Bananskalare Bananskalare skrev:
Att vattnet kommer utifrån är väl självklart. Ångspärrens frånvaro resulterar inte i att du fått en dusch även i köket. Det ger andra problem men ingen ny dusch.
Så mitt råd är börja med sparka hantverkaren lång väg bort i från ditt hus.
Var det hantverkaren som la taket i fråga?

Vem som avgör om ett fel är dolt eller inte? Det är rätten som avgör. Absolut inte hantverkaren. Men inte heller Juristen. Det skulle vara BH 😋Det krävs en rättegång för att påvisa att felet är dolt. En rättegång garanterar bara en sak. Det är att juristerna fick ännu mer.
Frågan är om du uppfyllde din undersökningsplikt när du köpte huset. Alltså Hade det gått att se vid en besiktning? Eller någonting som ökar risken för fel. Men fel falsning går att upptäcka vid en besiktning.
jo vattnet kommer utifrån. ingen som påstår nåt annat.
 
Om taket är såpass gammalt och felbyggt har du nog tyvärr inget att hämta från försäkringsbolaget heller. Har du kontaktat ditt bolag?
 
  • Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
Är råsponten mögelangripen på ovan- eller undersidan? Och är det generellt murket över hela taket eller bara vid denna delen av taket? Om det inte är utvändigt läckage så skulle det kunna vara att isoleringen inte varit heltäckande i taket. Det skulle resultera att undersidan av råsponten utsätts för varmare luft som bär mer fukt och det blidas kondens på undersida råspont lokalt. I och med att den är överbyggd av en terrass så har den inte samma möjlighet att torka ut under sommarhalvåret där ett svart plåttak annars hade haft goda förutsättningar att torka. Vad är det för ventilation i köket? Om det är kontinuerlig frånluft så bör det minimera riskerna för att ångspärren saknas. Även ett kök kan utsättas för mycket fukt. Allt från när diskmaskinen öppnas till matlagning där vattenånga når innertaket.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Om taket är såpass gammalt och felbyggt har du nog tyvärr inget att hämta från försäkringsbolaget heller. Har du kontaktat ditt bolag?
självklart. det gjorde jag samma dag det började läcka. de avslog ärendet baserat på takläggarens rapport att det är ett byggfel.
 
J Jörgen Eriksson skrev:
jo vattnet kommer utifrån. ingen som påstår nåt annat.
Jag har inte läst hela tråden. Men som gammal byggnadsingenjör ställer jag mig tveksam till teori om kondens, som ursprungligt problem. Fuktigt och mögligt kan det bli utan fuktspärr. Men att det skulle bli så surt och ruttet att det nästan rasar, tror jag inte. Isåfall måste du ändå ha något tätt på undersidan. Så att fukt kommer in och kondenseras. Men sen inte kan ventileras bort.
Den absolut troligaste orsaken till problemet är att det är för klent byggt. Reglarna är inte tillräckligt kraftiga, och du har fått en sättning på taket. Där det blivit dåligt fall, eller även bakfall.
Kolla vad det är för dimension på takreglarna, samt hur lång spännvidden är. Då kan man få en upofattning om det är okej så långt.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Om taket är såpass gammalt och felbyggt har du nog tyvärr inget att hämta från försäkringsbolaget heller. Har du kontaktat ditt bolag?
Men - försäkringsbolaget drar åldersgränsen vid 30 år. Så hade det varit en ersättningsbar skada så hade åldern inte varit ett problem.

Så alla kommenterer om att jag ska förvänta mig skada på ett 24 årgammalt tak ignorerar jag, baserat på att försäkringsbolaget inte anser det vara en ålder då man kan förvänta sig skador pga ålder
 
A AG A skrev:
Jag har inte läst hela tråden. Men som gammal byggnadsingenjör ställer jag mig tveksam till teori om kondens, som ursprungligt problem. Fuktigt och mögligt kan det bli utan fuktspärr. Men att det skulle bli så surt och ruttet att det nästan rasar, tror jag inte. Isåfall måste du ändå ha något tätt på undersidan. Så att fukt kommer in och kondenseras. Men sen inte kan ventileras bort.
Den absolut troligaste orsaken till problemet är att det är för klent byggt. Reglarna är inte tillräckligt kraftiga, och du har fått en sättning på taket. Där det blivit dåligt fall, eller även bakfall.
Kolla vad det är för dimension på takreglarna, samt hur lång spännvidden är. Då kan man få en upofattning om det är okej så långt.
bra tips. tack.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
Men - försäkringsbolaget drar åldersgränsen vid 30 år. Så hade det varit en ersättningsbar skada så hade åldern inte varit ett problem.

Så alla kommenterer om att jag ska förvänta mig skada på ett 24 årgammalt tak ignorerar jag, baserat på att försäkringsbolaget inte anser det vara en ålder då man kan förvänta sig skador pga ålder
Nej men ev ersättning baseras på åldersavdrag.
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag har inte läst hela tråden. Men som gammal byggnadsingenjör ställer jag mig tveksam till teori om kondens, som ursprungligt problem. Fuktigt och mögligt kan det bli utan fuktspärr. Men att det skulle bli så surt och ruttet att det nästan rasar, tror jag inte. Isåfall måste du ändå ha något tätt på undersidan. Så att fukt kommer in och kondenseras. Men sen inte kan ventileras bort.
Den absolut troligaste orsaken till problemet är att det är för klent byggt. Reglarna är inte tillräckligt kraftiga, och du har fått en sättning på taket. Där det blivit dåligt fall, eller även bakfall.
Kolla vad det är för dimension på takreglarna, samt hur lång spännvidden är. Då kan man få en upofattning om det är okej så långt.
kan fukt och mögel försvaga konstruktionen? så att belastning från användning av terrassen gör att det sätter sig. så att vatten tränger in, och gör att det blir surt och ruttet?

eller påverkar inte fukt och mögel själva bärigheten i en träkonstruktion? dvs är mögel mest en hälsomässig olägenhet, inte ett problem för hållfastheten?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej men ev ersättning baseras på åldersavdrag.
självklart. det har jag sagt längre upp i tråden
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej men ev ersättning baseras på åldersavdrag.
vilket även betyder att OM det skulle anses vara dolt fel så kommer jag få stå för en del av kostnaden likväl, och tidigare ägaren inte ta hela kostnaden
 
J Jörgen Eriksson skrev:
vilket även betyder att OM det skulle anses vara dolt fel så kommer jag få stå för en del av kostnaden likväl, och tidigare ägaren inte ta hela kostnaden
Ja, och därmed kommer jag fram till att det inte finns någon ekonomisk anledning att ta detta vidare rent rättsligt
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, och därmed kommer jag fram till att det inte finns någon ekonomisk anledning att ta detta vidare rent rättsligt
hur resonerar du då? vilka siffror baserar du det på?

jag har givetvis funderat på detta, och tagit olika kontakter, och landat i att OM det är dolt fel så är det rimligt att säljaren tar en inte marginell del av kostnaden. vilket gör det värt att undersöka.

men jag kan givetvis ha fel. så, vilka siffror baserar du din slutsats på?
 
J Jörgen Eriksson skrev:
hur resonerar du då? vilka siffror baserar du det på?

jag har givetvis funderat på detta, och tagit olika kontakter, och landat i att OM det är dolt fel så är det rimligt att säljaren tar en inte marginell del av kostnaden. vilket gör det värt att undersöka.

men jag kan givetvis ha fel. så, vilka siffror baserar du din slutsats på?
Du ska betala en advokat, kostnad på 2800kr till tingsrätten och tror att det blir pengar över om du vinner och rätt till en mindre del av vad åtgärderna kostar?
 
  • Gilla
Ichimoku64
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du ska betala en advokat, kostnad på 2800kr till tingsrätten och tror att det blir pengar över om du vinner och rätt till en mindre del av vad åtgärderna kostar?
nej givetvis inte till domstol. såpass dyrt är inte ett nytt tak
men att få ytterligare en oberoende bedömning huruvida det bör anses som ett dolt fel, och ta upp frågan med tidigare ägare då denne rättsligt är ansvarig för dolda fel i tio år, det är ju ingen större kostnad i förhållande till nytt tak

men vi pratar nog förbi varandra, du menade att ta det till domstol jag menade att hänvisa till rättsliga ansvaret för dolda fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.