Alfredo Alfredo skrev:
Det ansåg man även om vatten, avlopp och el en gång i tiden. ;)
Och sen kom frystoa, förbränningstoa, egen borrad brunn, septitank, solceller, ledlampor, fiber, air2fibre och mobilt bredband.

Det har hänt en del sedan torrdassets tid allt är ju relativt beroende på var å hur och vilket behov man har. :D
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nu vet jag inte riktigt vart du vill komma, jag försöker absolut inte påstå att alla kan jobba hemma, det är en otroligt bra förutsättning som vissa (som tur är många) av oss här.
Jag lovar att jag inte kör någon Ankeborg hemma, jag vill slippa munskydd, inte byxor.

Min poäng är att väldigt många arbetar hemma i år. Det borde dom flesta märka av, även dom som jobbar "på riktigt" och inte använder nätet hemma till annat än att skriva här.

Min arbetsdag går inte ut på att kolla en forumtråd en gång i timmen.

Att folk sitter 2020 och påstår att fiber inte gör någon nytta i hemmamiljö är ytterst märkligt.

Det spär verkligen på fördomarna om att alla som jobbar med hammare i hand tror att "kontorsråttor" cashar in för att sitta och lata sig hela dagarna.
Det enkla svaret. Säg inte åt oss som säger att mobila funkar bra typ =)

Men nu missade du ju andemeningen. Finns inte vi som gör grovjobbet så är "kontorsråttor" överflödiga. Men i dagens 2020 så kan ju även grovjobbarna vara överflödiga utan er.
Det märks inte här att folk jobbar hemma. Det är mycket mer bilar på vägarna till jobbet.
Ja nej, fiber gör inte nytta i vår hemmamiljö ännu. Men jag får väl ge mig om något enstaka år.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle säga att för att köra videomöten och skicka lite mail så behöver man ha en bra uppkoppling med låg fördröjning och paketförluster.

I ett möte mellan två personer är det inte så noga om man får fråga om eller om samtalet bryts, men om man är 25 personer i mötet och hörbarhet är skitviktigt eftersom man bara har en chans att ge ett gott intryck - ja då är det en katastrof man inte har råd med.

Via en fiber går det iprincip alltid bra. Via mobilt bredband går det bra ibland och ibland inte. Vid ett internt möte kan man chansa för det spelar inte så stor roll. Vid ett viktigt kundmöte chansar man inte.
Och där kommer den stora frågan. Om man normalt sitter på ett kontor på sitt företag, men du blir hemskickad av din chef för att jobba hemma.
Hur löser man uppkopplingen om man inte har en stabil lina? Ingen chef kan ju kräva att du har något stabilt i ditt hem.
Hos mig hade det ju varit kalkat =)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det ansåg man även om vatten, avlopp och el en gång i tiden. ;)
Känner folk som lever 6 månader om året utan vatten, avlopp och el. De har gasol solceller och bajjamajja. Pumpflaska utomhus för duschen ;)

Men internet fanns innan fiber, kopparn låg eller ligger där. Vatten blir skitigare och avloppen är ju avlopp. Du skiter ju inte bättre för att du uppgradera det ??
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
På 30-talet valde man heller inte mellan att skita eller att låta bli. Man valde då mellan att skita i en bod på gården eller i en vattenklosett inne i bostaden. Ungefär samma skillnad som den mellan "radio" och fiber. ;)
nja håller inte riktigt med skulle mer jämföra detta med att ha ett avloppsrör på normala 110mm eller ett på 400mm skulle du vara lyckligare med ett 400mm?
 
T thadanne skrev:
nja håller inte riktigt med skulle mer jämföra detta med att ha ett avloppsrör på normala 110mm eller ett på 400mm skulle du vara lyckligare med ett 400mm?
När man skiter stopp i muggen så önskar man 400mm innan det ens har börjat.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Det går långsamt när alla ska samsas om utrymmet i en kanal eller vad var det vi sa...
 
A Andy78 skrev:
Det går långsamt när alla ska samsas om utrymmet i en kanal eller vad var det vi sa...
Spola inte samtidigt om ni synkar hemma?
 
Runt 70% av hushållen har väl idag fiber anslutet resterande kan inte få, har annan lösning eller har ingen alls. Så det är väl en ickefråga idag och all nyproduktion enfamilj/flerfamilj i tätort ansluter fiber.
Så de som inte behöver eller önskar fiber har gjort sitt val, inget konstigt med det men man ska kanske inte argumentera utifrån att man till en minoritet som "vet" bäst. ;)
Jag återkommer med mera fakta i mars 2021 när PTS nya siffror presenteras.:D
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Runt 70% av hushållen har väl idag fiber anslutet resterande kan inte få, har annan lösning eller har ingen alls. Så det är väl en ickefråga idag och all nyproduktion enfamilj/flerfamilj i tätort ansluter fiber.
Så de som inte behöver eller önskar fiber har gjort sitt val, inget konstigt med det men man ska kanske inte argumentera utifrån att man till en minoritet som "vet" bäst. ;)
Jag återkommer med mera fakta i mars 2021 när PTS nya siffror presenteras.:D
Duktiga säljare och betalt av staten. :) Kanske inte direkt är vägledande om tekniken är rätt eller vettig.

Finland har valt det trådlösa spåret får se om dom halkar efter oss som land. Ska bli intressant.
 
R
Jag konstaterar att det är en liten, okunnig, faktaresistent klick som fortsätter argumentera mot all kunskap inom området. Som vanligt alltså. Det enda som skiljer på just detta forum är väl att vi landat i att jämföra med diameter på avloppsrör ;)
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 4 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Och där kommer den stora frågan. Om man normalt sitter på ett kontor på sitt företag, men du blir hemskickad av din chef för att jobba hemma.
Hur löser man uppkopplingen om man inte har en stabil lina? Ingen chef kan ju kräva att du har något stabilt i ditt hem.
Hos mig hade det ju varit kalkat =)
Jag vet inte hur man löser det. Tror inte jag känner någon som inte har en stabil uppkoppling....:) Men, man får förstås göra det bästa av situationen.
 
T thadanne skrev:
nja håller inte riktigt med skulle mer jämföra detta med att ha ett avloppsrör på normala 110mm eller ett på 400mm skulle du vara lyckligare med ett 400mm?
Den korrekta jämförelsen är att det är ok med ett rör på 110mm men man vill vara säker på att man alltid har 110mm. Inga plötsliga strypningar av avloppet så att man får vänta med att skita eller spola femton gånger. Eller ännu värre, man kan inte använda avloppet alls pga att alla andra grannar använder sitt avlopp just då och då är det fullt i avloppet i gatan.

Att man, när man behöver (kanske 15 extra gäster i huset), på ett magiskt vis plötsligt kan få ett 400mm rör hela vägen till reningsverket genom en enkel knapptryckning på datorn, det är bara en behaglig extra fördel med rätt sorts toarör.

För att avsluta liknelsen är ju ett mobilt bredband mer som en potta man kan bära med sig, än ett avlopp. Ofta kan man bara skita en viss mängd innan det är fullt och man får vara lite försiktig och inte ha för bråttom när man gör det. Men, oerhört bra att ha som komplement till 110mm röret.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
videopac och 6 till
  • Laddar…
T thadanne skrev:
Finland har valt det trådlösa spåret får se om dom halkar efter oss som land. Ska bli intressant.
Staten i Finland och duktiga säljare gör allt för att Nokia ska överleva som mobilleverantör.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Den korrekta jämförelsen är att det är ok med ett rör på 110mm men man vill vara säker på att man alltid har 110mm. Inga plötsliga strypningar av avloppet så att man får vänta med att skita eller spola femton gånger. Eller ännu värre, man kan inte använda avloppet alls pga att alla andra grannar använder sitt avlopp just då och då är det fullt i avloppet i gatan.

Att man, när man behöver (kanske 15 extra gäster i huset), på ett magiskt vis plötsligt kan få ett 400mm rör hela vägen till reningsverket genom en enkel knapptryckning på datorn, det är bara en behaglig extra fördel med rätt sorts toarör.

För att avsluta liknelsen är ju ett mobilt bredband mer som en potta man kan bära med sig, än ett avlopp. Ofta kan man bara skita en viss mängd innan det är fullt och man får vara lite försiktig och inte ha för bråttom när man gör det.
Tycker inte att detta håller överhuvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.