28 762 läst · 155 svar
29k läst
155 svar
Fiber eller inte, vad bör man välja?
Går man in och kollar på den operatör som bygger här (botkyrkastadsnat.se) och kikar på lite godtyckliga gatuadresser så ligger intressentnivån på mellan 15% och 30%. Vet inte vad deras minigräns är. De gräver bara till tomtgränsen och tar 25' för arbetet så jag förstår att många är skeptiska att gå ut med spaden i höstregnet.
De som hade vårt hus innan oss fick erbjudande om att dra in fiber för runt 10000 samtidigt som arbete gjordes med fjärrvärmen. När vi flyttade in ville vi ha fiber och fick betala det dubbla. mitt tips är att köra på medans erbjudandet gäller för det blir säkert dyrare senare.
Nån som vet hur mycket av månadsavgifterna som hamnar hos Telia?
Det känns som att de kommer sitta på hela infrastrukturen, med monopol, och låter öperatörerna kriga om kunderna men fortfarande kunna sätta sitt eget pris på det de tar av dem.
Öppen fiber är ju Telias produktnamn.
I en brf jag bodde i för några år sedan förhandlade vi 100mbit linan till 110 per månad (med Ownit). Nu med öppen fiber kostar 100mbit 400kr.
Jag tackar ju ändå ja förstås. 22000kr. Man vill ju inte missa värdeökningen
Det känns som att de kommer sitta på hela infrastrukturen, med monopol, och låter öperatörerna kriga om kunderna men fortfarande kunna sätta sitt eget pris på det de tar av dem.
Öppen fiber är ju Telias produktnamn.
I en brf jag bodde i för några år sedan förhandlade vi 100mbit linan till 110 per månad (med Ownit). Nu med öppen fiber kostar 100mbit 400kr.
Jag tackar ju ändå ja förstås. 22000kr. Man vill ju inte missa värdeökningen