Är det i tätort där det redan finns i tomtgräns, eller kommer att lämnas där oavsett så kan man vänta. Då går det i allmänhet att efteransluta till timligt pris. Är det däremot på landsbygd riskerar man att hamna i ett läge där man i princip inte kan gå fiber senare, då skulle jag absolut haka på.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
B BoF skrev:
Nu är det inte pengar som fattas, utan marknadsföringen som jag blir irriterad på.
Med det sagt så lutar det på att ta fiber anslutning på 17 900kr och vara oberoende (öppen fiber)
Bry dig inte om att ödsla energi på marknadsföring, du kan inte påverka. Fokusera på vad du vill ha och vad du får betala enligt avtal, samt vad som gäller efter avtalstiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För några år sedan när fiber kostade 30-40k sa alla att man skulle ansluta då för det blir dyrare sen. Men så blev det inte, har själv kopplat på i ett område där grannarna kopplade på för 36k för 7-8 år sedan och nu kostar det 9k för oss. Så att vänta har varit bra hittills.

Vill också gå emot strömmen o säga att det inte höjer värdet eller att du förlorar spekulanter. Om man inte bor på landsbygden möjligen där det blir väldigt svårt att koppla på efter. Ligger fiber o gatan är det ju inga problem för en köpare att koppla på. Varför skulle man tacka nej till sitt drömhus för att det inte finns fiber som tar ett samtal att få inkopplat o nån månads väntetid. Inte troligt tycker jag även som gammal inbiten gamer. Så tror inte många som helt ärligt hoppar över hus helt som inte har fiber, låter helt orimligt.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Jo, jag hade utan att tveka hoppat över potentiella objekt som saknar förutsättningar för fiberanslutning till rimlig kostnad och installationstid, för permanentboende.

Kanske ok med 4G/5G i en sommarstuga med hyfsad uppkoppling men vi pratar helt olika universum - i stugan har vi tyvärr inte fiber men når ca 100 - 150 mbps ner och 10 mbps upp, 35 ms latency med extern riktantenn mot mast ca 8 km bort bakom skog. Ja visst det funkar till även videomöten men är verkligen väsensskilt från fiber 500/500 vi har i stan, försumbar latency. Man kan ju få även 1 Gbps eller mer om man tycker det är värt men som alltid är det ju vad man tycker den extra hastigheten är värd för det man använder det till.

Kan man fixa fiber för en fjuttig 10-tusenlapp så vänta inte en sekund.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Ja men typ 90% av bostäder lär ju ha billig o hyfsat snabb installation av fiber även i framtiden. Alltså hade du varit spekulant på de flesta hus även om inte fiber funnits?
 
Det finns gott om ställen runt om i vårt avlånga land där man av olika skäl inte ser det som lönsamt att erbjuda fiberanslutning. Är det dessutom långt från vettiga master blir det dyrt att ordna trådlösa anslutningar, och man kommer inte i närheten av fiberprestanda oavsett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns gott om ställen runt om i vårt avlånga land där man av olika skäl inte ser det som lönsamt att erbjuda fiberanslutning. Är det dessutom långt från vettiga master blir det dyrt att ordna trådlösa anslutningar, och man kommer inte i närheten av fiberprestanda oavsett.
"Rapporten visar att 97 procent av alla hushåll har tillgång till fast bredband via fiber eller i absolut närhet till fiberansluten byggnad i oktober 2022, vilket är en ökning med cirka två procentenheter jämfört med 2021."

https://www.ssnf.org/sveriges-stadsnat/statistik/bredbandsrankning/

Verkar faktiskt inte som att det finns så många hus du inte skulle kunna köpa. Vilken tur.
 
O
S SirMayo skrev:
"Rapporten visar att 97 procent av alla hushåll har tillgång till fast bredband via fiber eller i absolut närhet till fiberansluten byggnad i oktober 2022, vilket är en ökning med cirka två procentenheter jämfört med 2021."

[länk]

Verkar faktiskt inte som att det finns så många hus du inte skulle kunna köpa. Vilken tur.
Du missar dock de många villorna där operatören inte tycker det är värt att gräva in fiber även om den ligger i gatan. Eller där de gärna gör det, men det tar 2-3 år. Eller där det finns fiber men vägägaren vägrar godkänna ledningsavtalen.

Osv osv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Du missar dock de många villorna där operatören inte tycker det är värt att gräva in fiber även om den ligger i gatan. Eller där de gärna gör det, men det tar 2-3 år. Eller där det finns fiber men vägägaren vägrar godkänna ledningsavtalen.

Osv osv.
Ja och fibern man har installerad kan bli avgrävd o inte lagad på tre år också men låter väl som väldigt extrema fall eller?

Dock inte tillräckligt insatt, kanske är vanligt att man får vänta 3 år på att få fiber som finns i gatan eller att de inte får tillstånd att gräva lika länge?
 
O
S SirMayo skrev:
Ja och fibern man har installerad kan bli avgrävd o inte lagad på tre år också men låter väl som väldigt extrema fall eller?

Dock inte tillräckligt insatt, kanske är vanligt att man får vänta 3 år på att få fiber som finns i gatan eller att de inte får tillstånd att gräva lika länge?
Avgrävning är något annat! Det kommer vara gigantiska problem med inom några med just avgrävningar. Många ”billiga” entreprenörer har plöjt kabeln för grunt samt i dikesbotten och när väghållarna ska rensa sina diken kommer fibern åka med.

Men det jag nämner är att även om fibern finns i gatan kan det ta år innan man får den installerad. Jag hade tur för det tog bara 8 månader för Telia att dra in fibern även om det totala ”arbetet” hos oss var typ 4 timmar (2 timmar fräsa ner, 1 timma blåsa, 1 timma installera boxen). Andra har haft mer otur där operatörerna vägrat.

Så får man som TS ett bra erbjudande att dra in fiber så tycker jag TS ska hoppa på det erbjudandet, för man vet inte vad som händer imorgon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag håller med om att priset låter bra men...

"Så får man som TS ett bra erbjudande att dra in fiber så tycker jag TS ska hoppa på det erbjudandet, för man vet inte vad som händer imorgon."

Såhär sa ju alla för några år sedan med när priset var runt 40k och justerat för inflation troligen närmare 50k i dagens värde. Så det var ju inte bättre att installera tidigare och kanske inte detta heller är bättre än vad det blir för erbjudanden framåt. Ts själv behöver inte bättre internet och funderar mest på om det höjer värdet. Om han sak sälja om 10-20 år hade jag nog avvaktat eftersom jag inte kan tänka mig att det blir dyrare och snarare billigare vilket är trenden vi sett i 10 år nu.

Med det sagt är 10k ett bra pris o dagens läge. Ingen vet hur framtiden ser ut, där är vi överens.
 
F
S SirMayo skrev:
nån månads väntetid
Vi har fått vänta 2 år. 😌

I förra bostaden fick vi fiber 2015. Var ungefär samma pris som nu, 20k.


Tycker inte det är mycket pengar att tala om när man ser till andra uppgraderingar på kåken.
 
F Fideliox skrev:
Vi har fått vänta 2 år. 😌

I förra bostaden fick vi fiber 2015. Var ungefär samma pris som nu, 20k.
Har ni fiber i gatan och bor alltså inte på landsbygden och fått vänta två år?
 
F
S SirMayo skrev:
Har ni fiber i gatan och bor alltså inte på landsbygden och fått vänta två år?
Yes det stämmer.

Ringt och tjatat massa gånger och tillslut damp ett erbjudande ner i brevlådan. Skrev på direkt. Fick grävt för några veckor sedan, själva inkoppling blir i december.
 
Riktigt segt. Ok då finns det ju helt klart en poäng att installera då som inte jag räknat på. Alltid tänkt att finns det i gatan har man ju det på några månader iallafall. Men där ser man, vad säger bolaget ni beställt av? Låter ju ändå rätt orimligt för ett arbete som tar en halv dag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.