ullberg
Beskriv gärna tankegången när ni kommer på nya funktioner av denna typ och går på approachen att användare måste ”opt out” snarare än att sälja in den nya funktionen och därigenom förmå användarna ”opt in” om det nu är en smart funktion.

Om ni söker feedback så är min personliga sådana att jag redan första rekommendationen blev förbannad, vid andra började överväga om jag skulle rösta med fötterna och nu fortfarande överväger det senare, men baserat på att jag nu förhoppningsvis stängt av detsamma låter det bero en stund och se om jag tycker det är värt att hänga kvar....

/U
 
  • Gilla
  • Älska
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Tack för att ni gjorde mig uppmärksam på funktionen. Jag har inte fått något sådant meddelande ännu, så jag har inte hunnit störas av det...och nu slipper jag. (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu vart jag tvungen att byta e-post igen efter detta kom upp. Andra gången nu, minns inte om det var 6 månader sedan eller 18 mån. sedan förra gången:giggle:

Får iaf. de flesta mejl härifrån, så vad felmeddelandet handlar om vet jag fortfarande inte

Skärmdump av ett e-postfelmeddelande som uppmanar mottagaren att uppdatera sin e-postadress på grund av misslyckade sändningsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På begäran av flera användare har vi tagit bort den dagliga sammanfattningsnotisen (och dess push-notis) och ersatt den med en ”populärt just nu”-notis.

Förhoppningen med den nya notisen är att den ska vara mer intressant än den tidigare notisen var. Att aktiva medlemmar lättare ska upptäcka ämnen som de tidigare inte upptäckt och att försöka återaktivera inaktiva app-användare som inte använt appen på länge men som fortfarande har den installerad på sin telefon.

Dessa ”populärt just nu-notiser” är olika varje dag och skickas ut vid olika tidpunkter men i övrigt är det inte särskilt smarta tyvärr.

I dagsläget är de lika för alla oavsett vad medlemmen har för intresse. Vår förhoppning är att vi ska kunna göra dem mer individuella i framtiden och på så sätt öka dess relevans.

Vi tror att vissa kommer att ogilla dessa push-notiser och andra kommer att gilla dessa push-notiser. Problemet är att vi inte vet vem som gillar eller ogillar förrän vi testar.

I våra statistikprogram Firebase och Google Analytics ser vi att ganska många klickar på push-notiserna. Men om siffrorna går ner så måste vi såklart göra något.

Personligen är jag en ”periodare”. Ibland stänger jag av alla push-notiser från samtliga appar (oftast i samband med att jag går på semester) men efter ett tag så saknar jag dem och slår på dem igen.

Just nu lever jag mitt liv via push-notiser och jag får sådana från till exempel Youtube, Messenger, WSJ, HBO, Swish, Skype, Hemnet, Facebook, Strava, Google Maps, Dooer, Avanza och Byggahus. Många av dessa appar bombar verkligen användarna med push-notiser, det tycker inte jag att vi gör. De flesta av dessa appar frågar inte heller användarna huruvida man vill ha dem eller ej.

Vi kommer även att rulla ut webnotiser till de som använder datorn. Dessa webnotiser kommer dock vara opt-ins, dvs att man aktivt måste tillåta dem för att få dem.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, jag tillhör ju ett av lägren, är inte ens periodare, men jag får ju inse att användare är olika och allt kan ju inte anpassas efter just mig. :)

Men bra att du skriver lite om det, så vi förstår. (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Hm, konstigt, jag har Swish installerat men får aldrig några notiser därifrån. Vad gör jag för fel?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Nu vart jag tvungen att byta e-post igen efter detta kom upp. Andra gången nu, minns inte om det var 6 månader sedan eller 18 mån. sedan förra gången:giggle:

Får iaf. de flesta mejl härifrån, så vad felmeddelandet handlar om vet jag fortfarande inte

[bild]
Vi har haft problem med att skicka mail till telia.com.

Problemen uppstod förrförra helgen. Vi vet fortfarande inte vad problemen beror/berodde på, om det har med att vi skickat för många mail vid en och samma tidpunkt (något vi har åtgärdat) eller om problemet låg hos Telia.

I torsdag började vi återigen skicka mail till telia.com men om det ej funkar för dig (och om telia.com-adressen din var en fungerande adress) så måste vi kolla på detta igen. Ber om ursäkt för att du tvingats byta adress.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, konstigt, jag har Swish installerat men får aldrig några notiser därifrån. Vad gör jag för fel?
Klicka på kugghjulet högst upp i högra hörnet i Swishappen och kolla vad du har för inställningar.

Skärmbild av inställningsmenyn i en app med alternativ för favoriter, bank, kontaktlös betalning och ljudinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Klicka på kugghjulet högst upp i högra hörnet i Swishappen och kolla vad du har för inställningar.

[bild]
Tack! Jag menade egentligen att jag aldrig får några notifieringar eftersom det i stort sett aldrig händer att någon skickar pengar till mig. Får se om det fungerar bättre nu.

När jag går in och kollar ser min inställningssida dock lite annorlunda ut (appversion 4.8.1 på Android):

Skärmdump av inställningssidan i appversion 4.8.1 på en Android-telefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Android heter det Avisering, inte Notis.

Aktivera push-notis för Swish och uppdatera ditt mobilnummer i din profil så kan jag skicka en krona till dig så att du får testa att det funkar.

Gör så här för att aktivera eller inaktivera aviseringar för olika appar i din android.
  1. Öppna appen Inställningar på telefonen.
  2. Tryck på Appar och aviseringar > Aviseringar.
  3. Tryck på en app under Nyligen skickat.
  4. Tryck på en aviseringstyp.
  5. Välj alternativ:
    • Välj Med avisering eller Tyst.
    • Om du vill att en banner ska visas för aviseringar när telefonen är upplåst aktiverar du Visa på skärmen.
    • Om du väljer Tyst kan du aktivera eller inaktivera Minimera.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har haft problem med att skicka mail till telia.com.

Problemen uppstod förrförra helgen. Vi vet fortfarande inte vad problemen beror/berodde på, om det har med att vi skickat för många mail vid en och samma tidpunkt (något vi har åtgärdat) eller om problemet låg hos Telia.

I torsdag började vi återigen skicka mail till telia.com men om det ej funkar för dig (och om telia.com-adressen din var en fungerande adress) så måste vi kolla på detta igen. Ber om ursäkt för att du tvingats byta adress.
Vad jag vet så har jag inte haft nått avbrott, iaf. inte automatmejlen.

Jag fick hoppa mellan epostkonton men är tillbaka på originalmejlen igen. Men hoppas inte problemet återuppstår allt för ofta ;)
 
G
Magnus E K Magnus E K skrev:
Varför får jag enstaka notiser om trådar som jag inte skrivit något i och inte bevakar? Fick nu senast den här:

Populärt just nu: havsutsikt överklaga.. har fått 1 svar senaste dygnet.
Fick samma plus en annan på 200 sidor eller något.
 
Hur stänger jag av ”populärast” notisen men inte de vanliga?
 
Finns en tråd om just detta. Gå till er profil och Notisinställningar. Välj bort "Rekommendationer på populärt innehåll".
 
Längst ner i inställningar/notisinställningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.