Nu vet jag varför det blir så dyrt, även de som bor på lansbygden har fått samma erbjudande men ingen där vill ansluta, men vi som vill ha får betala som om dem skulle grävt runt halva kommunen. En jobbarkompis som bor i villakvarter utanför tätort fick gräva på tomten själv...kostade 5lax. Skulle jag vänta 5år och installationen skulle vara gratis hade jag ändå haft sparat in kostnaden redan (4,5år) så det känns ju lite småsnålt plötsligt.

KristinaRT
lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. Om du skulle sagt "vi" skriv "de", om du skulle sagt "oss" skriv "dem". Om det inte går att byta ut så använd "de". Om du är tveksam använd "de". Om du bara gissar använd "de" det blir rätt mycket oftare än "dom".

ELLER Alexanderhugget skriv "dom", det här är ändå ett informellt sammanhang.

Men, för Guds skull, skriv inte "dem" hela tiden. Vi över fyrtio får fullständigt psykbryt av det! ;)
Man behöver inte vara över 40 för att gnissla tänder år det, jag har några år kvar dit med får glasshuvudvärk av alla felanvändningar av "dem"......

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jo jag är ju oxå lååångt kvar dit (35) men det går ju stava fel oxå "år det" 😊

pvmannen skrev:
Nu vet jag varför det blir så dyrt, även de som bor på lansbygden har fått samma erbjudande men ingen där vill ansluta, men vi som vill ha får betala som om dem skulle grävt runt halva kommunen. En jobbarkompis som bor i villakvarter utanför tätort fick gräva på tomten själv...kostade 5lax. Skulle jag vänta 5år och installationen skulle vara gratis hade jag ändå haft sparat in kostnaden redan (4,5år) så det känns ju lite småsnålt plötsligt.
Sannolikt beror det på två saker, i vart fall om det är ett kommunalt ägt stadsnät.

1. Den i kommunallagen stipulerade likabehandlingspricipen (2 kap. §2 vill jag minnas).
2. Det är betydligt dyrare att gräva i tätbebyggt område än ute på landsbygden, vid komplicerad förläggning faktiskt upp mot 10 ggr dyrare.

det kröp oxå fram att han betalar 160kr/månad i avgift på fibern,,, bor han kvar länge blir det dyrare i längden

Affärsuppläggen är olika. I vissa nät betalar tjänsteleverantören mindre eller inget till nätägaren, sannolikt är det så i ert nät. I andra nät betalar du mer till tjänsteleverantören och de betalar i sin tur en viss del till nätägaren. I slutänden blir skillnaden marginell, dessutom har man som konsument i praktiken väldigt liten möjlighet att påverka mer än vilka tjänster man vill ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.