3 474 läst · 66 svar
3k läst
66 svar
Felaktig ventilation BRF
Varför ska staten lägga sig i om det saknas frånluft i köket? Om det orsakar problem lär ju kökets ägare märka det rätt snart och åtgärda det för sin egen skull.H harreli skrev:
Det finns många skäl till att OVK finns. Men ett skäl är att brister åtminstone i viss fall inte främst drabbar den boende utan grannar. Ett exempel som jag känner till är en boende som flyttade kök utan att sätta in fungerande ventilation. Köket flyttades till ett rum med sovrum ovanför. Bjälklaget var bristfälligt och ventilationen skedde i praktiken genom spridning uppåt av kökslukt till ett rum som inte var kök.P pmd skrev:
Ska? Var stipuleras det?Isakare skrev:
Varför ska man vara tvingad att ha bilbälte? Varför får man inte köra hoj utan hjälm? Varför får inte barn köpa tobak och alkohol? Det finns en massa områden där det finns olika former av "skyddslagstiftning". Inget unikt för ventilation.P pmd skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Den historiska förklaringen var sjukahusdebatten som media kampanjade om i åratal. Och detta ledde till sist på 90-talet till att politikerna hittade på OVK, påhejat av ventilationsbranschen som ville ha samma privilegier som sotarna hade haft: att man var tvungen att köpa en obligatorisk besiktningstjänst regelbundet av dem.P pmd skrev:
Målsättningen var enkel: Det skulle höja standarden på ventilationen i byggnader genom att ventilationssystemen underhölls mer frekvent. D v s lagstiftaren ville att fler servicetjänster från ventilationsföretag skulle köpas in och därmed skulle den branschen växa i storlek.
Claes inlägg 14# berättar att det enligt lag ska göras en förteckning över varje lägenhet.Alfredo skrev:
Om den ska innehålla tillstånd, ändringar mm och liknande är oklart.
Men den ska innehålla antal rum och övriga utrymmen, så om det är ändrat bör det finnas i förteckningen.
Det står även "belägenhet", hur det ska tolkas vet jag inte, kanske är det bara var den ligger i huset, eller hur den ser ut på ritning.
Kanske görs och tolkas förteckningen på olika sätt, men i vår förening innehåller den 3 flikar.
Allmänt.
Panter.
Övrigt.
Under övrigt sitter om det är ombyggt:
Ansökan med ritning.
Tillstånd med ev förbehåll.
bygglov om det behövs.
Intyg från tex hantverkare.
Andra papper som kan vara intressanta.
Om nått problem uppstår tar vi fram pärmen (i vårt fall) och kollar.
"Ja, lägenheten har tillstånd att byggas om, förbehåll var att ventilationen skulle ordnas"
Ventilationen är inte ordnad.
Det är en bra ordning. Men mer än vad man formellt kräver att föreningen registrerar om varje lägenhet.
Jag har aldrig stött på tolkningen att denna lagstadgade lägenhetsförteckning måste innehålla något sådant (tillstånd, ändringar mm) så jag ser inget oklart här.Isakare skrev:
Men missförstå mig inte. Visst är det bra med ordning och reda, jag menar inget annat.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Och här har vi tråden där motsatt argument fördes fram, att lägenhetsförteckningen inte skulle uppdateras utifrån lägenhetens verkliga rumsantal:
https://www.byggahus.se/forum/threads/lurad-i-bostadsaffaer-loesning.512513/
Verkar vara knepig den där lägenhetsförteckningen...
https://www.byggahus.se/forum/threads/lurad-i-bostadsaffaer-loesning.512513/
Verkar vara knepig den där lägenhetsförteckningen...
Var bristande ventilation i flerfamiljshus ett stort problem innan 1990-talet?K klimt skrev:Det finns många skäl till att OVK finns. Men ett skäl är att brister åtminstone i viss fall inte främst drabbar den boende utan grannar. Ett exempel som jag känner till är en boende som flyttade kök utan att sätta in fungerande ventilation. Köket flyttades till ett rum med sovrum ovanför. Bjälklaget var bristfälligt och ventilationen skedde i praktiken genom spridning uppåt av kökslukt till ett rum som inte var kök.
Barn är inte tillräckligt mogna för att för att alltid kunna avgöra om något är dåligt för dem. Det är därfrör de har föräldrar …Alfredo skrev:
I ett civiliserat samhälle antas däremot vuxna, myndiga, människor veta sitt eget bästa. När ett beteende på ett alltför negativt sätt drabbar någon annan än den som beter sig så behöver vi dock som kollektiv tillrättavisa den som beter sig. Detta görs lämpligen med lagstiftning på det att åtgärderna är något sånär lika för alla och på att det finns en förutsägbarhet om vad som är negativa beteenden som drabbar andra.
Nu kanske du förstår varför jag ställde frågan i inlägg #31?
Det var det säkert, precis som villor skulle även flerfamiljshus tätas under slutet av 70-talet för att spara dyr energi.P pmd skrev:
Ända sen hus byggts med tilluftsventiler (förekommer sen åtminstone 40-talet) så har ju folk stoppat in saker i ventilerna för att de har tyckt att det har varit för dragit.
Jasså. Hur var det med exempelvis bältestvång? Eller Systembolagets begränsade öppettider. Det finns en hel del exempel på att samhället inte verkar tro att vuxna, myndiga, människor veta sitt eget bästa.P pmd skrev:
Men detta är väldigt OT så jag slutar här.
En förtäckt arbetsmarknadspolitisk åtgärd, alltså.Claes Sörmland skrev:
1991-1994 hade Sverige en borgerlig regering, men OVK infördes kanske innan valet? (Och sen vågade inte regeringen ta bort det?).
Det tyder kanske på att samhället inte är så civiliserat som vi tycks tro?Alfredo skrev:
(Det är f.ö. staten som inte verkar ha så värst stor tilltro att vuxna, myndiga, människor vet sitt eget bästa. Inte nödvändigtvis samhället).
Dito.Alfredo skrev:
Lagen infördes 1991.P pmd skrev:
Under 80-talet var det mycket problem med dålig ventilation och åtföljande problem med fukt och dålig luft. I nybyggen gick man över från oljepanna till elradiatorer utan att förstå att man samtidigt var tvungen att ändra ventilationssystemet i och med att självdraget upphörde att fungera. Uppvärmningskostnaderna steg efter oljekriserna på 70-talet så att folk började täta fönster etc. så att tilluften blev mycket liten.
Med tanke på att det numera tydligen finns 1500 kontrollanter i hela landet, även om man trodde att det skulle bli 5500, så är det ju inte något som direkt påverkar arbetsmarknaden.
https://svenskaventilationsgruppen.se/nar-infordes-ovk-i-sverige/