Alfredo Alfredo skrev:
Det kan du göra om du vill föra en helt meningslös filosofisk flumdiskussion. Utifrån subforumets ämne finns det dock absolut inget att diskutera.
Jo. För du diskuterar att det inte finns något att diskutera.😁

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om man nu tydligt märker om den gul-gröna i båda ändar, och det inte finns nån skarv till nåt annat på vägen, skulle det alltså vara helt förbjudet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja.

• Gilla
dan_norstedt och 4 till
  • Laddar…
U
A AG A skrev:
Om vi ser det ur en filosofisk synvinkel, kan den diskuteras. På samma sätt som "låter det om ett träd blåser omkull, om ingen är där"?
Svaret är att det inte låter. Ljud är bara luftvågor. Det krävs ett öra och en hjärna som tolkar vågorna som ljud. Detsamma gäller synintryck. Det bara ljusvågor som reflekteras och bryts. Så, om en gulgrön kabel liggandes, osynlig i ett rör, verkligen är gulgrön kan diskuteras.
Suck filosofiska tolkningar om elinstallationsregler. Känns som det inte bådar gott.

Tycker den analogin är bristfällig tyvärr. Ljud är ju energi medans färgen på kabeln är en absolut, en materials bestående egenskap och inte beroende av tidsderivatat.

Alfredo Alfredo skrev:
Det kan du göra om du vill föra en helt meningslös filosofisk flumdiskussion. Utifrån subforumets ämne finns det dock absolut inget att diskutera.
Har jag någon gång bett DIG komma och föra en filisofisk, flummig eller inte, med mig?
Trots att jag inte gjort det, och du menar att den är både meningslös och flummig, så kan du tydligen inte låta bli att diskutera det.

U Utsliten och utdömd skrev:
Suck filosofiska tolkningar om elinstallationsregler. Känns som det inte bådar gott.

Tycker den analogin är bristfällig tyvärr. Ljud är ju energi medans färgen på kabeln är en absolut, en materials bestående egenskap och inte beroende av tidsderivatat.
Där vill jag mena att du har väldigt fel. Färg är inte en absolut bestående egenskap hos ett material. Färgen är en reflektion av en våglängd. Betänk också att inne i röret finns inget ljus. Inget ljus, ingen reflektion, ingen färg.

Ärligt talat, tycker du att denna diskussion är intressant? Det var inte riktigt det frågan gällde.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
du menar att den är både meningslös och flummig, så kan du tydligen inte låta bli att diskutera det.
OK då skippar vi väl flummet. Det är rent trams från din sida att att diskutera kring att färgen på en ledare skulle förändras för att den ligger dold i ett VP-rör!

En grön/gul FK/FQ är fullkomligt självklart lika grön/gul vare sig den är synlig eller inte och ska aldrig under några omständigheter användas i annat syfte än att vara en ledare för skyddsjord. Är det oflummigt nog för dig?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK då skippar vi väl flummet. Det är rent trams från din sida att att diskutera kring att färgen på en ledare skulle förändras för att den ligger dold i ett VP-rör!

En grön/gul FK/FQ är fullkomligt självklart lika grön/gul vare sig den är synlig eller inte och ska aldrig under några omständigheter användas i annat syfte än att vara en ledare för skyddsjord. Är det oflummigt nog för dig?
Har jag bett om DIN åsikt?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Om man nu tydligt märker om den gul-gröna i båda ändar, och det inte finns nån skarv till nåt annat på vägen, skulle det alltså vara helt förbjudet?
Grundproblemet är väl att det i så fall måste säkerställas att märkningen är "arkivbeständig". På TSs bilder ser det ut som det är markeringstejp och nån penna från Biltema så hur ser det ut efter x antal år?

A AG A skrev:
Har jag bett om DIN åsikt?
Du får den ändå. Det är liksom så det funkar på ett forum.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får den ändå. Det är liksom så det funkar på ett forum.
Tack och lov går det att slippa höra från dig. Du sprider bara en massa skit på detta forum. Lägger dig i och gnäller på allt och alla. Utan att själv ha något vettigt att säga.
Tack o hej!

A AG A skrev:
Tack o hej!
Hejdå!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Skyddsjord SKA märkas med gulgrön och ha gulgrön isolering (dock med något litet undantag, t.ex. koncentrisk ledare)
Så..all användning av typisk utländsk (uk, Afrika m.m ) enfas kabel där skyddsjord är oisolerad enkelkardelig är farlig och förbjuden i Sverige, men helt ok i resten av världen.🤔😉

• Kabel med grått hölje och tre ledare: en jordad oisolerad ledare, en blå och en brun isolerad ledare, som används i elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
är farlig och förbjuden i Sverige, men helt ok i resten av världen.
Det går att hitta väldigt många exempel inom väldigt många områden på sådant som är förbjudet i Sverige men anses OK i (deklar av) övriga världen.

Saker som är helt tillåtna i Sverige kan även vara förbjudna i (deklar av) övriga världen.

Knappast något kontroversiellt kan jag tycka.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Knappast något kontroversiellt kan jag tycka.
Visst, men om förbjudet eller tillåtet inte baseras på något påtagligt faktisk farligt (olika färg eller ingen färg alls är ju inte farligt i sig själv) så känns det som rent hittepå.
Den engelska kabeln är extra tydlig, oisolerad skyddsjord ÄR skyddsjord, punkt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.