28 762 läst · 155 svar
29k läst
155 svar
Fiber eller inte, vad bör man välja?
Om du sitter i ett villaområde, glöm helt att någon annan operatör dyker upp. Så funkar det inte. I synnerhet inte i stockholm.
Som Trafikkonters regler ser ut är det nästan omöjligt för någonannan än skanova att bygga eftersom dom kan utnyttja befintlig kanalisation för telefoni + telefonstolpar där sådana finns. Det är svårt för andra att göra det. Några undantag finns förstås, där geografin är sådan att man kan ta sig fram i mjukmark mellan husen, då är det möjligt för nästan vem som helst att få ner fiber till vettigt pris. Men, GLÖM att någon gör det i ett område där redan någon etablerat sig. Konkurrensen om tjänsterna sker istället i nätet. Även när telia bygger så är nätet öppet i den meningen att du kan välja andra tjänsteleverantörer än telia....och det är ytterligare ett skäl till att någon inte kan bygga nätinfrastruktur #2 i ett område - man kan aldrig garanteras att pengarna kommer tillbaka på tjänsteintäkter.
Som Trafikkonters regler ser ut är det nästan omöjligt för någonannan än skanova att bygga eftersom dom kan utnyttja befintlig kanalisation för telefoni + telefonstolpar där sådana finns. Det är svårt för andra att göra det. Några undantag finns förstås, där geografin är sådan att man kan ta sig fram i mjukmark mellan husen, då är det möjligt för nästan vem som helst att få ner fiber till vettigt pris. Men, GLÖM att någon gör det i ett område där redan någon etablerat sig. Konkurrensen om tjänsterna sker istället i nätet. Även när telia bygger så är nätet öppet i den meningen att du kan välja andra tjänsteleverantörer än telia....och det är ytterligare ett skäl till att någon inte kan bygga nätinfrastruktur #2 i ett område - man kan aldrig garanteras att pengarna kommer tillbaka på tjänsteintäkter.
Nej, av den anledningen att när Telia (antar jag) ansluter 30% så har man byggt stamnät även för övriga 70%. Parralella fiberinfrastrukturer lönar sig inte eftersom man inte kortsiktigt tjänar några pengar på själva infrastrukturbyggandet. Det krävs tjänsteintäkter för att det ska funka (och kommunikationsoperatören som driver fibernätet, i ditt fall antar jag Telia, tjänar några kronor även när andra levererar tjänst i deras infrastruktur).
Är man två nätleverantörer får man bara halva kakan och det är ingen intresserad av.
Så länge vi pratar om öppna nät där du från en meny kan välja tjänsteleverantör har vi som konsument ej heller något att tjäna på att man konkurrerar om infrastrukturen. Det blir bara dyrt.
Är man två nätleverantörer får man bara halva kakan och det är ingen intresserad av.
Så länge vi pratar om öppna nät där du från en meny kan välja tjänsteleverantör har vi som konsument ej heller något att tjäna på att man konkurrerar om infrastrukturen. Det blir bara dyrt.
Det första gick mig inte direkt om du trodde det, det var inte trådens ämne jag syftade på. Vad är "1/2 "standardhöjning" i en budgivning" är det något mäklarna kör med att räkna standardhöjningar. Läste lite på tranås energi "vanliga frågor" http://www.tranasenergi.se/default....Fibern%E4t&mainpage=templates/02.asp?sida=621 Ökar en anslutning värdet på fastigheten? Enligt Mäklarförbundet är värdet på en investering på 20 000 kr vid en försäljning av fastigheten värd 30-40 000 kr. Undrar hur de kommer fram till summan?Nyfniken skrev:Det vi (jag?) Diskuterar är huruvida en fiberinstallation höjer värdet på ett hus. Vi är väl överens om att det (i stockholmstrakten) är antalet spekulanter som sätter priset på en fastighet? Jag (och tydligen flera med mig) är inte intresserade av att köpa ett fiberfritt hus i ett fiberområde. Då faller uppenbarligen en del spekulanter bort. Att det påverkar värdet i negativ riktning borde vara uppenbart för alla som accepterar förhållandet mellan tillgång, efterfrågan och pris. Hur mycket påverkar det priset? Omöjligt att svara på, men i stockholmstrakten ligger väl en fiberinstallation på uppskattningsvis 1/2 "standardhöjning" i en budgivning.
Redigerat:
Tror min kommentar missförstods lite. Just av den anledningen borde ju operatören göra sitt yttersta för att även få in resterande 70% så de kan tjäna mer på investeringen. Prissänkning kan vara ett sätt att få fler intresserade.MathiasS skrev:
@gunric:
Det kan möjligen gälla kommersiella operatörer som även är tjänsteleverantörer.
Hur Telia ser på saken kan man betrakta här på Gotland där dom numera ställer upp med ett bidrag i storleksordningen 5 000 kr mot att man förbinder sig att betala 300 kr/månad för tjänster i 10 år, dvs 36 000 kr.
Det är fullt möjligt att dom skulle kunna erbjuda något liknande i städer, men jag skulle knappast förvänta mej något mer generöst än så.
För nätoperatörer i form av byalag (vanligen ekonomiska föreningar) finns det inte ens på kartan att subventionera nyanslutning eftersom det skulle ta närmast oändligt lång tid (typ 25-50 år) att få tillbaka kostnaden via nätavgifterna.
Det kan möjligen gälla kommersiella operatörer som även är tjänsteleverantörer.
Hur Telia ser på saken kan man betrakta här på Gotland där dom numera ställer upp med ett bidrag i storleksordningen 5 000 kr mot att man förbinder sig att betala 300 kr/månad för tjänster i 10 år, dvs 36 000 kr.
Det är fullt möjligt att dom skulle kunna erbjuda något liknande i städer, men jag skulle knappast förvänta mej något mer generöst än så.
För nätoperatörer i form av byalag (vanligen ekonomiska föreningar) finns det inte ens på kartan att subventionera nyanslutning eftersom det skulle ta närmast oändligt lång tid (typ 25-50 år) att få tillbaka kostnaden via nätavgifterna.
Redigerat:
Om man inte väljer att ansluta sig till fibernätet så passa på att ansluta kanalisation till huset iallafall. Då kan operatören enkelt blåsa in fiber genom kanalisationen. På det sättet så får man iallafall möjlighet att ansluta senare.
Hade jag varit TS hade jag tagit erbjudadet 11 dagar av 10, även om det skulle krävas banklån. TS har ju tjänat igen investeringen på 10-12 år även om man inte räknar med värdehöjningen eller andra fördelar.
Hade jag varit TS hade jag tagit erbjudadet 11 dagar av 10, även om det skulle krävas banklån. TS har ju tjänat igen investeringen på 10-12 år även om man inte räknar med värdehöjningen eller andra fördelar.
Hos mej har det faktiskt varit två aktörer som grävt samtidigt i samma område. Dels Svensk Infrastruktur och en liten nystartad lokal aktör. Ideologiskt hade jag gärna valt den lilla lokala firman men det var för många frågetecken för att jag skulle våga chansa. Och som det ser ut nu är min fiber inkopplad och klar medan de andra väntar. Det ser lite rolig ut för man kunde välja att gräva själv från huset till tomtgränsen och det har många gjort. På många ställen har SI dragit sina rör så de ligger och väntar på att den lilla firman skall konka/ge upp....
Kul diskussioner det blir när dom vill ha 23K för att svetsa ihop.
Över lag verkar det som några aktörer försöker muta in så stora områden som möjligt så snabbt som möjligt.
Telia agerar nog lite under galgen, dom hade nog gärna sugit på kopparnätet några år till men måste hänga på för att inte tappa mark.
http://www.svd.se/naringsliv/eqt-rullar-igang-miljardsatsning-pa-fibernat_8165914.svd
Kul diskussioner det blir när dom vill ha 23K för att svetsa ihop.
Över lag verkar det som några aktörer försöker muta in så stora områden som möjligt så snabbt som möjligt.
Telia agerar nog lite under galgen, dom hade nog gärna sugit på kopparnätet några år till men måste hänga på för att inte tappa mark.
http://www.svd.se/naringsliv/eqt-rullar-igang-miljardsatsning-pa-fibernat_8165914.svd
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Ja, det är helt klart värt besväret när man ändå är där. Men att göra det i efterhand kostar en hel massa pengar som jag inte tror de är intresserade av att lägga ut på enskilda kunder. Så man kalkylerar att det skall löna sig med den kundstock man får från början. Gör det inte det så drar man inte ut till det området. (Enl. en uppgift vill Felia ha ca 60% anslutning, annars får det kvitta).gunric skrev:
Enligt EU-s bedömningar så ligger själv grävkostnaden på i genomsnitt 80% av installationskostnaden idag. Och det är när man gräver till flera. Du kan själv räkna ut hur det ser ut om du bara skulle behöva gräva till en abonnent. Finns ingen chans att räkna hem det. (Grävkostnaden är naturligtvis högst variabel, men installatörerna brukar inte räkna per meter, utan på ett genomsnitt...)
Jag tror att vi i framtiden kommer att se en situation där hus utan vettig möjlighet till bredband kommer att ses som lika lustiga som hus utan vatten eller el, gjorde för mina föräldrar. Och då hade deras föräldrar, till inte obetydlig del, växt upp utan...
Njae, här i området bestämde de sig för att gräva och bygga ut fibernätet oavsett procentuell anslutning. Kanske räknade man med att nå en god nivå på antal intressenter ändå. I avtalet tror jag det står "minst 30%".lars_stefan_axelsson skrev:
Det gäller för kampanj områden, dvs områden som Telia anser strategiska. Områden som inte är kampanj så är det kalkylen som skall hålla vilket är då någonstans mellan typ 50 o 70 procent. Hoppar man inte på så är det så att Telia prioriterar nya områden gentemot redan etablerade områden, antar att det beror på att man i princip låser ute andra när man har tagit ett område.EndZone skrev: