110 964 läst · 474 svar
111k läst
474 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Ja.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Suck filosofiska tolkningar om elinstallationsregler. Känns som det inte bådar gott.A AG A skrev:Om vi ser det ur en filosofisk synvinkel, kan den diskuteras. På samma sätt som "låter det om ett träd blåser omkull, om ingen är där"?
Svaret är att det inte låter. Ljud är bara luftvågor. Det krävs ett öra och en hjärna som tolkar vågorna som ljud. Detsamma gäller synintryck. Det bara ljusvågor som reflekteras och bryts. Så, om en gulgrön kabel liggandes, osynlig i ett rör, verkligen är gulgrön kan diskuteras.
Tycker den analogin är bristfällig tyvärr. Ljud är ju energi medans färgen på kabeln är en absolut, en materials bestående egenskap och inte beroende av tidsderivatat.
Har jag någon gång bett DIG komma och föra en filisofisk, flummig eller inte, med mig?Alfredo skrev:
Trots att jag inte gjort det, och du menar att den är både meningslös och flummig, så kan du tydligen inte låta bli att diskutera det.
Där vill jag mena att du har väldigt fel. Färg är inte en absolut bestående egenskap hos ett material. Färgen är en reflektion av en våglängd. Betänk också att inne i röret finns inget ljus. Inget ljus, ingen reflektion, ingen färg.U Utsliten och utdömd skrev:
Ärligt talat, tycker du att denna diskussion är intressant? Det var inte riktigt det frågan gällde.
OK då skippar vi väl flummet. Det är rent trams från din sida att att diskutera kring att färgen på en ledare skulle förändras för att den ligger dold i ett VP-rör!A AG A skrev:
En grön/gul FK/FQ är fullkomligt självklart lika grön/gul vare sig den är synlig eller inte och ska aldrig under några omständigheter användas i annat syfte än att vara en ledare för skyddsjord. Är det oflummigt nog för dig?
Har jag bett om DIN åsikt?Alfredo skrev:OK då skippar vi väl flummet. Det är rent trams från din sida att att diskutera kring att färgen på en ledare skulle förändras för att den ligger dold i ett VP-rör!
En grön/gul FK/FQ är fullkomligt självklart lika grön/gul vare sig den är synlig eller inte och ska aldrig under några omständigheter användas i annat syfte än att vara en ledare för skyddsjord. Är det oflummigt nog för dig?
Grundproblemet är väl att det i så fall måste säkerställas att märkningen är "arkivbeständig". På TSs bilder ser det ut som det är markeringstejp och nån penna från Biltema så hur ser det ut efter x antal år?Dan1891 skrev:
Så..all användning av typisk utländsk (uk, Afrika m.m ) enfas kabel där skyddsjord är oisolerad enkelkardelig är farlig och förbjuden i Sverige, men helt ok i resten av världen.🤔😉Mikael_L skrev:
Det går att hitta väldigt många exempel inom väldigt många områden på sådant som är förbjudet i Sverige men anses OK i (deklar av) övriga världen.D Dilato skrev:
Saker som är helt tillåtna i Sverige kan även vara förbjudna i (deklar av) övriga världen.
Knappast något kontroversiellt kan jag tycka.
Visst, men om förbjudet eller tillåtet inte baseras på något påtagligt faktisk farligt (olika färg eller ingen färg alls är ju inte farligt i sig själv) så känns det som rent hittepå.Alfredo skrev:
Den engelska kabeln är extra tydlig, oisolerad skyddsjord ÄR skyddsjord, punkt.