28 766 läst · 155 svar
29k läst
155 svar
Fiber eller inte, vad bör man välja?
Nu vet jag inte vilket område du refererar till, men vart sker det här? Här i sthlm på flera ställen så drar de fram till tomgränsen på varje hus det är små lådor med telia/televerket symbol på där det sticker upp fiber, detta görs oavsett om hushållet ska ansluta sig eller ej. "2. Det måste finnas lediga fibrer, annars måste kabeln bytas. Gissa vad det kostar.." Vad menar du med lediga fibrer? man drar ju inte fiber baserat på hur många hushåll som ansluter sig för stunden, vad är det för kabel som måste bytas ut? 3. Den tillkommande kunden måste ensam stå för alla etableringskostnader av grävmaskiner, blåsningsutrustning, avspärrningar, beredning av tillstånd etc. Men detta är ju redan gjort fram till tomgräns, det enda som måste göras är attt dra från tomgräns till hus.mycke_nu skrev:Jag kan bara hålla med dem som säger att det blir dyrare att vänta. Det är nämligen inte bara att "ansluta" sig till en fiberkabel som passerar utanför i gatan. 1. Man måste gräva till närmsta skåp, det kan vara flera hundra meter. Gissa vem som får betala den kostnaden. 2. Det måste finnas lediga fibrer, annars måste kabeln bytas. Gissa vad det kostar.. 3. Den tillkommande kunden måste ensam stå för alla etableringskostnader av grävmaskiner, blåsningsutrustning, avspärrningar, beredning av tillstånd etc. Till detta kommer att den tillkommande kunden ÄVEN ska betala sin del i den ursprungliga investeringen. Slutligen tidsaspekten.. i vår förening tar det mer än ett år att ansluta en ny kund. Det är mao inte bara att ringa om man vill fiber indragen till sommaren 2014.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Partille ("i" Gbg). Telia drar inte fiber på gator som fd GothNet redan "varit på" i samband med fjärrvärmeinstallation. Så missade man tåget då så verkar det vara mer eller mindre kört. Vi får se hur det blir framöver, men i dagsläget är det stopp.Andy78 skrev:
Fick precis för någon vecka sedan telia öppen fiber. De drog in det i källaren. De grävde upp på tomten, men de lappade ihop det snyggt! De gräver inte så djup eller brett in i huset. De la sedan tillbaka gräset på toppen, så nu syns det knappt. Men jag hade också nära till gatan... Men de ställde verkligen inte till det (så som bergvärmen tex gjorde).EndZone skrev:Intressant diskussion! Det finns både för och emot här märker jag. Visst betalar man väl på sätt och vis Telias kostnad för att bli av med kopparnätet, men samtidigt framtidssäkrar man ju sin egen anslutning. Jag har idag 6/1 med ADSL och det är max p.g.a avståndet till telestationen. Bara möjligheten att få 10/10 skulle ge mig en fördel såväl vad avser hastighet som månadskostnad. Men så är det ju detta med anslutningskostnaden också.
Samtidigt, om någon skulle knacka på min dörr och fråga om jag vill ha 100/100 till samma månadskostnad som mitt 6/1 skulle jag omgående svara ja. Så egentligen handlar det väl mest om att det tidsmässigt känns lite tokigt och att jag inser att jag måste så om delar av gräsmattan nästa år igen
En fråga förresten. Bor i ett enplanshus med inredd källare. Betongbjälklag mellan våningarna. Låt säga att jag kör 100/100 via trådlös router, hur mycket tappar man om man har trådlöst och tvingas skjuta genom betongbjälklag? Svår fråga kanske, men brukar förlusten vara stor?
Det är olika hur det gör i olika områden.Andy78 skrev:Nu vet jag inte vilket område du refererar till, men vart sker det här? Här i sthlm på flera ställen så drar de fram till tomgränsen på varje hus det är små lådor med telia/televerket symbol på där det sticker upp fiber, detta görs oavsett om hushållet ska ansluta sig eller ej. "2. Det måste finnas lediga fibrer, annars måste kabeln bytas. Gissa vad det kostar.." Vad menar du med lediga fibrer? man drar ju inte fiber baserat på hur många hushåll som ansluter sig för stunden, vad är det för kabel som måste bytas ut? 3. Den tillkommande kunden måste ensam stå för alla etableringskostnader av grävmaskiner, blåsningsutrustning, avspärrningar, beredning av tillstånd etc. Men detta är ju redan gjort fram till tomgräns, det enda som måste göras är attt dra från tomgräns till hus.
I områden där byalag bygger åt sig själva hårdoptimerar man ofta vad gäller dragning av kanalisation, antal fibrer i kablar och var skåp placeras. Inte heller drar man fram stick till fastigheter som inte gått med från början.
I vår förening såg vi (jag) till att det blev 20-50% reservfibrer i kablarna, men vi hade absolut inte råd att gå under vägar, göra arkeologiska undersökningar, förhandla markavtal, gräva eller slösa med material på folk som envist hävdade att mobilt bredband var såååå mycket bättre.
De som nu kommit på andra tankar får betala samma som vi andra plus alla faktiska tillkommande kostnader för material, maskiner och arbete. Det blir dyrt. Rejält dyrt.
Hur det ser ut hos mycke_nu kan jag inte svara för men generellt så byggs de lokala accessnäten enligt gällande standarder. Det är inga hemmapul, mer än grävningen. Stöd fås från både regional och kommunal nivå vad gäller planering och support.Fredrik Å skrev:
Utrustning och drift av den upphandlas ofta och sköts sedan av extern operatör eller av stadsnätet om man kopplar på sig.
Som involverad i denna bransch så vill jag påstå att den fiberutbyggnad som görs av ideella krafter idag håller en mycket hög klass, till en bråkdel av kostnaden av vad en kommersiell operatör kan åstadkomma.
Om du väljer att spendera 20.000 kr på fiber så kommer du inte att bli besviken.
Om du däremot väljer att avvakta så finns det en stor risk att du blir besviken.
Det hela är mycket enkelt. Inget slår överföring via ljus, då ljusets hastighet är det snabbaste som finns. Det finns inget mer framtidssäkert, även fast folk pratar om 4G och 5G och ADSL och hans moster. Tiden går fort. Det va inte så länge sen vi inte ens hade internet. Nu håller t.o.m. TV att nästan gå över helt mot internetsändning istället för realtime.
Om du däremot väljer att avvakta så finns det en stor risk att du blir besviken.
Det hela är mycket enkelt. Inget slår överföring via ljus, då ljusets hastighet är det snabbaste som finns. Det finns inget mer framtidssäkert, även fast folk pratar om 4G och 5G och ADSL och hans moster. Tiden går fort. Det va inte så länge sen vi inte ens hade internet. Nu håller t.o.m. TV att nästan gå över helt mot internetsändning istället för realtime.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg