Nissens
T thadanne skrev:
Hetsen beror på att fiber är en gammal teknik som inte kommer gå att sälja inom ngt år så operatörerna måste sälja nu innan folket förstår att 5G är det nya.

fiber till kontor kommer fortsatt vara vettigt men inte till privatpersoner.
Jodå, fiber kommer alltid att vara lika överlägset som nu.
 
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
T thadanne skrev:
Hetsen beror på att fiber är en gammal teknik som inte kommer gå att sälja inom ngt år så operatörerna måste sälja nu innan folket förstår att 5G är det nya.

fiber till kontor kommer fortsatt vara vettigt men inte till privatpersoner.
Varför säger du såhär när du inte vet, alls?

1. Det är ingen hets nu. Fiber-till-villa-hetsen skedde för många år sedan. Nu har tåget lämnat stationen och det är bara brödsmulor kvar.

2. Fiber är en teknik som funnits väldigt länge och det är och förblir, under överskådlig framtid, basen i all kommunikation vi har. 5G eller andra mobila bredband på äldre teknologier samt satellit kommer vara och är utmärkta komplement till fibern.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Skulle det vara bättre att vara bunden i ett avtal som aldrig blir nåt av?
Möjligtvis att om två likvärdiga hus är till salu att de flesta väljer det som har fiber, men hur ofta är det så? Hus har andra värden att ta hänsyn till också.
Det kan märkas av på mindre orter där det kan vara svårt att säja då tillgången är större än efterfrågan.
Däremot i tex storstäderna där efterfrågan är större än tillgången så kommer bostäderna att säljas ändå.
Sedan är det precis som du säger säger, det är en massa andra faktorer som spelar in, läge, skick bla är grunden dränerad, måste avlopp bytas ut, taket göras om etc som har större påverkan på slutpriset.

I nybyggda områden behöver man inte fundera då är fiber etablerat samtidgt som man gjorde all annan infrastruktur.
 
useless useless skrev:
har jag varken fått upp parabol eller TV-antenn. Jag hade det på todo-listan i början, men nu undrar jag vad man ska ha dom till...
Det är lite komplicerat och svårt att förstå för en lekman men denna artikel kan kanske ge viss förklaring.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antenn
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
T thadanne skrev:
Hetsen beror på att fiber är en gammal teknik som inte kommer gå att sälja inom ngt år så operatörerna måste sälja nu innan folket förstår att 5G är det nya.
Hur kopplas basstationerna för 5G ihop tror du?
 
  • Gilla
  • Älska
Parkeringsvakten och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur kopplas basstationerna för 5G ihop tror du?
Och de kommer att behöva stå väldigt tätt. Dvs fibern finns i praktiken redan i varje bostadsområde när man har 5G. Det är bara dragningen in i huset som saknas.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och de kommer att behöva stå väldigt tätt. Dvs fibern finns i praktiken redan i varje bostadsområde när man har 5G. Det är bara dragningen in i huset som saknas.
Och det tillkommer en liten komplikation i form av att mikrovågor i aktuella frekvenser (som krävs för att nå riktigt höga överföringshastigheter) har väldigt kort räckvidd och svårt att ens gå igenom fönsterrutor.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
En fiberförsäljare som knackade dörr i området avslöjade mig sin månadslön och den var tresiffrig. konstigt för en ing kille som knappt var torr bakom öronen.
H Harrison skrev:
En fiberförsäljare som knackade dörr i området avslöjade mig sin månadslön och den var tresiffrig. konstigt för en ing kille som knappt var torr bakom öronen.
Jag minns inte exakt, det var ca 125 000 kr per månad i lön. Det var en ung killes första jobb och han var knappt torr bakom öronen. Han gick från dörr till dörr tre gånger på vårt område.
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Det var runt 125.000 kr per månad, det var en ung killes första jobb, han var knappt torr bakom öronen och han gick från dörr till dörr på vårt område TRE gånger och tjatade.
inte en chans att han tjänade sådana pengar på det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
inte en chans att han tjänade sådana pengar på det.
Jodå. Det verkar finnas mycket "luft" i priset på "fibern".
 
Diskussioner om 5G är litet knepiga, detta finns bara i vissa områden idag typiskt i storstäders stadskärnor.

Men för alla oss övriga så har vi ju redan en släng av ”5G” om man är ansluten till fiber och har en vettig wifi-installation i fastigheten med ac eller ax standard. Skillnaden mot 5G WAN ser jag som marginell rent tekniskt, behövs motsvarande lösningar dvs en fiberansluten basstation i omedelbar närhet till kund och det liknar väldigt mycket det som de flesta fiberanslutna redan har installerat i sina bostäder.

Så.... jag har litet svårt att förstå ”hypen” kring 5G och hur det på något avgörande sätt skulle förändra konnektivitet osv. Men upplys mig gärna.
 
  • Gilla
  • Älska
Magnus i E-tuna och 2 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Jodå. Det verkar finnas mycket "luft" i priset på "fibern".
Fiber-killen var jävligt påträngande och sa att "Ja det är klart att du ska ha fiber, den kostar "bara" 16 tusen kronor".
Och "du får igen priset på fibern vid försäljningen av din villa" (men jag tänker inte flytta!).
Och "nu ska vi väl skriva på köpeavtalet för fibern". Det blev ingen fiber för mig.

Många på mitt område har problem med sin fiber. Den hänger som luftledning mellan stolparna och är nedgrävd på tomterna. Det finns jättemånga träd här som kan blåsa ner över fibern, men den kanske ligger i ett skyddande hölje mellan stolparna härute på landet. Hackspettarna har också fått smak på fibern i stolpen.

Däremot kommer kopparnätet att läggas ner snart och basstationerna för mobilnätet klarar sig bara i fyra timmar när det är strömlöst vilket det ofta är härute. Förut var det två timmar. Men det kan bli svårt att ringa 112 om huset brinner eller någon får en propp. Blixten slår ibland ner i vår teleledning, som hänger i luften högt över marken och våra vanliga telefoner blir obrukbara. Pang! Låter det och det kommer ett gult sken från tele-jacket, överslag antar jag. De kommer att ta ner koppartråden och då slipper man få blixtnedslag på teleledningen.
 
Redigerat:
H Harrison skrev:
Jodå. Det verkar finnas mycket "luft" i priset på "fibern".
Nej och nej.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej och nej.
Får försäljaren så saftig lön/provision så tror jag att det finns mycket luft i fiberpriset.
 
H Harrison skrev:
Fiber-killen var jävligt påträngande och sa att "Ja det är klart att du ska ha fiber, den kostar "bara" 16 tusen kronor".
Och "du får igen priset på fibern vid försäljningen av din villa" (men jag tänker inte flytta!).
Och "nu ska vi väl skriva på köpeavtalet för fibern". Det blev ingen fiber för mig.

Många på mitt område har problem med sin fiber. Den hänger som luftledning mellan stolparna och är nedgrävd på tomterna. Det finns jättemånga träd här som kan blåsa ner över fibern, men den kanske ligger i ett skyddande hölje mellan stolparna härute på landet. Hackspettarna har också fått smak på fibern i stolpen.

Däremot kommer kopparnätet att läggas ner snart och basstationerna för mobilnätet klarar sig bara i fyra timmar när det är strömlöst vilket det ofta är härute. Förut var det två timmar. Men det kan bli svårt att ringa 112 om huset brinner eller någon får en propp. Blixten slår ibland ner i vår teleledning, som hänger i luften högt över marken och våra vanliga telefoner blir obrukbara. Pang! Låter det och det kommer ett gult sken från tele-jacket, överslag antar jag. De kommer att ta ner koppartråden och då slipper man få blixtnedslag på teleledningen.
Det var ett ovanligt aggressivt åskväder i början av sommaren i år och blixten slog ner i tre olika villor eller stugor. Det kom rök ur proppskåpen i de tre fallen. Blixten slog ner i en pojke på en idrottsplats i närheten (han klarade sig men det gjorde jätteont). Jag hade koll på Blixt-radarn, stängde av huvudströmbrytaren och sprang ut för att varna en kompis och grannen som stod ute och pratade med varandra. Blixten slog ner i luftledningarna över vägen, precis när grannen var på väg ut genom grinden. Jag såg en härva av tunna guldtrådar som svävade i luften bakom henne, det var tur att hon inte skadades eller behöve hjärtmassage. Det var en kuslig syn som jag har aldrig sett förut och jag blev lätt chockad. Sedan slog blixten ner i TV-antennen och därefter i tele-ledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.