H Harrison skrev:
Får försäljaren så saftig lön/provision så tror jag att det finns mycket luft i fiberpriset.
försäljaren får inte sådan lön, garanterat. Skitsnack helt enkelt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
försäljaren får inte sådan lön, garanterat. Skitsnack helt enkelt.
Han fick provision för varje kund och det blev väldigt mycket pengar, sammanlagt. Jag tror inte att han hade någon anledning att ljuga. Du är kanske i fel bransch själv? Om du har ett välsmort munläder så kan du också tjäna bra på att sälja fiber till folk. Förutsatt att marknaden inte är mättad och att det finns nya områden där fiber ska dras.
 
H Harrison skrev:
Han fick provision för varje kund och det blev väldigt mycket pengar, sammanlagt. Jag tror inte att han hade någon anledning att ljuga. Du är kanske i fel bransch själv? Om du har ett välsmort munläder så kan du också tjäna bra på att sälja fiber till folk. Förutsatt att marknaden inte är mättad och att det finns nya områden där fiber ska dras.
jag är i den branschen själv och har pysslat med fibernätsförsäljning. Han ville få dig att tro att alla andra köper fiber (=>mycket provision till honom) för att övertyga dig om ett köp - det var hans anledning att ljuga. Synnerligen oprofessionellt.

en majoritet av fiberprojekten har varit gigantiska investeringar från den som bygger näten. Mångmiljardinvesteringar. Även när detta var ”hett” för leverantörerna hade man 20-30% beläggning i områdena där man grävde och det finansierar inte den faktiska kostnaden för att gräva. Dvs det finns/fanns inget guld att tälja. Fiberinvesteringarna är mycket långsiktiga.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Det var runt 125.000 kr per månad, det var en ung killes första jobb, han var knappt torr bakom öronen.
Och den personen tror du på:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
jag är i den branschen själv och har pysslat med fibernätsförsäljning. Han ville få dig att tro att alla andra köper fiber (=>mycket provision till honom) för att övertyga dig om ett köp - det var hans anledning att ljuga. Synnerligen oprofessionellt.
Märklig taktik. Jag hade tackat nej bara därför! Det värsta jag vet är folk som skryter med (och ljuger om!) sin fantastiska lön.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Märklig taktik. Jag hade tackat nej bara därför! Det värsta jag vet är folk som skryter med (och ljuger om!) sin fantastiska lön.
ja det låter väldigt märkligt och amatörmässigt.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja det låter väldigt märkligt och amatörmässigt.
Ja det är väl inte så konstigt om det var en ung kille som "knappt var torr bakom öronen".

Konstigare saker har man ju hört av exv. mobilabonnemangsförsäljare. Det är ju ungefär samma typ.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Har aldrig hört någon fibersäljare nämna inkomst, det vanliga är otillåtna "löften" om hur grävning/installation ska göras vilket skapar problem för fiberägaren men även besvikna fastighetsägare senare vid projektering.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
En bra kontrollfråga är om den lönen är före eller efter skatt och se hur svaret blir. Noll koll?
 
Nu har jag bara Stockholms stad som ett exempel.
Men det verkar inte finnas någon vidare koordination när det gäller vatten , avlopp, bredband på flera ställen så har man grävt upp gatan ett flertal ggr på mindre än ett år för att förlägga eller göra om något.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och den personen tror du på:rofl:
Oavsett om killen ljög eller inte så var det kontraproduktivt att berätta om sånt, eftersom man börjar misstänka att priserna är uppblåsta.
 
blackarrow blackarrow skrev:
En bra kontrollfråga är om den lönen är före eller efter skatt och se hur svaret blir. Noll koll?
Före skatt uppfattade jag det som.
 
A Andy78 skrev:
Nu har jag bara Stockholms stad som ett exempel.
Men det verkar inte finnas någon vidare koordination när det gäller vatten , avlopp, bredband på flera ställen så har man grävt upp gatan ett flertal ggr på mindre än ett år för att förlägga eller göra om något.
Jag betalade nyligen ca 300.000 för kommunalt VA så jag hade ingen lust att betala 16.000 kr för fibern. Dessutom kommer någon jävel att gräva sönder den förr eller senare, tänkte jag. Om inte träd faller över luftledningen med fibern under en vinterstorm. Härute i skärgården är stormarna ofta svåra.
 
useless useless skrev:
Det håller jag med om. Vi tittar fortfarande på TV ibland, men då streamar vi något specifikt program eller idrottsevenemang. Slötittandet och att tv'n står på som en magnet och drar till sig uppmärksamheten är borta och jag saknar det inte en sekund.
Visst, och det är därför alla kommer att gå över till streaming. Då behövs fiber.
 
R RoAd skrev:
Läste du ens vad jag skrev till dig några inlägg upp?

Även om dagens behov kan tillfredsställas med mobilt bredband så är det absolut inte säkert att morgondagens kan det. Vi går trots allt mot en mer och mer digitaliserad värld, med mer beroende till stabil och snabb anslutning mot internet.
Om man inte ser TV, spelar spel eller har behov av multipla videokonferanser anknutna till "jobba hemma", vad ska man bränna hastighet med då? Räkningar, nyheter, samhällsinfo tex fungerar med ett ganska smalt band och saker som värmepanna, bil, hushållsmaskiner osv vill jag absolut inte ha inkopplat mot något internet; "datasäkerheten", som abstrakt begrepp, kan inte garanteras för konsumentpriser!

Sen vill jag inte sitta med mobilanslutning för den sakens skull, radio är och förblir reservsambandsmedel.

E elmont skrev:
För dom allra flesta handlar internet inte om nått annat än rent tidsfördriv.
Så är det, ärligt talat, här till 90%. Resten bankärenden, olika myndighetskontakter och faktasök.
Via ADSL, fortfarande.
Fibern drogs in när det grävdes i området men den vilar ännu så länge, mest därför att jag vill ha ett sätt att kommunicera med omvärlden som inte behöver kraftförsörjas i abonnentänden så länge som möjligt.
Jag upplever inte att internätet skulle gå långsamt.

Sen vill jag inte påstå att fibern var speciellt dyr, 14 000 inklusive allt, och då är installationen "för evigt". Telefon med koppartråd är över 100 år, de som anslöt sig när utbyggnaden tog fart i början av 1900-talet har haft anslutningen tills nu. Fibern kommer ligga där länge, den också. Som jämförelse hämtade jag ut ett par glasögon nyligen, dessa kostade 13 000 och de håller väl 4 år kanske, sen är de antingen trasiga eller fel brytning.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.