6 970 läst · 107 svar
7k läst
107 svar
Fiber eller 4/5G?
Då kan jag tipsa om att det bara är max tre samtidiga användare av samma frekvensband i cellen just nu. Då får man nämligen automatiskt en feature som håller nere latensen. Denna kommer att bli dyr att betala extra för i framtiden (och när ni är fyra eller fler så blir ni av med den). Ni har tur som har en lågt lastad cell just nu.FredrikR skrev:
Betala extra trots fiber?pacman42 skrev:Då kan jag tipsa om att det bara är max tre samtidiga användare av samma frekvensband i cellen just nu. Då får man nämligen automatiskt en feature som håller nere latensen. Denna kommer att bli dyr att betala extra för i framtiden (och när ni är fyra eller fler så blir ni av med den). Ni har tur som har en lågt lastad cell just nu.
Jag postade skärmdump för att påvisa att jag låg på ⅓ av svarstiden jämfört med bilden ovan.
Jo jag använde fiber i mina industri projekt för kommunikation mellan olika PLC under 90 talet så fibern är inget nytt för mig då jag även har haft det i firman under långtid.Cheesen skrev:
Jag var bara osäker om detta var en framtidslösning för privata behov.
Googla lite på maxhastigheten i en fiber. Den går inte att uppnå med radio. Inget i närheten ens. Ju högre kapacitetsbehov du har, desto fler färger på ljuset använder man. Det finns inget maxtak i fibern för praktisk användning mot hushållen.B BoF skrev:
Ja! Det verkar som du fått ett väldigt bra erbjudande.B BoF skrev:Har fått ett erbjudande på fiber indragning, har idag 4G som bredband, teoretisk kan man komma upp i 115 Mbit/s som max. Idag så har jag mellan 70-80 Mbit/s (finns en mast inom 1 km lite träd i mellan ;-) ).
Men till frågan är det någon värdeökning på huset att ha fiber indraget, koppan har ju inget värde då man inte underhåller denna mera, kan tänka mig att fiber går samma öde, trådlös överföring förfinas allt mer.
Vad tycker ni?
Det är många som inte ens tittar på hus utan fiber så det ger absolut en värdeökning. Fiber är också mer framtidssäkert än tex ADSL var pga möjligheten till väldigt höga hastigheter.
Varför ska man ha så snabbt bredband då? Ja tex så tar GTA 5 100 gb som ska laddas ner. Då krävs det mer än 20-30 mbit. Sen är svarstiderna mycket bättre än 4g.
Vi hade inte fiber i huset vi flyttade in i MEN jag hade hört med Telia innan och de kunde dra ni. Hade den möjligheten och inte funnits hade vi inte köpt huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har 500/500!
Rätt bra siffror ändå. Upplänk är alltid sämre än nedlänken då varje telefon måste reservera tidluckor uppåt och effekten i upplänk är väldigt begränsad. Det är nog ingen större trängsel i den cellen just nu. Men notera kötiden på 1,4s med maximalt nyttjad uppläni trots låg last i cellen...FredrikR skrev:
Vill mest bara belysa att 5g över mobiltelefon är samma som 5g som fast uppkoppling MEN! Skillnad i att i ena fallet är det en liten jäkla mobil masten går mot, i det andra och senare fallet har man en fast monterad riktantenn.
Att mäta över mobil ger en fingervisning, men det blir inte samma som de fula tallrikarna som sitter 2+ meter fast monterade. Vi satte dock vår på kattvinden (pga ful som stryk), får ut 150 ner i snitt, tegelpannor framför.
Fiber kommer överleva specifikt 5g, förmodligen även 6g, men fiber i sig är en förlustaffär för operatörer idag. Det är knappt värt att bygga ut mer och åtminstone operatören jag jobba rför satsar mer på radiolänk än fiberutbyggnad. Som det ser ut just nu.
Att mäta över mobil ger en fingervisning, men det blir inte samma som de fula tallrikarna som sitter 2+ meter fast monterade. Vi satte dock vår på kattvinden (pga ful som stryk), får ut 150 ner i snitt, tegelpannor framför.
Fiber kommer överleva specifikt 5g, förmodligen även 6g, men fiber i sig är en förlustaffär för operatörer idag. Det är knappt värt att bygga ut mer och åtminstone operatören jag jobba rför satsar mer på radiolänk än fiberutbyggnad. Som det ser ut just nu.