Alfredo Alfredo skrev:
Nej man ska försöka agera så att risken för olycka minimeras även om byns ärkepucko till kabeltattare råkar befatta sig med anläggningen.

Men man kan göra det man kan.
Jag har en skylt på porten som löser allt!

• Textcitat från forum: "det går ändå inte att skydda en idiot från sej själv oavsett kabelfärger.
  • Varningsskylt med texten: "Warning: No stupid people beyond this point" på en port.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Claes Owe och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har en skylt på porten som löser allt!
Varför sa du inte det från början? 😂

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skulle inte våga ha en sådan skylt, man kan ju stängas ute.

• Haha
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AG A skrev:
Men det är ju inget svar på frågan. De säger ju bara det självklara, att gulgrön färgkombination inte får användas till annat.
U Utsliten och utdömd skrev:
Har för mig att de står i installationsreglerna att isoleringen ska vara genomfärgad.
D Dilato skrev:
Då är lösningen att skala bort den synliga gröngula isoleringen helt och byta ut till sämre ( krympslang, tejp, silikonslang)
eller
trä på en brun isolering från samma kabel så det blir två bruna ( eller svarta eller vad det nu fanns för färg i kabeln).
Jag är rätt trött på den här tjafsdiskussionen.
Det är väldigt enkelt, ett inlägg skulle räcka.
Gulgrön får INTE användas till något annat än skyddsjord, oavsett om man ser färgen på ledaren eller den är (tillfälligt) dold (t.ex. inne i ett kabelhölje).

Skyddsjord SKA märkas med gulgrön och ha gulgrön isolering (dock med något litet undantag, t.ex. koncentrisk ledare)

Lite då och då saknar jag @Sawsaw
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammal-vridbrytare.70638/#post-481737
https://www.byggahus.se/forum/threads/2-fragor-kring-spis.69645/page-2#post-479211
(ungefär på det viset kunde det låta)

Även om vi inte alltid var överens (men nog överens för det mesta ändock) så hade han en förmåga att utrycka sig klart och tydligt.
En del skulle kalla det kantigt eller möjligen t.o.m aggressivt, men det var i alla fall klara budskap med få ord och utan att linda in det. Sawsaw skulle behövts i denna tråden.

• Gilla
Wrecked och 7 till
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Frågan var om man får märka ledaren med svart slang och svaret är Nej! Kan det bli tydligare?
-"Regnar det idag"?
-"Nej, det snarast öser ner"

Ett tips läs hela meningen innan du drar några slutsatser.
Svaret var på frågan var inte "Nej". Svaret var klart och tydligt att en kabel med färgkombinationen gulgrön, inte får användas till annat. Det står inte ett jota angående regler om att byta färg på kablar.

Mikael_L
H hempularen skrev:
Skulle inte våga ha en sådan skylt, man kan ju stängas ute.
Jag har en sådan på ytterdörren, bara för att slippa umgås med mindre begåvade. :D

De ej läskunniga fortsätter dock strömma in ... ;)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är rätt trött på den här tjafsdiskussionen.
Det är väldigt enkelt, ett inlägg skulle räcka.
Gulgrön får INTE användas till något annat än skyddsjord, oavsett om man ser färgen på ledaren eller den är (tillfälligt) dold (t.ex. inne i ett kabelhölje).

Skyddsjord SKA märkas med gulgrön och ha gulgrön isolering (dock med något litet undantag, t.ex. koncentrisk ledare)

Lite då och då saknar jag @Sawsaw
[länk]
[länk]
(ungefär på det viset kunde det låta)

Även om vi inte alltid var överens (men nog överens för det mesta ändock) så hade han en förmåga att utrycka sig klart och tydligt.
En del skulle kalla det kantigt eller möjligen t.o.m aggressivt, men det var i alla fall klara budskap med få ord och utan att linda in det. Sawsaw skulle behövts i denna tråden.
För mig är det faktiskt egalt, om vad som är rätt och fel. Även jag menar att det finns klart godkända saker som är farligare för den som inte förstår att den kabeln är en tändtråd.
Visar man en källa som verkligen påvisar att man absolut inte får göra så, så köper jag det.
I det här fallet menar dock någon att vi kan sluta tjafsa, för han har hittat beviset för att det är otillåtet. Mem det står bara att en kabel med den färgkominationen inte får användas till annat. Det står inget om det är tillåtet/otillåtet att byta färg på en kabel.
Sen ska sägas även jag tror att de flesta på elsäkerhetsverket ändå skulle säga att det inte är tillåtet. Det skulle de säga för säkerhets skull.
MEN, låt oss anta att det skedde en olycka, och ansvarsfrågan hamnade i rätten. Då är jag inte lika säker på att rätten skulle se det som en otillåten installation.

U
A AG A skrev:
För mig är det faktiskt egalt, om vad som är rätt och fel. Även jag menar att det finns klart godkända saker som är farligare för den som inte förstår att den kabeln är en tändtråd.
Visar man en källa som verkligen påvisar att man absolut inte får göra så, så köper jag det.
I det här fallet menar dock någon att vi kan sluta tjafsa, för han har hittat beviset för att det är otillåtet. Mem det står bara att en kabel med den färgkominationen inte får användas till annat. Det står inget om det är tillåtet/otillåtet att byta färg på en kabel.
Sen ska sägas även jag tror att de flesta på elsäkerhetsverket ändå skulle säga att det inte är tillåtet. Det skulle de säga för säkerhets skull.
MEN, låt oss anta att det skedde en olycka, och ansvarsfrågan hamnade i rätten. Då är jag inte lika säker på att rätten skulle se det som en otillåten installation.
Fast om en 8m lång gul/grön ledare är svart 1dm i vardera ände. Är den inte då per definition fortfarande gul/grön?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A AG A skrev:
-"Regnar det idag"?
-"Nej, det snarast öser ner"

Ett tips läs hela meningen innan du drar några slutsatser.
Svaret var på frågan var inte "Nej". Svaret var klart och tydligt att en kabel med färgkombinationen gulgrön, inte får användas till annat. Det står inte ett jota angående regler om att byta färg på kablar.
Det är inte så enkelt....Det existerar inte KABLAR som är gul-gröna....

• Älska
Intet
  • Laddar…
H have skrev:
Enligt SAOB: elektrisk ledning med kraftig isolering;

Då uppstår naturligtvis frågan. Vad är i sammanhanget "kraftig" grundat på.

Lastbil med presenning märkt "Helikopter" kör på väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast om en 8m lång gul/grön ledare är svart 1dm i vardera ände. Är den inte då per definition fortfarande gul/grön?
Om vi ser det ur en filosofisk synvinkel, kan den diskuteras. På samma sätt som "låter det om ett träd blåser omkull, om ingen är där"?
Svaret är att det inte låter. Ljud är bara luftvågor. Det krävs ett öra och en hjärna som tolkar vågorna som ljud. Detsamma gäller synintryck. Det bara ljusvågor som reflekteras och bryts. Så, om en gulgrön kabel liggandes, osynlig i ett rör, verkligen är gulgrön kan diskuteras.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
H have skrev:
Var/när har jag skrivit gul-grön?

• Haha
Intet
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så, om en gulgrön kabel liggandes, osynlig i ett rör, verkligen är gulgrön kan diskuteras.
Det kan du göra om du vill föra en helt meningslös filosofisk flumdiskussion. Utifrån subforumets ämne finns det dock absolut inget att diskutera.

C Claes Owe skrev:
Jag tror som du att EKK utan gröngul inte finns längre, åtminstone inte i standardsortimentet. Ha de gott...
Som en ren orientering kan jag nämna att jag har en 50-metersring EKK 4X1,5 liggande i källaren. Inköpt för länge, läääänge, sedan. Tror tom det var någon utförsäljning-rödlapp i någon bygglada. Har för mig jag gav 50 kr, och vi snackar 90-tal.🤓

Tillägg: Det är uppskattningsvis 29 meter kvar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.