Nissens
H Harrison skrev:
Mobilt bredband funkar bra påmitt område. Grannarna med fiber har haft mycket problem och de säger att mobilt bredband har fungerat hela tiden. Fibern kanske lider av barnsjukdomar. En fiberägare hade problem med en hackspett, som knackade sönder fibern i stolpen utanför hans hus. Sedan finns det mycket träd på vårt område och det brukar falla ner några stycken i samband med större stormar, i värsta fall över en fiberkabel. Det har tagit flera veckor innan trädet som har legat över fiberkabeln har tagits om hand.
Öööh, har de luftledningar för fiber så lär de ha det för el också. Så ni är då utan el också antar jag?
Normalt lägger man fiber i backen, jag har haft det i kanske drygt 5 år nu, det fungerar fantastiskt bra. Inte ett enda strul hittills. Hade ADSL tidigare, det slog blixten sönder hela tiden.... men kan aldrig ända med fiber eftersom den inte leder ström...
 
K karlmb skrev:
Idag går det ät göra så mkt mer.
Jovisst...men fotograferar man för att slippa allt det där "så mkt mer" är detta inte värt ett skit.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jovisst...men fotograferar man för att slippa allt det där "så mkt mer" är detta inte värt ett skit.
Du kör analogt?
 
H Harrison skrev:
Grannarna med fiber har haft mycket problem och de säger att mobilt bredband har fungerat hela tiden. Fibern kanske lider av barnsjukdomar. En fiberägare hade problem med en hackspett, som knackade sönder fibern i stolpen utanför hans hus. Sedan finns det mycket träd på vårt område och det brukar falla ner några stycken i samband med större stormar, i värsta fall över en fiberkabel. Det har tagit flera veckor innan trädet som har legat över fiberkabeln har tagits om hand.
Detta är en aspekt som man som kund måste tänka över också. Kommer man ansluta sig till ett nät som är välbyggt? Ett nät baserat på luftledningar riskerar ju att ha en högre procent driftstörningar.

Tidigare i tråden frågas om man skall tacka ja till ett erbjudande från tvivelaktiga fiberföretag. Som jag ser det så om man vet att de kommer bygga ett bra nät och man troligtvis aldrig behöver ta del av deras supportfunktion så bör man tacka ja. Detta under antagande att de troligtvis är de enda som funderar på att erbjuda tjänst i det område där man bor. Hur vet man då om de kommer bygga ett bra nät? Tja man får fråga efter detaljer och sedan lägga lite pussel med de uppgifter man kan få fram från de källor man har tillgång till.
 
M merbanan skrev:
Detta är en aspekt som man som kund måste tänka över också. Kommer man ansluta sig till ett nät som är välbyggt? Ett nät baserat på luftledningar riskerar ju att ha en högre procent driftstörningar.

Tidigare i tråden frågas om man skall tacka ja till ett erbjudande från tvivelaktiga fiberföretag. Som jag ser det så om man vet att de kommer bygga ett bra nät och man troligtvis aldrig behöver ta del av deras supportfunktion så bör man tacka ja. Detta under antagande att de troligtvis är de enda som funderar på att erbjuda tjänst i det område där man bor. Hur vet man då om de kommer bygga ett bra nät? Tja man får fråga efter detaljer och sedan lägga lite pussel med de uppgifter man kan få fram från de källor man har tillgång till.
Om det ska byggas med statligt bidrag, vilket är det vanligaste öl landsbygden så måste reglerna i "Robust fiber" följas.
Lufrledning är dock tillåtet så om några större delar av nätet planeras utföras på det viset är det väl läge att dra öronen åt sig.
Detta handlar dock om mindre än nån procent av projekten idag gissar jag.
 
R
Fotografen Fotografen skrev:
Om man inte ser TV, spelar spel eller har behov av multipla videokonferanser anknutna till "jobba hemma", vad ska man bränna hastighet med då? Räkningar, nyheter, samhällsinfo tex fungerar med ett ganska smalt band och saker som värmepanna, bil, hushållsmaskiner osv vill jag absolut inte ha inkopplat mot något internet; "datasäkerheten", som abstrakt begrepp, kan inte garanteras för konsumentpriser!

Sen vill jag inte sitta med mobilanslutning för den sakens skull, radio är och förblir reservsambandsmedel.
Det börjar bli lite tråkigt att upprepa mig, men en sista gång då. Det är svårt att se in i framtiden, men allt tyder på att kommunikation över internet kommer att öka mångfalt (för alla). Din nuvarande låga förbrukning är med andra ord ingen garanti för att din framtida förbrukning kommer att vara låg. Fiberanslutning är helt enkelt ett sätt att framtidssäkra sin internetanslutning.

Det verkar ju som om du själv håller med om det när du skriver "Sen vill jag inte sitta med mobilanslutning för den sakens skull, radio är och förblir reservsambandsmedel"
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Om det ska byggas med statligt bidrag, vilket är det vanligaste öl landsbygden så måste reglerna i "Robust fiber" följas.
Lufrledning är dock tillåtet så om några större delar av nätet planeras utföras på det viset är det väl läge att dra öronen åt sig.
Detta handlar dock om mindre än nån procent av projekten idag gissar jag.
man har väl inte så mkt val tyvärr, på landsbygden lär det bara finnas ett fibernät så då är det bara att ansluta sig. (Att välja bort fiber är inte ett alternativ för någon vettig person)
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Öööh, har de luftledningar för fiber så lär de ha det för el också. Så ni är då utan el också antar jag?
Normalt lägger man fiber i backen, jag har haft det i kanske drygt 5 år nu, det fungerar fantastiskt bra. Inte ett enda strul hittills. Hade ADSL tidigare, det slog blixten sönder hela tiden.... men kan aldrig ända med fiber eftersom den inte leder ström...
Varför skulle de ha elen i luften? Jag bor i ett villaområde i västerort i stockholm. Tre av mina närmaste grannar har fiber i luften, alla har nergrävd el... Anledningen till luftfibern är att telia ville dra fibern samma väg som teleledningen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Varför skulle de ha elen i luften? Jag bor i ett villaområde i västerort i stockholm. Tre av mina närmaste grannar har fiber i luften, alla har nergrävd el... Anledningen till luftfibern är att telia ville dra fibern samma väg som teleledningen.
Stämmer bra detta med områden i Stockholm och luftledningar i gamla telestolpar. Men jag hörde för 3-4 år sedan att de också skulle grävas ned, trodde det var påbörjat nu när installationstakten inte är så hög längre? Som kuriosa finns det områden i Stockholm där man vid utrullning av kopparnätet använde tunnare tråddimension vilket gav problem med xDSL.
Men det finns landsbygdsnät där man på vissa sträckor går i stolpar om elen inte grävs ned, såg det senast vid fritidshuset där man installerade för något år sedan och det var samförläggning.
 
Brukar lägga in info från PTS gällande vad som finns installerat i Sverige idag, statistik från 2019 oktober, nästa kommer i 2021 mars.
https://statistik.pts.se/
Statistiktabell över tillgång till fast bredband och telefoni i Sverige 2019, indelad efter befolkningskategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och denna kan ju också vara av intresse då den berör mobilnät.
Statistiktabell över täckning för mobilt bredband och mobiltelefoni i Sverige 2019.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det var väl främst telefonen jag tänkte på, sen att telestationen lägger av efter 2-3 dagar vid större strömavbrott blev vi varse häromkring vid stormen för ett antal år sedan.
Ja, det var främst telefonen jag menade också. Där är inte samma backup som det varit förut. Men bra för er att ni fortfarande har den.

Idag så är ju dock internet nästan lika viktigt vid krislägen, och då är det som sagt inte säkert att ADSL fungerar vid strömavbrott även om du skulle ha backup för ditt modem. Så då är det mobilt ändå. (Och samma sak gäller naturligtvis fiber; där är inte mycket backat vid last mile.)

Och du får antagligen inte hålla på så länge till. Men (en)trägen vinner... ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och denna kan ju också vara av intresse då den berör mobilnät.
[bild]
Och det är som sagt en delmängd av de ~16% som har LTE idag som kommer täckas av 5G (dvs den delen av 5G som betyder högre hastighet). Så de som inte har fiber, utan väntar på 5G. De lär få vänta...

Dessa har idag också bra fibertäckning. Man sätter inte upp 4G i "obygden", eller där inte fiberinfrastruktur finns tillgänglig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Varför skulle de ha elen i luften? Jag bor i ett villaområde i västerort i stockholm. Tre av mina närmaste grannar har fiber i luften, alla har nergrävd el... Anledningen till luftfibern är att telia ville dra fibern samma väg som teleledningen.
Telia är inte alltid så smarta.. Sen kom de på att de skulle lägga ner kopparnätet..
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.