D Dilato skrev:
inte baseras på något påtagligt faktisk farligt
Fast det är ju en bedömningsfråga och inget som är objektivt sant eller falskt. Jag tycker absolut att allt som på minsta sätt ökar risken för misstag/missförstånd kan anses farligt. Hur farligt det är är ju dock en bedömningsfråga.

D Dilato skrev:
Så..all användning av typisk utländsk (uk, Afrika m.m ) enfas kabel där skyddsjord är oisolerad enkelkardelig är farlig och förbjuden i Sverige, men helt ok i resten av världen.🤔😉
App app app Dilato även UK har anammat den tydligen så förhatliga grön-gula färgkodningen för PE. De har även samma färger för faserna och nolla som här så man slipper den gamla R-Y-B-BK där också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A asundelius skrev:
Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Ingen elektriker som gjort arbetet. Jag hade reklamerat men även anmält till Elsäkerhetsverket. Man har brustit i såväl utförande som egenkontroll på en av de mest grundläggande punkterna som finns. Vilka fler kan man hitta i tidigare installationer?

ClasseClas
Intet Intet skrev:
Lugn. Det är endast ett problem av akademisk natur. Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Frågan är väl hur ser det ut i andra änden?
Intet Intet skrev:
Jo. För du diskuterar att det inte finns något att diskutera.😁
Får gratulera till dina 24 inlägg i tråden. Du har fortfarande inte gjort någon avbön efter din dikeskörning i första början av tråden. Hur kommer det sig?

• Haha
Intet
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Visst, men om förbjudet eller tillåtet inte baseras på något påtagligt faktisk farligt (olika färg eller ingen färg alls är ju inte farligt i sig själv) så känns det som rent hittepå.
Den engelska kabeln är extra tydlig, oisolerad skyddsjord ÄR skyddsjord, punkt.
I Sverige brukar vi (hoppas jag) stanna vid rött ljus även om jag inte ser någon bil komma på den korsande vägen. I USA är det i många delstater tillåtet att köra mot rött om man svänger höger, och det inte kommer någon bil. Första gången jag gjorde det med en polisbil direkt bakom mig var jag djäkligt nervös.

Totalförbjudet i Sverigen fullt tillåtet i USA, vet inte hur vanligt det är med tillåtenj högersväng mot rött i andra delar av världen.

Jag har EN gång valt att medvetet köra mot rött här i Sverige, tidigt 80 tal. En korsning som har rött åt alla håll tills det kommer en bil, som då släpps fram. Sedan blev något fel, jag körde där nästan varje kväll. Och plötsligt blev det inte grönt när man kom. Men man kuinde se att det blev grönt för en annan av vägarna, sedan nästa osv. Och till slut efter kanske 6 försök lyckades automatiken ge grönt åt mig. Verkade som den förstod att det stod en bil vid någon av vägarna, men inte vilken.

Så typ 5e kvällen jag råkade ut för detta, inte en bil inom synhåll-. Och jag körde mot rött. Mitt i korsningen blåste det av en blixt. Och jag blev så förbannad, uppenbarligen hadfe polisen fixat med automatiken så den skulle provocera att köra mot rött, och så en kamera. Kom någon km ytterligare så löste resten av åskvädret ut...

Kändes som "gud ser dig".

På samma sätt är jag övertygad om att även seriösa duktiga elektriker någon gång under karriären bryter någon enstaka gång mot reglerna om gulgrönt. om omständigheterna är rätt (eller snarare fel). Men kanppast av något så futtigt skäl som det verkar handla om i den här tråden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Var/när har jag skrivit gul-grön?

H have skrev:
Isåfall är endera du eller jag dyslektiker.

A AG A skrev:
Isåfall är endera du eller jag dyslektiker.
Här är de två citaten,
A AG A skrev:
Svaret var klart och tydligt att en kabel med färgkombinationen gulgrön, inte får användas till annat.
H have skrev:
Det existerar inte KABLAR som är gul-gröna....
Skillnaden är "gulgrön" kontra "gul-grön", sen är det difitionsmässigt vad man menar med "kablar".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Får gratulera till dina 24 inlägg i tråden.
Åhh. Tack så mycket!
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du har fortfarande inte gjort någon avbön efter din dikeskörning i första början av tråden. Hur kommer det sig?
Din lilla hypotes ändrar inget.

Demmpa Demmpa skrev:
Här är de två citaten,

Skillnaden är "gulgrön" kontra "gul-grön", sen är det difitionsmässigt vad man menar med "kablar".
När frågan enbart handlar om att märka ord från början, så är det väl minst lika viktigt.
Är det sen så att du verkligen inte förstår att jag syftar FK-kabel så vet jag inte varför du läser i en tråd likt denna. Eller är det bara att du vill vara lika häftig som "Bosse" och ifrågasätta allt som har ett annat namn på fackspråk?

• Älska
Intet
  • Laddar…
A AG A skrev:
När frågan enbart handlar om att märka ord från början, så är det väl minst lika viktigt.
Är det sen så att du verkligen inte förstår att jag syftar FK-kabel så vet jag inte varför du läser i en tråd likt denna. Eller är det bara att du vill vara lika häftig som "Bosse" och ifrågasätta allt som har ett annat namn på fackspråk?
Jag förstod att du menade FK/FQ när du skrev kabel.
Inlägget var mer tänkt till @have
Nej, det var inte för att ifrågasätta.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
A
Känner inte till om denna kabel Dilato klistrade in ovan skulle vara "förbjuden" av någon annan anledning men 543.2.1 i elinstallationsreglerna säger ju att:

Som skyddsledare kan användas:
– isolerade eller oisolerade ledare i ett gemensamt hölje tillsammans med spänningssatta ledare.

En skyddsledare behöver inte alltid vara isolerad. Däremot kan den behöva märkas grön/gul som användaren Mikael L skrev ett antal inlägg tidigare.
D Dilato skrev:
Så..all användning av typisk utländsk (uk, Afrika m.m ) enfas kabel där skyddsjord är oisolerad enkelkardelig är farlig och förbjuden i Sverige, men helt ok i resten av världen.🤔😉

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Lugn. Det är endast ett problem av akademisk natur. Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Frågan är väl hur ser det ut i andra änden?
Skall absolut inte inte se ut så. G G skall vara till jord och Inget ANNAT

Mikael_L
H hempularen skrev:
På samma sätt är jag övertygad om att även seriösa duktiga elektriker någon gång under karriären bryter någon enstaka gång mot reglerna om gulgrönt. om omständigheterna är rätt (eller snarare fel). Men kanppast av något så futtigt skäl som det verkar handla om i den här tråden.
Och JAG är väldigt övertygad om att det kanske eventuellt finns någon enstaka, men då är det verkligen frågan om det fortfarande är en seriös elektriker, som "någon enstaka gång ibland" använder g/g till annat än skyddsjord.

Nä, du får nog börja gräva i gruppen "oseriösa elektriker" för att hitta dem.

Det är nämligen rätt starka krafter inom branschen att inte sabba även den sista färgen på ledare som vi (nästan) kan lita på.

• Gilla
  • Haha
AG A och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T.o.m frågan om g/g slang eller transparent slang över biledare verkar ju lyckats ha blivit avgjord och de allra flesta rättar in sig i ledet idag.
Och det är verkligen en fråga av enormt mycket lägre dignitet. Alla vet ändå vad det är när man hittar gulgrön slang på en biledare.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.