D Dilato skrev:
Du skojar, nog kollade och mätte du innan du driftsatte?

En gröngul "tändtråd" mäter ju aldrig lågohmigt mot varken nolla eller jord (särskilt inte med släkt lampa).
Lite kunskap kan vara farligt. Mätning ger falsk trygghet.

Mäta mot jord räcker inte, du kan inte på ett säkert sätt skilja mellan nolla och jord på det sättet. Och det finns en inte försumbar risk för att en tändtråd kan vara kopplad till nolla (då det är ett tillåtet om än ovanligt), här och framåt diskuteras några varianter: https://www.byggahus.se/forum/threads/ful-sparkoppliing.222208/#post-1839291

I verkligheten så är risken i en verklig installation för att en tändtråd kan mäta 0 ohm mot jord (ifall det är kopplad till nolla) väsentligt större än att en gröngul inte är jord (som inte är hempul), så att rekommendera mätning som kontrollåtgärd är ett farligt råd eftersom det kan invagga i en falsk säkerhet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Lite kunskap kan vara farligt. Mätning ger falsk trygghet.

Mäta mot jord räcker inte, du kan inte på ett säkert sätt skilja mellan nolla och jord på det sättet. Och det finns en inte försumbar risk för att en tändtråd kan vara kopplad till nolla (då det är ett tillåtet om än ovanligt), här och framåt diskuteras några varianter: [länk]

I verkligheten så är risken i en verklig installation för att en tändtråd kan mäta 0 ohm mot jord (ifall det är kopplad till nolla) väsentligt större än att en gröngul inte är jord (som inte är hempul), så att rekommendera mätning som kontrollåtgärd är ett farligt råd eftersom det kan invagga i en falsk säkerhet.
Ok, så att mäta är förkastligt, det ska man inte göra.

Hellre koppla blint, för då är man inte invaggad i någon säkerhet alls?

Hur du kan få det till att en tändtråd kopplad på nollan mäter lågohmigt mot jord förstår jag inte när man gör som jag sa, nämligen med släckt lampa (strömbrytaren av).

• Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, så att mäta är förkastligt, det ska man inte göra.
Nu är ju livet inte svart eller vitt, lika är det med att mäta i elkretsar. För att en mätning ska ge nått av värde måste man till fullo förstår vad man sysslar med och hur man ska tolka mätvärden.
Att bara få ett värde som man inte riktigt vet vad det är resultatet av är helt värdelöst och förstår man inte i detalj varifrån man får värdet utan bara nöjer sig med att ha ett värde kan det vara direkt farligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte om jag skrivit att det någonsin skulle vara befogat att vare bryta mot reglerna runt gröngult för jord, eller rödljuskörning. Men har du en tråd som lätt kan ses i båda ändar och hela dess sträckning, så har jag oerhört svårt att se varför man skulle bryta mot reglerna och använda gröngul som något annat än skyddsjord.
Att du har ”oerhört svårt att se varför man skulle bryta mot reglerna och använda gröngul som något annat än skyddsjord” beror på att du saknar kompetens.

Jag frågade Elsäkerhetsverket om det är tillåtet att använda gul-grön ledare som tändtråd om man märker ledaren med exv. svart slang i båda ändarna?

Så här svarar Elsäkerhetsverkets elinspektör Gunilla Rosén Blomqvist:

”Det korta svaret är nej. Färgkombinationen grönt och gult ska användas för att identifiera skyddsledare. Denna färgkombination ska inte användas för andra ändamål.

SS 436 40 00, utg. 4 ”Elinstallationsreglerna” avsnitt 514.3.1.Z2”

Kan svaret bli tydligare. Är man moderator i en grupp så ska man sluta att gissa. Vad har du för kompetens att kalla dig moderator?

C Claes Owe skrev:
Är man moderator i en grupp så ska man sluta att gissa.
Vad menar du? @hempularen är ju fullkomligt överens med elinspektör Gunilla Rosén Blomqvist, och de flesta av oss andra.

C Claes Owe skrev:
Är man moderator i en grupp så ska man sluta att gissa. Vad har du för kompetens att kalla dig moderator?
Moderator handlar inte om att vara expert i sakfrågan.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, snarare tvärtom. Jag skulle inte vilja ha ett forum där en expert går in och granskar varenda inlägg utifrån saklighet.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
En elektriker som vill vara samvetsgrann yrkesman skulle inte kunna tänka sig att använda gröngul ledare till annat än skyddsjord. Fifflare med färgmärkning borde omedelbart avlägsnas från denna yrkeskategori.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Att du har ”oerhört svårt att se varför man skulle bryta mot reglerna och använda gröngul som något annat än skyddsjord” beror på att du saknar kompetens.
Jag har faktiskt högre tilltro till hempularen än till elsäkerhetsverket, även om vi alla (utom några troll) är överens i denna fråga.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur du kan få det till att en tändtråd kopplad på nollan mäter lågohmigt mot jord förstår jag inte när man gör som jag sa, nämligen med släckt lampa (strömbrytaren av).
Följ länken till den andra diskussionen och läs om verkliga fall där tändtråden kan mäta lågohmigt mot jord.

Den normala metoden att kontrollera jord är den som Mikael_L beskrev, man öppnar inblandade dosor och kontrollerar hur ledningen är kopplad. Men frågan är vem som vill betala för att man gör så varenda gång man stöter på en gröngul i en modern anläggning?

Denna metod är också vad man normalt gör när det är äldre eldragning där jorden inte är dragen med gröngul.

Alternativt så kan man (men undvik även om du vet exakt vad du pysslar med!) koppla isär jord och nolla i elcentralen och mäta kabelsystemen efter det. Det finns äldre centraler där man effektivt har en strömbrytare mellan dem just för att kunna mäta, innan man kom på att det var en dålig idé. Detta sätt att mäta ska ingen som inte vet exakt vad dom pysslar med göra, lyckas man inte återställa en stabil koppling så är det stor risk för brand, så troligen skapar man större risker än den man försöker undvika.

Sedan finns det trick man kan göra med jordfelsbrytare, differensmätning, strömtång och ströminjicering, men detta är inget för någon utan ordentliga kunskaper eftersom resultaten behöver tolkas beroende på situationen.

Och jag antar att kraven på gröngul ledare var ett resultat av just dessa problem. Systemet i början av 60-talet där jord skulle vara röd men att röd inte alltid var jord (det kunde vara just en tändtråd mot nolla som då alltså just mäter kortslutning mot jord) inbjöd till farliga situationer.

Så ett krav på att gröngul alltid är jord och aldrig får användas till något annat är en bra idé som markant minskar riskerna. Och personer som inte förstår detta ska hållas borta från att koppla el, som t.ex. den elektriker som TS drabbades av.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:

Jag frågade Elsäkerhetsverket om det är tillåtet att använda gul-grön ledare som tändtråd om man märker ledaren med exv. svart slang i båda ändarna?

Så här svarar Elsäkerhetsverkets elinspektör Gunilla Rosén Blomqvist:

”Det korta svaret är nej. Färgkombinationen grönt och gult ska användas för att identifiera skyddsledare. Denna färgkombination ska inte användas för andra ändamål.

SS 436 40 00, utg. 4 ”Elinstallationsreglerna” avsnitt 514.3.1.Z2”

Kan svaret bli tydligare. Är man moderator i en grupp så ska man sluta att gissa. Vad har du för kompetens att kalla dig moderator?
-"Regnar det ute"?

-"Nej, det fullkomligt vräker ner".

En fråga till dig angående ovanstende påhittade konversation.
Tolkar du det som om det är uppehållsväder där?

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? @hempularen är ju fullkomligt överens med elinspektör Gunilla Rosén Blomqvist, och de flesta av oss andra.

Vi gör olika tolkning av vad hempularen skriver. Hade jag tagit med hela hans mening kanske det hade varit lättare att tolka.

” Men har du en tråd som lätt kan ses i båda ändar och hela dess sträckning, så har jag oerhört svårt att se varför man skulle bryta mot reglerna och använda gröngul som något annat än skyddsjord.”

Varför måste man se bägge ändar för att förstå att gröngul bara får användas som skyddsjord.

C Claes Owe skrev:
Vi gör olika tolkning av vad hempularen skriver.
Helt klart.

C Claes Owe skrev:
Varför måste man se bägge ändar för att förstå att gröngul bara får användas som skyddsjord.
Det skriver han inte.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Vi gör olika tolkning av vad hempularen skriver. Hade jag tagit med hela hans mening kanske det hade varit lättare att tolka.

” Men har du en tråd som lätt kan ses i båda ändar och hela dess sträckning, så har jag oerhört svårt att se varför man skulle bryta mot reglerna och använda gröngul som något annat än skyddsjord.”

Där tar du det ur sitt sammanhang. Och får det därmed att se ut som "tvärtom", En tråkig diskussionsteknik.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, så marknaden har inte löst en såpass vanlig uppgift som att en lampa ska tändas via ett skymningsrelä eller en rörelsedetektor, som båda kräver en treledarkabel, vanligtvis utan skyddsjord.
Vad är det för installationsfall du pratar om? Jag har svårt att se något realistiskt fall där du får dra fram en ny kabel utan skyddsjord till ett skymningsrelä.

Mikael_L
Det verkar som att Dilato tänker på att de installationssituationer där man önskar att man hade en 3x1,5 kabel, dvs med brun, svart och blå, (men ingen gulgrön).

Där jag själv saknat detta är t.ex. som Dilato skrev, matning och tändtråd tillbaka från skymningsrelä. Kabel till kronströmbrytare, kabel till LED-drivdon med push-dim, kabel till uttagtimers.

Ja det var några exempel.
Men till Dilato, ja marknaden tillfredsställer inte elektrikernas behov av denna kabel, för att det blir ändå en alltför smal produkt.
Lika gör marknaden över "vårt" behov av enpolig strömställare, utan vi blir alltid tvungen att köpa den något mer avancerade trappomkopplaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.