28 767 läst · 155 svar
29k läst
155 svar
Fiber eller inte, vad bör man välja?
Det kommer garanterat inte flera leverantörer av fiber i området om någon nu gräver ned det idag och innehållsleverantörer kommer inte att subventionera någon fiber utan fokuserar bara på de som redan har det om ett fibernät öppnas.Andy78 skrev:
Det enda man vet med säkerhet är att tjänster och nyttjande av kapacitet/bandbredd kommer att öka.
Och om TS plan är att behålla huset i 30 år behöver du knappast fundera på värdepåverkande faktorer av huset, utan mera ditt eget behov av bredband idag och imorgon. TV/Play via fiber kommer att ge dig betydligt flera "OnDemand-tjänster" framöver jämfört med satellit.
Redigerat:
Jag kan bara hålla med dem som säger att det blir dyrare att vänta. Det är nämligen inte bara att "ansluta" sig till en fiberkabel som passerar utanför i gatan.
1. Man måste gräva till närmsta skåp, det kan vara flera hundra meter. Gissa vem som får betala den kostnaden.
2. Det måste finnas lediga fibrer, annars måste kabeln bytas. Gissa vad det kostar..
3. Den tillkommande kunden måste ensam stå för alla etableringskostnader av grävmaskiner, blåsningsutrustning, avspärrningar, beredning av tillstånd etc.
Till detta kommer att den tillkommande kunden ÄVEN ska betala sin del i den ursprungliga investeringen.
Slutligen tidsaspekten.. i vår förening tar det mer än ett år att ansluta en ny kund. Det är mao inte bara att ringa om man vill fiber indragen till sommaren 2014.
1. Man måste gräva till närmsta skåp, det kan vara flera hundra meter. Gissa vem som får betala den kostnaden.
2. Det måste finnas lediga fibrer, annars måste kabeln bytas. Gissa vad det kostar..
3. Den tillkommande kunden måste ensam stå för alla etableringskostnader av grävmaskiner, blåsningsutrustning, avspärrningar, beredning av tillstånd etc.
Till detta kommer att den tillkommande kunden ÄVEN ska betala sin del i den ursprungliga investeringen.
Slutligen tidsaspekten.. i vår förening tar det mer än ett år att ansluta en ny kund. Det är mao inte bara att ringa om man vill fiber indragen till sommaren 2014.
Hos oss försökte Telia få villaägarna att betala Telias konstnad för att bli av med kopparnätet för det är precis det som fiberdragningen handlar om.
Kopparnätet kostar en förmögenhet att underhålla och kan man då skicka konstnaden i knäet på någon annan så gör man det.
Ett enda hushåll gick på niten att betala 20000kr för fibern.
Till saken hör att det är väldigt kort avstånd till telestationen.Vi har dsl med tillräcklig hastighet (38/7).
För några veckor sen var Bredbandsbolaget igång om fiber dom också.Väntar vi något/några år så kommer säkert PTS att tvinga operatörerna att ersätta kopparn gratis om operatören väljer att byta teknik.
Fredrik
Kopparnätet kostar en förmögenhet att underhålla och kan man då skicka konstnaden i knäet på någon annan så gör man det.
Ett enda hushåll gick på niten att betala 20000kr för fibern.
Till saken hör att det är väldigt kort avstånd till telestationen.Vi har dsl med tillräcklig hastighet (38/7).
För några veckor sen var Bredbandsbolaget igång om fiber dom också.Väntar vi något/några år så kommer säkert PTS att tvinga operatörerna att ersätta kopparn gratis om operatören väljer att byta teknik.
Fredrik
Det kan vara så att du inte ens kan ansluta om du väntar, en bit bort från mig finns det fiber och de som inte anslutit sig får inte ifall de inte blir 16 som vill på den vägen. Det blir dessutom betydligt dyrare eftersom dessa nya måste dela på etableringen. Fiber utrustning är idag billig, så det är inte där priset ligger, utan det är grävning som kostar pengar.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
Svagt OT:mycke_nu skrev:
Tar det så lång tid även när det är er egen förening "rakt igenom"? Ni har väl inte bara övertagit driften i en förening från någon stor operatör, utan ni (i stor utsträckning du om jag fattat rätt?), har väl gjort allt från grunden (projekterat, installerat, driftagit, underhållit...) och är själva den enda intressenten väl?
Vad är det då som tar sån tid (ärligt intresserad, jag trodde just flexibiliteten var en av de stora fördelarna), är det tillståndspliktigt med lång handläggningstid? är det enormt lång framförhållning på hantverkare? är det efterföljande förättningar mm som tar tid?
Till TS: Även jag stämmer in i att du bör satsa nu, åtminstone om funderingen är "ja, någon gång vill jag ha fiber, det jag funderar är om det är rätt tid nu", det kommer som så många säger vara dyrare, och om jag läser dina siffror i ursprungsinlägget rätt har du ju lite att spara per månad (känns fel att jämföra dagens 8/1 med 100/100, som någon sagt, jämför du med 10/10 blir det lite billigare trots något höjd prestanda), och får en återbetalningstid, lite beroende på kalkylränta, i storleksordningen 15 år.
Jag väntar själv på en Telia öppenfiber-installation, egentligen var det den operatör jag minst gärna ville ha (av de tre som är verksamma i min kommun) men jag bor ändå lite avsides så 1) jag har inga förhoppningar om att det kommer någon konkurrens i infrastrukturen på en överskådlig framtid (sällan det sker överhuvudtaget, och så här avsides, aldrig skulle jag säga) samt 2) sannolikt drog jag nytta (blev subventionerad) av Telias enhetspris, jag tackar de som bor mer centralt för bidraget!
/U
Intressant diskussion! Det finns både för och emot här märker jag. Visst betalar man väl på sätt och vis Telias kostnad för att bli av med kopparnätet, men samtidigt framtidssäkrar man ju sin egen anslutning. Jag har idag 6/1 med ADSL och det är max p.g.a avståndet till telestationen. Bara möjligheten att få 10/10 skulle ge mig en fördel såväl vad avser hastighet som månadskostnad. Men så är det ju detta med anslutningskostnaden också.
Samtidigt, om någon skulle knacka på min dörr och fråga om jag vill ha 100/100 till samma månadskostnad som mitt 6/1 skulle jag omgående svara ja. Så egentligen handlar det väl mest om att det tidsmässigt känns lite tokigt och att jag inser att jag måste så om delar av gräsmattan nästa år igen
En fråga förresten. Bor i ett enplanshus med inredd källare. Betongbjälklag mellan våningarna. Låt säga att jag kör 100/100 via trådlös router, hur mycket tappar man om man har trådlöst och tvingas skjuta genom betongbjälklag? Svår fråga kanske, men brukar förlusten vara stor?
Samtidigt, om någon skulle knacka på min dörr och fråga om jag vill ha 100/100 till samma månadskostnad som mitt 6/1 skulle jag omgående svara ja. Så egentligen handlar det väl mest om att det tidsmässigt känns lite tokigt och att jag inser att jag måste så om delar av gräsmattan nästa år igen
En fråga förresten. Bor i ett enplanshus med inredd källare. Betongbjälklag mellan våningarna. Låt säga att jag kör 100/100 via trådlös router, hur mycket tappar man om man har trådlöst och tvingas skjuta genom betongbjälklag? Svår fråga kanske, men brukar förlusten vara stor?
Man ska passa sig för att bli nätägare.
Jag har i mitt yrke sett alltför många "IT intresserade" individer som fått för sig att leka teleoperatör.
Det brukar funka till den dagen då de drivande personerna flyttar eller att det blir ett större fel.
Att bygga och underhålla ett nät på ett proffesionellt sätt kostar både pengar och tid.
@Endzone det går inte att säga något om Wifi förlusterna utan att mäta.
För ett antal veckor sedan var jag hos en kund som ville ha full wifi täckning.
Det visade sig att dom hade 30cm tjocka betongväggar mellan alla kontorsrum.Väggarna var dessutom klädda med hönsnät och puts.
Ska man få det att funka så behövdes det en accesspunkt i varje rum.
Ett tips är att skaffa en repeater om du vill ha bättre täckning.
En vanlig konsument Netgear eller liknande duger i en villa
Fredrik
Jag har i mitt yrke sett alltför många "IT intresserade" individer som fått för sig att leka teleoperatör.
Det brukar funka till den dagen då de drivande personerna flyttar eller att det blir ett större fel.
Att bygga och underhålla ett nät på ett proffesionellt sätt kostar både pengar och tid.
@Endzone det går inte att säga något om Wifi förlusterna utan att mäta.
För ett antal veckor sedan var jag hos en kund som ville ha full wifi täckning.
Det visade sig att dom hade 30cm tjocka betongväggar mellan alla kontorsrum.Väggarna var dessutom klädda med hönsnät och puts.
Ska man få det att funka så behövdes det en accesspunkt i varje rum.
Ett tips är att skaffa en repeater om du vill ha bättre täckning.
En vanlig konsument Netgear eller liknande duger i en villa
Fredrik
Redigerat:
Vad den verkliga kostnaden beträffar så varierar den givetvis, men jag kan garantera att den ligger i intervallet 15-30,000 kr i de flesta situationer där det handlar om anslutning av småhus.
Vad gäller kopparnätet så ville Telia bara riva det, dom hade inget som helst intresse av att ge oss fiber. Det fick vi fixa själva.
Som Fredrik Å skriver så är det ganska krävande att vara nätägare och jag håller det för troligt att sockennäten på sikt kommer att köpas upp av större aktörer. Den dagen kommer vi som byggt våra egna nät att få tillbaka de investerade pengarna. Troligen med råge.
Vad gäller kopparnätet så ville Telia bara riva det, dom hade inget som helst intresse av att ge oss fiber. Det fick vi fixa själva.
Som Fredrik Å skriver så är det ganska krävande att vara nätägare och jag håller det för troligt att sockennäten på sikt kommer att köpas upp av större aktörer. Den dagen kommer vi som byggt våra egna nät att få tillbaka de investerade pengarna. Troligen med råge.
@mycke_nu Det tror jag inte.
Med risk för att få på nöten så brukar inte operatörerna vilja betala någonting för "hempulade" nät.
Det är mest till besvär. På sin höjd kan man använda kablarna. All WDM utrustning, routrar osv åker raka vägen i soptunnan.
Fredrik
Med risk för att få på nöten så brukar inte operatörerna vilja betala någonting för "hempulade" nät.
Det är mest till besvär. På sin höjd kan man använda kablarna. All WDM utrustning, routrar osv åker raka vägen i soptunnan.
Fredrik
Det finns viss undersökning på värdeökning på hus med fiber, främst på landsbygd. Jag tror det var Mittuniversitetet som gjorde något för tre-fyra år sedan men jag kan inte hitta det nu. Det var från 40' i tätort upp till 80' värdeökning på landsbygd så kostar det 20' att installera så har man ju minst fördubblat värdet på huset.
Kopparn kommer förr eller senare att försvinna och då är man redan klar, dock lä det ju dröja många år...
Det finns inget som idag slår fiber och att slippa ADSL modem som man behöver starta om lite nu och då är ju en befrielse...
Dock ser jag största bekymret med att inte "hoppa på" direkt att det blir sjukt mycket dyrare efteråt. Vi installerade fiber för 16.700 kr men några grannar som inte valde att gå med då kommer nu att åka på 34.000 kr i installationsavgift...
Kopparn kommer förr eller senare att försvinna och då är man redan klar, dock lä det ju dröja många år...
Det finns inget som idag slår fiber och att slippa ADSL modem som man behöver starta om lite nu och då är ju en befrielse...
Dock ser jag största bekymret med att inte "hoppa på" direkt att det blir sjukt mycket dyrare efteråt. Vi installerade fiber för 16.700 kr men några grannar som inte valde att gå med då kommer nu att åka på 34.000 kr i installationsavgift...
Tack för alla svar. Det blir nog en anslutning trots allt. Just nu funderar jag på var man bör placera fibermottagaren bäst i huset. Det jämrans betongbjälklaget gör ju tråddragning en smula mer komplicerad. Alltid finns det något att klura på....