Jag har också betongbjälklag och ville få in fibermottagaren under trappen inne. Killarna från ElTel som var här var rätt flexibla faktiskt. De kom in via telefonkabel röret hos oss och där grävde jag själv dike längs väggen runt knuten och lade ner ett 32mm PEM rör för dem att knuffa in fibern i.
Jag borrade själv hål genom väggen (16mm med elrör i) och sedan drog de fibern i taket i källaren och in under trappan.
Genom att själv erbjuda att jag gräver och borrar färdigt så var det aldrig någon diskussion. Annars är det normalt max. 5 meter inomhus och de använder samma ingång som telefonkabeln.

pelle242 skrev:
Min fiber kommer också in i källaren. Har borrat hål i betongbjälklaget och har en router/ap på varje våning. Wifi är byggt för horisontell utbredning, vertikalt blir inte bra.
Beror väl lite på router också... Jag hade en D-link tidigare på varje plan och det var ändå inte bra. När den ena gav det kända D-link avmattningssymptomet (gulbränd på undersidan) köpte jag istället en Asus RT-66N och med den klarar jag mig med en router för hela huset!

Det som också har stor betydelse är om den kör på 2,4 eller 5Ghz bandet.
2,4 ger bättre täckning men sämre prestanda och fler kanalkrockar.
D-link är väl inte kända för att ha högst kvalitet. Frågar ni mig så är det D-Link det sämsta konsument skit man kan köpa. Netgear mfl är betydligt bättre.
Cisco är det som gäller om det ska vara kvalitet. Linksys heter väl deras konsumentprodukter om jag inte minns fel.
NonOverlappingChannels2_4GHz802_11-en.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
mycke_nu skrev:
V
Som Fredrik Å skriver så är det ganska krävande att vara nätägare och jag håller det för troligt att sockennäten på sikt kommer att köpas upp av större aktörer. Den dagen kommer vi som byggt våra egna nät att få tillbaka de investerade pengarna. Troligen med råge.

Den konsolideringen pågår ju redan idag skulle jag säga....

Ja det blir nog till att ta in den i källaren och borra i bjälklaget upp till övervåningen sedan. Hur vet man vart teleledningen går in i huset om det inte syns på någon ritning förresten?

Skruva upp första jacket och följ kabeln....

Enkelt, om jag bara visste var första jacket är...
Mind you - det är en teleamatör du pratar med :)

anders07 skrev:
Beror väl lite på router också... Jag hade en D-link tidigare på varje plan och det var ändå inte bra. När den ena gav det kända D-link avmattningssymptomet (gulbränd på undersidan) köpte jag istället en Asus RT-66N och med den klarar jag mig med en router för hela huset!
Det är en RT-AC66U i källaren och en RT-AC66U på markplan. Ok men fort dålig signal i andra änden av huset. En del hus är svåra helt enkelt. När AC66U var ensam var det sämst signal rakt ovanför den och det var där jag behövde mest.

Fredrik Å skrev:
Cisco är det som gäller om det ska vara kvalitet. Linksys heter väl deras konsumentprodukter om jag inte minns fel.
Hade en Linksys EA6500 men den höll 3 månader. Cisco köpte Linksys för ett antal år sedan och det är ingen större teknisk skillnad mot netgear, dlink mfl, möjligen bättre support. Nu har cisco sålt linksys och sysslar inte med konsumentprodukter längre. Just nu iaf verkar det vara Asus som gäller för routers främst för att de är aktiva med att utveckla firmware till produkterna och supportar äldre modeller längre än konkurrenterna.

För mig känns det som att det blir att titta på Ubiquiti som nästa steg mot den perfekta mottagningen :)

@endzone om det är riktigt gjort så sitter inkommande kabel i de nedre anslutningarna i telejacket och utgående i de övre.
Du får skruva upp locket och leta reda på första.
Hittar du inte det första så är det bara en tonsändare som kan rädda dig.
Fredrik

pelle242 skrev:
Det är en RT-AC66U i källaren och en RT-AC66U på markplan. Ok men fort dålig signal i andra änden av huset. En del hus är svåra helt enkelt. När AC66U var ensam var det sämst signal rakt ovanför den och det var där jag behövde mest.
Jo, ironiskt nog så lade jag in fibern under trappan men nu har jag min Asus RT-66U på övre våningen mitt i huset med sido antennerna riktade 45grader utåt från routern.
Asus RT-66AC eller 66U är förövrigt en av de "starkaste" routers på marknaden idag (under 2000 kr).

Fredrik Å skrev:
@mycke_nu Det tror jag inte.
Med risk för att få på nöten så brukar inte operatörerna vilja betala någonting för "hempulade" nät.
Det är mest till besvär. På sin höjd kan man använda kablarna. All WDM utrustning, routrar osv åker raka vägen i soptunnan.
Fredrik
Vad jag avser med nät är 50 km förlagd kanalisation, fiberkablar, skåp, teknikbod etc. Denna investering var i vårt fall 5 miljoner och hade kostat en kommersiell aktör avsevärt mer. Den aktiva utrustningen äger vi inte själva utan denna tillhandahålls av vår kommunikationsoperatör Telia.

Fredrik Å skrev:
Här gräver dom inte.Har man luftledning nu så hänger dom fibern i samma murkna stolpar....
Det är också ett alternativ det går även att förlägga det ovan mark eller i befintliga rör.

EndZone skrev:
Om jag inte nappar, är jag fullkomligt dum i hela huvudet då? Hjälp mig, jag är förvirrad. Jag ser inte de enorma fördelarna? Tänker mig att jag kanske kan ansluta mig om 5 år istället, men då kanske det är dyrare? Eller tvärtom, billigare med tanke på att tekniken går framåt?
Kort sagt. "Ja". Du är dum i huvudet om du inte hoppar på när tillfälle bjuds. I många fall runt om i landet (även i storstäderna) så har det bara givits ett tillfälle. Efteranslutning har inte varit möjligt. Så är det t ex på min egen gata (hyffsat centralt i Gbg-regionen). De som nu när tåget har gått vill ha anslutning, kan inte ens få det även om de så lovar att betala *hela* faktiska anslutningskostnaden själv.

Fiber är så mycket bättre på *alla* sätt, jämfört med den andra tekniken (som vi till stora delar dessutom håller på att lägga ner) att det inte går att jämföra. Det är en så framtidssäker teknik att det är rent löjligt. Finns få andra fall när teknik skall ställas mot varandra där det går att vara så kategorisk i sin bedömning.

Nyfniken skrev:
Ja.

Timpenningen för grävare och tekniker kommer inte vara lägre om 5 år. Dessutom kommer du inte ha en massa grannar att dela kostnaden med.

ADSL är en teknik som kommer dö ut i takt med fiberns utbredning. Om 4 år kanske ADSL-utrustningen går sönder i ditt tele-skåp där du är (nästan) ensam abonnent. Tror du Telia kommer rycka ut och sätta upp ny utrustning då?
Blir väll tvungen så länge dom säljer tjänsten ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.