Varför skulle tv vara viktigt? Vi har en gammal tjocktv som vi sällan tittar på, normalt är det Netflix på en bärbar dator eller mobilen som gäller.K karlmb skrev:
Jag är också av den åsikten att det inte är värt att betala för fiber, dels anslutningen, dels månadsavgift, när jag ändå behöver ett mobilt abonnemang med mycket surf. Det grävdes överhuvudtaget inte in på vårt område eftersom ingen var intresserad.
Sen är det såklart upp till var och en vad man vill ha, behöver och vill betala för. Huset lär inte bli osäljbart, även hus utan el och vatten går att sälja, kommer nog att gå utan fiber också.
Renoverare
· Södermanland
· 38 inlägg
Vem var det nu som drog slutsatser om framtiden?K karlmb skrev:
Renoverare
· Södermanland
· 38 inlägg
Is? Känner Greta till det här?Nissens skrev:
Såhär skrev du i #386M mikael_sten skrev:
"Jag känner att 4G/5G ändå täcker mitt behov av snabb överföring. Och vill ha snabb överföring i mobilen även när jag inte är hemma."
Ok tolkade det som att du hade täckning även hemma, ja då är ju enda alternativet Net1.
Jag tror att du skrev lite otydligt. Som du utryckte dig verkade det finnas ett motsatsförhållande mellan fiberanslutning och snabb mobil anslutning.M mikael_sten skrev:Nej, nu tror jag att du missförstod. Jag menar att jag är så nöjd med den hastighet och mängd data jag har med mobilt bredband, att jag inte ville betala för att få fiber indraget. Om jag skulle dra in fiber skulle det naturligtvis inte påverka den nuvarande mobila anslutningen.
Innan man köper eller installerar något borde man se till sitt behov.
Och du skrev att 4G/5G täcker ditt behov när det senare visar sig att du har nödlösningen net1
Det innebär sannolikt att du bor där det inte finns datatäckning via 3G/4G (glöm 5G). I så fall låter det som ett helt vansinnigt val att tacka nej till fiberanslutning. Du har i praktiken tackat nej till att nyttja en stor del av dagens tjänster, för att inte tala om morgondagens.
Har själv använt net1 (hette ice.net på den tiden) uppe i de lappländska skogarna eftersom de var de enda som hade täckning där. Fungerade rätt ok, men det är inget jag skulle vilja ha som huvudsaklig anslutning hem, även om de idag har uppdaterat tekniken en del.
Ok, då har jag misstolkat dina tidigare inlägg. De har i mina ögon sätt väldigt "fiberkritiska och mobilkramande" utA Andy78 skrev:
Renoverare
· Södermanland
· 38 inlägg
Men jag har ju fri surf och en hastighet som duger att streama film.K karlmb skrev:
Min lösning täcker det behov jag har idag.
Om behovet ändras får jag se över min lösning. Om jag är nöjd, är det OK med dig då?
Renoverare
· Södermanland
· 38 inlägg
Net1 täcker mitt behov av surf idag, både mängd och hastighet. Har haft det i flera år och har jobbat hemifrån sedan i mars, utan problem. Det finns inget som hindrar att fiber senare dras in senare, om jag, eller kommande ägare av gården, anser det vara en bättre lösning.R RoAd skrev:Jag tror att du skrev lite otydligt. Som du utryckte dig verkade det finnas ett motsatsförhållande mellan fiberanslutning och snabb mobil anslutning.
Och du skrev att 4G/5G täcker ditt behov när det senare visar sig att du har nödlösningen net1
Det innebär sannolikt att du bor där det inte finns datatäckning via 3G/4G (glöm 5G). I så fall låter det som ett helt vansinnigt val att tacka nej till fiberanslutning. Du har i praktiken tackat nej till att nyttja en stor del av dagens tjänster, för att inte tala om morgondagens.
Har själv använt net1 (hette ice.net på den tiden) uppe i de lappländska skogarna eftersom de var de enda som hade täckning där. Fungerade rätt ok, men det är inget jag skulle vilja ha som huvudsaklig anslutning hem, även om de idag har uppdaterat tekniken en del.
Nej det är klart det inte finns några hinder att ansluta fiber i ett senare skede. Men om man inte gör en gruppanslutning, vilket ni verkar ha skippat, så kan du säkert räkna med några hundra tusen i kostnad. Helt beroende på hur långt och krångligt man måste dra fibern. Det verkar som om du inte bor i närheten av befintlig infrastruktur med tanke på "byalag" och net1.M mikael_sten skrev:
Så de där 25.000:- du var erbjuden det för blir antagligen kaffepengar i sammanhanget.
Om vi tar nuvarande situation så kan man se det på ett sätt av många andra.R RoAd skrev:Nej det är klart det inte finns några hinder att ansluta fiber i ett senare skede. Men om man inte gör en gruppanslutning, vilket ni verkar ha skippat, så kan du säkert räkna med några hundra tusen i kostnad. Helt beroende på hur långt och krångligt man måste dra fibern. Det verkar som om du inte bor i närheten av befintlig infrastruktur med tanke på "byalag" och net1.
Så de där 25.000:- du var erbjuden det för blir antagligen kaffepengar i sammanhanget.
Ibland har man ett biligt boende längre ut, antingen flyttade man dit av just den anledningen eller så har man hamnat där av andra orsaker.
I glesbyggden tex har man ofta långa sträckor, kan vara arbete, samhällstjänster etc så en stor kostnad är just pendlingskostander.
I nuvarande corona tider så kanske man arbetar hemifrån hela tiden, man sparar in en stor del på pendlingskostnader, bränsle, service slitage på bilen,lunch för att ta ett exempel.
Dom pengarna man sparar så betalas 25 tusen ganska snabbt även om det är en hög kostnad.
Det viktiga är dock att ha en internertuppkoppling mot nätet därför ska man alltid se till att ha även en hyffsad mobil uppkoppling, idag har ju nästan alla en via mobilen.
Eller så rullar livet och jobbet på precis som innan, med lika långa resor till jobbet. Enda skillnaden för mig är privat, att jag kan inte träffa släkt och vänner på samma sätt längre.A Andy78 skrev:Om vi tar nuvarande situation så kan man se det på ett sätt av många andra.
Ibland har man ett biligt boende längre ut, antingen flyttade man dit av just den anledningen eller så har man hamnat där av andra orsaker.
I glesbyggden tex har man ofta långa sträckor, kan vara arbete, samhällstjänster etc så en stor kostnad är just pendlingskostander.
I nuvarande corona tider så kanske man arbetar hemifrån hela tiden, man sparar in en stor del på pendlingskostnader, bränsle, service slitage på bilen,lunch för att ta ett exempel.
Dom pengarna man sparar så betalas 25 tusen ganska snabbt även om det är en hög kostnad.
Det viktiga är dock att ha en internertuppkoppling mot nätet därför ska man alltid se till att ha även en hyffsad mobil uppkoppling, idag har ju nästan alla en via mobilen.