J Jensa86 skrev:
För mig hände något idag som gör att högerklick på länkar i "SENASTE INLÄGGEN" inte längre räknas som länkar, det verkar fungera överallt annars dock. Senaste Firefox på Win10.

[bild]
Detta problem drabbar även mig och är oerhört irriterande. För ett rationellt surfande måste man kunna öppna länkarna i en ny flik.
Det är ganska ofta man vill läsa mer än en tråd bland de senaste inläggen. Skall man då backa tillbaka för att läsa nästa tråd av intresse X antal minuter senare finns den troligtvis inte kvar och kan va jobbig att hitta igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hegge_ skrev:
Detta problem drabbar även mig och är oerhört irriterande. För ett rationellt surfande måste man kunna öppna länkarna i en ny flik.
Man expanderar väl ändå alltid listan och filtrerar ut olästa? Det där lilla urvalet som visas på startsidan är mest en teaser...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ev skulle det kanske gå att ordna att det finns en generell "pekare" på platsen där den citerade texten annars kommer.
Dvs, svarar man bara på inlägget, utan att välja "svara med citat", så finns det något att klicka på sen som gör att man hoppar till det inlägg som besvarades.
Kanske aningens knöligt, men då går det åtminstone alltid att hitta vilket inlägg det var som besvarades.
Men kommer folk att orka hålla på och hoppa fram och tillbaks i trådarna eller leder det till att svårförståeliga inlägg pga. uteblivna citat ignoreras och att folk därför inte får hjälp med sina problem?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Undrar hur forumet klarade sig utan autocitering 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar hur forumet klarade sig utan autocitering 🤔
Antagligen alldeles utmärkt. Bilar på 50-talet fungerade också utmärkt utan vare sig krockkuddar eller säkerhetsbälten. Men har man blivit van med bra finesser som på olika sätt tillför nytta vill man gärna behålla dem.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Skulle beskriva det som en massa onödiga funktioner som inte tillför nån nytta och mera stjälper än hjälper.

Känns som man kan se historiken gällande funktionerna som är en uppåtgående kurva där funktionerna först är bra och tillför gedigen nytta som är uppenbar för alla. Sen planar kurvan av och de nya funktionerna kanske inte ses som nödvändiga eller accepteras lika snabbt, men till sist blir de accepterade, sen börjar kurvan vika nedåt och man undrar vad är nu för poäng med det här, är det här ens en förbättring.

Kan appliceras både på forum och bilar...
 
Jag har observerat detta problem och hur det har lösts på olika sätt. T.ex. vissa forum förs inte alls nån inläggstext in i meddelanderutan utan citatet är en "pointer" som pekar till originalet. Kunde vara en bra lösning, blir då lättare att skriva kod som förhindrar dubbletter av citat om den funktionen plockas ur meddelanderutan. Visst man kan ha kvar citera inlägg bakom de tre punkterna ifall nån tycker sig behöva denna funktion men ovanstående borde räcka för majoritetens behov.

Vissa forum håller automatiskt ner citat också genom att radera alla citat-taggar inne i citat-taggar så det blir aldrig flera nivåer med citat. Alltså inga nested quote tags.
 
BirgitS
DennisCA DennisCA skrev:
Känns som man kan se historiken gällande funktionerna som är en uppåtgående kurva där funktionerna först är bra och tillför gedigen nytta som är uppenbar för alla. Sen planar kurvan av och de nya funktionerna kanske inte ses som nödvändiga eller accepteras lika snabbt, men till sist blir de accepterade, sen börjar kurvan vika nedåt och man undrar vad är nu för poäng med det här, är det här ens en förbättring.
Är inte det en beskrivning av hur människor förändras med åren?
Unga människor är pigga på allt nytt och tycker att de funktionerna tillför nytta som alla självklart borde gilla medan äldre tycker att nya saker är helt onödiga för att man har klarat sig utan dem ett helt liv.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Det kan det vara men det behöver inte heller vara det. Det kan också vara både och.
 
Varför har ni förstört citeringen? Har ni för liten server?

Gör det som det var så att forumet blir läsligt igen.
 
  • Haha
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Skulle beskriva det som en massa onödiga funktioner som inte tillför nån nytta och mera stjälper än hjälper.
Off topic så det skriker om det men jag tvivlar på att de som lever idag tack vare exempelvis säkerhetsbältet håller med. 😮
 
Alfredo Alfredo skrev:
Off topic så det skriker om det men jag tvivlar på att de som lever idag tack vare exempelvis säkerhetsbältet håller med. 😮
Det där beror ju helt och hållet på vad för funktion du vill jämföra. Tar man istället fysiska vred vs. touchscreen är den modernare lösningen snarare farligare för säkerheten och inte alls en lika klar succé som säkerhetsbältet var på sin tid.
 
  • Gilla
Nyikåk och 3 till
  • Laddar…
Likaså kan man undra om alla dessa megabytes med diverse frontside javascripts som laddas i sidorna idag verkligen är ett framsteg eller bara dåliga vanor som tillåts florera p.g.a. snedvridna incitament och en överflöd av överföringskapacitet och processorkraft. Och om det resulterat i en bättre användarupplevelse.

 
  • Älska
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vissa forum håller automatiskt ner citat också genom att radera alla citat-taggar inne i citat-taggar så det blir aldrig flera nivåer med citat. Alltså inga nested quote tags.
Fast även om det är tekniskt möjligt här skulle jag säga att det är väldigt ovanligt att det görs. Definitivt ett icke-problem här anser jag.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det där beror ju helt och hållet på vad för funktion du vill jämföra.
Det jag jämförde var exakt "krockkuddar eller säkerhetsbälten".

DennisCA DennisCA skrev:
Tar man istället fysiska vred vs. touchscreen är den modernare lösningen snarare farligare för säkerheten och inte alls en lika klar succé som säkerhetsbältet var på sin tid.
Det håller jag med om men det har inget att göra med det jag skrev. Men nu släpper jag OT bilanalogier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.