T
R RoAd skrev:
De ligger redan långt efter.om man ser till medelhastighet på internetuppkopplingar. [länk]
Känns inte som ett mått på ett lands produktivitet. Men förståeligt med tanke på skillnaderna i teknik.
 
R RoAd skrev:
De ligger redan långt efter.om man ser till medelhastighet på internetuppkopplingar. [länk]
Det kommer lösa sig, man har börjat bygga fiber i större takt i Finland nu. Anledning till att det ser ut som det gör i Finland är nog snarare att man haft väldigt svårt att organisera sig i lokala nät. Man har, om jag minns rätt, också otroligt många små nätägare vilket gjort det svårt med större initiativ. Kombinationen av kommunala elnätsbolag och byanät har inledningsvis varit framgångsrik i Sverige. Därefter har det kommersialiserats och investmentbolag har sett en möjlighet att långsiktigt tjäna pengar på att kontrollera nätområden (rätt tänkt).
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T thadanne skrev:
Tycker inte att detta håller överhuvudtaget.
Det förvånar mig inte. Men, förklara gärna varför det inte håller. Du har ju ändå gjort läxan och har koll på detta.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte hur man löser det. Tror inte jag känner någon som inte har en stabil uppkoppling....:) Men, man får förstås göra det bästa av situationen.
Som jag skrev så var en på vårt jobb utan det. Om jag hörde rätt så hade han nog inte ens vatten =) Bodde i ett torp. Men han fick ju lösa det stabila med att jobba hemma hos kollegan i hans uterum på var sin ände. Men det är ju värre för de som inte alls kan lösa det, de måste ju få va på jobbet ändå tänker jag i med många har ok uppkoppling.
 
R Rkarlsson skrev:
Som jag skrev så var en på vårt jobb utan det. Om jag hörde rätt så hade han nog inte ens vatten =) Bodde i ett torp. Men han fick ju lösa det stabila med att jobba hemma hos kollegan i hans uterum på var sin ände. Men det är ju värre för de som inte alls kan lösa det, de måste ju få va på jobbet ändå tänker jag i med många har ok uppkoppling.
Det finns förstås alla problem på skalan. Det jag hört att "folk" har mest problem med är att man inte har dedikerade arbetsplatser hemma och när fler jobbar hemifrån blir det platsproblem. Och, problem med ryggar och nackar för man sitter i sängen å jobbar....
 
R
T thadanne skrev:
Känns inte som ett mått på ett lands produktivitet. Men förståeligt med tanke på skillnaderna i teknik.
Det var inte min mening att ge något mått på produktivitet. Du skrev "halkar efter" så jag tyckte det var intressant information att de halkar efter i internethastighet.

Om man lever på tillverkningsindustri spelar kanske inte internethastigheter en avgörande roll. Vill man bli en stark IT-nation är den ju förstås superviktig. Att förlita sig allt för mycket på ren tillverkning i framtiden känns riskabelt.

Om mathias har rätt så är de ju som tur är på väg att ta tag i det problemet.
 
T
R RoAd skrev:
Det var inte min mening att ge något mått på produktivitet. Du skrev "halkar efter" så jag tyckte det var intressant information att de halkar efter i internethastighet.

Om man lever på tillverkningsindustri spelar kanske inte internethastigheter en avgörande roll. Vill man bli en stark IT-nation är den ju förstås superviktig. Att förlita sig allt för mycket på ren tillverkning i framtiden känns riskabelt.

Om mathias har rätt så är de ju som tur är på väg att ta tag i det problemet.
Förstår jag var inte helt tydlig.
Men jag menar inte tillverkningsindustri. produktion är bredare tänker jag.

jag ser inte det turliga i det och tror inte dom kommer göra annat än att bygga infrastruktur till master, kontor, datacenter.

När Sverige tog beslutet om fiber var det möjligt att motivera men inte i dagsläget.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns förstås alla problem på skalan. Det jag hört att "folk" har mest problem med är att man inte har dedikerade arbetsplatser hemma och när fler jobbar hemifrån blir det platsproblem. Och, problem med ryggar och nackar för man sitter i sängen å jobbar....
Ja det är ett stort problem. En jag känner bor så trångt att hans arbetsplats var i vardagsrummet. När arbetsdagen var över fick han slänga en stor filt över hela platsen för annars slutade han inte.
Han fick hämta en stol på jobbet för han satt på en dålig köksstol först. :p

Mina föräldrars fd granne jobbade på ett företag i Lund, men han tänkte smart när han byggde garage. Då passa han på att bygga en lägenhet som istället blev hans kontor och där jobbade han mestadels när han inte var tvungen att resa. Han orkade inte med att pendla med tåg, då det oftast blev taxi från någonstans =)
 
R
T thadanne skrev:
jag ser inte det turliga i det och tror inte dom kommer göra annat än att bygga infrastruktur till master, kontor, datacenter.

När Sverige tog beslutet om fiber var det möjligt att motivera men inte i dagsläget.
Ja, jag har förstått att du tycker så. Det gör du så klart enbart baserat på din okunskap i ämnet. Jag har fortfarande inte sett dig ge några argument för att du skulle ha rätt.

@lars_stefan_axelsson skrev ett fantastiskt bra inlägg tidigare idag, https://www.byggahus.se/forum/threads/fiberhets.395832/page-18#post-3944690. Jag föreslår att du läser det och sedan förklarar i vad han har fel innan du fortsätter den numera ganska löjliga argumentationen att trådlös teknik skulle göra fiber obsolet.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Ja, jag har förstått att du tycker så. Det gör du så klart enbart baserat på din okunskap i ämnet. Jag har fortfarande inte sett dig ge några argument för att du skulle ha rätt.

@lars_stefan_axelsson skrev ett fantastiskt bra inlägg tidigare idag, [länk]. Jag föreslår att du läser det och sedan förklarar i vad han har fel innan du fortsätter den numera ganska löjliga argumentationen att trådlös teknik skulle göra fiber obsolet.
När argumenten tar slut kallar man den andra okunnig - klassiker.

Helt Ok inlägg men helt och hållet fokuserat på 5G och lite överdrivet hur kort räckvidd 5G har...

Men tom 4G är ju fullgott för hushåll...
 
T thadanne skrev:
Men tom 4G är ju fullgott för hushåll...
Visst är det jobbigt att acceptera att det som är ok för dig inte är det för andra?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Visst är det jobbigt att acceptera att det som är ok för dig inte är det för andra?
Jag har inget emot att andra har fel åsikt. (Enligt mig)

ibland kan man tjäna pengar på sånt.
 
T thadanne skrev:
Tycker inte att detta håller överhuvudtaget.
Förklara nu vad det är som inte håller.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R
T thadanne skrev:
När argumenten tar slut kallar man den andra okunnig - klassiker.
Jag kallar dig okunnig för att det är precis vad du gång på gång visat dig vara. Jag har faktiskt inte sett ett enda argument från dig som inte bara varit tyckande i frågan. Slutar du bete dig okunnigt ska jag skuta kalla dig det, deal?

T thadanne skrev:
N
Helt Ok inlägg men helt och hållet fokuserat på 5G och lite överdrivet hur kort räckvidd 5G har...
Fast du hävdar ju att 5G (eller annan trådlös teknik) kommer att göra fiber förlegad. Stefan förklarade varför det inte är sant.

Har du ändrat uppfattning nu och håller med om att fiberanslutningar inte kan ersättas av 5G? Annars är du så god och talar om vad han har fel i.

T thadanne skrev:
Men tom 4G är ju fullgott för hushåll...
Ledsen, men detta argument visar bara hur inskränkt du är och att du helt saknar framtidsinsikt.

Redan idag finns det gott om hushåll som inte alls klarar sig med 4G, ens om det är bra täckning mot en obelastad cell. Utöver det tillkommer hög belastning vissa tider där man är tvungen att dela bandbredden med övriga användare. Eller platser med sämre teckning där det inte ens går att koppla upp sig med LTE.

Och om du på allvar tror att det kommer att vara status quo vad gäller bandbreddsbehov i framtiden så får jag nästan uppgradera dig från okunnig till något värre :)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Jag kallar dig okunnig för att det är precis vad du gång på gång visat dig vara. Jag har faktiskt inte sett ett enda argument från dig som inte bara varit tyckande i frågan. Slutar du bete dig okunnigt ska jag skuta kalla dig det, deal?




Fast du hävdar ju att 5G (eller annan trådlös teknik) kommer att göra fiber förlegad. Stefan förklarade varför det inte är sant.

Har du ändrat uppfattning nu och håller med om att fiberanslutningar inte kan ersättas av 5G? Annars är du så god och talar om vad han har fel i.



Ledsen, men detta argument visar bara hur inskränkt du är och att du helt saknar framtidsinsikt.

Redan idag finns det gott om hushåll som inte alls klarar sig med 4G, ens om det är bra täckning mot en obelastad cell. Utöver det tillkommer hög belastning vissa tider där man är tvungen att dela bandbredden med övriga användare. Eller platser med sämre teckning där det inte ens går att koppla upp sig med LTE.

Och om du på allvar tror att det kommer att vara status quo vad gäller bandbreddsbehov i framtiden så får jag nästan uppgradera dig från okunnig till något värre :)
Jag har inte sett ngt annat än tyckande från ngn annan heller... Trådlöst kommer göra jobbet det är min åsikt och starka övertygelse... Att det finns utmaningar med det är självklart det finns det alltid... Men att gräva till varje hushåll det är gammalt på riktigt.

Jag har inte ändrat mig...

om du undrar vad jag baserar det på? Min mångåriga anställning hos en av världens största skyfflare av datatrafik.

klart det finns extremfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.