Nissens
K Kirre2 skrev:
Dessutom lär ju knappast kapaciteten på det mobila nätet minska med tiden.
Det beror på hur man ser det. Eftersom behovet av bredbandkapaciteten (bandbredden) ökar hela tiden så blir tillgången per användare mindre. Problemet är att det inte går att skicka hur mycket info som helst i etern(luften). Den flaskhalsen finns inte med fiber. Dessutom minskar hastigheten på mobilnäten kraftigt med avståndet från masten. Därför kommer fiber att vara dominerande inom överskådlig tid. I själva fibern finns nästan ingen begränsning. Det är bara att byta elektroniken i fiberändarna när ny teknik kommer. :)
 
R
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...att trafiken kommer att öka tvivlar jag inte på, men hur mycket kommer behövas för rent grundläggande behov?
Omöjligt att svara på utan att först reda ut vad man menar med "grundläggande behov". Jag tror att det definieras olika beroende på vem man frågar.

Men det är väl inte orimligt att TV/Filmtjänster kommer att klassas som basbehov av många inom en snar framtid. Med tanke på att det redan nu säljs 8K-TV och att folk nog vill kunna se mer än en ström samtidigt så inser man att det kommer att gå åt en hel del bandbredd.
 
T
useless useless skrev:
Hur kopplas basstationerna för 5G ihop tror du?
Självklart med fiber. Visste du inte?
 
T
MathiasS MathiasS skrev:
Varför säger du såhär när du inte vet, alls?

1. Det är ingen hets nu. Fiber-till-villa-hetsen skedde för många år sedan. Nu har tåget lämnat stationen och det är bara brödsmulor kvar.

2. Fiber är en teknik som funnits väldigt länge och det är och förblir, under överskådlig framtid, basen i all kommunikation vi har. 5G eller andra mobila bredband på äldre teknologier samt satellit kommer vara och är utmärkta komplement till fibern.
Sorry men jag har mkt bättre koll än du tror att du vet. Gör läxan...
 
T
Nissens Nissens skrev:
Jodå, fiber kommer alltid att vara lika överlägset som nu.
möjligt överlägset men absolut inte nödvändigt för hem.
 
T
A Andy78 skrev:
Säg att fiber skulle vra gammal teknik så kommer det inte försvinna iomed utbyggnaden av 4g implementeringen av 5g.
Sen kommer 5g inte nå alla på landsbygden och där det gör det så kommer det vara bas och man märker inte någon skillnad mot 4g.
det kommer självklart inte försvinna. Men det är redan nu inte nödvändigt för hemmiljöer.
 
R Rkarlsson skrev:
Grundläggande, max 10 gb mobilt. Så har man tagit höjd för att betala räkningar och läsa lite nyheter.
Nissens Nissens skrev:
Det beror på hur man ser det. Eftersom behovet av bredbandkapaciteten (bandbredden) ökar hela tiden så blir tillgången per användare mindre. Problemet är att det inte går att skicka hur mycket info som helst i etern(luften). Den flaskhalsen finns inte med fiber. Dessutom minskar hastigheten på mobilnäten kraftigt med avståndet från masten. Därför kommer fiber att vara dominerande inom överskådlig tid. I själva fibern finns nästan ingen begränsning. Det är bara att byta elektroniken i fiberändarna när ny teknik kommer. :)
Men det där med att det är fullt i etern och shannons teorem har ju varit ett argument ett tag minns 2013 när det diskuterades att det aldrig skulle gå snabbare ändå har vi fått fram snabbare hastigheter.
Men visst stämmer det att det blir trångt ibland, märks ibland på en del turistorter.
Annars upplever jag inte så mycket problem med mobilt bredband när jag är ute å åker, kanske det kompenseras av att många och fler kör fiber i hemmen istället för mobilt.

Att arbeta på distans fungerar faktiskt rikigt bra, teams å mail tex verkar inte kräva så mycket.
 
J
R roli skrev:
Så fungerade det när Telia körde ut sin ”fibermatta” i vårt område. De som hade telefonentrådarna nedgrävda fick sin fiber i backen medans de som hade stolphängd telefontråd fick fibern den vägen också. Som tur för oss hade vi nedgrävd kabel, fixades på vår tomt när vi byggde. Några hus längre bort på gatan övergick det till att bli tråd i stolpe så där hamnade fibern också.....
MathiasS MathiasS skrev:
Er dialog är inte heller så begåvad........?

Fibern hamnar där det finns kanalisation, eller plats för kanalisation, eftersom det är billigast. Finns det ingen kanalisation hamnar fibern i stolpar. Finns det inga stolpar får man gräva, som en sista utväg.

Hade man kunnat stänga ner kopparnätet för länge sedan hade det funnits mer plats i befintlig kanalisation. Nu har man fått hitta omvägar för fibern då kanalisationen har varit full med koppar som inte använts.....

Förutom att det är fult är inte lufthängd fiber någon dålig ide i tätort där det finns stolpar.
Det är inga kommersiella aktörer som har råd att schakta för att lägga ner fiber i Stockholm. Det är för dyrt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T thadanne skrev:
Sorry men jag har mkt bättre koll än du tror att du vet. Gör läxan...
Inget av dina inlägg här ger några indikationer på koll. Någon läxa har jag inte kvar att göra, har jobbat med detta i +20år.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Inget av dina inlägg här ger några indikationer på koll. Någon läxa har jag inte kvar att göra, har jobbat med detta i +20år.
Tack detsamma! Själv behövde jag inte riktigt lika lång tid. :)
 
A Andy78 skrev:
Men det där med att det är fullt i etern och shannons teorem har ju varit ett argument ett tag minns 2013 när det diskuterades att det aldrig skulle gå snabbare ändå har vi fått fram snabbare hastigheter.
Men visst stämmer det att det blir trångt ibland, märks ibland på en del turistorter.
Annars upplever jag inte så mycket problem med mobilt bredband när jag är ute å åker, kanske det kompenseras av att många och fler kör fiber i hemmen istället för mobilt.

Att arbeta på distans fungerar faktiskt rikigt bra, teams å mail tex verkar inte kräva så mycket.
Ja alltså, om man har megafiler och dylikt hemma så kan det behövas lite mer. Men ska du maila och köra lite webcam så lär väl mobilt duga hyffsat.
De på vårt jobb som jobba hemma brukade jobba hos en medarbetare i uterum med fiber då den ena bodde på vischan och han behövde lite halvtunga filer emellan.

Jag tycker mobilt funkar hyfsat till att titta på någon film emellanåt, inte för det sker ofta. Senast var väl när sonic blev gratis på cd och innan dess var det chernobyl, tråkiga var ju att jag körde slut på surfen då jag snålat lite väl mycket :D

Men man ska nog välja noga innan man hetsar in en lina. Massor av grannar blev blåsta när de gjorde avtal med en lurifax som inte fixat allt och kunde inte fixa allt så de hamna sist i kön om jag förstod dem rätt =)
 
R Rkarlsson skrev:
Det fungerar utmärkt fortfarande trots folk jobbar hemma..

Men vi som inte kan jobba hemma behövs för att ni som jobbar hemma ska ha något att göra. (mestadels)
Om inte de på vårt jobb som normalt kan jobba hemma hade haft oss som jobbar i fabriken så hade de inte haft jobb i det företaget.
Det gäller ju all tillverkning. Inte ens robotarna hade hanterat det.
Och finns det ingen tillverkning så försvinner mer hemmajobb för att efterfrågan lär ju bli lägre om ingen kan köpa hemmajobbarnas utbud. Vilket gör att hemmajobbarna får stanna hemma och slipper ta på sig skjortan och kan ha nattsarken på sig dygnet runt istället för att köra ankeborg.

Oj jesus så rörigt det blev.

Men iallafall, mitt mobila funkar till att skriva till dig här, och lite musik och betala räkningar. I med jag inte jobbar hemma så klarar jag mig utan en supersnabb lina. Jag klarar mig helt utan internet dessutom i mitt jobb, lite ström till en truck och en palldragare, så länge telefonen funkar lite så jag slipper springa mer än jag gör nu :D
Nu vet jag inte riktigt vart du vill komma, jag försöker absolut inte påstå att alla kan jobba hemma, det är en otroligt bra förutsättning som vissa (som tur är många) av oss här.
Jag lovar att jag inte kör någon Ankeborg hemma, jag vill slippa munskydd, inte byxor.

Min poäng är att väldigt många arbetar hemma i år. Det borde dom flesta märka av, även dom som jobbar "på riktigt" och inte använder nätet hemma till annat än att skriva här.

Min arbetsdag går inte ut på att kolla en forumtråd en gång i timmen.

Att folk sitter 2020 och påstår att fiber inte gör någon nytta i hemmamiljö är ytterst märkligt.

Det spär verkligen på fördomarna om att alla som jobbar med hammare i hand tror att "kontorsråttor" cashar in för att sitta och lata sig hela dagarna.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det spär verkligen på fördomarna om att alla som jobbar med hammare i hand tror att "kontorsråttor" cashar in för att sitta och lata sig hela dagarna.
Äsch, det där jämnar ut sig, Vi kontorsråttor vet ju att hantverkarna kör allt svart, kör stora lyxiga pickups, tar allt "på företaget" och blåser kunder på varje ledig stund. Så det är even steven så att säga.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men ska du maila och köra lite webcam så lär väl mobilt duga hyffsat.
Jag skulle säga att för att köra videomöten och skicka lite mail så behöver man ha en bra uppkoppling med låg fördröjning och paketförluster.

I ett möte mellan två personer är det inte så noga om man får fråga om eller om samtalet bryts, men om man är 25 personer i mötet och hörbarhet är skitviktigt eftersom man bara har en chans att ge ett gott intryck - ja då är det en katastrof man inte har råd med.

Via en fiber går det iprincip alltid bra. Via mobilt bredband går det bra ibland och ibland inte. Vid ett internt möte kan man chansa för det spelar inte så stor roll. Vid ett viktigt kundmöte chansar man inte.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.