Att det tar sådan tid. Har de mycket med jobb eller är det så pass olönsamt att koppla på er att ni hamnar sist i kön?
 
F
S SirMayo skrev:
Att det tar sådan tid. Har de mycket med jobb eller är det så pass olönsamt att koppla på er att ni hamnar sist i kön?
Vad jag hört är att Telia hade ett samarbete med kommunen för några år sedan. Sedan hände något, jag vet inte vad, och samarbetet avbröts. Några hann få fiber men långt ifrån alla. Nu har de dock kommit igång igen verkar det som.

Alla på min gata har fiber förutom just oss. Förra ägarna tyckte ADSL dög.
 
hsd
Fiber alla dagar, det är en egen motorväg in i internet
Trådlösa 4 5 6 G innebär risk för trafikstockning med många användare
Men tekniken förbättras hela tiden :
"Ericsson revs up the tempo on 5G Carrier Aggregation by combining six component carriers to set a record download speed of 5.7Gbps for the world’s first 6CC (component carrier) data call."
 
B
A AndersS skrev:
Bry dig inte om att ödsla energi på marknadsföring, du kan inte påverka. Fokusera på vad du vill ha och vad du får betala enligt avtal, samt vad som gäller efter avtalstiden.
Nu har jag vaknat på rätt sida, ett litet men trots allt ;-) ! utskicket bör nämna paketen som man måste ta för reducerad pris för indragning av fiber.

Räknat på det med ett abonnemang 4G (obegränsat) plus olika streamer tjänster.

Då blir Telia erbjudande billigare med dessa bra paket av streamer tjänster som man erbjuder, i förhållande vad jag har idag.

Så jag följer ditt råd 😊

Edit:
Beställt fiber :)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Jag håller med om att priset låter bra men...

"Så får man som TS ett bra erbjudande att dra in fiber så tycker jag TS ska hoppa på det erbjudandet, för man vet inte vad som händer imorgon."

Såhär sa ju alla för några år sedan med när priset var runt 40k och justerat för inflation troligen närmare 50k i dagens värde. Så det var ju inte bättre att installera tidigare och kanske inte detta heller är bättre än vad det blir för erbjudanden framåt. Ts själv behöver inte bättre internet och funderar mest på om det höjer värdet. Om han sak sälja om 10-20 år hade jag nog avvaktat eftersom jag inte kan tänka mig att det blir dyrare och snarare billigare vilket är trenden vi sett i 10 år nu.

Med det sagt är 10k ett bra pris o dagens läge. Ingen vet hur framtiden ser ut, där är vi överens.
"För några år sedan". Det standardsubventionerade priset från tex Telia har ju varit 16 900kr i snart tio år. 40kkr är väldigt länge sedan i tätort men säkert en relevant nivå i mindre privata nät på landsbygd.

Det är tvärtom mot vad du säger många som fått erfara att man fått vänta väldigt länge, många år, om man missat tåget första gången det lämnade stationen och efteranslutning har varit dyrt. De senaste åren har dock detta börjat luckrats upp pga ändrat marknadsläge. Dels pga att den stora utrullningen är klar redan och det bara är småkrafs kvar som är relevant att nå med fiber, dels pga att PTS öppnat marknaden för operatörsbyten där de nya operatören kliver in med ett mer aggresivt erbjudande för att etablera sig.

Fiber och mobiltbredbandsmarknaden har varit rätt förutsägbar de senaste 10-15åren och jag vet inte om man kan säga att nästa 10-15år heller kommer bjuda på några speciella överraskningar. Vi vet ungefär hur det kommer se ut och fungera. Den största revolutionen för bredbands-svenssons är nog att fler än de som är yrkesverksamma inom telekombranschen kommer förstå att "trådlöst är framtiden" inte betyder obegränsad kapacitet och hastighet överallt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Så tror inte många som helt ärligt hoppar över hus helt som inte har fiber, låter helt orimligt.
Jag tror inte det är ovanligt.

Skulle själv aldrig sätta mig i den sitsen - köpa hus som inte kan fiberanslutas. Det måste förstås inte ha det när jag köper det, men finns det minsta osäkerhet kring när jag kan få det blir det ett tydligt njet.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Ja! Det verkar som du fått ett väldigt bra erbjudande.

Det är många som inte ens tittar på hus utan fiber så det ger absolut en värdeökning. Fiber är också mer framtidssäkert än tex ADSL var pga möjligheten till väldigt höga hastigheter.

Varför ska man ha så snabbt bredband då? Ja tex så tar GTA 5 100 gb som ska laddas ner. Då krävs det mer än 20-30 mbit. Sen är svarstiderna mycket bättre än 4g.

Vi hade inte fiber i huset vi flyttade in i MEN jag hade hört med Telia innan och de kunde dra ni. Hade den möjligheten och inte funnits hade vi inte köpt huset.

[bild]

Har 500/500!
Skulle aldrig klara mig utan fiber.

Kör också på 500/500, men Telia är lite mer generösa med upload här. (Dottern streamar under mätningen)
Skärmavbild av hastighetstestresultat: nedladdning 461 Mbps, uppladdning 927 Mbps, "Telia" i Örebro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BoF skrev:
Nu är det inte pengar som fattas, utan marknadsföringen som jag blir irriterad på.
Med det sagt så lutar det på att ta fiber anslutning på 17 900kr och vara oberoende (öppen fiber)
Är verkligen inte Telias erbjudande via Öppen fiber? Och sen att det är bundet ett år med förhöjd avgift? Jag skaffade öppen fiber via Telia 2019/2020, en total katastrof med strul och inkopplad fiber vi inte kunde använda pga Telias inkompetens, tillsammans med Skanova. Nu igår kom Telenor förbi och knackade dörr, jag tecknade 1000/1000 till lägre månadskostnad än Telia 500/500. Jag betalade runt 13 000 tror jag plus en månadskostnad på 299 i 24 månader, detta för 250/250.

Tele2/ComHem byter ut fibern i telestationen så man lämnar öppen fiber, men jag antar att det är en relativt smal sak att koppla tillbaka igen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Är verkligen inte Telias erbjudande via Öppen fiber? Och sen att det är bundet ett år med förhöjd avgift? Jag skaffade öppen fiber via Telia 2019/2020, en total katastrof med strul och inkopplad fiber vi inte kunde använda pga Telias inkompetens, tillsammans med Skanova. Nu igår kom Telenor förbi och knackade dörr, jag tecknade 1000/1000 till lägre månadskostnad än Telia 500/500. Jag betalade runt 13 000 tror jag plus en månadskostnad på 299 i 24 månader, detta för 250/250.

Tele2/ComHem byter ut fibern i telestationen så man lämnar öppen fiber, men jag antar att det är en relativt smal sak att koppla tillbaka igen.
Jag svarar mig själv. Jag inser precis nu att när jag igår skrev på för Telenor, att jag kommer att lämna öppen fiber. Trots att Telenor finns i öppen fiber så vill dom antingen låsa mig till Telenor, och eller bara spara en slant på att inte tillhöra öppen fiber. Kanske är det likadant med Telia i ditt fall. Jag tycker ändå att det verkar vara en bra deal. Frågan är om bytet av mediaomvandlaren är nödvändig, jag har redan kopplat bort den nämligen och kör in fibern rätt i routern.
 
rqu rqu skrev:
Jag svarar mig själv. Jag inser precis nu att när jag igår skrev på för Telenor, att jag kommer att lämna öppen fiber. Trots att Telenor finns i öppen fiber så vill dom antingen låsa mig till Telenor, och eller bara spara en slant på att inte tillhöra öppen fiber. Kanske är det likadant med Telia i ditt fall. Jag tycker ändå att det verkar vara en bra deal. Frågan är om bytet av mediaomvandlaren är nödvändig, jag har redan kopplat bort den nämligen och kör in fibern rätt i routern.
Du får en ny, ingår i abonnemanget.
De här bytena är ingen nyhet, Telenor, Tele2 och Bahnhof började installera egen utrustning för 5-6 år sedan bredvid Telia's. I och med det blev det anslutning till eget nät och inte Telia Öppen fiber.
 
hsd hsd skrev:
Fiber alla dagar, det är en egen motorväg in i internet
Trådlösa 4 5 6 G innebär risk för trafikstockning med många användare
Men tekniken förbättras hela tiden :
"Ericsson revs up the tempo on 5G Carrier Aggregation by combining six component carriers to set a record download speed of 5.7Gbps for the world’s first 6CC (component carrier) data call."
Jaja, om jag har alla filerna på en motorväg så kan jag köra snabbt utan att behöva bry mig om andra.

Räckvidden på höga frekvenser är mycket låg, men bandbredden är bra.

Osv osv
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
galento
Det mobila bredbandet har fungerat tillfredställande de år vi haft det och till vår behov.
Skulle vi titta på hus idag så finns det nog andra saker som väger tyngre än fiber.
 
Redigerat:
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
N
galento galento skrev:
Det mobila bredbandet har fungerat tillfredställande de år vi haft det och till vår behov.
Samma här!
Jag är helnöjd med Telia Bredband Plus! Snabbt och otroligt stabilt.

Har tecknat mig för fiber och kanske kommer det någon gång. Den som lever får se.
 
En dealbreaker för mig är publik IP-adress, och det är det antagligen kört med för alla mobila lösningar. Inte ens alla fiberleverantörer erbjuder det. Men vi har Bahnhof och där kan man beställa publik IP-adress utan extra kostnad. (Vill man ha fast IP-adress kostar det, men med dynamisk DNS finns inte det behovet.)
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Brydde mig inte ens och kolla om fiber fanns i huset men kollade vid visning att 4Gn va okej. Räcker för oss. Noll bekymmer att streama Netflix eller dylikt på 5 olika ipads/dator/iPhone samtidigt. Nöjd. Men skulle absolut dra in fiber om priset hamnar som Max på 5000:-.
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.