35 189 läst · 271 svar
35k läst
271 svar
Fattas ångspärr i tak som nu läcker - dolt fel?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Själv tillhör jag dem kategori som inte tror att ångspärren är så viktig. Det finns flera skolor. Många kommer skrika att jag har fel. Snälla gör inte det.
Oavsett jag har svårt att se bristen på ångspärr har gjort att balkar tappat så mycket bärighet på bara 23år. Men borde vara lätt att se genom att titta på takstolar och balkar.
Det vi vet är taket troligtvis inte har korrekt falsning. Det är dessutom att betrakta som platt. Där efter har man byggt en balkong. Det är en risk konstruktion. Jag är övertygad om att problemet är tak och balkong. Inte bristen på ångspärr. Här talar vi inte ånga utan vatten.
När jag tittar på bilderna så ser balkarna hyffsade ut råsponten lika så. Det är brädorna direkt under taket som är väldigt påverkade av fukt. dessa är ruttna
Oavsett jag har svårt att se bristen på ångspärr har gjort att balkar tappat så mycket bärighet på bara 23år. Men borde vara lätt att se genom att titta på takstolar och balkar.
Det vi vet är taket troligtvis inte har korrekt falsning. Det är dessutom att betrakta som platt. Där efter har man byggt en balkong. Det är en risk konstruktion. Jag är övertygad om att problemet är tak och balkong. Inte bristen på ångspärr. Här talar vi inte ånga utan vatten.
När jag tittar på bilderna så ser balkarna hyffsade ut råsponten lika så. Det är brädorna direkt under taket som är väldigt påverkade av fukt. dessa är ruttna
Redigerat:
Jag beskriver bara teorin av det som lagts fram. Jag lägger ingen värdering själv i vad som är rimligt eller inte.Mats-S skrev:Låter inte rimligt, är taket korrekt konstruerat och inte tar in vatten ovanifrån så går den marginella fukten som kommer från insidan ut genom konstruktionen som inte innehåller någon plast som hindrar att den vädras ut.
Så det här är en efterkonstruktion för att friskriva någon klåpare som inte kunde göra en korrekt hållbar takkonstruktion, taket är felaktigt gjort.
Men som vanligt, för att vara 100% säker på orsaken kräves en noggrann studie på plats, som vanligt gissar vi vilt här på forumet ;-)
Men jag tänker iaf att OM det skulle komma innifrån så ”borde” fukten varit synlig i innertaket om det är så mycket fukt att det ruttnar.
Sen dessutom så borde det också kunna torka upp bättre då det andas friare.
Och nu när jag läser denna meningen så blir jag fundersam.
"Taket har satt sig, där är bakfall varvid vatten tränger in genom falsen. Fattas ångspärr i konstruktionen så fukt har varit stängd inne."
Hur kan fukten stängas in av att det saknas ångspärr? I min värld är det tvärtom. Tillfällig fukt kan ev gå upp i konstruktionen men bör torka bort lika lätt pga att det just kan andas.
Och hade det berott på avsaknaden av ångspärr bör en stor del av ytan vara skadad. Det blir liksom inte som en pil där taket är som högst.
Koncentrationen av fukt som behövs hade också gjort att klimatet i huset inte varit bra. Fukten borde ha märkts av på andra ställen i huset.
Är takläggaren som inspekterade samma som byggt taket?
"Taket har satt sig, där är bakfall varvid vatten tränger in genom falsen. Fattas ångspärr i konstruktionen så fukt har varit stängd inne."
Hur kan fukten stängas in av att det saknas ångspärr? I min värld är det tvärtom. Tillfällig fukt kan ev gå upp i konstruktionen men bör torka bort lika lätt pga att det just kan andas.
Och hade det berott på avsaknaden av ångspärr bör en stor del av ytan vara skadad. Det blir liksom inte som en pil där taket är som högst.
Koncentrationen av fukt som behövs hade också gjort att klimatet i huset inte varit bra. Fukten borde ha märkts av på andra ställen i huset.
Är takläggaren som inspekterade samma som byggt taket?
Vad var ursprungs-lutningen, läste den tidigare men kommer inte ihåg?J Jörgen Eriksson skrev:
Nu för tiden när man bygger fritidshus eller byggnader som man kommer att kallställa brukar man inte använda sig av ångspärr utan ångbroms.
Ångbromsen är en väv med egenskaper åt goretextyg-hållet, bromsar i ena riktningen och andas i andra.
Jag tolkar det som att ni inte har huset uppvärmt 365 dagar om året?
Håller med. Anledningen till att det har läckt in vatten i första skedet måste bero på något konstruktionsfel med taket.Jonatan79 skrev:
Jag bor för övrigt i ett gammalt hus utan ångspärr. Man har bara spikat ett plåttak direkt på det urgamla spåntaket. Mig veterligen verkar det hålla tätt. Den kondens som bildas under plåten absorberas av takspånet och ventileras därefter bort.
På ett tak med så liten lutning som 4 grader, eller även 7 grader, räcker det med en ansamling av löv eller mossa för att hålla vatten, och då är inte en enkelvalsad plåt tillräckligt.
När jag byggde min helglasade salong för 4 år sedan med 2 olika lut, 14 respektive 7 grader, tänkte jag först valsad plåt men insåg att med löv och i förlängningen mossa skulle det inte funka.
Det blev klistrad underlagspapp och på det klistrad shingel och det kommer att funka men behöver kontrolleras förstås emellanåt, och läggas om så småningom.
Och med TS lilla taklutning räcker det också med ett tjockt snötäcke som blöts igenom för att få fuktvandring igenom en halvtaskig falsning.
Släpp det där med dolt fel om inte säljaren av rädsla går med på att ta något ansvar för det som går att upptäcka vid en visuell kontroll, speciellt om det legat en trall ovanpå som samlar skräp.
När jag byggde min helglasade salong för 4 år sedan med 2 olika lut, 14 respektive 7 grader, tänkte jag först valsad plåt men insåg att med löv och i förlängningen mossa skulle det inte funka.
Det blev klistrad underlagspapp och på det klistrad shingel och det kommer att funka men behöver kontrolleras förstås emellanåt, och läggas om så småningom.
Och med TS lilla taklutning räcker det också med ett tjockt snötäcke som blöts igenom för att få fuktvandring igenom en halvtaskig falsning.
Släpp det där med dolt fel om inte säljaren av rädsla går med på att ta något ansvar för det som går att upptäcka vid en visuell kontroll, speciellt om det legat en trall ovanpå som samlar skräp.
nej. snickaren som byggde taket 1999 är inte längre i livetD Dr Benz skrev:Och nu när jag läser denna meningen så blir jag fundersam.
"Taket har satt sig, där är bakfall varvid vatten tränger in genom falsen. Fattas ångspärr i konstruktionen så fukt har varit stängd inne."
Hur kan fukten stängas in av att det saknas ångspärr? I min värld är det tvärtom. Tillfällig fukt kan ev gå upp i konstruktionen men bör torka bort lika lätt pga att det just kan andas.
Och hade det berott på avsaknaden av ångspärr bör en stor del av ytan vara skadad. Det blir liksom inte som en pil där taket är som högst.
Koncentrationen av fukt som behövs hade också gjort att klimatet i huset inte varit bra. Fukten borde ha märkts av på andra ställen i huset.
Är takläggaren som inspekterade samma som byggt taket?
ja, det är inget fritidshus. det har varit fastboende här alltid fram tills vi köpte det för fem år sedan. och vi är här ofta. huset är aldrig utkylt. huset är uppvärmt 365 dagar om året. luftvattenpump med Shelly1 puck, termiska ställdon på elementen, också med Shelly1. Tibber på det så håller jag alltid >14C utan att elräkningen drar iväg. och drar upp det till 20C i god tid innan vi är här.FredrikR skrev:Vad var ursprungs-lutningen, läste den tidigare men kommer inte ihåg?
Nu för tiden när man bygger fritidshus eller byggnader som man kommer att kallställa brukar man inte använda sig av ångspärr utan ångbroms.
Ångbromsen är en väv med egenskaper åt goretextyg-hållet, bromsar i ena riktningen och andas i andra.
Jag tolkar det som att ni inte har huset uppvärmt 365 dagar om året?
Redigerat:
20 gradig luft har möjlighet att hålla mycket mer fukt i luften än 4 gradig luft men det är sällan som inomhusluften håller mer än 40% luftfuktighet. Skillnaden är att i ett sovrum eller vardagsrum är det människorna som vistas där genom att andas ut 37 gradig luft som tillför fukt medan det i badrum och kök är dusch och matlagning som tillför fukten. Det är därför man har mekanisk frånluft i just de utrymmena för att inte orsaka fuktproblem. Kan det vara så att denna tillbyggnad har dålig ventilation eller ingen kontinuerlig ventilation alls? Köksfläkten bör ta bort en hel del fukt vid matlagning såvida det inte är en kolfilterfläkt. Men tänk annars hur mycket fukt som ångan från en kastrull med kokande vatten alstrar eller diskmaskinen när den är färdig och är 50-60 grader varm. Nu vet jag inte hur din matlagning ser ut men långkok, grönsaker i ugnen och 1-2 diskmaskiner om dagen resulterar i rätt mycket fuktbelastning. Som om allting är korrekt bör ventileras bort via någon form av mekanisk frånluft men annars bör kunna bidra till fuktproblem i takkonstruktionen.J Jörgen Eriksson skrev:
Att äldre hus utan ångspärr fungerar väl beror till stor del på att de år dåligt isolerade vilket medför att trästommen håller en ganska hög temperatur och risken för kondensbildning på den minskar.
Nu ser det ju ut som att detta tak har relativt lite isolering och saknar även luftspalt utåt samt att takpapp och plåt är osäkra kort på grund av ålder. Därtill kanske en klen konstruktion vilket vi inte vet då TS inte skrivit spännvidden på takstolarna.
Jag bygger själv ett Attefalls hus på gården, där kör jag likt FredrikR´s inlägg med ångbroms som är en fantastisk lösning om man någon gång vill kunna kall ställa.
När jag byggde fritidshuset 1998/99 så viste jag inte bättre utan där körde vi på byggplast vilket har fungerat bra genom åren men där håller vi underhålls värme året runt.
Huset vi bor i är svingammalt och saknar ångspärr, därtill har vi ju förbättrat k-värdet på huset med mer isolering/fönster osv men då tänkt till på en god ventilation vilket fungerar riktigt bra.
Åter till tråden så tror jag som dom flesta att fukten kommer utifrån vilket de fåtal bilder du lagt ut styrker.
Du bör nog förstärka takkonstruktionen och då kan du ju även öka lutningen alternativt byta materialval på ytskiktet.
Jag bygger själv ett Attefalls hus på gården, där kör jag likt FredrikR´s inlägg med ångbroms som är en fantastisk lösning om man någon gång vill kunna kall ställa.
När jag byggde fritidshuset 1998/99 så viste jag inte bättre utan där körde vi på byggplast vilket har fungerat bra genom åren men där håller vi underhålls värme året runt.
Huset vi bor i är svingammalt och saknar ångspärr, därtill har vi ju förbättrat k-värdet på huset med mer isolering/fönster osv men då tänkt till på en god ventilation vilket fungerar riktigt bra.
Åter till tråden så tror jag som dom flesta att fukten kommer utifrån vilket de fåtal bilder du lagt ut styrker.
Du bör nog förstärka takkonstruktionen och då kan du ju även öka lutningen alternativt byta materialval på ytskiktet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Vad jag förstått med ångspärren är att ska vara tätt. Har man inte ångspärr så blir naturligtvis inte tätt. Så du har rätt fukten kan inte stängas inne.D Dr Benz skrev:Och nu när jag läser denna meningen så blir jag fundersam.
"Taket har satt sig, där är bakfall varvid vatten tränger in genom falsen. Fattas ångspärr i konstruktionen så fukt har varit stängd inne."
Hur kan fukten stängas in av att det saknas ångspärr? I min värld är det tvärtom. Tillfällig fukt kan ev gå upp i konstruktionen men bör torka bort lika lätt pga att det just kan andas.
Och hade det berott på avsaknaden av ångspärr bör en stor del av ytan vara skadad. Det blir liksom inte som en pil där taket är som högst.
Koncentrationen av fukt som behövs hade också gjort att klimatet i huset inte varit bra. Fukten borde ha märkts av på andra ställen i huset.
Är takläggaren som inspekterade samma som byggt taket?
Byt hantverkare Välj en som har lite mer koll olika konstruktioner. Inte någon som tror att avsaknaden sv ångspärr får taket att sätta sig.
Nej, fukt och mögel påverkar inte bärigheten i så stor grad. Det är egentligen först när det börjar murkna som bärigheten försämras ordentligt.J Jörgen Eriksson skrev:kan fukt och mögel försvaga konstruktionen? så att belastning från användning av terrassen gör att det sätter sig. så att vatten tränger in, och gör att det blir surt och ruttet?
eller påverkar inte fukt och mögel själva bärigheten i en träkonstruktion? dvs är mögel mest en hälsomässig olägenhet, inte ett problem för hållfastheten?
Vid närmre granskning av dina foton, är jag tyvärr säker på att fukten kommit utifrån. Råsponten är mest förstörd på ovansidan. Reglarna likaså. Medans brädorna under isoleringen, nästan är opåverkad.
Om det hade varit kondens, så skulle hela takreglarna varit sura/ruttna, inte bara överkanten. Isoleringen skulle ha varit genomsur över hela taket. Undertaket skulle också ha varit blött/fuktskadat överallt.
Troligen har man byggt ett förråd. Några år senare har man kommit på att det skulle vara fint med en veranda på taket. Tyvärr har man då inte haft koll på hur det påverkar hållfastheten.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag fick den känslan att det var precis som du sa brädorna precis under plåten som var skadade men precis som du säger. Felet är utifrån inträngande vatten som det brukar heta.A AG A skrev:Nej, fukt och mögel påverkar inte bärigheten i så stor grad. Det är egentligen först när det börjar murkna som bärigheten försämras ordentligt.
Vid närmre granskning av dina foton, är jag tyvärr säker på att fukten kommit utifrån. Råsponten är mest förstörd på ovansidan. Reglarna likaså. Medans brädorna under isoleringen, nästan är opåverkad.
Om det hade varit kondens, så skulle hela takreglarna varit sura/ruttna, inte bara överkanten. Isoleringen skulle ha varit genomsur över hela taket. Undertaket skulle också ha varit blött/fuktskadat överallt.
Troligen har man byggt ett förråd. Några år senare har man kommit på att det skulle vara fint med en veranda på taket. Tyvärr har man då inte haft koll på hur det påverkar hållfastheten.
Nu är Du nog ute på osäkert vatten. Ångspärren har inget med detta att göra. Ångspärr förekom inte i hus förrän på -70 talet.J Jörgen Eriksson skrev:
I fritidshus som i bland står ouppvärmda är det bara en nackdel med ångspärr. Hade ett hus från 1905 och inte ruttnade det ngt där.