klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En ångspärr är framförallt menigsfull om man har tjockare isolering, 300-500 mm i tak.
Dels för att fukt minskar isoleringens effektivite, dels för att såpass tjock isolering gör att fukt som letar sig in har svårt att komma ut, vilket kan leda till mögelpåväxt.

Har man mindre isolering är det inte riktigt lika kritiskt. Iofs sänks effektvititeten, men oftast kan det torka ut om fuktbelastningen inte är för stor. Men det är en onödig risk att ta, alltså plastar man nyare konstruktioner, eller lägger iaf en ångbroms (som tillåter uttorkning men minskar fuktvandring inifrån)

Att fukt inifrån skulle orsaka totalt murket bjälklag tror jag är otroligt sällsynt, men i vilket fall så borde det ske i närhet till kondens (ungefär i mitten av isoleringen, lite beroende på temperaturer) och vatten i de mängderna letar sig nedåt (och då borde det finnas fuktfläckar i innertak och andra sådana tecken). Är möglet/murket virke mer på utsidan, och kanske itne ens har hunnit in läger i konstruktionen, så gissar jag på vatteninträngning utifrån.

Men kontakta försäkringsbolaget och ta dit en besiktningman om du vill veta mer säkert skulle jag säga.
har kontaktat försäkringsbolaget. och en takläggare var som sagt och öppnade upp och tittade på taket
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag röstar också på att fukten kommer utifrån. 4 graders lutning för lite lutning för falsad plåt och fukten kryper bakvägen längs taket vintertid och frostspränger skarvar.
Sen ser ju konstruktionen samt taket inte ut att vara årets modell heller så du får nog bita i set sura äpplet och byta ut allt.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Jag röstar också på att fukten kommer utifrån. 4 graders lutning för lite lutning för falsad plåt och fukten kryper bakvägen längs taket vintertid och frostspränger skarvar.
Sen ser ju konstruktionen samt taket inte ut att vara årets modell heller så du får nog bita i set sura äpplet och byta ut allt.
det var inte 4 grader tidigare. antalet frostnätter här per år kan räknas på ena handens fingrar.

och nej, taket är inte byggt i år

mycket gissningar nu
 
W witten skrev:
Det finns två rimliga skadeorsaker här och den som inte varit där och tittat ska kanske inte uttala sig så tvärsäkert om vilken det är. Man får också tänka på att det kan vara en kombination av båda.

[länk]
tack! jag tar med mig alla inlägg framåt, vissa mer än andra... även om det varit en del spekulation och några uttalade killgissningar så bidrar det också på sätt och vis. som sagt, det kniviga blir ju att reda ut vad som orsakat vad och i vilken ordning skadorna uppstått.

och det ska inte bitas i några sura äpplen ännu. eller jo förresten, även om jag framgångsrikt kan hävda dolt fel så kommer jag få stå för en hel del av kostnaden pga "åldersavdrag". så att det kommer kosta mig vilket fall är ju uppenbart
 
  • Gilla
Nisse114
  • Laddar…
Att vattnet kommer utifrån är väl självklart. Ångspärrens frånvaro resulterar inte i att du fått en dusch även i köket. Det ger andra problem men ingen ny dusch.
Så mitt råd är börja med sparka hantverkaren lång väg bort i från ditt hus.
Var det hantverkaren som la taket i fråga?

Vem som avgör om ett fel är dolt eller inte? Det är rätten som avgör. Absolut inte hantverkaren. Men inte heller Juristen. Det skulle vara BH 😋Det krävs en rättegång för att påvisa att felet är dolt. En rättegång garanterar bara en sak. Det är att juristerna fick ännu mer pengar i plånboken.
Frågan är om du uppfyllde din undersökningsplikt när du köpte huset. Alltså Hade det gått att se vid en besiktning? Eller någonting som ökar risken för fel. Men fel falsning går att upptäcka vid en besiktning.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det finns två rimliga skadeorsaker här och den som inte varit där och tittat ska kanske inte uttala sig så tvärsäkert om vilken det är. Man får också tänka på att det kan vara en kombination av båda.

[länk]
Visst är det viktigt. Men tror du att en felaktig ångspärr innebär en extra dusch i köket?
Har du ens den minsta kunskap när det gäller ångspärrars funktion? Då borde du veta att det inte är att hålla regnvatten borta fråm köket. Det handlar om hålla fukten rätt. Den är bara byggd för att vara ångtät. inte vattentät. Sen fyller den mindre funktion om det saknas fuktspärr på vissa ställen
 
Om man tittar på första bilden så är det ruttet närmast yttertaket och helt torrt mot innerdelen. Det är väldigt tunnt med isolering (kanske 90mm) och jag ser ingen luftspallt (det borde vara en typ 2-3cm luftspallt mellan takpappen och innerdelen av taken.

Hurvida man behöver ha ångspärr beror på ventilationen på huset, om du har övertryck, så trycks fuktig luft ut genom väggarna och då måste man ha ångspärr. Om man har undertryck så måste man inte ha ångspärr för då har man så mycket ventilation så all eventuell fuktig luft sugs ut och det är snarare så att luft utfrån sugs in (helst då genom ventiationskanaler).

Så för att ångspärren skall påverka måste man veta, vad är det för ventilation på huset? Har du övertryck eller undertryck?

Här behöver man titta närmare på kontruktionen och se på huset som sin helhet. T.ex. finns det luftspallt så eventuell kondens som bildas kan luftas bort, eller finns det ingen luftspallt. Och sen behöver man se vad tillverkare av papp och plåt säger, är dessa monterade enligt gällande krav (vid tidpunkten för monteringen) eller inte.

Det "kan" vara så att luftspalten gjort att det ruttnat, eller avsaknaden av ångspärr, eller en kombination.

Det finns ett fönster på bilden också, är skadan vid fönstret eller någonannanstans? Är t.ex. uppvik mot väggen gjord på ett korrekt sätt, är fönstret 100% tätt så inget kommer in där och sedan kommer ner under taket.

Vatten har en fantastisk förmånga att rinna långt och det läcka på ett ställe och komma ut på ett helt annat ställe.

Här blir det väldigt viktigt att dokumentera varje steg för sig, visa exakt hur konstruktionen är gjort, exakt var det läcker in etc.

Finns det fler bilder?

/N
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det viktigt. Men tror du att en felaktig ångspärr innebär en extra dusch i köket?
Har du ens den minsta kunskap när det gäller ångspärrars funktion? Då borde du veta att det inte är att hålla regnvatten borta fråm köket. Det handlar om hålla fukten rätt. Den är bara byggd för att vara ångtät. inte vattentät. Sen fyller den mindre funktion om det saknas fuktspärr på vissa ställen
Jag räknat på ångtransport i vägg och takkonstruktion i min Civilingenjörsutbildning inom byggteknik, samt handleder ingenjörer som gör simuleringar på detta i mjukvara som tex WUFI. Finns ångspärr behöver det inte räknas på, men saknas den behöver en riskanalys göras.

Har även gjort ett antal skadeutredningar av liknande art i min karriär.

Så lite kunskap har jag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Om takläggaren som varit på plats konstaterat att plåttaket är enkelfalsat och taklutning är 4 grader, då skulle jag sätta mina korvören på att han identifierat problemet? Men det trodde inte takläggaren?
 
  • Gilla
Danne_83 och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det viktigt. Men tror du att en felaktig ångspärr innebär en extra dusch i köket?
Har du ens den minsta kunskap när det gäller ångspärrars funktion? Då borde du veta att det inte är att hålla regnvatten borta fråm köket. Det handlar om hålla fukten rätt. Den är bara byggd för att vara ångtät. inte vattentät. Sen fyller den mindre funktion om det saknas fuktspärr på vissa ställen
det duschas inte i köket

och det är igen som påstår att ångspärr är till för att hålla regnvatten ute!? så bortom flötet är vi inte. flera av inläggen här är rätt snabba på att misstolka och vantolka och dra egna knasiga slutsatser, det är inte hjälpsamt utan bidrar bara till förvirring
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
E echoboy skrev:
Om takläggaren som varit på plats konstaterat att plåttaket är enkelfalsat och taklutning är 4 grader, då skulle jag sätta mina korvören på att han identifierat problemet? Men det trodde inte takläggaren?
taklutningen är nu 4 grader. som jag skrev var det inte 4 grader tidigare. taket har satt sig. det satt inte innan. det stod inte vatten på taket tidigare. det står vatten nu. vad ska då takläggaren tro?
 
Cheesen
Alltså det är ju svårt att få det som ett dolt fel.

För det första är det vanligt att man bygger utan plast i fritidshus just för att man inte vill stänga in fukt i konstruktionen ifall huset kallställs vintertid.

För det andra så är ju taklutningen så låg att det är en "riskkonstruktion" med risk för läckage. Takpannor, shingel och enkelfalsad plåt går i regel bra att lägga på tak med över 14° lutning, medan dubbelfalsad plåt ofta kräver minst 5,7°. För ännu mindre lutningar är papptak det bästa alternativet.
Det är ju inte dolt att taklutningen är låg när ni ser huset utifrån och då får man allt göra en grundligare undersökning vilket ni nu gjort och konstaterat att risken som finns tyvärr var en sanning.

om det nu är ett svartbygge så bör ni vara medvetna om att ni kan behöva söka bygglov om ni gör stora förändringar i svartbygget. utan bygglov så kan ni plötsligt få anmodan från kommunen att riva det ni ändrat. Att bygglov saknas kan bli ett dolt fel men det är en svår resa ifall ni tänker ta den striden.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att vattnet kommer utifrån är väl självklart. Ångspärrens frånvaro resulterar inte i att du fått en dusch även i köket. Det ger andra problem men ingen ny dusch.
Så mitt råd är börja med sparka hantverkaren lång väg bort i från ditt hus.
Var det hantverkaren som la taket i fråga?

Vem som avgör om ett fel är dolt eller inte? Det är rätten som avgör. Absolut inte hantverkaren. Men inte heller Juristen. Det skulle vara BH 😋Det krävs en rättegång för att påvisa att felet är dolt. En rättegång garanterar bara en sak. Det är att juristerna fick ännu mer pengar i plånboken.
Frågan är om du uppfyllde din undersökningsplikt när du köpte huset. Alltså Hade det gått att se vid en besiktning? Eller någonting som ökar risken för fel. Men fel falsning går att upptäcka vid en besiktning.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att vattnet kommer utifrån är väl självklart. Ångspärrens frånvaro resulterar inte i att du fått en dusch även i köket. Det ger andra problem men ingen ny dusch.
Så mitt råd är börja med sparka hantverkaren lång väg bort i från ditt hus.
Var det hantverkaren som la taket i fråga?

Vem som avgör om ett fel är dolt eller inte? Det är rätten som avgör. Absolut inte hantverkaren. Men inte heller Juristen. Det skulle vara BH 😋Det krävs en rättegång för att påvisa att felet är dolt. En rättegång garanterar bara en sak. Det är att juristerna fick ännu mer pengar i plånboken.
Frågan är om du uppfyllde din undersökningsplikt när du köpte huset. Alltså Hade det gått att se vid en besiktning? Eller någonting som ökar risken för fel. Men fel falsning går att upptäcka vid en besiktning.
som jag skrev las taket 1999. snickaren som la det är inte i livet längre. takläggaren jag hade nu för bedömning har alltså inte lagt taket. jag är inte hantverkare själv men fick uppfattningen att han är kunnig och seriös
 
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså det är ju svårt att få det som ett dolt fel.

För det första är det vanligt att man bygger utan plast i fritidshus just för att man inte vill stänga in fukt i konstruktionen ifall huset kallställs vintertid.

För det andra så är ju taklutningen så låg att det är en "riskkonstruktion" med risk för läckage. Takpannor, shingel och enkelfalsad plåt går i regel bra att lägga på tak med över 14° lutning, medan dubbelfalsad plåt ofta kräver minst 5,7°. För ännu mindre lutningar är papptak det bästa alternativet.
Det är ju inte dolt att taklutningen är låg när ni ser huset utifrån och då får man allt göra en grundligare undersökning vilket ni nu gjort och konstaterat att risken som finns tyvärr var en sanning.

om det nu är ett svartbygge så bör ni vara medvetna om att ni kan behöva söka bygglov om ni gör stora förändringar i svartbygget. utan bygglov så kan ni plötsligt få anmodan från kommunen att riva det ni ändrat. Att bygglov saknas kan bli ett dolt fel men det är en svår resa ifall ni tänker ta den striden.
som jag skrivit ovan är det inte ett fritidshus. det är en1,5 plans villa. som vi inte bor i permanent men är i ofta. huset är t ex aldrig utkylt. och det var fastboende här fram till vi köpte det

och jag har givetvis pratat med kommunen kring detta med att bygget gjordes 1999 utan bygglov. jag är fullt medveten om vad som gäller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.