thomas33 skrev:
Nog svårt för även NoN att veta rätt pris, då de flaxar runt med prissättningen mest hela tiden. Från en dag till en annan kan det skilja en hel del. Så vad skulle bli rätt pris för TS?
209kr/st tycker jag är rätt för TS ;)

• Gilla
hus520 och 6 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
209kr/st tycker jag är rätt för TS ;)
Jo, det var ju priset vid beställningen. (y)

fsn skrev:
Det är väl inte helt sant, det finns ju fortfarande tex garanti så nån form av avtal finns det ju mellan säljare och köpare. Men själva köpet är väl betecknat som avslutat i samband med betalning och leverans eller tom ännu tidigare.

Jag har en lite tillspetsad situation själv nu. Har beställt en soldusch från Tyskland, fakturan på hold för det kommer aldrig nån leverans. Säljarn har skickat två gånger med Schenker men när paketet når Sverige så gå det i retur för det är för långt. Säljande Tyska företag påstår att dom är tvungna att leverera på nåt sätt då dom ingått ett avtal och är just nu aningen besvärade. Rätt intressant, jag hade varken bråkat eller blivit förvånad om dom bara konstaterat att det går inte och backat på affären.
Garantiavtal är något annat. Köpeavtalet är slutfört när kunden betalat den summa som leverantören krävt och leveransen är slutförd. Det är alltså väldigt svårt för leverantören att ändra priset i efterhand om avtalet stipulerar ett fast pris och man betalat detta.

• Gilla
Ingper
  • Laddar…
fsn skrev:
Det är väl inte helt sant, det finns ju fortfarande tex garanti så nån form av avtal finns det ju mellan säljare och köpare. Men själva köpet är väl betecknat som avslutat i samband med betalning och leverans eller tom ännu tidigare.

Jag har en lite tillspetsad situation själv nu. Har beställt en soldusch från Tyskland, fakturan på hold för det kommer aldrig nån leverans. Säljarn har skickat två gånger med Schenker men när paketet når Sverige så gå det i retur för det är för långt. Säljande Tyska företag påstår att dom är tvungna att leverera på nåt sätt då dom ingått ett avtal och är just nu aningen besvärade. Rätt intressant, jag hade varken bråkat eller blivit förvånad om dom bara konstaterat att det går inte och backat på affären.
Problemet är ju att leverantören valt fel distributionsföretag eller distributionssätt. Schenker har en maxlängd på 140 cm för sina småpaket, DHL 5 cm längre. Långa paket måste skickas med UPS som tar dubbelt så långa småpaket. Svårare än så är det inte. Säljaren har dock betalat för Schenker-frakt men blir tvungen att betala en gång till för en korrekt frakt, oavsett om det sker med dyrare Shenker-fraktsätt (för större kollin) eller t.ex. med UPS. Det är svårt att ta betalt av kunden för detta misstag eftersom man offererat ett visst pris inkl frakt, men inte angivit korrekt fraktkostnad.

Men även schenker måste väl kunna leverera långa paket, så länge de inte är längre än lastbilen. Må vara att det är en annan taxa.

Fast här är det ju så att tyska Schenker tycker det är ok medans svenska inte går med på det.

13th Marine skrev:
Fast här är det ju så att tyska Schenker tycker det är ok medans svenska inte går med på det.
Ledarskapsproblem. En helt annan tråd.

thomas33 skrev:
Nog svårt för även NoN att veta rätt pris, då de flaxar runt med prissättningen mest hela tiden. Från en dag till en annan kan det skilja en hel del. Så vad skulle bli rätt pris för TS?
Det behöver du inte vara orolig för. Enda sättet att kunna ändra priserna i den takt NoN (och andra) gör är med ett IT-system. Detta IT-system loggar naturligtvis vilket pris en viss vara har haft vid en given tidpunkt. Det är (oftast) människor som sätter priser på extra förmånliga erbjudanden. Jag gissar att det är denna person som gjort fel vid inmatningen. Ett riktigt vasst IT-system innehåller "sanity checks" som larmar människan om ett pris sätt "uppåt väggarna". Men då krävs det förstås att människan övervakar larmen.

harry73
pege01 skrev:
Det är (oftast) människor som sätter priser på extra förmånliga erbjudanden. Jag gissar att det är denna person som gjort fel vid inmatningen.
Så du tror att felet begicks när en manniska ville sätta ett rabatterat pris. Det låter rimligt.
Men varför vill då NoN ändra TS pris till ordinarie pris och inte det förmånliga priset de egentligen ville sätta?

harry73
Nu är priset 1890kr. Det är exakt 209kr billigare än priset NoN vill att ts ska betala

• Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Nu är priset 1890kr. Det är exakt 209kr billigare än priset NoN vill att ts ska betala
Det är exakt 200kr mindre :)

Lite udda dock att dom vill ha 2090:- och inte 1890:- per maskin. Jag ska alltså betala ett högre pris än andra bara för att vi upprättade ett avtal (som ändå inte verkar gälla) då priset var tänkt att vara 2090:- men istället satt till 209:-?

Rätt märklig hantering.

• Gilla
HElgEe
  • Laddar…
C
Chrissofsweden skrev:
Lite udda dock att dom vill ha 2090:- och inte 1890:- per maskin. Jag ska alltså betala ett högre pris än andra bara för att vi upprättade ett avtal (som ändå inte verkar gälla) då priset var tänkt att vara 2090:- men istället satt till 209:-?
Av prishistoriken på Prisjakt som någon länkade till på #1 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3978891) framgår ju att priset först var 209 och sedan ändrades till 2099. Så uppenbarligen någon som skrev en 9:a för lite...

harry73
Det är du som sitter på faktan så det stämmer säkert, men tidigare skrev du att det korrekta priset var 2099kr och det är 209kr mer än 1890 :p

Chrissofsweden skrev:
Hoppla! Dom har gått ut med ett likadant mail till alla.

"... Det korrekta priset för artikel Bosch Professional GOP 40-30 Art.nr: 239372 är 2099:-.
..."

harry73 skrev:
Det är du som sitter på faktan så det stämmer säkert, men tidigare skrev du att det korrekta priset var 2099kr och det är 209kr mer än 1890 :p
2-0 till dig :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.