S sunqan skrev:
Anledningen till luftfibern är att telia ville dra fibern samma väg som teleledningen.
Nej, anledningen till fiber i stolphängd kanalisation är att det är *MYCKET* billigare än att gräva ner fibern.

"Samma väg som telefonledningen" är en instruktion till konsument - ingen ska förvänta sig att fibern tar sig in på något helt annat ställe än nuvarande teleledning, eftersom man inte har ekonomi i projekten för att hantera sådana diskussioner med alla fastighetsägare.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Telia är inte alltid så smarta.. Sen kom de på att de skulle lägga ner kopparnätet..
Er dialog är inte heller så begåvad........?

Fibern hamnar där det finns kanalisation, eller plats för kanalisation, eftersom det är billigast. Finns det ingen kanalisation hamnar fibern i stolpar. Finns det inga stolpar får man gräva, som en sista utväg.

Hade man kunnat stänga ner kopparnätet för länge sedan hade det funnits mer plats i befintlig kanalisation. Nu har man fått hitta omvägar för fibern då kanalisationen har varit full med koppar som inte använts.....

Förutom att det är fult är inte lufthängd fiber någon dålig ide i tätort där det finns stolpar.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Så fungerade det när Telia körde ut sin ”fibermatta” i vårt område. De som hade telefonentrådarna nedgrävda fick sin fiber i backen medans de som hade stolphängd telefontråd fick fibern den vägen också. Som tur för oss hade vi nedgrävd kabel, fixades på vår tomt när vi byggde. Några hus längre bort på gatan övergick det till att bli tråd i stolpe så där hamnade fibern också.....
 
Man blir ändå lite förvånad när man läser i denna tråd. Ok om den hade vart från 2019, men att folk 2020, i hemmajobbandets år, ifrågasätter om man ens behöver internet hemma? :surprised:

Och nu som glatt proklamerar att era mobila bredband fungerar utmärkt hemma. Sluta med det! Det sista ni vill är att grannarna ska göra samma sak och börja trängas om kapaciteten :p
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har canal digital. Och de ringde jävlar i det om just sport för någon vecka sen. Det skulle vara riktigt billigt sa han, men jag blir ju nästan sur när de sänder sport på vanliga kanalerna.
Han skulle absolut sälja till mig så jag hotade med att jag väljer viasat istället då.. Då tackade han för sig.
ehhm Canal Digital och Visat är ju samma bolag numera så att hota med att du ska köpa av samma bolag fast under ett annat namn är ju inget större hot.

Hmm nåja jag var tydligen inte den enda som kommenterade såg jag när jag tagit mig igenom hela tråden :)
Och bolaget heter numera Allente efter att Canal Digital och Visat splittades ur från sina koncerner och slogs ihop så att bolaget numera ägs till hälten av Nent och Telenor
 
Redigerat:
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Man blir ändå lite förvånad när man läser i denna tråd. Ok om den hade vart från 2019, men att folk 2020, i hemmajobbandets år, ifrågasätter om man ens behöver internet hemma? :surprised:

Och nu som glatt proklamerar att era mobila bredband fungerar utmärkt hemma. Sluta med det! Det sista ni vill är att grannarna ska göra samma sak och börja trängas om kapaciteten :p
Fast vi är många som inte kan jobba hemifrån.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Er dialog är inte heller så begåvad........?

Fibern hamnar där det finns kanalisation, eller plats för kanalisation, eftersom det är billigast. Finns det ingen kanalisation hamnar fibern i stolpar. Finns det inga stolpar får man gräva, som en sista utväg.

Hade man kunnat stänga ner kopparnätet för länge sedan hade det funnits mer plats i befintlig kanalisation. Nu har man fått hitta omvägar för fibern då kanalisationen har varit full med koppar som inte använts.....

Förutom att det är fult är inte lufthängd fiber någon dålig ide i tätort där det finns stolpar.
Jo, det är en dålig ide och de allra flesta fibrer i luften kommer att bli nedgrävda förr eller senare iaf.
Ibland kanske det kan vara motiverat på att invänta elbolagens investeringsplaner för när de tänker gräva ned sina kablar, och göra en samförläggning senare, men om elen redan är nedgrävd är det bara dumt.
Givetvis finns det undantag som på klippiga öar osv men de är verkligen få.
 
K Kirre2 skrev:
Fast vi är många som inte kan jobba hemifrån.
Det ante mig. Ja då behöver du inte nätet då. Fint!
 
K karlmb skrev:
Jo, det är en dålig ide och de allra flesta fibrer i luften kommer att bli nedgrävda förr eller senare iaf.
Ibland kanske det kan vara motiverat på att invänta elbolagens investeringsplaner för när de tänker gräva ned sina kablar, och göra en samförläggning senare, men om elen redan är nedgrävd är det bara dumt.
Givetvis finns det undantag som på klippiga öar osv men de är verkligen få.
Här, i södra Stockholm, har just dessa scenarier passerat i revy.

Grävning i mark testade vi själva i eget projekt. Det blev väldigt dyrt givet stadens krav på förläggning osv. Vi var också lite tidigt ute.

När Telia sedan vaknade hade elbolaget inga planer på att gräva ner elen, så då var hängd fiber enda vägen framåt. Det gick snabbt, kostade lite (jämfört med gräva) och driftsmässig är det ju inte ett problem heller. Det finns inte så många träd som kan falla i tätort. Har fungerat utan lokal störning i många år nu.

Förra året började elbolaget att gräva ner elen. Pågår i några år till. Kvar i stolparna blir då fiber och koppar.

Givetvis hade det varit fint att få ner fibern när man ändå höll på, men det betyder också att många många fastighetsanslutningar ska göras om (alla som har luftfiber in). Telia var faktiskt med ända fram till projektstart. Fanns materiallistor klara för beställning, men man backade ur i absolut sista stund. Den investering som behöver göras trots samförläggning, svarar nog inte mot nyttan långsiktigt. Att byta ut någon telefonstolpe här och där som ruttnat är inte dyrt. Kan också tänka mig att en samförläggning med el faktiskt är dyrare än en enklare schakt för fiber.

Kan tänka mig att det finns många alternativ på ovanstående, som gör att det blir som det blir....helt klart är att fiber i luften är ett sätt att få det gjort, och hellre det än ingen fiber alls. Hade jag haft ADSL som enda alt fortfarande hade vi nog flyttat.
 
K karlmb skrev:
Du kör analogt?
Körde. Fotograferat just inget sedan ett par år, har andra fritidsaktiviterer på den fritid jag har.
 
K karlmb skrev:
Det ante mig. Ja då behöver du inte nätet då. Fint!
Jag klarar mig i alla fall fint med mobilt bredband. Det kan man dessutom ta med sig när man åker nånstans.
 
R RoAd skrev:
Det börjar bli lite tråkigt att upprepa mig, men en sista gång då. Det är svårt att se in i framtiden, men allt tyder på att kommunikation över internet kommer att öka mångfalt (för alla). Din nuvarande låga förbrukning är med andra ord ingen garanti för att din framtida förbrukning kommer att vara låg. Fiberanslutning är helt enkelt ett sätt att framtidssäkra sin internetanslutning.

Det verkar ju som om du själv håller med om det när du skriver "Sen vill jag inte sitta med mobilanslutning för den sakens skull, radio är och förblir reservsambandsmedel"
Mja...att trafiken kommer att öka tvivlar jag inte på, men hur mycket kommer behövas för rent grundläggande behov?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Man blir ändå lite förvånad när man läser i denna tråd. Ok om den hade vart från 2019, men att folk 2020, i hemmajobbandets år, ifrågasätter om man ens behöver internet hemma? :surprised:

Och nu som glatt proklamerar att era mobila bredband fungerar utmärkt hemma. Sluta med det! Det sista ni vill är att grannarna ska göra samma sak och börja trängas om kapaciteten :p
Det fungerar utmärkt fortfarande trots folk jobbar hemma..

Men vi som inte kan jobba hemma behövs för att ni som jobbar hemma ska ha något att göra. (mestadels)
Om inte de på vårt jobb som normalt kan jobba hemma hade haft oss som jobbar i fabriken så hade de inte haft jobb i det företaget.
Det gäller ju all tillverkning. Inte ens robotarna hade hanterat det.
Och finns det ingen tillverkning så försvinner mer hemmajobb för att efterfrågan lär ju bli lägre om ingen kan köpa hemmajobbarnas utbud. Vilket gör att hemmajobbarna får stanna hemma och slipper ta på sig skjortan och kan ha nattsarken på sig dygnet runt istället för att köra ankeborg.

Oj jesus så rörigt det blev.

Men iallafall, mitt mobila funkar till att skriva till dig här, och lite musik och betala räkningar. I med jag inte jobbar hemma så klarar jag mig utan en supersnabb lina. Jag klarar mig helt utan internet dessutom i mitt jobb, lite ström till en truck och en palldragare, så länge telefonen funkar lite så jag slipper springa mer än jag gör nu :D
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...att trafiken kommer att öka tvivlar jag inte på, men hur mycket kommer behövas för rent grundläggande behov?
Grundläggande, max 10 gb mobilt. Så har man tagit höjd för att betala räkningar och läsa lite nyheter.
 
K Kirre2 skrev:
Jag klarar mig i alla fall fint med mobilt bredband. Det kan man dessutom ta med sig när man åker nånstans.
Dessutom lär ju knappast kapaciteten på det mobila nätet minska med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.