Går man in och kollar på den operatör som bygger här (botkyrkastadsnat.se) och kikar på lite godtyckliga gatuadresser så ligger intressentnivån på mellan 15% och 30%. Vet inte vad deras minigräns är. De gräver bara till tomtgränsen och tar 25' för arbetet så jag förstår att många är skeptiska att gå ut med spaden i höstregnet.

De som hade vårt hus innan oss fick erbjudande om att dra in fiber för runt 10000 samtidigt som arbete gjordes med fjärrvärmen. När vi flyttade in ville vi ha fiber och fick betala det dubbla. mitt tips är att köra på medans erbjudandet gäller för det blir säkert dyrare senare.

tharnstrom77 skrev:
När vi flyttade in ville vi ha fiber och fick betala det dubbla. mitt tips är att köra på medans erbjudandet gäller för det blir säkert dyrare senare.
I ert fall gjorde ju kunden rätt. Det var ju någon annan (du) som fick betala. :D

• Gilla
glasssat och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag ADSL-lös i väntan på fiberanslutning om cirka en månad. Mobilt bredband under tiden. Usch.

MathiasS skrev:
Nu är jag ADSL-lös i väntan på fiberanslutning om cirka en månad. Mobilt bredband under tiden. Usch.
Se det så här det kunde vart värre :)

Nyfniken skrev:
I ert fall gjorde ju kunden rätt. Det var ju någon annan (du) som fick betala. :D
Fast du vet ju inte hur mycket mindre dom fick betalt för att det inte fanns fiber? :)

Nån som vet hur mycket av månadsavgifterna som hamnar hos Telia?
Det känns som att de kommer sitta på hela infrastrukturen, med monopol, och låter öperatörerna kriga om kunderna men fortfarande kunna sätta sitt eget pris på det de tar av dem.
Öppen fiber är ju Telias produktnamn.

I en brf jag bodde i för några år sedan förhandlade vi 100mbit linan till 110 per månad (med Ownit). Nu med öppen fiber kostar 100mbit 400kr.

Jag tackar ju ändå ja förstås. 22000kr. Man vill ju inte missa värdeökningen :)

Har hört att av de 232kr som jag betalar för 100/10 så tar nätägare 80/mån.

Andy78 skrev:
Se det så här det kunde vart värre :)
Jepp. För den 25 kommer fibern kopplas in. Detta har jag väntat på i 6 år.

Det verkar finnas regler för "must carry". Alltså att det ska gå att se Svt utan avgifter. Det verkar inte gälla med fiber?

Jajjan skrev:
Det verkar finnas regler för "must carry". Alltså att det ska gå att se Svt utan avgifter. Det verkar inte gälla med fiber?
Om du har IP-TV så är väl SVT "gratis". Om du inte har IP-TV så ser du naturligtvis inte SVT den vägen....
Bara för du har fiber så har du inte IP-TV !

Kan man själv bekosta en iptv grunka och sen få Svt gratis?
I en lägenhet jag bodde i tidigare fanns inget annat sätt att se TV. Ändå skulle man betala för grundpaketet. Kollade aldrig upp det mera dock.

Om man inte nödvändigtvis måste ha ip-varianten så finns det gratis i luften med en liten billig antenn och likaledes billig digitalbox

Inte där jag bodde. Innomhusantenn funkade inte.

• Gilla
gunric
  • Laddar…
Vad jag vet finns det ingen fri TV via IPTV utan man behöver en box från den som levererar tjänsten och abonnemang. Däremot finns det de som bakar in ett grundutbud i hyran inkl. box.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.