6 081 läst · 115 svar
6k läst
115 svar
Fel hjul
Sida 1 av 8
Hej
Köpte nya kompletta hjul, däck med fälg till min XC90.
Fick följande 7.5x18et50.5
Upplever problem med vibrationer så åkte till annan däckverkstad som sa att jag fått fått fel hjul och ska tydligen ha följande: 8x18et42 .
Därutöver var däcken jag fått 5 år gamla.
Jag gick till däckverkstaden jag köpt hjulen men de säger att dessa mått inte spelar ngn roll. Dvs att 8 istället för 7.5 tum inte spelar ngn roll eller att ET 42 istället för 50.5 inte heller spelar någon roll. Samt att däck kan vara 5 år gamla utan problem.
Vad tycker ni jag ska göra?
Finns det någon lag eller regler man kan peka på?
Mvh
Niklas
.
Köpte nya kompletta hjul, däck med fälg till min XC90.
Fick följande 7.5x18et50.5
Upplever problem med vibrationer så åkte till annan däckverkstad som sa att jag fått fått fel hjul och ska tydligen ha följande: 8x18et42 .
Därutöver var däcken jag fått 5 år gamla.
Jag gick till däckverkstaden jag köpt hjulen men de säger att dessa mått inte spelar ngn roll. Dvs att 8 istället för 7.5 tum inte spelar ngn roll eller att ET 42 istället för 50.5 inte heller spelar någon roll. Samt att däck kan vara 5 år gamla utan problem.
Vad tycker ni jag ska göra?
Finns det någon lag eller regler man kan peka på?
Mvh
Niklas
.
Jag kan tyvärr inte säga något när det gäller måtten men det brukar väl framgå av registreringsbeviset vilka mått som är godkända.
Fem år gamla däck är inte okej tycker jag.
Jag beställde däck från Däckonline och de däck jag fick var två månader gamla.
Fem år gamla däck är inte okej tycker jag.
Jag beställde däck från Däckonline och de däck jag fick var två månader gamla.
Jag hade reklamerat köpet.
5 år gamla däck är inte OK även om de har förvarats helt korrekt.
Sen kan ju fel ET ställa till det med geometrin i hjulupphängningen.
Att de bara är 7.5 i bredd istället för 8 kan ju göra att däcket får en felaktig form (beror lite på vilken dimension däcket har).
5 år gamla däck är inte OK även om de har förvarats helt korrekt.
Sen kan ju fel ET ställa till det med geometrin i hjulupphängningen.
Att de bara är 7.5 i bredd istället för 8 kan ju göra att däcket får en felaktig form (beror lite på vilken dimension däcket har).
Medlem
· Västernorrland
· 11 265 inlägg
Fick du inte välja själv vad du skulle ha då?
5 år gamla däck hade jag aldrig accepterat.
Kanske till halva priset...
Har svårt att tro att ålder eller et/dimensioner förklarar problemen.
Edit - är det inte fult med så smala däck som sitter så långt in i hjulhuset?
Kanske till halva priset...
Har svårt att tro att ålder eller et/dimensioner förklarar problemen.
Edit - är det inte fult med så smala däck som sitter så långt in i hjulhuset?
Redigerat:
Bästa svaret
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Inte ens till halva priset, rekommendationen är ju 6år och sen kassera även om mönster är ok.K Kardan79 skrev:
Själv skulle jag aldrig betala för nya däck som är äldre än 12 månader.
8 eller 7.5 tum spelar inte så stor roll så länge man har ET som är rätt. Det som är skillnaden nu när de valt ett högre ET är dels att däcken kan ta i skärmar, styrstag och dämpare etc. Dock tror jag det är lugnt i detta fallet då fälgen är smalare så det borde finnas en del frigång kvar. Det andra är att styrkrafterna blir annorlunda eftersom skrubradien blir förändrad. Detta leder till förändrad ackerman och däckslitage som i slutändan kan ge vibrationer.
Men eftersom däcken är relativt nya så skulle jag säga att däck eller fälg är orunda (kass kvalitet) eller sitter monterade ocentrerat (navringen är fel för din bil eller att navet på fälgarna är fel dimension om det är modell utan utbytbar ring)
Kan fel ET i detta fall leda till vibrationer?U Utsliten och utdömd skrev:Inte ens till halva priset, rekommendationen är ju 6år och sen kassera även om mönster är ok.
Själv skulle jag aldrig betala för nya däck som är äldre än 12 månader.
8 eller 7.5 tum spelar inte så stor roll så länge man har ET som är rätt. Det som är skillnaden nu när de valt ett högre ET är dels att däcken kan ta i skärmar, styrstag och dämpare etc. Dock tror jag det är lugnt i detta fallet då fälgen är smalare så det borde finnas en del frigång kvar. Det andra är att styrkrafterna blir annorlunda eftersom skrubradien blir förändrad. Detta leder till förändrad ackerman och däckslitage som i slutändan kan ge vibrationer.
Men eftersom däcken är relativt nya så skulle jag säga att däck eller fälg är orunda (kass kvalitet) eller sitter monterade ocentrerat (navringen är fel för din bil eller att navet på fälgarna är fel dimension om det är modell utan utbytbar ring)
Risk för säkerhet?
Risk för skada bil?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Det kan te sig lite olika mellan olika bilmodeller eftersom de har olika KPI, scrubradie, länkagegeometri osv. Så ibland ja och ibland nej. Men oftast då efter ett tag när däcken blivit ojämnt slitna inte så ofta direkt bara pga ET skillnaden (men det kan nog ske direkt också på nån modell, det är ju rätt många parametrar som påverkar)N niklasjo skrev:
Så länge inte däck eller fälg skaver i någonstans är det inte farligt eller nån direkt säkerhetsrisk, varken för fordonet eller risk för olycka.
Om du fick beskriva körfallet när det vibrerar, när/hur uppkommer det?
Redigerat:
Nej. Fel ET kan INTE ge vibrationer.
ET bestämmer bara hur långt ut fälgen hamnar i förhållande till navet.
Är det vibrationer så KAN det bero på gamla däck men mest troligt så är däcken eller fälgarna som är i obalans.
5 år gamla däck som säljs som nya hade jag aldrig accepterat. 1 år hade jag personligen kunnat tycka var ok om priset var därefter. Är det fullpris skall dem vara tillverkade senaste halvåret tänker jag.
Är det kända märken på fälgar och däck eller är det billigare skit?
Vissa kombinationer behöver man matcha med en Hunter maskin eller liknande vad som finns.
Då får man spinna däcken på fälgarna för att försöka få deras vibrationer att ta ut varandra så långt som möjligt. Men det krävs som sagt en speciell maskin.
Är det vibrationer så KAN det bero på gamla däck men mest troligt så är däcken eller fälgarna som är i obalans.
5 år gamla däck som säljs som nya hade jag aldrig accepterat. 1 år hade jag personligen kunnat tycka var ok om priset var därefter. Är det fullpris skall dem vara tillverkade senaste halvåret tänker jag.
Vissa kombinationer behöver man matcha med en Hunter maskin eller liknande vad som finns.
Då får man spinna däcken på fälgarna för att försöka få deras vibrationer att ta ut varandra så långt som möjligt. Men det krävs som sagt en speciell maskin.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Hjälper ju inte att belastningsmatcha (ForceMatch) i en Hunter om hjulet ändå inte centreras på bilen. Jag tror mest på att navdimensionen på fälgen är fel så det glappar mot bilens nav, därav vibrationerna.Dr Benz skrev:
Nej. Fel ET kan INTE ge vibrationer.
Det kan det såklart vara men det är ju basic.U Utsliten och utdömd skrev:
Det är ju ett minimikrav att kontrollera.
Men återigen ET kan inte ge vibrationer.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Om du ber om nya hjul på firma, får fälgar med dimensioner som inte tillverkaren rekommenderar och påkrängt 5år gammalt gummi.Dr Benz skrev:
Tror du då de dubbelkollat att navdimensionen är rätt? om den är nån mm fel så skulle de säkert inte bry sig även om de visste om det.
Jag håller inte med dig ang ET, det är många parametrar i en styrinstallation och framvagn. Visst i normala fall kommer inte ett enbart ändrat ET leda till vibrationer, men det går inte helt att utesluta. Det är i teorin är fullt möjligt beroende på egenfrekvenser i fordonet (vibrationen är ju att systemet hamnar i resonans), hjulhastighet och styrkrafter (som beror på tex skrubbradie = ET beroende). Jag är mer påläst om vibrationer än styrning även om jag jobbat med fordonsdynamik, så jag har helt säkert missat några parametrar i beroendet utan att tänka. Men helt klart finns det möjligheter till det även om det inte hör till vanligheten.
Fast du får ju inte kännbara vibrationer i en fart där styrningsradien påverkas av ET.
Det enda ET gör är bestämmer var i bredd ett hjul sitter. Sen är den anpassad efter bilen och hjulupphängningen så ändring kan göra att man blottar vibrationer från hjulen som tidigare inte märkt. Men en felaktig ET är ALDRIG orsaken till vibrationerna. ET kan inte skapa vibrationer.
Det enda ET gör är bestämmer var i bredd ett hjul sitter. Sen är den anpassad efter bilen och hjulupphängningen så ändring kan göra att man blottar vibrationer från hjulen som tidigare inte märkt. Men en felaktig ET är ALDRIG orsaken till vibrationerna. ET kan inte skapa vibrationer.
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Sågklinga för laminat
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon