Nissens Nissens skrev:
Märkligt, en stor anledning till att jag kastade ut Canal Digital var just deras box. De bytte någon leverantör av programtablåerna, och flera gånger försvann programmerade serieinspelningar, fel program spelades in mm... och de höjde avgifterna rätt ordentligt lite nu och då utan att förbättra något för pengarna...
Men de kanske har blivit bättre. :)
Nu skaffa jag de för 3 år sen. Mina föräldrar skaffa viasat =) Deras är otroligt slö och dålig. Men ja de höjer hela tiden i små klumpar så snart blir det byte ändå.
 
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Nu skaffa jag de för 3 år sen. Mina föräldrar skaffa viasat =) Deras är otroligt slö och dålig. Men ja de höjer hela tiden i små klumpar så snart blir det byte ändå.
Ok, ja prishöjningarna blev droppen för mig. Jag gick över till en leverantör som både är bredbandsleverantör och tv kanal leverantör. Så nu betalar jag mindre för bredband och tvkanalerna tillsammans än vad bara Canal Digital kostar. När jag sade upp CD efter mååånga år som kund så kom plötsligt erbjudanden om lägre pris mm, men jag hade redan bestämt mig så..
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det är klart jag har. Men får jag inte vad jag beställt där byter jag bara operatör.
Och av den anledningen vill du stanna på 1900-talet gällande bredband? Att det kan vara ett oseriöst bolag som grävt fiber till ditt hus?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och av den anledningen vill du stanna på 1900-talet gällande bredband? Att det kan vara ett oseriöst bolag som grävt fiber till ditt hus?
Ingen har grävt.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, ja prishöjningarna blev droppen för mig. Jag gick över till en leverantör som både är bredbandsleverantör och tv kanal leverantör. Så nu betalar jag mindre för bredband och tvkanalerna tillsammans än vad bara Canal Digital kostar. När jag sade upp CD efter mååånga år som kund så kom plötsligt erbjudanden om lägre pris mm, men jag hade redan bestämt mig så..
Att byta leverantör eller ringa in när bindningstid går ut för att säga upp sitt abonnemang är ofta ett bra sätt att få ned priset.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har aldrig hört någon fibersäljare nämna inkomst, det vanliga är otillåtna "löften" om hur grävning/installation ska göras vilket skapar problem för fiberägaren men även besvikna fastighetsägare senare vid projektering.
Jag frågade honom och han svarade. Det hjälpte inte hans sak i mina ögon. Jag fick inte något förtroede och sedan hade jag inte pengarna, heller.
 
K karlmb skrev:
Och av den anledningen vill du stanna på 1900-talet gällande bredband? Att det kan vara ett oseriöst bolag som grävt fiber till ditt hus?
Mobilt bredband funkar bra påmitt område. Grannarna med fiber har haft mycket problem och de säger att mobilt bredband har fungerat hela tiden. Fibern kanske lider av barnsjukdomar. En fiberägare hade problem med en hackspett, som knackade sönder fibern i stolpen utanför hans hus. Sedan finns det mycket träd på vårt område och det brukar falla ner några stycken i samband med större stormar, i värsta fall över en fiberkabel. Det har tagit flera veckor innan trädet som har legat över fiberkabeln har tagits om hand.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Via ADSL, fortfarande.
Fibern drogs in när det grävdes i området men den vilar ännu så länge, mest därför att jag vill ha ett sätt att kommunicera med omvärlden som inte behöver kraftförsörjas i abonnentänden så länge som möjligt.
Tja, det där med att det inte behöver kraftförsörjas i abonnentänden är det ofta redan slut med, även om inte alla märkt det. Telestationerna har sämre och sämre backup (speciellt de mindre, längre ut i nätet) och eftersom det nästan inte är någon kvar med POTS-telefon längre, så märks det inte att kapaciteten försvinner eller inte underhålls/testas.

(Och även om du nu skulle ha kraft till ditt ADSL-modem så är det inte säkert att DSLAMarna nödförsörjs på stationen. De har iaf förut ibland legat utanför. Men citera mig inte på det, det var länge sedan jag var i branschen och det här var bara något jag höll på med högst perifert.)

Sedan så är ju ADSLs saga snart all, den läggs ner i närtid. Så du kan ju lika gärna dra nytta av din fiber redan nu. Det blir ju inte bättre av att den får ligga till sig. ;)


Sedan så sätter jag faktiskt i stort sett allt jag gör hemma på "nöjeskontot" som inte är äta eller sova (eller jobba nu i corona-tider). Så att man "klarar sig utan" TV, Internet, eller vad det vara må är både ganska självklart, och inte särskilt intressant. Man klarar sig utan böcker och dasspapper också, men jag skulle inte vilja vara utan någon av dem. Och inte min fiber heller även om jag klarar mig utan i båten på sommaren. Skulle dock inte vilja vara utan internet i båten. Där har det blivit säkerhetsutrustning.

Men jag skulle naturligtvis klara mig bra utan båt. Så den sortens behovsresonemang vet jag inte att de leder någon intressant ställe egentligen.

Skall man använda internet från sitt hem, då är fiber det enda rätta. Alternativen dras med nackdelar som inte finns någon anledning att ha fördragsamhet med. Pss som alternativen till dasspapper. De funkar, men lämnar en del i övrigt att önska...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ingen har grävt.
Men om någon kommer så sitter du kvar med mobilen och skrockar över hur blåsta dina grannar kommer att bli.
Tja, du gör naturligtvis som du vill men klaga inte sen bara nör du får dubbla kostnaden för det du vill använda från Internet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Mobilt bredband funkar bra påmitt område. Grannarna med fiber har haft mycket problem och de säger att mobilt bredband har fungerat hela tiden. Fibern kanske lider av barnsjukdomar. En fiberägare hade problem med en hackspett, som knackade sönder fibern i stolpen utanför hans hus. Sedan finns det mycket träd på vårt område och det brukar falla ner några stycken i samband med större stormar, i värsta fall över en fiberkabel. Det har tagit flera veckor innan trädet som har legat över fiberkabeln har tagits om hand.
Ok, är det byggt så uselt kan jag köpa resonemanget.
Det hör ju dock till undantagen att fibern inte är nedgrävd.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och även om du nu skulle ha kraft till ditt ADSL-modem så är det inte säkert att DSLAMarna nödförsörjs på stationen.
Mja, det var väl främst telefonen jag tänkte på, sen att telestationen lägger av efter 2-3 dagar vid större strömavbrott blev vi varse häromkring vid stormen för ett antal år sedan. (Dessutom hoppar de inte igång när strömmen kommer åter, utan en Televerkstjänst...Teliamedarbetare måste åka förbi och peta till den.) Men det är skönt att ha något man inte behöver ranta omkring och ladda.
Telefonen med vidhängande ADSL får vara kvar så länge det fungerar, ska bli intressant hur länge en envis människa som börjar träda in i gubbåldern får hålla på...:mad:;)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Om man inte ser TV, spelar spel eller har behov av multipla videokonferanser anknutna till "jobba hemma", vad ska man bränna hastighet med då? Räkningar, nyheter, samhällsinfo tex fungerar med ett ganska smalt band och saker som värmepanna, bil, hushållsmaskiner osv vill jag absolut inte ha inkopplat mot något internet; "datasäkerheten", som abstrakt begrepp, kan inte garanteras för konsumentpriser!

Sen vill jag inte sitta med mobilanslutning för den sakens skull, radio är och förblir reservsambandsmedel.



Så är det, ärligt talat, här till 90%. Resten bankärenden, olika myndighetskontakter och faktasök.
Via ADSL, fortfarande.
Fibern drogs in när det grävdes i området men den vilar ännu så länge, mest därför att jag vill ha ett sätt att kommunicera med omvärlden som inte behöver kraftförsörjas i abonnentänden så länge som möjligt.
Jag upplever inte att internätet skulle gå långsamt.

Sen vill jag inte påstå att fibern var speciellt dyr, 14 000 inklusive allt, och då är installationen "för evigt". Telefon med koppartråd är över 100 år, de som anslöt sig när utbyggnaden tog fart i början av 1900-talet har haft anslutningen tills nu. Fibern kommer ligga där länge, den också. Som jämförelse hämtade jag ut ett par glasögon nyligen, dessa kostade 13 000 och de håller väl 4 år kanske, sen är de antingen trasiga eller fel brytning.
Som fotograf borde du väl insett digitaliseringens fördelar sedan länge?
Dagens kameror producerar ju tusentals bilder på 10-20 Mb , för att inte tala om video i 4k mm, som kan vara lämpliga att spara i molnet eller skicka för "framkallning", till kunder etc.
Men du kör kanske med mörkrum...?
 
H Harrison skrev:
Mobilt bredband funkar bra påmitt område. Grannarna med fiber har haft mycket problem och de säger att mobilt bredband har fungerat hela tiden. Fibern kanske lider av barnsjukdomar. En fiberägare hade problem med en hackspett, som knackade sönder fibern i stolpen utanför hans hus. Sedan finns det mycket träd på vårt område och det brukar falla ner några stycken i samband med större stormar, i värsta fall över en fiberkabel. Det har tagit flera veckor innan trädet som har legat över fiberkabeln har tagits om hand.
Det där låter inte som barnsjukdomar, snarare dåligt hantverk föranlett av snålhetsbaserad brådska.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som fotograf borde du väl insett digitaliseringens fördelar sedan länge?
Dagens kameror producerar ju tusentals bilder på 10-20 Mb , för att inte tala om video i 4k mm, som kan vara lämpliga att spara i molnet eller skicka för "framkallning", till kunder etc.
Men du kör kanske med mörkrum...?
Jag var tämligen aktiv hobbyfotograf en period, fotograferade på fritiden för att komma ut i naturen och få ett avbrott i allt härjande med datorer på jobbet. Gissa när jag slutade...

Tillägg: Yrkesmässig bildframställning/produktion är en annan sak.




(Funderar på att skaffa någon lite bättre mellanformatare...)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag var tämligen aktiv hobbyfotograf en period, fotograferade på fritiden för att komma ut i naturen och få ett avbrott i allt härjande med datorer på jobbet. Gissa när jag slutade...
Innan Kodak fick problem...
Idag går det ät göra så mkt mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.