Mikael_L
Intet Intet skrev:
Lugn. Det är endast ett problem av akademisk natur. Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Frågan är väl hur ser det ut i andra änden?
Helt enkelt väldigt väldigt fel.

Jag borde väl egentligen anmäla inlägget till en moderator och be dem lägga till en notering om att detta är helt fel.
Så ingen som inte orkar läsa genom tråden plötsligt tror att det är OK, eller ens "ingen fara".

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
Intet Intet skrev:
Din lilla hypotes ändrar inget.
Vad är det som inte ändras?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt enkelt väldigt väldigt fel.

Jag borde väl egentligen anmäla inlägget till en moderator och be dem lägga till en notering om att detta är helt fel.
Så ingen som inte orkar läsa genom tråden plötsligt tror att det är OK, eller ens "ingen fara".
Snälla, ge dig nu!
Du gör dig bara fånig. Anmäla inlägget tii moderator???

• Gilla
Intet
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad är det som inte ändras?
Detta.
Det går fortfarande tydligt att se att den gulgröna tråden inte är vad den utger sig för att vara. Risken för misstag pga. Trådkulör är i detta fall obefintlig.

I ett senare inlägg utvecklar jag resonemanget genom ett tillägga att det finnas tillfällen då det kan vara befogat att frångå kulörregeln enligt Hempularens funderingar.
Intet Intet skrev:
Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Vad som sker i andra ändan, är som jag skrev, en annan femma.
Intet Intet skrev:
Frågan är väl hur ser det ut i andra änden?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Nu vet jag inte om jag skrivit att det någonsin skulle vara befogat att vare bryta mot reglerna runt gröngult för jord, eller rödljuskörning. Men har du en tråd som lätt kan ses i båda ändar och hela dess sträckning, så har jag oerhört svårt att se varför man skulle bryta mot reglerna och använda gröngul som något annat än skyddsjord.

Det kan tålas att upprepas, just detta att använda gröngul som tändtråd (vilket säkert kan vara frestande ibland, när det saknas en tråd i en kabel), har orsakat en minst dödsolycka i modern tid.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Man kan absolut argumentera för att det är ofarligt att använda grön/gul som tändtråd i alla avseenden, utom ett: Den som ser detta kommer kanske att ta efter. Folk vill ju gärna veta hur andra gör...

Därför kan budskapet i denna tråd och i detta forum bara vara ett: Låt bli, försök inte ens argumentera för det.

• Gilla
skaraborgsfakir och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte om jag skrivit att det någonsin skulle vara befogat att vare bryta mot reglerna runt gröngult för jord,
Här nedan, tänkte jag, men ser nu att du själv inte påstår att det kan vara befogat.
H hempularen skrev:
På samma sätt är jag övertygad om att även seriösa duktiga elektriker någon gång under karriären bryter någon enstaka gång mot reglerna om gulgrönt. om omständigheterna är rätt (eller snarare fel).
Det är ju hela poängen. Ibland kan omständigheterna vara sådana att även den bäste känner sig nödgad till att tänja på gränserna lite, för att lösa ett icke förutsägbart problem.
Så har det varit i de yrken jag varit och är verksam i.

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Detta.
Det går fortfarande tydligt att se att den gulgröna tråden inte är vad den utger sig för att vara. Risken för misstag pga. Trådkulör är i detta fall obefintlig.

Frågan är ju inte huruvida risken för förväxling är obefintlig eller inte. Frågan är ju om gul/grön ledare får användas till annat än skyddsjord.
Så du får gärna hänvisa till någon paragraf där det framgår att gulgrön får märkas och användas till annat än skyddsjord inom starkströmsanläggningar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan absolut argumentera för att det är ofarligt att använda grön/gul som tändtråd i alla avseenden, utom ett: Den som ser detta kommer kanske att ta efter. Folk vill ju gärna veta hur andra gör...

Därför kan budskapet i denna tråd och i detta forum bara vara ett: Låt bli, försök inte ens argumentera för det.
Det där köper jag däremot, och håller fullständigt med.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Frågan är ju inte huruvida risken för förväxling är obefintlig eller inte. Frågan är ju om gul/grön ledare får användas till annat än skyddsjord.
Nej. Frågan var om elektrikens arbete var "något att reklamera".

Intet Intet skrev:
Nej. Frågan var om elektrikens arbete var "något att reklamera".
Ja, och anledningen för att kunna reklamera är ju att något inte är gjort efter gällande regler och praxis. Så indirekt undrar han ju om det är rätt att använda gulgrön som tändtråd…

Mikael_L
H hempularen skrev:
Men har du en tråd som lätt kan ses i båda ändar och hela dess sträckning, så har jag oerhört svårt att se varför man skulle bryta mot reglerna och använda gröngul som något annat än skyddsjord.
Faktum är att jag t.ex. i förrgår klippte upp en kabel och grenade av den i en dosa, till en ny matning som behövdes.
Det var kanske dumt att jag inte öppnade dosor och armaturer i bägge ändarna och kollade vad någon ev idiot hade ställt till med ....

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Faktum är att jag t.ex. i förrgår klippte upp en kabel och grenade av den i en dosa, till en ny matning som behövdes.
Det var kanske dumt att jag inte öppnade dosor och armaturer i bägge ändarna och kollade vad någon ev idiot hade ställt till med ....
Du skojar, nog kollade och mätte du innan du driftsatte?

En gröngul "tändtråd" mäter ju aldrig lågohmigt mot varken nolla eller jord (särskilt inte med släkt lampa).

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nja, just här slarvade jag faktiskt med det.
Kabeln ifråga gick från en dosa till en rörelsestyrd armatur, och jag skulle koppla in en till rörelsestyrd armatur (som dessutom var dubbelisolerad och hade ingenstans att koppla in jordledaren).

Men visst, jag gjorde ett avsteg ifrån mantrat jag alltid lärt ut till praktikanter och lärlingar. 😌

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.