H Harald Blåtumme skrev:
Och det tillkommer en liten komplikation i form av att mikrovågor i aktuella frekvenser (som krävs för att nå riktigt höga överföringshastigheter) har väldigt kort räckvidd och svårt att ens gå igenom fönsterrutor.
Andyman78 öppnar bara fönstret.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Nej precis. Och jag ska inte tacka ja till skumraskbolag. Alltså ingen fiber.
Du har ingen mobil heller?
Finns ju en del skumrask där..
 
A Andy78 skrev:
Nu har jag bara Stockholms stad som ett exempel.
Men det verkar inte finnas någon vidare koordination när det gäller vatten , avlopp, bredband på flera ställen så har man grävt upp gatan ett flertal ggr på mindre än ett år för att förlägga eller göra om något.
De flesta tätorter är redan stamnätsgrävda och många inte anslutna har även duct till fastighetsgräns eller i dess närhet.
Landsbygd grävs det fortfarande och där förekommer samförläggning när luftledning för el grävs ned.
Gäller generellt och det finns undantag ;)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Om man inte ser TV, spelar spel eller har behov av multipla videokonferanser anknutna till "jobba hemma", vad ska man bränna hastighet med då? Räkningar, nyheter, samhällsinfo tex fungerar med ett ganska smalt band och saker som värmepanna, bil, hushållsmaskiner osv vill jag absolut inte ha inkopplat mot något internet; "datasäkerheten", som abstrakt begrepp, kan inte garanteras för konsumentpriser!

Sen vill jag inte sitta med mobilanslutning för den sakens skull, radio är och förblir reservsambandsmedel.



Så är det, ärligt talat, här till 90%. Resten bankärenden, olika myndighetskontakter och faktasök.
Via ADSL, fortfarande.
Fibern drogs in när det grävdes i området men den vilar ännu så länge, mest därför att jag vill ha ett sätt att kommunicera med omvärlden som inte behöver kraftförsörjas i abonnentänden så länge som möjligt.
Jag upplever inte att internätet skulle gå långsamt.

Sen vill jag inte påstå att fibern var speciellt dyr, 14 000 inklusive allt, och då är installationen "för evigt". Telefon med koppartråd är över 100 år, de som anslöt sig när utbyggnaden tog fart i början av 1900-talet har haft anslutningen tills nu. Fibern kommer ligga där länge, den också. Som jämförelse hämtade jag ut ett par glasögon nyligen, dessa konstade 13 000 och de håller väl 4 år kanske, sen är de antingen trasiga eller fel brytning.
Jag tycker att fibern nedgrävd ytligt i marken verkar väldigt sårbar, det är kanske 60 m från mitt hus till tomtgränsen.

Jag tycker också att glasögon har blivit orimligt dyra och det finns reservdelar numera bara i 3 år efter köpet. Jag brukar lappa och laga dem om och om igen, för att kunna använda dem länge. Nu finns det fyra buntband där gångjärnen har gått sönder och krympslang på skalmarna efter att plastmaterialet har lossnat och bar metall syns. Ute bland folk försöker jag använda nyare och snyggare glasögon. Mina föräldrar växte upp under tre krig, så jag har fått sparsamheten i arv från dem.
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Om man inte ser TV, spelar spel eller har behov av multipla videokonferanser anknutna till "jobba hemma", vad ska man bränna hastighet med då? Räkningar, nyheter, samhällsinfo tex fungerar med ett ganska smalt band och saker som värmepanna, bil, hushållsmaskiner osv vill jag absolut inte ha inkopplat mot något internet; "datasäkerheten", som abstrakt begrepp, kan inte garanteras för konsumentpriser!

Sen vill jag inte sitta med mobilanslutning för den sakens skull, radio är och förblir reservsambandsmedel.



Så är det, ärligt talat, här till 90%. Resten bankärenden, olika myndighetskontakter och faktasök.
Via ADSL, fortfarande.
Fibern drogs in när det grävdes i området men den vilar ännu så länge, mest därför att jag vill ha ett sätt att kommunicera med omvärlden som inte behöver kraftförsörjas i abonnentänden så länge som möjligt.
Jag upplever inte att internätet skulle gå långsamt.

Sen vill jag inte påstå att fibern var speciellt dyr, 14 000 inklusive allt, och då är installationen "för evigt". Telefon med koppartråd är över 100 år, de som anslöt sig när utbyggnaden tog fart i början av 1900-talet har haft anslutningen tills nu. Fibern kommer ligga där länge, den också. Som jämförelse hämtade jag ut ett par glasögon nyligen, dessa kostade 13 000 och de håller väl 4 år kanske, sen är de antingen trasiga eller fel brytning.
Telefonlinjerna med koppartråd läggs ner nu där jag bor i skärgården. Det kom som en överraskning. Med mobiltelefon blir det svårt att ringa 112, om strömavbrottet varar mer än fyra timmar, förut var det två timmar. Man får ta bilen till närmaste räddningsstation för att larma. Det är tur för oss som bor bara 5 km från närmaste räddningsstation.
 
H Harrison skrev:
Jag betalade nyligen ca 300.000 för kommunalt VA så jag hade ingen lust att betala 16.000 kr för fibern. Dessutom kommer någon jävel att gräva sönder den förr eller senare, tänkte jag. Om inte träd faller över luftledningen med fibern under en vinterstorm. Härute i skärgården är stormarna ofta svåra.
Men ön är uppkopplad idag, vilken ö pratar vi om?
 
H Harrison skrev:
Jag tycker att fibern nedgrävd ytligt i marken verkar väldigt sårbar, det är kanske 60 m från mitt hus till tomtgränsen.

Jag tycker också att glasögon har blivit orimligt dyra och det finns reservdelar numera bara i 3 år efter köpet. Jag brukar lappa och laga dem om och om igen, för att kunna använda dem länge. Nu finns det fyra buntband där gångjärnen har gått sönder och krympslang på skalmarna efter att plastmaterialet har lossnat och bar metall syns. Ute bland folk försöker jag använda nyare och snyggare glasögon. Mina föräldrar växte upp under tre krig, så jag har fått sparsamheten i arv från dem.
Finns billiga glasögon att köpa! Jag köper från Favoptic. Betalade ca 500 för ett par.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har ingen mobil heller?
Finns ju en del skumrask där..
Det är klart jag har. Men får jag inte vad jag beställt där byter jag bara operatör.
 
Det låter väldigt billigt. Jag brukar köpa extra tunna glas till, eftersom jag är ganska närsynt, vanliga glas blir flaskbottnar då. För mig är det alltid jättesvårt att hitta snygga bågar. Jag brukar gå igenom typ 10 optiker, innan jag hittar det jag vill ha. De progressiva glasen är svindyra.

Närsynt, men långsint.
 
H Harrison skrev:
Det låter väldigt billigt. Jag brukar köpa extra tunna glas till, eftersom jag är ganska närsynt, vanliga glas blir flaskbottnar då. För mig är det alltid jättesvårt att hitta snygga bågar. Jag brukar gå igenom typ 10 optiker, innan jag hittar det jag vill ha. De progressiva glasen är svindyra.

Närsynt, men långsint.
Jag har inte progressiva glas, men kollade lite snabbt på Favoptic. 2600 för lite dyrare bågar än mina, progressiva extra tunna glas.
Sen är det ju lite pyssel att hitta en båge man gillar förstås.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har canal digital. Och de ringde jävlar i det om just sport för någon vecka sen. Det skulle vara riktigt billigt sa han, men jag blir ju nästan sur när de sänder sport på vanliga kanalerna.
Han skulle absolut sälja till mig så jag hotade med att jag väljer viasat istället då.. Då tackade han för sig.
Märkligt att han inte visste att viasat och canal digital slagits ihop
 
S sunqan skrev:
Märkligt att han inte visste att viasat och canal digital slagits ihop
De har jag ingen aning om. Bara det att viasats box suger, medan canal digitals är superb, enl min åsikt.
Hur som haver, telefonförsäljare och dörrknackare som inte lägger av efter ett nej är att likställa med en brottsling som inte fattar nej. =) Väck med dem.
 
Nissens
R Rkarlsson skrev:
De har jag ingen aning om. Bara det att viasats box suger, medan canal digitals är superb, enl min åsikt.
Hur som haver, telefonförsäljare och dörrknackare som inte lägger av efter ett nej är att likställa med en brottsling som inte fattar nej. =) Väck med dem.
Märkligt, en stor anledning till att jag kastade ut Canal Digital var just deras box. De bytte någon leverantör av programtablåerna, och flera gånger försvann programmerade serieinspelningar, fel program spelades in mm... och de höjde avgifterna rätt ordentligt lite nu och då utan att förbättra något för pengarna...
Men de kanske har blivit bättre. :)
 
K karlmb skrev:
Andyman78 öppnar bara fönstret.
Taket öppnar jag också.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.