idag" gör att jag inte kan annat än skratta åt dig. Det är väl INGEN som hävdat att trådlöst inte fungerar. Snarare gick väl Stefans inlägg ut på hur bra vi fått det att fungera idag och att all utveckling inom överskådlig framtid kommer att vara kompromisser mellan olika egenskaper i teknikerna. Dessa kompromisser gör att du inte kommer att se någon trådlös fiberdödare på mååånga år, om ens någonsin.

Du skämmer ut dig!
Dina inlägg blir bara längre och längre, och mindre och mindre kopplade till vad jag skriver. Gissar på alkohol och ensamhet. Lycka till!
 
R
T thadanne skrev:
Tack för din kommentar den var mycket givande.

Tycker det är roligt med folk som tror att deras åsikt är mer rätt än andras. Dom människorna brukar vara...
Klart att vissa människors åsikter är mer rätt än andras. Exempelvis bygger Stefans "åsikt" på vetenskap och fakta och är därmed värd mer än din "hittepååsikt".

Skulle du lita lika mycket på Sean banans "åsikt" om rymdraketer som en utbildad fysikers? Är kunskap värd något i en diskussion enligt dig?

Jag tror inte ens att vi haft något 5G att bråka om om utvecklingen bara bestod i att ha en åsikt.
 
T
R RoAd skrev:
Klart att vissa människors åsikter är mer rätt än andras. Exempelvis bygger Stefans "åsikt" på vetenskap och fakta och är därmed värd mer än din "hittepååsikt".

Skulle du lita lika mycket på Sean banans "åsikt" om rymdraketer som en utbildad fysikers? Är kunskap värd något i en diskussion enligt dig?

Jag tror inte ens att vi haft något 5G att bråka om om utvecklingen bara bestod i att ha en åsikt.
Jo fast samma argument användes innan 3G, 4G och nu 5G.

Utveckling är ju just att man lär sig att få ut mer ur dom begränsningar som finns.

Inte många trodde att vi skulle vara där vi är idag för några år sedan...
 
R
T thadanne skrev:
Dina inlägg blir bara längre och längre, och mindre och mindre kopplade till vad jag skriver. Gissar på alkohol och ensamhet. Lycka till!
Ok, då fattar jag mig kort när jag konstaterar att du inte ens svarar på vad jag skriver längre utan angriper mig som person istället. På tal om ditt tidigare "När argumenten tar slut".

Ynkligt!
 
T
R RoAd skrev:
Ok, då fattar jag mig kort när jag konstaterar att du inte ens svarar på vad jag skriver längre utan angriper mig som person istället. På tal om ditt tidigare "När argumenten tar slut".

Ynkligt!
Tack! Sov gott nu det ska jag.
 
R
T thadanne skrev:
Jo fast samma argument användes innan 3G, 4G och nu 5G.
Nej, det gjorde de inte.

T thadanne skrev:
Utveckling är ju just att man lär sig att få ut mer ur dom begränsningar som finns.
.
Ja men fysikens lagar gäller fortfarande. Det är dessa som Stefan förklarat sätter stopp för att ha både hög bandbredd OCH lång räckvidd med 5G. Om du vet hur man ska få båda samtidigt rekommenderar jag dig att kontakta Huawei som lagt ner miljarder utan att lyckas (de har förstås aldrig trott att de skulle lyckas med just det för den delen).

T thadanne skrev:
Inte många trodde att vi skulle vara där vi är idag för några år sedan...
Vi som följer utvecklingen gjorde det.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Nej, det gjorde de inte.



Ja men fysikens lagar gäller fortfarande. Det är dessa som Stefan förklarat sätter stopp för att ha både hög bandbredd OCH lång räckvidd med 5G. Om du vet hur man ska få båda samtidigt rekommenderar jag dig att kontakta Huawei som lagt ner miljarder utan att lyckas (de har förstås aldrig trott att de skulle lyckas med just det för den delen).



Vi som följer utvecklingen gjorde det.
Älskar att du är helt säker på att utvecklingen nu helt stannat. Som sagt, framtiden får utvisa om du får rätt eller inte.
 
Nej utvecklingen har inte stannat. Nu sitter jag inte på 5G men nere i bottenvåningen på kåken med routern på våningsplanet ovanför. Man skulle kunna kalla detta för en ”pico-cell”, i detta fall körs via 11.ac-standard från en 500/500-fiberlina WAN mot servrar i Malmö, bor i Växjö. Inte kollat hur det blir med säg 1000/1000 Mbps fiber men detta duger enormt bra för alla våra samtidiga onlineaktiviteter;

Skärmbild av internethastighetstest som visar 508 Mbps nedladdning och 350 Mbps uppladdning med en annons för World of Warcraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska tilläggas att det skiftar en hel del i RX/TX beroende på vilka mätservrar man väljer och aktuell belastning på dygnet men så blev det just nu.

Kan även vara av intresse att detta inte är via några speciellt anpassade wifi-adaptrar utan en helt vanlig iPad pro, mot en TP-Link Archer Ac2300 med NAT, brandvägg, antivirus och hela baletten aktiverad.

Så detta är vad en helt vanlig ”fiberkonsument” har idag, trådlöst inom bostaden i den lilla ”pico.cellen” eller vad vi ska säga. Visst, det vore väl skoj om jag hade lika bra prestanda via WAN var som helst i stan och det är eventuellt där man kan hoppas på något så när liknande prestanda - knappast på landsbygden, någonsin.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.