F
namnbyte namnbyte skrev:
Ring operatören och be dom se över vilka frekvenser din länk kopplar upp på. Vi hade mycket störningar tills jag orkade vänta igenom supportväntetiden, nu efter injustering vågar jag påstå vårt matchar vanlig standard familjefiber både på stabilitet och hastighetsmässigt (mycket få hushåll BEHÖVER gbitanslutbing, över 200 är mest ett villhöver anser jag) men vi har längre svarstider, såklart. Som inte påverkar hemmajobb/onlinemöten/icke esport-gaming något nämnvärt
Eftersom jag jobbar med it och rätt mycket hemma så är fiber viktigt för mig. Hade i förra bostaden och saknar det mycket, framförallt det lägre priset..


Men absolut, det finns säkert många som skaffat fiber i onödan.
 
B BoF skrev:
En intressant följdfråga är om fibern går samma öde som kopparkabeln, tror inte det eftersom fibern har så många fördelar mot kokoppan
Det får vi veta om 150 år utifrån "koppartelefonis" ålder.😉
Teknik som xDSL eller 3G blev bara 20-25 år.
 
10000 är billigt för att dra in fiber. Slå till! Ja huset ökar i värde men någon tiotusing på ett normalt hus är ju försumbart

En annan fråga är vad abonnemanget kostar per månad på fiber respektive 4G/5G och om hastigheter är samma och datamängd är obegränsad på båda.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa 5G-siter har/kommer att ta över de frekvenser som 2G/GSM och 3G har och kommer då att ha ungefär samma räckvidd som 2G & 3G har idag.
Nja, 5G har mycket mer komplicerad modulation (upp til 256QAM) jämfört med GSM (TDMA) och 3G och kommer därför inte nå lika långt som GSM på samma frekvensband. Ju högre upplösning på modulationen ju mindre C/N förhållande får man. Nu vinner man ju en del på mastmonterade tranceivers jämför de äldre med utrustning inne och feeders upp till antenner, men man kommer ju definitivtt inte kunna ersätta GSM i glesbyggd med 4/5G, speciellt där man använder GSM halfrate, om det öht fortfarande används?

Men forskarna är nya modeller på spåren, kräver ju mer avancerad teknik i mobilerna.


https://www.nyteknik.se/tech/vi-sta...d-for-tekniken-som-optimerar-5g-naten/4189618 (Låst artikel)
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
M
B BoF skrev:
Tackar för alla svar, många svar har nu övertygat mig att dra in fiber i huset 😊

En intressant följdfråga är om fibern går samma öde som kopparkabeln, tror inte det eftersom fibern har så många fördelar mot koppan.

Men intressant fråga!

Pacman42 tack!
Fiber är ljusbaserat och har oerhört mycket större bandbredd än radiovåg. Ingen teknik kan ändra det. Radiovåg måste gå upp i frekvens och fler basstationer med kortare räckvidd för varje ny generation till slut blir det för dyrt särkilt utanför städerna.
Fiber är överlägsen tekniskt och kommer att vara det.
Så rätt beslut 👍
 
  • Gilla
SifVerT
  • Laddar…
Rörande frekvensband så är det lite förenklat att sägabkpg frekvens på landsbygd och hög frekvens i staden. Man kommer att behöva låga frekvenser även i staden för att det skall gå bra att röra sig och för att bra kvalitet skall upprätthållas vid mobilitet.

Höga frekvenser är främst för stationär användning och ping-tiderna blir faktiskt ofta längre på dessa pga omsändningar vid sämre och större variationer i signalstyrka.

Olika typer av trafik passar därför olika bra på olika frekvenser. Att styra olika typer av trafik till olika frekvenser är en del av planerna för 5G QoS.
 
F Fideliox skrev:
Eftersom jag jobbar med it och rätt mycket hemma så är fiber viktigt för mig. Hade i förra bostaden och saknar det mycket, framförallt det lägre priset..


Men absolut, det finns säkert många som skaffat fiber i onödan.
Om man är kunnig eller har snälla bekanta så kan man få ett extremt stort nöjesutbud via fiber på en annan nivå än enbart mobil data. Du kan ersätta allt via antenn osv. Och koppla larm med UHD-kamera dessutom. Den anslutningen kan ha flera funktioner. Din TV blir extremt smart och snabb 😊
 
Kolla det finstilta - antagligen krävs det att du köper ett fett media paket som gör att du i princip kommer att få betala drygt 20' - så var det här med Telia och öppen fiber i all fall.

Om du har nära till en antenn, inte kör gaming eller 3 st samtidiga 4K kaneler på TV så tror jag att radio är helt OK. Tror inte att det spelar så stor roll vid en försäljning - vad är 20 papp på flera miljoner...

Nära antenn och många grannar på fiber är kanon - då får du antennen för dig själv ;)

//
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
10000 är billigt för att dra in fiber. Slå till! Ja huset ökar i värde men någon tiotusing på ett normalt hus är ju försumbart

En annan fråga är vad abonnemanget kostar per månad på fiber respektive 4G/5G och om hastigheter är samma och datamängd är obegränsad på båda.
Oftast är ju fiber billigare i månaden sen. Så efter x antal år så går man ju +. Om man nu bor kvar.

Om fiber ökar värdet på bostaden är nog svårt att säga. I en husaffär kvittar ju 10-20k med dagens fantasisiffror.
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
B
Ja då har jag pratat med Telia försäljare.

9999kr för indragningen enl. brev.

Försäljarna på det telefonnumret som Telia brevet hänvisade till,, enl. försälja så förbinder man sig i ett år på 900kr/Månaden

Så 9999kr +900kr x12 = 20799kr

Här skulle man vilja betala 34 000kr för oberoende leverantör kanske?

Nu har jag ringt Telia, jag förstår att dom på något sätt tar in kostnaden för installation av fiber, men inte varför dom döljer detta i brevet!

Finns billigare alternativ enl. Telia som jag skall titta på som kommer på mejl (hoppas jag) återkommer.

Där kom mejlet har inte läst igenom men såg 17 900kr öppen fiber (när jag skummade genom det), fanns en del erbjudande men inte nära brevets erbjudande, men får läsa vidare!
 
F
B BoF skrev:
Ja då har jag pratat med Telia försäljare.

9999kr för indragningen enl. brev.

Försäljarna på det telefonnumret som Telia brevet hänvisade till,, enl. försälja så förbinder man sig i ett år på 900kr/Månaden

Så 9999kr +900kr x12 = 20799kr

Här skulle man vilja betala 34 000kr för oberoende leverantör kanske?

Nu har jag ringt Telia, jag förstår att dom på något sätt tar in kostnaden för installation av fiber, men inte varför dom döljer detta i brevet!

Finns billigare alternativ enl. Telia som jag skall titta på som kommer på mejl (hoppas jag) återkommer.

Där kom mejlet har inte läst igenom men såg 17 900kr öppen fiber (när jag skummade genom det), fanns en del erbjudande men inte nära brevets erbjudande, men får läsa vidare!
Här var Telia tyvärr enda valet. Hade hellre haft Bahnhof men men. Vi betalade dock 999kr/mån men då ingår ju bredband, netflix och lite sånt tjafs. Så man kan nästa räkna bort 500kr så att säga. Så kostnaden är 500kr*12+10 000kr=16 000kr. Tycker det är överkomligt. Detta är Telia Öppen fiber.

Blev mest irriterade på polackerna som grävde. Fyllde upp gräsmattan med singel och blandat uppfartens små singel med deras grova skit. Tog mig 2 dagar att återställa. Såhär i efterhand skulle jag grävt själv..
 
Redigerat:
B
Jag är mest irriterad på att en statlig ägd är så diffusa i sin marknadsföring och överlåter till dessa försäljningsbolag att dölja vissa tillkommande kostnader.

Jag förstår vad saker och ting kostar men inte varför man döljer dessa.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
O
B BoF skrev:
Jag är mest irriterad på att en statlig ägd är så diffusa i sin marknadsföring och överlåter till dessa försäljningsbolag att dölja vissa tillkommande kostnader.

Jag förstår vad saker och ting kostar men inte varför man döljer dessa.

Var väl därför jag ringde Telia för att få svar vad på mina frågor då jag tvivlade på priset, utan att det skulle kosta mer är vad brevet sa!
Ring en gång till och kolla vad de säger då!

Jag grävde in fiber efter Telias erbjudande. ”6990 kr + 24 månader 250/250 369kr/månaden”

Sen när jag skulle ringa och aktivera det så löste damen hos Telia så jag fick 500/500 för 369kr/månaden ist. Jag blev jättenöjd.

Det kan också vara så att jag har den enda positiva upplevelsen av Felia någonsin. Det är inte omöjligt.
 
Fiber alla dagar i veckan! Jag har inte möjlighet till fiber (p.g.a. motsträvig granne) och tvingas därför köra 4G/5G. Hade gladeligen betalat 50 000 för fiber.
 
B
M Maledictus skrev:
Fiber alla dagar i veckan! Jag har inte möjlighet till fiber (p.g.a. motsträvig granne) och tvingas därför köra 4G/5G. Hade gladeligen betalat 50 000 för fiber.
Nu är det inte pengar som fattas, utan marknadsföringen som jag blir irriterad på.
Med det sagt så lutar det på att ta fiber anslutning på 17 900kr och vara oberoende (öppen fiber)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.