J Jörgen Eriksson skrev:
nej givetvis inte till domstol. såpass dyrt är inte ett nytt tak
men att få ytterligare en oberoende bedömning huruvida det bör anses som ett dolt fel, och ta upp frågan med tidigare ägare då denne rättsligt är ansvarig för dolda fel i tio år, det är ju ingen större kostnad i förhållande till nytt tak

men vi pratar nog förbi varandra, du menade att ta det till domstol jag menade att hänvisa till rättsliga ansvaret för dolda fel
Du startar ett ”uppdrag” som kan sluta i domstol. Allt kostar, besiktningen också :(
 
  • Gilla
Ichimoku64
  • Laddar…
Hantverkare sa så. Tror på hen punkt slut.

Försäkring bolag sa ålder så punkt slut.

Ja, Tänkte bidra men skippar denna gång.
 
W witten skrev:
Jag räknat på ångtransport i vägg och takkonstruktion i min Civilingenjörsutbildning inom byggteknik, samt handleder ingenjörer som gör simuleringar på detta i mjukvara som tex WUFI. Finns ångspärr behöver det inte räknas på, men saknas den behöver en riskanalys göras.

Har även gjort ett antal skadeutredningar av liknande art i min karriär.

Så lite kunskap har jag.
Då är du överkvalificerad och får inte vara med 😋😅😅
Då borde du hålla med om att duschen i köket beror på vatten utifrån. Jag skulle bli väldigt förvånad om du anser att duschen beror på bristen av ångspärr. Bristen på ångspärr har bara vad jag hört resulterar i fuktskador, inte regnskador.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då är du överkvalificerad och får inte vara med 😋😅😅
Då borde du hålla med om att duschen i köket beror på vatten utifrån. Jag skulle bli väldigt förvånad om du anser att duschen beror på bristen av ångspärr. Bristen på ångspärr har bara vad jag hört resulterar i fuktskador, inte regnskador.
Ja att det regnar in för att taket har kollapsat det kan vi inte bråka om. 😃
 
J Jörgen Eriksson skrev:
nej givetvis inte till domstol. såpass dyrt är inte ett nytt tak
men att få ytterligare en oberoende bedömning huruvida det bör anses som ett dolt fel, och ta upp frågan med tidigare ägare då denne rättsligt är ansvarig för dolda fel i tio år, det är ju ingen större kostnad i förhållande till nytt tak

men vi pratar nog förbi varandra, du menade att ta det till domstol jag menade att hänvisa till rättsliga ansvaret för dolda fel
Tänk på att inte vänta för länge innan du berättar för säljaren. Man måste berätta det snabbt eller inte gå och dra på det..

Att hänvisa någon till det rättsliga ansvaret det kan man göra när som helst.
Men jag antar att du tänker vara mer specifik än att säga det finns något som heter dolt fel. Det kan du göra när som helst det finns inga form krav.
Jag skulle inte räkna med din hantverkare som direkt trovärdig.
Ta in en besiktningsman.
 
W witten skrev:
Ja att det regnar in för att taket har kollapsat det kan vi inte bråka om. 😃
Nä där vi nog överens 😉
 
Då kan jag som utomstående förklara för er som så gärna vill missförstå.

Teorin är som följer.
Pga att det saknas ångspärr i taket så har fuktigt luft INNIFRÅN gått upp i konstruktionen och fått denna att ruttna.
När den sedan har ruttnat tillräckligt så viker sig taket och sjunker och därför har man nu också en lägre vinkel på taket. Och nu är det inte tätt på något håll och regnar in…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du startar ett ”uppdrag” som kan sluta i domstol. Allt kostar, besiktningen också :(
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du startar ett ”uppdrag” som kan sluta i domstol. Allt kostar, besiktningen också :(
Coolman Coolman skrev:
Hantverkare sa så. Tror på hen punkt slut.

Försäkring bolag sa ålder så punkt slut.

Ja, Tänkte bidra men skippar denna gång.
jag litar på hantverkare som varit på stället, tills annat bevisats. är väl ganska normalt att göra det.
och att ett plåttak åldersmässigt är slut vid 24 år stämmer ju inte.
Coolman Coolman skrev:
Hantverkare sa så. Tror på hen punkt slut.

Försäkring bolag sa ålder så punkt slut.

Ja, Tänkte bidra men skippar denna gång.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänk på att inte vänta för länge innan du berättar för säljaren. Man måste berätta det snabbt eller inte gå och dra på det..

Att hänvisa någon till det rättsliga ansvaret det kan man göra när som helst.
Men jag antar att du tänker vara mer specifik än att säga det finns något som heter dolt fel. Det kan du göra när som helst det finns inga form krav.
Jag skulle inte räkna med din hantverkare som direkt trovärdig.
Ta in en besiktningsman.
japp, reklamerade till säljaren redan samma vecka som läckan upptäcktes. bara för att få det gjort och så att säljaren kan hållas i loopen när detta reds ut. vill ju gärna lösa detta med öppna kort.
men håller nu alltså på att bena ut i vilken ordning skadorna kan ha uppstått, för att kunna utröna huruvida det kan anses vara dolt fel eller inte. besiktningsman är inbokad för att bidra till det.

många här som lite väl snabbt avfärdar allt, inklusive dissar takläggaren utan att ens varit här, läst rapporten eller träffat takläggaren. det tycker jag är ojyst mot en seriös hantverkare
 
Mats-S
D Dr Benz skrev:
Pga att det saknas ångspärr i taket så har fuktigt luft INNIFRÅN gått upp i konstruktionen och fått denna att ruttna.
Låter inte rimligt, är taket korrekt konstruerat och inte tar in vatten ovanifrån så går den marginella fukten som kommer från insidan ut genom konstruktionen som inte innehåller någon plast som hindrar att den vädras ut.
Så det här är en efterkonstruktion för att friskriva någon klåpare som inte kunde göra en korrekt hållbar takkonstruktion, taket är felaktigt gjort.

Men som vanligt, för att vara 100% säker på orsaken kräves en noggrann studie på plats, som vanligt gissar vi vilt här på forumet ;-)
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Låter inte rimligt, är taket korrekt konstruerat och inte tar in vatten ovanifrån så går den marginella fukten som kommer från insidan ut genom konstruktionen som inte innehåller någon plast som hindrar att den vädras ut.
Så det här är en efterkonstruktion för att friskriva någon klåpare som inte kunde göra en korrekt hållbar takkonstruktion, taket är felaktigt gjort.

Men som vanligt, för att vara 100% säker på orsaken kräves en noggrann studie på plats, som vanligt gissar vi vilt här på forumet ;-)
jo en mer grundlig undersökning av besiktningsman är beställd. men är det verkligen marginellt med fukt från insidan? flera som sagt det i denna tråden, varefter jag frågat om ångspärr därmed är onödigt. men då blir svaret lite mer komplicerat. eftersom det gissats vilt att fukt från insidan endast har marginell påverkan...
 
Mats-S Mats-S skrev:
Låter inte rimligt, är taket korrekt konstruerat och inte tar in vatten ovanifrån så går den marginella fukten som kommer från insidan ut genom konstruktionen som inte innehåller någon plast som hindrar att den vädras ut.
Så det här är en efterkonstruktion för att friskriva någon klåpare som inte kunde göra en korrekt hållbar takkonstruktion, taket är felaktigt gjort.

Men som vanligt, för att vara 100% säker på orsaken kräves en noggrann studie på plats, som vanligt gissar vi vilt här på forumet ;-)
precis, jag har också tänkt att konstruktionen kanske inte pallar en terrass. din bedömning att taket är felaktigt gjort, menar du då just för klen konstruktion eller vad menar du är felaktigt gjort?
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ångspärr ska stoppa fuktig luft att leta sig upp och kondensera på tex en kallvind. Oftast viktigast i badrumstak. Är vinden rätt ventilerad eller byggd blir det sällan ett problem.
Ventilationen av vinden är i stort sett helt oviktig när det gäller fuktbelastningen från boytan. Det är ju ventilationen i boutrymmet som är intressant.

Men om man har problem med att fukt från boytan kondenserar på vinden, och försöker lösa det genom att ventilera vinden, då angriper man problemet från symptomändan och inte vid orsaken :)
 
S
J Jörgen Eriksson skrev:
japp, reklamerade till säljaren redan samma vecka som läckan upptäcktes. bara för att få det gjort och så att säljaren kan hållas i loopen när detta reds ut. vill ju gärna lösa detta med öppna kort.
men håller nu alltså på att bena ut i vilken ordning skadorna kan ha uppstått, för att kunna utröna huruvida det kan anses vara dolt fel eller inte. besiktningsman är inbokad för att bidra till det.

många här som lite väl snabbt avfärdar allt, inklusive dissar takläggaren utan att ens varit här, läst rapporten eller träffat takläggaren. det tycker jag är ojyst mot en seriös hantverkare
Vad har du för ventilation i huset?
Det är inte ångspärren primärt som stoppar fukt från att ta sig upp på vinden, det är ventilationen i boytan. Så har du inte sett till att det finns ordentlig ventilation i huset så bör det vara helt omöjligt att få det som dolt fel.
 
  • Gilla
Jörgen Eriksson
  • Laddar…
I igelkotten82 skrev:
Är råsponten mögelangripen på ovan- eller undersidan? Och är det generellt murket över hela taket eller bara vid denna delen av taket? Om det inte är utvändigt läckage så skulle det kunna vara att isoleringen inte varit heltäckande i taket. Det skulle resultera att undersidan av råsponten utsätts för varmare luft som bär mer fukt och det blidas kondens på undersida råspont lokalt. I och med att den är överbyggd av en terrass så har den inte samma möjlighet att torka ut under sommarhalvåret där ett svart plåttak annars hade haft goda förutsättningar att torka. Vad är det för ventilation i köket? Om det är kontinuerlig frånluft så bör det minimera riskerna för att ångspärren saknas. Även ett kök kan utsättas för mycket fukt. Allt från när diskmaskinen öppnas till matlagning där vattenånga når innertaket.
flera bra frågeställningar. men funderar lite kring fuktighet i köket. diskmaskin och matlagning bidrar väl ändå bara lite och tillfälligt. den mesta fuktigheten finns väl i den "vanliga" luften i köket. 20 gradig luft håller ju uppemot 3ggr mer ånga än säg 4 gradig luft.
 
  • Gilla
igelkotten82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.