J Jörgen Eriksson skrev:
kan mögel i övre delen ändå bero på avsaknad ångspärr? om ångspärr saknas, var kondenserar då den
mesta av fuktigheten?

jag kan ju inte detta alls men varför skulle det mesta möglet funnits i nedre/inre delen av taket, om detta framför allt beror på avsaknad ångspärr? man kan väl anta att temperaturen sjunker kanske inte linjärt men iallafall sjunker ju högre upp i taket luften stiger. dvs kondens avsätts utmed hela takkonstruktionen. för all fuktighet kondenserar givetvis inte ut direkt efter innertaket.

jag tänker att största temperaturfallet är precis vid det kalla plåttaket och det är där den mesta kondenseringen då sker. dvs möglet växer framför allt på den övre delen av konstruktionen, om det saknas ångspärr.

ovan är mitt helt och totalt amatörmässiga resonemang. bena gärna upp detta och red ut varför den mesta fuktigheten istället borde falla ut i den nedre delen om avsaknad ångspärr är problemet
Killgissar att det är en ofarligt liten mängd fuktig luft som kan leta sig upp genom innertak och isolering som kan skapa problem mot plåt/papp. Denna borde torka ut på vår/sommar oavsett.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Killgissar att det är en ofarligt liten mängd fuktig luft som kan leta sig upp genom innertak och isolering som kan skapa problem mot plåt/papp. Denna borde torka ut på vår/sommar oavsett.
om det är en ofarligt liten mängd, då är ju ångspärr helt meningslöst

och ja det mesta torkar kanske upp vår/sommar men höst/vinter när det inte torkar så bra så blir det ju inte bra alls
 
surris
J Jörgen Eriksson skrev:
vad menar du med läcka från taket? bedömer du att det är hål nånstans, eller vad?
Som många andra har sagt innan. Om det är bakfall/svacka på taket samlas vatten där och läcker in genom falsen, framförallt vid snö när det blir liggandes. Idag dubbelfalsar man allt vad jag vet, oavsett taklutning.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
om det är en ofarligt liten mängd, då är ju ångspärr helt meningslöst

och ja det mesta torkar kanske upp vår/sommar men höst/vinter när det inte torkar så bra så blir det ju inte bra alls
Ja, i ett kök med fungerande fläkt blir det inte mycket. Men i ett badrum med dusch och mycket fuktig luft mer viktigt. Det beror även på vad du har för typ av isolering, luftspalt i tak osv...
 
surris surris skrev:
Som många andra har sagt innan. Om det är bakfall/svacka på taket samlas vatten där och läcker in genom falsen, framförallt vid snö när det blir liggandes. Idag dubbelfalsar man allt vad jag vet, oavsett taklutning.
det var inte bakfall när vi flyttade in. bakfallet, stående vatten och läckage in i huset har hänt relativt nyligen. men mögelväxten ser ju att ha några år på nacken. hur går det ihop?
 
J Jörgen Eriksson skrev:
jag kan ju inte detta alls men varför skulle det mesta möglet funnits i nedre/inre delen av taket, om detta framför allt beror på avsaknad ångspärr? man kan väl anta att temperaturen sjunker kanske inte linjärt men iallafall sjunker ju högre upp i taket luften stiger. dvs kondens avsätts utmed hela takkonstruktionen. för all fuktighet kondenserar givetvis inte ut direkt efter innertaket.
och under isoleringen, vid innertaket, kan ju knappast nån kondens falla ut alls. jag tänker att största temperaturfallet är precis vid det kalla plåttaket och det är där den mesta kondenseringen då sker. dvs möglet växer framför allt på den övre delen av konstruktionen, om det saknas ångspärr.

ovan är mitt helt och totalt amatörmässiga resonemang. bena gärna upp detta och red ut varför den mesta fuktigheten istället borde falla ut i den nedre delen och på innertaket
Jo men gravitationen gäller ju ändå: Dvs fukten kondenserar och rinner ned i isoleringen och lägger sig på innertaket. Men egentligen torde kondenspunkten ligga ungefär mitt i isoleringen, inte direkt vid plåten (vid 20C inne och -20 C ute, givet att 0C är kondenspunkt))

Så även om yttertaket kan vara angripet underifrån i viss mån, så borde man se väldigt mycket spår i isolering och innertak.

Men om vatten istället rinner uppifrån så kryper det under pltåen, lägger sig på råsponten och arbetar sig sakt nedåt, då ruttnar råspont/övre delar först.

Trä är inte vattentätt, och det är poröst, men bromsar ju ändå vattnets framfart
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, i ett kök med fungerande fläkt blir det inte mycket. Men i ett badrum med dusch och mycket fuktig luft mer viktigt. Det beror även på vad du har för typ av isolering, luftspalt i tak osv...
självklart många faktorer. det förstår jag mycket väl. fuktspärr i badrum vet jag också att det är viktigt.

men menar du att ångspärr inte alls behövs i en sådanhär konstruktion?
 
J Jörgen Eriksson skrev:
självklart många faktorer. det förstår jag mycket väl. fuktspärr i badrum vet jag också att det är viktigt.

men menar du att ångspärr inte alls behövs i en sådanhär konstruktion?
Det vill jag inte påstå men skadan kommer mest troligt från yttertaket.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
självklart många faktorer. det förstår jag mycket väl. fuktspärr i badrum vet jag också att det är viktigt.

men menar du att ångspärr inte alls behövs i en sådanhär konstruktion?
Det kan ju behövas/hjälpa, och över tid ge effekter om det inte finns. Troligen i from av mögel först, som kan ge lukt osv - och i senare skeden även röta.

I mitt fridtidhus hade jag byggt för kallställning: Ingen plast, bara ullisolering (egentligen borde jag valt hygroskopisk isolering, men man lär sig). Behövde öppna upp av annan anledning på ett ställe efter 11 år - hur fräsch isolering som helst.
Hade inte heller plast i innertaket (upp till loftet) - vilket man ju normalt sett inte har, och det var fösrås inga problem (fdär finns inte problemet med kondenspunkt förstås)
 
J Jörgen Eriksson skrev:
det var inte bakfall när vi flyttade in. bakfallet, stående vatten och läckage in i huset har hänt relativt nyligen. men mögelväxten ser ju att ha några år på nacken. hur går det ihop?
Det kan ha trängt in vatten under lång tid i tex skarvar/spik/skruvhål osv
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
möglar glas/mineral-isolering?
Den blir iaf svart har jag sett (tex vid glipor i fasad där vatten kan tränga in), iaf i anläiggning mot träytor/om smuts/damm kommer åt
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo men gravitationen gäller ju ändå: Dvs fukten kondenserar och rinner ned i isoleringen och lägger sig på innertaket.

Så även om yttertaket kan vara angripet underifrån i viss mån, så borde man se väldigt mycket spår i isolering och innertak.

Men om vatten istället rinner uppifrån så kryper det under pltåen, lägger sig på råsponten och arbetar sig sakt nedåt, då ruttnar råspont/övre delar först.

Trä är inte vattentätt, och det är poröst, men bromsar ju ändå vattnets framfart
kondenserar det verkligen så mycket att det rinner? jag tänker mest att fuktig luft som stiger upp fuktar träet men inte att det blir sån mängd att det blir droppar som rinner ner.
 
J Jörgen Eriksson skrev:
kondenserar det verkligen så mycket att det rinner? jag tänker mest att fuktig luft som stiger upp fuktar träet men inte att det blir sån mängd att det blir droppar som rinner ner.
Om det inte är så mycket så borde inte träet bli angripet i en sådan grad att det murknar skulle jag säga.
Lätt kondens kanske kan bli mögel, men inte mkt mer isf
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det kan ha trängt in vatten under lång tid i tex skarvar/spik/skruvhål osv
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det kan ju behövas/hjälpa, och över tid ge effekter om det inte finns. Troligen i from av mögel först, som kan ge lukt osv - och i senare skeden även röta.

I mitt fridtidhus hade jag byggt för kallställning: Ingen plast, bara ullisolering (egentligen borde jag valt hygroskopisk isolering, men man lär sig). Behövde öppna upp av annan anledning på ett ställe efter 11 år - hur fräsch isolering som helst.
Hade inte heller plast i innertaket (upp till loftet) - vilket man ju normalt sett inte har, och det var fösrås inga problem (fdär finns inte problemet med kondenspunkt förstås)
så det kan alltså bli mögelväxt om ångspärr saknas?
 
J Jörgen Eriksson skrev:
om det är en ofarligt liten mängd, då är ju ångspärr helt meningslöst

och ja det mesta torkar kanske upp vår/sommar men höst/vinter när det inte torkar så bra så blir det ju inte bra alls
En ångspärr är framförallt menigsfull om man har tjockare isolering, 300-500 mm i tak.
Dels för att fukt minskar isoleringens effektivite, dels för att såpass tjock isolering gör att fukt som letar sig in har svårt att komma ut, vilket kan leda till mögelpåväxt.

Har man mindre isolering är det inte riktigt lika kritiskt. Iofs sänks effektvititeten, men oftast kan det torka ut om fuktbelastningen inte är för stor. Men det är en onödig risk att ta, alltså plastar man nyare konstruktioner, eller lägger iaf en ångbroms (som tillåter uttorkning men minskar fuktvandring inifrån)

Att fukt inifrån skulle orsaka totalt murket bjälklag tror jag är otroligt sällsynt, men i vilket fall så borde det ske i närhet till kondens (ungefär i mitten av isoleringen, lite beroende på temperaturer) och vatten i de mängderna letar sig nedåt (och då borde det finnas fuktfläckar i innertak och andra sådana tecken). Är möglet/murket virke mer på utsidan, och kanske itne ens har hunnit in läger i konstruktionen, så gissar jag på vatteninträngning utifrån.

Men kontakta försäkringsbolaget och ta dit en besiktningman om du vill veta mer säkert skulle jag säga.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.